Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
20/11/18

Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego?

Wybór domeny dla sklepu internetowego ma olbrzymie znaczenie dla budowania świadomości marki, łatwości zapamiętania nazwy i optymalizacji wyszukiwania. Poniżej przedstawiamy garść cennych informacji związanych z wyborem domeny.

Czym jest domena internetowa?

Domena internetowa to po prostu adres naszej strony wpisywany w pasku przeglądarki internetowej lub w oknie wyszukiwania w wyszukiwarkach. Składa się ona z dwóch części: nazwy głównej i rozszerzenia, występującego po kropce. W przypadku domeny CStore.pl nazwa główna to „cstore”, a rozszerzenie „.pl”. Rozszerzenia mogą mieć bardziej złożoną formę, na przykład „com.pl” lub „biz.pl”. Bardzo często pozwalają one na identyfikację profilu strony, na przykład rozszerzenia „.edu” dla stron edukacyjnych czy „.biz” dla witryn biznesowych przedsiębiorstw. Istnieją także rozszerzenia zarezerwowane dla stron rządowych: „.gov”.

Nazwa główna – im prościej, tym lepiej

Im prostsza jest nazwa główna naszej strony internetowej, tym łatwiejsza będzie ona do zapamiętania dla Klientów. Należy pamiętać, że niedozwolony jest tak zwany cybersquatting, czyli zakładanie domen z nazwami istniejących firm i instytucji. Wykupienie domeny „pepsi.com.pl” dla sklepu z napojami wydaje się świetnym pomysłem, jest jednak nielegalne. Duże koncerny wykupują zresztą hurtowo wszelkie kombinacje domen ze swoimi nazwami, aby uniknąć przykrych i niezręcznych sytuacji. Przykładowo, przez wiele lat jeden z wariantów adresu oficjalnej strony Białego Domu, niewykupiony zawczasu przez waszyngtońską administrację, prowadził do strony pornograficznej. Działo się to co prawda w czasach raczkującego Internetu, jednak obrazuje znaczenie odpowiedniego wyboru adresu i zabezpieczenia domen z nazwą swojej firmy.

Proste nazwy, najłatwiejsze do zapamiętania, zostały niestety w większości już zajęte przez działające sklepy lub wykupione przez osoby zajmujące się zarabianiem na odsprzedawaniu domen. Przykładami sklepów z prostymi domenami są na przykład Militaria.pl czy książki.pl. Ten ostatni adres prowadzi do sklepu internetowego Świata Książki. W przypadku zajęcia pożądanej przez nas domeny przez handlarza domenami warto negocjować cenę – domeny internetowe wbrew pozorom nie cieszą się spektakularnym zainteresowaniem. Firmy, zamiast płacić bajońskie sumy za chwytliwe adresy, wolą tworzyć kreatywne nazwy dla swoich sklepów.

Pomysł na nazwę sklepu internetowego

„Nie mam pomysłu na nazwę sklepu – co robić?” Najlepiej zwrócić się do specjalistów. Agencje reklamowe i copywriterzy zawodowo zajmują się tworzeniem zarówno nazw, jak i całej identyfikacji marek. Warto skorzystać z ich usług celem uzyskania nie tylko nazwy, ale i kompleksowej identyfikacji sklepu internetowego w postaci logotypu, kolorystyki czy sloganów reklamowych. Co ważne, nazwa zarejestrowanej działalności nie musi być zbieżna z nazwą sklepu internetowego, jednak bezwzględnie należy zastrzec logotyp poprzez jego rejestrację w urzędzie patentowym. Koszt usługi rejestracji logo nie powinien przekroczyć dwóch tysięcy złotych. Działania copywritera lub agencji reklamowej w zakresie stworzenia nazwy i identyfikacji zawsze wyceniane są indywidualnie w zależności od projektu. CStore.pl, świadcząc kompleksowe usługi w zakresie wsparcia marketingowego dla swoich Klientów, może również pomóc w stworzeniu nazwy oraz identyfikacji wizualnej sklepu, a także pomóc w wyborze domeny.