Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
22/11/18

Handel częściami samochodowymi online – case study

W 2018 roku największy polski portal motoryzacyjny, Otomoto.pl, wprowadził możliwość wystawiania ogłoszeń części. Krok ten może zrewolucjonizować krajowy rynek części samochodowych.

Handel częściami samochodowymi w Internecie

Dotychczas mekką dla Klientów poszukujących nowych i używanych części samochodowych było Allegro. Ze względu na zmiany w strategii Allegro, które pozycjonuje się w roli „polskiego Amazona”, portal stopniowo utrudniał życie małym detalistom i handlarzom przedmiotami z drugiej ręki. Oferenci tacy kierowani byli na OLX.pl. gdzie mogli oferować swoje towary.

Nowe części samochodowe oferowane są zasadniczo w dwóch kanałach. Pierwszym z nich są sklepy internetowe z nowymi częściami. Intersującym projektem było uruchomione niedawno Ucando.pl. Strona dedykowana była osobom, które samodzielnie naprawiają swoje samochody. Oprócz samej sprzedaży części, serwis oferował narzędzia oraz prowadził działania edukacyjne w zakresie mechaniki samochodowej. Strona nie odniosła jednak dużego sukcesu, niemniej platforma działa po dziś dzień i ma swoich Klientów.

Ważnym graczem na rynku części nowych był hurtownik i dystrybutor Inter Cars. Firma oprócz sprzedaży internetowej była dystrybutorem dla serwisów i stacjonarnych sklepów z częściami samochodowymi. Prowadząc sprzedaż wielokanałową i budując relacje z licznymi warsztatami, przez lata wyrosła na lidera segmentu części nowych oraz wyposażenia warsztatów. Czy Otomoto.pl współpracować będzie w ramach swojego projektu sprzedaży części z Inter Cars? Ze strony grupy Allegro, do której należy Otomoto, brak jak na razie oficjalnych informacji w tej sprawie.

Ograniczenia platformy OLX.pl

OLX.pl miało jednak znaczące ograniczenia, m. in. brak zintegrowanych płatności czy ukierunkowanie się na działanie lokalne. Specjaliści z Grupy Allegro postanowili połączyć potencjał drzemiący w motoryzacyjnym gigancie, Otomoto.pl, oraz wykorzystać potrzebę znalezienia wygodnej platformy sprzedażowej przez dużą grupę handlarzy części samochodowych. Owocem takiego działania jest obecnie największa motoryzacyjna platforma e-commerce w Polsce, która oferuje:

Co prawda dwie ostatnie pozycje to radosna twórczość wystawiających, którzy o formie użytkowania czy nabycia pojazdu informują w opisie ogłoszenia. Tego typu oferty nie stanowią jednak rzadkości na opisywanym portalu. Otomoto wspiera co prawda wyszukiwanie finansowania dla danego pojazdu w formie kalkulatora ofert przy ogłoszeniu, nie udostępnia jednak zintegrowanej platformy do weryfikacji historii kredytowej Klienta i zawarcia umowy online.

Jak ewoluował będzie rynek?

Otomoto.pl oferuje zmotoryzowanym Klientom niemal pełen wachlarz usług motoryzacyjnych. Polski rynek staje się dla giganta pomału za ciasny. Dalsza ekspansja w krajowym Internecie możliwa jest właściwie w kierunku usług (serwis, kosmetyka) oraz pozyskiwania finansowania. Usługi serwisu czy kosmetyki samochodowej wymagają od oferujących kalendarza z możliwością rezerwacji. Integracje takie są szeroko dostępne na rynku, jednak czy wdrożenie takiego rozwiązania na Otomoto.pl będzie wykonalne? Wymagałaby to integracji olbrzymiej liczby firm z całej Polski z jednolitym systemem Otomoto.pl. Być może konieczna byłaby dystrybucja urządzeń z odpowiednim oprogramowaniem do punktów usługowych. Podobny projekt zrealizowało kilka lat temu Pyszne.pl. Jak widać, rozwiązania i wdrożenia są wykonalne, pozostaje jedynie pytanie, w jakim kierunku chce pójść Otomoto.pl i jaki ma budżet na realizacje swojej strategii.

Obszar finansowania zagospodarowała z kolei Grupa Masterlease ze swoim projektem Master1.pl i abonamentem na samochody używane. Dodatkowo na rynku obecni są inni gracze agresywnie rozwijający sprzedaż, tacy jak aaaauto.pl (samochody używane) czy dasweltauto.pl (wyselekcjonowane samochody używane Grupy VAG). Nie bez znaczenia jest także rewolucja w korzystaniu z samochodów w postaci ekspansji carsharingu. Być może za kilka-kilkanaście lat kupowanie samochodu i części do niego nie będzie dotyczyło Klientów detalicznych, gdyż wszyscy będziemy korzystać z wynajętych i wypożyczonych pojazdów, w 100% obsługiwanych technicznie przez korporacje będące ich właścicielami. Jak rozwinie się rynek? Czy Otomoto.pl odniesie sukces w obszarze części? Czas pokaże, niemniej dynamika zmian na rynku motoryzacyjnym nabiera niezwykłego tempa i wszelkie przewidywania oraz strategie mogą niebawem być mocno nieaktualne.

Zapraszamy do zapoznania się z innymi inspirującymi case study marek z obszaru e-commerce działających na polskim i globalnym rynku: