Logistyka sklepu internetowego – jak zarządzać?

Na sukces sklepu internetowego składa się wiele czynników. Oczywiście ważny jest towar, jakość, ceny i sam marketing. Jednak również wszystko co związane z samą logistyką sklepu jest bardzo istotne. Niekoniecznie musi przekładać się bezpośrednio na sprzedaż, ale może pozwolić zaoszczędzić czas lub koszty. Albo po prostu pozwoli przeznaczyć więcej czasu na inne działania w sklepie. Dlatego samo zarządzanie sklepem pośrednio może mieć duży wpływ na dochodowość takiego biznesu.

Własny magazyn dropshipping, a może rozwiązanie pośrednie

Przed myśleniem o zasadach i procedurach, które ułatwią zarządzanie sklepem trzeba ustalić model, w jakim będzie działał sklep. Jest kilka możliwości, każda wiążę się z innymi kosztami, ilością zadań i w ogóle systemem, w oparciu o który działa sklep. Do wyboru jest standardowa sprzedaż, w której ma się własny magazyn lub go wynajmuje i w nim przechowuje towary. Możliwy jest też tak zwany fulfillment. Polega on na outsourcingu wszystkiego co związane z przechowywaniem i wysyłką towaru, jest wreszcie dropshipping.


Jeżeli jesteś zainteresowany założeniem sklepu internetowego, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować nasze oprogramowanie za darmo przez 14dni! Przeczytaj więcej o naszej ofercie „Gotowy sklep internetowy”!

 

Standardowy magazyn

Zacznijmy od najbardziej powszechnej opcji i tej, która przeważnie pierwsza przychodzi do głowy, jeśli chodzi o sprzedaż w Internecie. W tym modelu handluje się własnymi towarami, które ma się u siebie „na stanie”. W tym celu trzeba posiadać własny magazyn lub go wynajmować. Oczywiście, jeśli towary są nieduże i nie ma ich ogromnej ilości, a handel nie jest prowadzony na dużą skalę, to towar można przechowywać na przykład w garażu lub piwnicy. Jeśli już ma się własny magazyn lub takie miejsce do składowania towaru to oczywiście warto zdecydować się na ten model. Inaczej wygląda to w przypadku planowania. Koszt kupna własnego magazynu lub wynajęcia powierzchni to poważana inwestycja, ma więc sens tylko wtedy, gdy wie się, że będzie prowadzić się handel na dużą skalę. Oczywiście wiąże się to też z zatrudnianiem pracowników, którzy będą musieli te zamówienia obsłużyć.  Podsumujmy krótko więc tę opcję.

Własny magazyn – wady i zalety

Do niewątpliwych plusów tej opcji należą:

  1. posiadanie pełnej kontroli nad towarem i obsługą zamówień,
  2. możliwość pakowania towaru zgodnie z własnym pomysłem,
  3. nieograniczone możliwości, jeśli chodzi o dodawanie gratisów, materiałów marketingowych,
  4. posiada się powierzchnie na zwracany towar,
  5. brak pośredników – w ogólnym rozrachunku niższe koszty logistyczne.

Wady własnego lub wynajmowanego magazynu

  1. duże koszty jednorazowe i związane z utrzymaniem lub wynajmem takiej powierzchni,
  2. wynajem lub posiadanie własnej powierzchni magazynowej to handel na dużą skalą, wymaga więc poświecenia dużej ilości czasu na obsługę zamówień lub wiążę się z koniecznością zatrudnienia pracowników,
  3. konieczność posiadania odpowiedniego oprogramowania,
  4. obsługa magazynu wiążę się często z zakupem maszyn jak czytniki, paleciaki itp.
 

Chcesz dowiedzieć się jak założyć sklep internetowy? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik! Ogromna dawka wiedzy tylko w jednym miejscu! Zapraszamy!

 

Fulfillment

Jest to opcja pośrednia. Na rynku jest wiele firm, które świadczą tego typu usługi. Polega to na tym, że posiada się własny towar, jednak nie ma się powierzchni magazynowej. Towar jest przechowywany u firmy trzeciej. Także ta firma zajmuje się całą logistyką związaną z obsługą zamówienia. Zarówno pakowaniem, jak i wysyłką towaru. Jest to idealna opcja dla tych osób, które na przykład produkują towar lub sprowadzają go we własnym zakresie, ale wynajęcie powierzchni magazynowej jest nieopłacalne ze względu na skalę sprzedaży lub po prostu nie mieliby jak obsłużyć takiego magazynu. To wygodna opcja i jest bardzo popularnym rozwiązaniem.

Fulfillment – wady i zalety

Do korzyści prowadzenia obsługi w tym modelu można zaliczyć:

  1. brak konieczności posiadania dużych środków na własny magazyn lub wynajem,
  2. stałe znane koszty magazynowanie i jednostkowe koszty za obsługę każdorazowego zamówienia,
  3. duże możliwości, jeśli chodzi o personalizację zamówień, dodawanie materiałów marketingowych itp.

Do wad zależy zaliczyć:

  1. koszty magazynowania towarów, które się nie sprzedają,
  2. brak pełnej kontroli nad towarem i procesem zamówień,
  3. wszelkie zmiany, dodawanie materiałów marketingowych do zamówień itp. trzeba każdorazowo omawiać z firmą zewnętrzną.

Dropshipping

Ten model to przede wszystkim wybór tych, którzy chcą sprawdzić swój pomysł i chcą inwestować dużych kwot. Mogą na niego decydować się też ci, którzy chcą tylko handlować towarem wyprodukowanym przez kogoś innego, nie mają własnego unikalnego towaru. Dropshipping może być dobrą opcją jako działalność równoległa do pracy na etacie lub innych przedsięwzięć.

Zalety dropshipping:

  • nie wymaga żadnej inwestycji finansowej, zarówno towar, magazynowanie, pakowanie i wysyłka leżą po stronie hurtowni, z którą się współpracuje,
  • nie wymaga zatrudniania pracowników do obsługi zamówień,
  • można cały czas poświęcić na rozwój samego sklepu, nie ma konieczności skupiania się na obsłudze zamówień.

Wady dropshipping:

  • brak jakiejkolwiek kontroli nad towarem i procesem realizacji zamówień, czyli nad pakowaniem, czasem wysyłki itp.
  • nie w każdej hurtowni istnieje możliwość personalizacji opakowania,
  • brak magazynu na ewentualne zwroty,
  • brak możliwości dodawania gratisów i materiałów marketingowych do zamówienia.

Zalety dropshipping:

  • nie trzeba inwestować żadnych środków,
  • można w pełni skupić się na rozwoju sklepu,
  • nie trzeba zatrudniać nikogo do obsługi zamówień,

Co wybrać?

  1. Tutaj ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Warto zastanowić się, który model będzie najlepszy dla konkretnego rodzaju handlu. Jeśli sprzedaje się własne wyroby na niedużą skalę i nie ma możliwości ich przechowywania oraz magazynowania to najlepszą opcją będzie fulfillment. Można w dużym, choć oczywiście ograniczonym stopniu dostosować opakowanie pod względem wizualnym i tym, co się znajdzie w środku, jeśli chodzi o materiały marketingowe itp. Ważne jest tylko, żeby wybrać rzetelną i sprawdzona firmę do tego rodzaju usługi.
  2. Jeśli chce się prowadzić działania równolegle do pracy na etacie lub wypróbować swoich sił w biznesie, jednocześnie nie mając dużych środków to idealną opcją jest dropshipping. Na początku nie wymaga wiele czasu i prawie żadnych inwestycji.
  3. Tradycyjne rozwiązanie, czyli własna lub wynajmowana powierzchnia magazynowa jest świetnym rozwiązaniem przy handlu na dużą skalę. Ma się całkowitą kontrolę nad towarem, jak i procedurami. Jednak, żeby ta opcja była dochodowa, to oczywiście sprzedaż musi być na odpowiednio wysokim poziomie. Taka opcja jest dobra też dla wszystkich tych, którzy działają na niedużą skalę z jakimś własnym towarem i mają miejsce do jego przechowywania, jak na przykład garaż lub inny budynek gospodarczy przy domu.

Podsumowaniu

Widać więc, że wszystkie te opcje znacząco się od siebie różnią. Trzeba dokładnie przeanalizować pod względem tego, jak bardzo ktoś chce się angażować w obsługę zamówień, ile czasu na to poświęcić, jakie ma środki, czy ma własny towar itp.  Jednak niezależnie od wyboru modelu ważne jest, żeby jak najwięcej procesów zautomatyzować. Dostosowanie platformy sklepowej, integracja jej z dostawcami, kurierami itp. To wszystko będzie decydować o tym, ile czasu trzeba poświęcić na pojedyncze zamówienie. Świetnie sprawdzi się w tym platforma sprzedażową jak CStore.pl. Równie istotne jest też wprowadzenie odpowiednich procedur, wyznaczyć konkretny czas na odpowiedź na zapytanie klienta, wysyłkę towaru, obsługę reklamacji, zwrotu itp. Łatwiej wtedy utrzymać odpowiedni wysokie standardy, które są bardzo ważne dla współczesnego klienta.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X