Demo Przetestuj sklep internetowy

Jak rozkręcić sklep internetowy? Rozwój sklepu krok po kroku!

Istnieje powiedzenie, które mówi, że „kto nie idzie do przodu, ten się cofa”. Jak najbardziej obowiązuje ono w biznesie. Jeśli jakaś firma nie będzie się rozwijać to prawdopodobnie prędzej czy później dogoni ją konkurencja lub rynek zmieni się na tyle, że jej oferta przestanie być atrakcyjna. Dlatego niezależnie od tego, jaki biznes się prowadzi, trzeba stawiać na rozwój. Podobnie jest w przypadku sklepu internetowego i każdego rodzaju sprzedaży w Internecie. Rozwój może oznaczać szerszy asortyment, dodanie jakichś usług, podpisanie umowy na wyłączność z jakimś producentem, wprowadzenie nowych funkcjonalności do sklepu i wiele więcej. W tym artykule prezentujemy rady, które można wykorzystać w rozwoju sklepu.

Od czego zacząć?

Na początek najważniejsze to, aby sklep był po prostu wysokiej jakości miejscem, które kupujący będą chętnie odwiedzać. Podczas procesu powstawania sklepu zapomina się o wielu rzeczach, a część zostawia na później. Nierzadko zresztą potem do nich nie wracając. Dlatego, zanim wdroży się jakieś pomysły, które rozszerzą działalność sklepu warto poprawić to, co jeszcze wymaga dopracowania.

Wygląd sklepu i łatwość obsługi

Zanim zacznie się poszerzać asortymentu lub dodawać nowe funkcjonalności, warto sprawdzić, czy sklep jest na tyle wygodny dla klientów, aby wprowadzane nowości rzeczywiście przysporzyły nowych klientów. W innym przypadku zasoby poświęcone na rozwój sklepu mogą zostać zaprzepaszczone, gdyż wprowadzenie nowych produktów nie będzie skuteczne, jeśli sklep będzie nieprzyjazny w użytkowaniu. Warto więc sprawdzić, czy ładuje się on szybko, czy całość jest czytelna i przejrzysta. Trzeba upewnić się, że wszystko można łatwo wyszukać zarówno przez wyszukiwarkę, jak i odpowiedni podział kategorii. Niezwykle ważne też jest, aby sklep wygodnie dało się przeglądać i dokonywać w nim zakupów z poziomu telefonu. Obecnie większość ruchu użytkowego w sieci ma miejsce z urządzeń mobilnych.

Opisy produktów i zdjęcia

Jeśli ktoś zobaczy, że jakiś produkt nie ma opisu bądź zdjęcia, to z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że opuści taką stronę bez robienia zakupów. Dlatego tak ważne jest stworzenie rzeczowych opisów. Powinno one zawierać wszystkie aspekty techniczne produktu, ale także wymieniać jego zalety i opisywać go w taki sposób, żeby klienci chcieli go zakupić. Równie ważne są zdjęcia – powinny spełniać wymagania fotografii produktowej, aby klienci po ich zobaczeniu, chcieli nabyć dany produkt.

Załóż bloga

Sklep internetowy niekoniecznie kojarzy się z pisaniem bloga. Jednak taka forma bardzo dobrze sprawdza się jako swego rodzaju wsparcie sprzedaży. Dobrze zaplanowany, pisany i zarządzany blog to świetne narzędzie zarówno sprzedażowe, jak i marketingowe. Przede wszystkim taki blog powinien być związany z tematyką sklepu. Dlaczego? Dobrze prowadzony blog przedstawi Cię jako eksperta w tej dziedzinie. Ludzie chcą kupować od osób, które wiedzą, co sprzedają i mają dużą wiedzę na ten temat. Dlatego tak ważne jest pokazanie, że jest się fachowcem w danej dziedzinie. Właśnie w tym może pomóc blog. Z drugiej strony blog to także lepsze pozycjonowanie strony. Cały czas pojawiająca się na stronie nowa treść, w dodatku generująca dużo ruchu – to coś, co lubi Google i za co nagradza. W postach można też dodawać treści zawierające słowa kluczowe, co może także polepszyć pozycję sklepu w wyszukiwarce. Jednym z najbardziej efektywnych postów blogowych są różnego rodzaju poradniki. Ludzie szukają rad na różne tematy, jeśli znajdą je na jakiejś stronie, jest duże prawdopodobieństwo, że jeśli w tym samym momencie będą potrzebowali czegoś kupić z tej branży, to kupią w tym właśnie sklepie. Tak więc blog to obowiązkowa rzecz, jako jeden z elementów rozwoju sklepu.

Obecność mediach społecznościowych

Niemal każdy ma konto na jakimś portalu społecznościowych. Pełnią one funkcję centrów towarzyskich, informują o wydarzeniach, są też miejscem reklamy i wielu interakcji. Właśnie dlatego obecność tam powinna być jednym z etapów skalowania sklepu. Jest to miejsce, w którym można zdobyć nowych klientów, łączy się to z innym elementem rozwoju sklepu, czyli inwestycją w reklamę i promocję. Facebook i jego Facebook Ads to świetnie narzędzie reklamowe, które może przenieść szybkie efekty. Jest to ten kanał, który jeśli o inwestycje w reklamę bardzo szybko się zawraca. Media społecznościowe to także rozwój sklepu i jego relacji z klientem. Właśnie to jedna z ich największych zalet. Można niemal codziennie być w kontakcie z klientami. Tworzenie angażujących postów, odpowiadanie na komentarze. To wszystko sprawia, że łatwiej zatrzymać przy sobie klientów. Łatwiej sprawić zęby pamiętali o sklepie i kiedy będą mieli potrzebne kupna czegoś, czym dysponuje sklep, to jest duża szansa, że właśnie o nim pomyślą jako o pierwszym, właśnie dzięki temu zacieśnianiu relacji.

Dofinansowania

Różne instytucje co roku dysponują określonym budżetem, który przeznaczony jest na rozwój biznesu. Można uzyskać dofinansowanie zarówno na uruchomienie sklepu, jak i jego rozwój. Warto zapoznać się różnymi programami. Takie programy i dofinansowanie mogą zapewnić różne instytucje: Powiatowy Urząd Pracy, Urząd Wojewódzki, Fundusze Unijne, Fundusz Rozwoju Przedsiębiorczości. Oczywiście w każdym z tych programów warunki przyznania funduszy będą inne. Do najczęstszych wymagań należą:

  1. określone terytorium geograficzne,
  2. konkretny cel, na który zostaną wydane środki,
  3. określony czas prowadzenia działalności lub wysokość dochodu,
  4. określony wkład własny do inwestycji.

Kolejne kanały sprzedaży

Obecnie Internet to duże możliwości, które nie kończą się tylko na własnej stronie internetowej, na której można sprzedawać różne produkty. Warto rozwijać swój sklep o inne kanały sprzedaży. Tych jest całkiem sporo.

Marketplace. To różnego rodzaju portale jak Allegro, Amazon czy Empik. Wszędzie tam można sprzedawać różnego rodzaju produkty i uzyskać dostęp do całkiem nowych klientów. Nierzadko jest tak, że ludzie decydują się na zakupy tylko w takim miejscu. Można tam kupić niemal wszystko, nie czują więc potrzebny przeczesywania Internetu w poszukiwaniu branżowych sklepów internetowych. Właśnie dlatego można dzięki pokazaniu tam swojej oferty dotrzeć do nowych klientów. Innym kanałem sprzedaży, które może okazać się bardzo dochodowy są bardziej społecznościowe marketplace’y. Takie jak ten na Facebooku czy popularny OLX. W obu cały proces sprzedaży odbywa się poprzez kontakt sprzedającego z kupującym. Nie jest możliwa automatyzacja procesów, ale w niektórych branżach wystawianie tam ofert może być bardzo opłacalne.

Przemyślany cross-selling i upselling

Jeśli ktoś szuka pomysłów na zwiększenie wartości koszyka, za który płacą klienci. To świetnym sposobom jest właśnie crosselling. Polega on na sprzedaży np. dodatkowych akcesoriów do nazwijmy to podstawowych produktów. W przypadku handlu elektroniką mogą to być dodatkowe zabezpieczenia telefonu, czy folie na ekran. Na takich akcesoriach ma się często stosunkowo dużą marżę, dzięki temu można skutecznie zwiększyć dochodowość koszyka. Upselling także ma zadanie sprawić, żeby kupujący zostawiali w sklepie więcej pieniędzy. Polega on na oferowaniu wyższych lub lepiej doposażonych modeli tego samego produktu. Może to być laptop z większą ilością pamięci ram lub rower wyposażony w lepszej jakości koła. Wszystko to zwiększa wartość produktu, a więc i zarobek sklepu, jeśli klient zdecyduje się właśnie na ten lepszy wariant danego towaru.

Ekspansja na nowe rynki

Internet daje nie tylko duże możliwości, jeśli chodzi o sprzedaż w Polsce. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedawać towary za granicę. Wystarczy odpowiednią wersją językowa sklepu i inwestycja w promocję na zagranicznym rynku. Można też sprzedawać za pośrednictwem zagranicznych marketplace’ów, takich jak Amazon. Jest to świetnie miejsce, aby dotrzeć do zagranicznego klienta. Mając jakiś innowacyjny towar, można bardzo szybko zdobywać nowych klientów, jeśli nikt nie będzie oferował czegoś podobnego, to o sprzedaż nie będzie trudno, pod warunkiem, że klienci będą wiedzieć o tym, że taki towar się posiada. Szczególnie powinni się tym zainteresować rzemieślnicy i różni chałupnicy. To właśnie oni często mają unikatowe na jakiś rynek produkty.

Nawiąż współpracę z influencerami

Wiele osób ma swoich ulubionych twórców internetowych. Często to pod ich wpływem kupują oni różne produkty czy wybierają konkretne marki. Warto więc rozważyć współpracę z popularnym blogerem. Oczywiście trzeba pamiętać, aby taka współpraca opierała się na wiarygodności. Dlatego wybrany bloger musi mieć działać w branży, w której sprzedaje sklep. W innym przypadku takie działanie może nie przynieść żadnego efektu.

Wprowadzenie na rynek znanej marki

Nierzadko jakaś marka jest znana na świecie, ale nie ma jej w Polsce. Wprowadzenie jej na rynek może okazać się strzałem w dziesiątkę. Często z takim producentem można podpisać umowę na wyłączność. Następnie dzięki dobrze poprowadzonej akcji promocyjnej można zapewnić sobie stałe i rosnące źródło dochodu w sklepie. Ważne jest też obserwowanie trendów na rynku. Rozwój sklepu to także dostosowywanie się do realiów. Moda na niektóre produkty może spadać albo mogą w ogóle być przestać potrzebne. Właśnie dlatego trzeba być stale ze wszystkim na bieżąco i wprowadzać nowe produkty do sklepu.

Sklep stacjonarny

Mimo że może wydawać się, że na rynku odchodzi się od tego modelu i rozwój raczej idzie w drugą stronę, to jednak są branże, gdzie taki sklep może pozwolić zwiększyć udział w rynku. Jest tak wszędzie tam, gdzie kontakt z produktem na żywo jest niezwykle ważny dla klienta. Wszędzie tam możliwość jego obejrzenia i dotknięcia może spowodować większą chęć zakupową.

Rozwój sklepu – podsumujmy!

Jest wiele metod na rozwój sklepu. Od wprowadzania nowych towarów, docieranie ze swoją ofertą innymi kanałami sprzedaży przez współprace z blogerami i innymi twórcami, po inwestycję w reklamę czy pozyskiwanie funduszu. Niezależnie od wyboru ścieżki ważne jest, aby nie zaniedbać żadnego z działań, którego się podejmuje. Wykonanie czegoś nierzetelnie będzie prowadzić do słabych efektów a związku, z czym zmarnowaniem zasobów finansowych lub czasowych, które są przecież tak cenne. Dlatego dobrze jest przygotować sobie odpowiedni plan działania. Dzięki niemu będzie można sukcesywnie realizować zaplanowaną strategię skutecznie i efektywnie. Rozwój na jednej płaszczyźnie pozwoli na kontynuowanie rozwoju w innym miejscu. Ważne jest, żeby cały czas szukać pomysłów. Nie zawsze muszą wiązać się sprzedażą towarów. Może to być przecież wprowadzenie jakiejś usługi czy w ogóle rozszerzenie działalności o coś całkiem nowego. Wszystko, co pozwala zdobywać nowych klientów będzie dobrym rozwiązanie.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

601aa5e358d36?type=start