Jak skutecznie prowadzić sklep internetowy? Podpowiadamy!

Zastanawiasz się jak skutecznie prowadzić sklep internetowy tak, aby przynosił Ci on zyski na satysfakcjonującym poziomie? Dobrze trafiłeś! Prowadzenie sklepu internetowego to obecnie nieodzowna codzienność, wraz z rozwojem technologii klienci chcą mieć wybór czy zakupić produkt w sklepie stacjonarnym, czy może w sklepie online. Jeśli nie prowadzisz sklepu internetowego to tracisz wielu potencjalnych klientów. Internet to nie tylko medium zakupów, to również miejsce potwierdzenia wiarygodności i jakości twoich usług. W tym artykule przedstawimy kilka cennych wskazówek, które pomogą ci skutecznie prowadzić sklep internetowy.

Jak prowadzić sklep internetowy?

Klienci sięgają po zakupy internetowe coraz częściej. W samym 2020 roku ze względu na czas pandemii większość klientów przeniosła się całkowicie na zakupy online i duży procent z nich już przy tej formie pozostał. W tej sytuacji prowadzenie sklepu internetowego stało się nie tylko dodatkową platformą sprzedaży, ale koniecznością obecnych czasów. Co jest zatem istotne w tej kwestii? Jak prowadzić sklep internetowy?

Niski koszt dostawy, to klucz do sukcesu

Zakupy w sklepie internetowym to dla klienta również wygoda i zaoszczędzony czas jaki klient poświeciłby na dojazd, znalezienie produktu w sklepie i sam powrót ze sklepu. To prawda, że zamawiając online w większości klient musi dodatkowo zapłacić za przesyłkę, ale wychodząc klientowi na przeciw, warto zaproponować konkurencyjną lub darmową opcje przesyłki, która obowiązywałaby powyżej ustalonej kwoty zakupów. Warto również dodać możliwość odesłania produktu na koszt sprzedawcy. Jak pokazują dane z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2019” do czynników motywujących klienta do wyboru danego sklepu zaliczamy:

  1. 45% – Atrakcyjne ceny produktów
  2. 37% – Niskie koszty dostawy
  3. 31% – Pozytywne wcześniejsze doświadczenia

Jak widzimy, do najważniejszych czynników skutecznego prowadzenia sklepu internetowego, które przekonują klienta do zakupu, należy atrakcyjna cena i niski koszt dostawy. Dodatkowo zarówno Allegro jak i Ceneo promują oferty, które są atrakcyjne dla klienta pod tym względem.

Niskie koszty dostawy nie koniecznie oznaczają, że poniesiesz jako firma straty. Żeby zmniejszyć cenę przesyłki, możesz spróbować:

  • dodać kwotę przesyłki do ceny produktu – klienci patrzą na produkt całościowo, zawsze podliczają cenę, która widnieje w sklepie/na aukcji z ceną dostawy. Łącząc te kwoty zaoszczędzasz czas klienta, który miałby poświęcić na sprawdzanie cen dostawy, podliczanie i wybór najlepszej opcji. Z reguły klienci bardziej preferują wybór sklepów/aukcji, gdzie dostawa jest w cenie.
  • korzystanie z usług brokera kurierskiego – brokerzy oferują niższe ceny przesyłek, ponieważ dysponują dużymi wolumenami przesyłek, dzięki czemu mogą negocjować stawki z firmami logistycznymi. Wygoda i zaufanie jakie zyskasz dzięki wyjściu na przeciw klientowi, dadzą Ci darmową reklamę z polecenia i więcej profitów niż standardowe działania.

Wybór odpowiedniej platformy sprzedaży

Rozważając jak prowadzić sklep internetowy należy się zastanowić, jaka platforma do postawienia sklepu będzie dla nas odpowiednia. Chcesz zbudować własny sklep internetowy? Jest kilka możliwych opcji:

  • możemy stworzyć stronę od zera pod nasze preferencje – niezbędny będzie nam do tego zespół graficzno-programistyczny
  • możemy wykupić darmowy szablon graficzny i poprosić programistę o wdrożenie i dostosowanie pod nasze usługi,
  • możemy wybrać opcję najprostszą – skorzystanie z platformy e-commerce np. CStore. Jest to najmniej wymagający model. Płacimy miesięczny abonament, dzięki któremu mamy dostęp do niezbędnych narzędzi, które umożliwią nam: łatwe prowadzenie sklepu, dostosowanie pod zapotrzebowanie klientów, integracje z programem finansowo-magazynowym, poprawa logistyki i zamówień, multistore, integracje z hurtowniami, zintegrowane systemy wysyłek, współpraca z allegro.

Oferty promocyjne w twoim e-sklepie

Cena jest kluczowym elementem, na jaki zwracają uwagę obecni konsumenci. Na rynku, na którym panuje konkurencja cenowa, większość klientów poszukuje jak najlepszych ofert cenowych – promocji. Warto w swoim e-sklepie wprowadzić atrakcyjne oferty promocyjne i powiadomić o nich klientów za pomocą sieci społecznościowych, newsletterów. Spróbuj również wykorzystać ważne wydarzenia handlowe, takie jak: Cyber Monday, Black Friday, Dzień darmowej przesyłki. Takie zabiegi z pewnością przyciągną do ciebie większe grono klientów.

Fachowa Obsługa Klienta

Fachowa obsługa klienta tworzy pozytywne doświadczenia, klienci wracają do firm, które traktują ich na profesjonalnym stopniu, odpowiadają na zapotrzebowania klienta. Jak pokazuje wspomniany przez nas wcześniej raport Gemius – 31% klientów wybiera dany sklep ze względu na pozytywne wcześniejsze doświadczenia. Ma to znaczący wpływ na skuteczne prowadzenie sklepu internetowego.

Co oznacza profesjonalna obsługa klienta?

  1. Umiejętność słuchania i udzielenia odpowiedzi – obsługa klienta powinna cechować się cierpliwością, umiejętnością zadawana odpowiednich pytań, które pomogą klientowi rozwiązać problem, z którym do nas przyszedł
  2. Kompetencje – fachowa wiedza na temat sprzedawanych produktów. Klient, który zakupi w twoim sklepie produkt, który spełni swoje oczekiwania, z pewnością znowu do Ciebie wróci
  3. Pokazanie zrozumienia – klient musi czuć się wysłuchany i zrozumiany, to pomoże nam rozwiązać każdy problem
  4. Udzielania rzetelnych, sprawdzonych i aktualnych informacji – jeśli nie jesteś pewny jakie są aktualne dane na temat sprzedawanego produktu – sprawdź to i wróć do klienta z pewną odpowiedzią – klient z pewnością doceni zaangażowanie i poświęcony mu czas
  5. Szybkie i sprawne działanie – klienci nie lubią czekać, musisz też zdać sobie z tego sprawę, że na rynku panuje duża konkurencja. Jeśli ty nie oddzwonisz do klienta, to zrobi to ktoś inny

Co dzięki temu zyskujesz?

  1. Satysfakcję klienta – jeśli klient poczuje się dobrze zaopiekowany przez firmę, to z pewnością do ciebie wróci i zakupi produkt ponownie.
  2. Lojalność – żeby osiągnąć lojalność ze strony klienta, dobrze jest utworzyć program, która pozwoli klientowi osiągnąć dodatkowe profity za zakupy u nas. Idealnie do tego nadaje się program lojalnościowy, który nagradza aktywność klientów, przez co przywiązuje klientów do twojej marki.
  3. Przewagę nad konkurencją i pozytywne rekomendacje wpływające na zwiększenie sprzedaży – zadowoleni klienci, którzy ufają marce, sprowadzają innych klientów, pozostawiają pozytywne rekomendacje i polecają twoje usługi dalej. Znajomość marki i dobre opinie o marce to największy czynnik przewagi konkurencyjnej.

Łatwa możliwość złożenia zamówienia

Zbyt skomplikowany proces zamówienia to jeden z najczęstszych powodów rezygnacji z dalszych zakupów/złożenia zamówienia. Jest to jeden najczęstszych błędów skutecznego prowadzenie sklepu internetowego. W dzisiejszych czasach kiedy wszystko dzieje się szybko, klient również w sklepach internetowych szuka szybkich rozwiązań Stąd tak wielu klientów lubi logować się do sklepów na platformy zakupowe za pośrednictwem mediów społecznościowych. Zbyt skomplikowany proces logowania jak i dostawy, to pewna porażka i tzw. porzucony koszyk.

Czynniki, na które należy zwrócić uwagę, żeby uprościć ten proces:

  • jak najmniejsza ilość pól do wpisania przy realizacji zamówienia(opcja zakupu bez logowania)
  • możliwość dopisania dodatkowych sztuk artykułów z poziomu koszyka
  • opcja powrotu do kategorii z asortymentem sklepu
  • jak najszybszy proces przejścia od logowania do zakupu

O co dodatkowo można zadbać:

  • RODO – klient powinien przekazać tylko dane, które są niezbędne do zrealizowania zamówienia
  • wybór wielu form płatności – w dzisiejszych czasach bardzo istotne jest dołączenie opcji płatności z użyciem BLIK-a, szybkich przelewów czy płatność kartą
  • bezpieczeństwo klienta – klient potrzebuje czuć, że zarówno jego dane jak i proces płatności przebiega w jak najbezpieczniejszej formie, która nie narazi go na dodatkowe straty. Warto zainstalować certyfikat SSL, który umożliwi szyfrowanie danych.

Omnichannel – wielokanałowość

Klienci lubią mieć opcje wyboru, czy zakupić produkt w sklepie offline, czy może obejrzeć go w sklepie stacjonarnym, ale zakupić go docelowo w internecie, np. poprzez allegro czy w sklepie Facebooka. Warto, więc bazować na wielu platformach, takich jak:

  • porównywarki cenowe
  • marketplace/sklep na FB
  • Allegro

Założenie sklepu na wielu kanałach wymaga przede wszystkim czasu. Proces ten znacząco ułatwiają oprogramowanie e-commerce, które umożliwia nie tylko zbudowanie całościowo sklepu internetowego, ale również integrację z Allegro, eBay, Amazon, Ceneo i wieloma innymi platformami.

Podsumowując – jak skutecznie prowadzić sklep internetowy?

W czasach, kiedy rynek charakteryzuje się tak dużą konkurencyjnością ofert podstawą jest skuteczne prowadzenie sklepu internetowego. Jak zatem osiągnąć sukces?

  1. Skup się na potrzebach klienta i bądź wszędzie – profesjonalna obsługa klienta, system lojalnościowy, fachowe doradztwo to dzisiaj podstawy w procesie współpracy z klientem, dodatkowo omnichannel, czyli wielokanałowość, by klient odnalazł Cię na wszystkich możliwych kanałach.
  2. Zadbaj o jak najtańszą i szybką dostawę – nie pozwól by klient czekał na zamówioną przesyłkę, im szybszy czas dostawy i tańszy koszt dostawy tym większa szansa na pozytywną opinię zwrotną i powrót klienta za jakiś czas.
  3. Odpowiadaj na zapytania klienta w jak najszybszym czasie – klienci nie lubią czekać, im szybciej dostaną odpowiedź tym lepiej, spróbuj skorzystać z opcji chatbota – wirtualnego asystenta, obecnie wiele firm na rynku oferuje tego typu rozwiązania.
  4. Pozwól o sobie mówić – zadowoleni klienci to klienci, którzy mówią o swojej satysfakcji i wracają, przyciągając ze sobą innych klientów. Uczciwość, profesjonalna obsługa klienta, łatwa w użyciu strona i wielokanałowość – łatwy kontakt z firmą, to skuteczna droga do sukcesu

POWODZENIA!

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację