Demo Przetestuj sklep internetowy

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Branża e-commerce rozwija się bardzo szybko. Dostępność wielu rozwiązań sprawia, że znacznie łatwiej jest założyć sklep internetowy niż jeszcze kilka lat temu. Pytanie, ile kosztuje założenie sklepu internetowego, zadaje sobie coraz więcej osób. Oczywiście odpowiedź jest złożona i zależy od wielu czynników. W naszym artykule postaramy się pokazać pełny obraz, jeśli chodzi o koszty, jakie trzeba przeznaczyć na założenie sklepu internetowego.

Oprogramowanie sklepu internetowego i jego koszty

Kiedyś tworzenie sklepu internetowego wiązało się z zaprogramowaniem całego serwisu sprzedażowego od zera. Oczywiście dziś dalej można się na to zdecydować, jednak są znacznie szybsze i tańsze metody na założenie własnego biznesu e-commerce. Sklep można założyć w oparciu o różne systemy i platformy, są to między innymi:

  • dedykowane sklepy budowane od zera,
  • open source
  • SaaS

Budowa sklepu od zera

To wariant, który pozwala praktycznie na nieograniczoną personalizację sklepu i wdrażanie w nim niemal każdego rozwiązania, które wpadnie komuś do głowy. Jest to też oczywiście sposób najdroższy i najbardziej czasochłonny. Cały sklep musi być napisany przez programistów od nowa. Jest to rozwiązanie dla osób i firm, które mają duże zaplecze finansowe. Do stworzenia sklepu konieczne jest zatrudnienie odpowiedniego softwarehousu. Trzeba się liczyć z wydatkiem od kilkunastu tysięcy złotych w przypadku prostego sklepu, górna granica jest raczej nieograniczona i zależy od stopnia rozbudowania portalu.

Dedykowane platformy Open Source

Na rynku dostępnych jest kilka popularnych rozwiązań, jeśli chodzi o oprogramowanie Open Source, które zostało stworzone z myślą o budowie sklepu internetowego.  Często podstawowe wersje takich systemów są całkowicie darmowe i każdy może założyć na nich sklep. Nie jest to jednak nic prostego. Sprawne poruszanie się po tego typu oprogramowaniu wymaga posiadania dużej wiedzy technicznej. Nie tylko z samych tych systemów, ale także znajomości metod programowania. W przypadku darmowych wersji wiele funkcjonalności trzeba po prostu stworzyć od nowa. To wiąże się często z zatrudnieniem specjalistów-programistów, których stawki nie należą do najniższych.  Oczywiście istnieją też alternatywne wersje tego typu rozwiązań, które mają wbudowanych wiele rozwiązań. Nie są jednak wcale tańsze. Jest tal dlatego, iż albo trzeba płacić za każdą funkcjonalność, albo też abonament roczny.  Oba te rozwiązania są bardzo kosztowne i sprawiają, że są mogą sobie na nie pozwolić, tylko osoby mające bardzo duże środki na otwarcie sklepu internetowego.

Platforma e-commerce na abonament

To zdecydowania najtańsza i najłatwiejsza do wdrożenia opcja. Przykładem takiej platformy jest CStore. Najtańsza wersja zaczyna się już od 20 złotych miesięcznie. Opcja premium to znacznie większy koszt, ale w porównaniu do innych systemów i tak bardzo konkurencyjny, bo tylko 250 złotych na miesiąc. Platformy jak CStore to niemal gotowy sklep internetowy. Oczywiście wymaga on wprowadzenia wszystkich towarów, dostosowania go naszych do upodobań. Jednak w porównaniu do innych sposobów, jest to zdecydowanie najszybsza opcja, jeśli chodzi o założenie sklepu internetowego.  Samo zarządzanie na tego typu platformach jest także stosunkowo proste i wymaga znacznie mniej wdrożenia niż ma to miejsce w przypadku pozostałych systemów. Przy wyborze platformy oprócz kosztu miesięcznego abonamentu warto zwrócić też uwagę na prowizję od sprzedaży. Ta może wahać się od 0%, czyli jej braku jak w przypadku CStore, do nawet 1,5%.

Domena i serwer

To podstawowa rzecz, która jest potrzebna przy jakiejkolwiek działalności opartej o strony internetowe. Koszt serwera i domeny może być różny zależnie od samej domeny, jak i pojemności serwera. Najtańsze domeny to koszt kilkunastu złotych za samo wykupienie na pierwszy rok. Potem opłaty są większe, ale różnią się w zależności od miejsca, gdzie wykupimy domenę. Oczywiście można kupić domeny z historią albo takie o bardzo chwytliwych nazwach lub ciekawych rozszerzeniach zarejestrowane w innych krajach. Wiąże się to jednak przeważnie z większym kosztem. Dlatego warto zastanowić się, w jakim stopniu taki zabieg jest potrzebny i czy na pewno się zwróci. W przypadku serwera im pojemniejszy, tym większe opłaty. Jednak dla niewielkich sklepów niewymagających rozbudowanej infrastruktury spokojnie wystarczy zarezerwować na ten cel około 100 złotych rocznie. W przypadku platform sprzedażowych nie ma konieczności wykupywania serwera osobno. Jest on zawarty w koszcie miesięcznego abonamentu, oczywiście im wyższa, czyli droższa wersja abonamentu, tym większy serwer.

Certyfikat SSL

To dość niepozorny, ale istotny element, jego brak może skutkować blokowaniem sklepu przez wiele firewalli i po prostu obawy użytkowników. Koszt takiego certyfikatu to około 100 złotych rocznie. Jednak w przypadku abonamentowych platform e-commerce jest on już często w cenie. Tak jest właśnie w CStore.

Regulamin i inne kwestie prawne

Zakładając sklep internetowy, nie można zapomnieć o obowiązującym prawie i wymaganiach, jakie stawia przed właścicielem sklepu władza ustawodawcza. Takie rzeczy jak:

  • regulamin,
  • polityka prywatności,
  • informacje o coockies,
  • klauzule informacyjne,
  • zgody na przetwarzanie danych osobowych,
  • zapisy RODO.

Wszystkie muszą być napisane w odpowiedni sposób i zgodny z przepisami. Można oczywiście napisać samemu, wykorzystując znalezione w internecie informacje. Jednak potencjalne ryzyko błędu jest bardzo duże. W regulaminie sklepu nie mogą znajdować żadne klauzule niedozwolone, nie znając obowiązującego prawa lub wzorując się na niesprawdzonych źródłach, łatwo je jednak w nim umieścić. Dlatego jest to rzecz, którą warto powierzyć specjaliście. Oczywiście napisanie wszystkiego przez prawnika lub inną osobę specjalizującą się w tego typu zleceniach będzie bardzo kosztowne. Całość wymaganych dokumentów może kosztować kilka tysięcy złotych. Dobrym rozwiązaniem jest zakupienie gotowych pakietów w formie szablonów do uzupełnienia. Jest to rozwiązanie znacznie tańsze, a jednocześnie wystarczające dla większości sklepów. Ceny pakietów zaczynają się od kilkuset złotych, w zależności od tego, jakie dokumenty zawierają.

Zakup towaru

Jedynym, od czego uzależnione są te koszty to ilość i wartość samych towarów.  Na początku nie warto inwestować zbyt dużo, jeśli nie ma się pewności, że znajdą się chętni na dany towar. Warto też mieć na uwadze okres przydatności do użycia, jeśli to asortyment, który z czasem traci swoje właściwości użytkowe. Niesprzedanie takiego towaru przed konkretnym terminem może wiązać się z ogromnymi stratami.

Magazyn

Oczywiście koszty towaru i jego magazynowania są uzależnione od tego, czym się handluje. Jeśli jest to drobne rękodzieło, to zapewne możliwe jest przechowywanie go w domu. W przypadku sprzedaży dużej ilości towaru konieczne będzie wykupienie lub wynajęcie magazynu albo innego miejsca na jego przechowywanie. W dłuższej perspektywie bardziej opłacalne będzie kupienie go lub wybudowanie, jednak wiąże się to z bardzo dużymi kosztami i znacznie podwyższa próg wejścia w ten rodzaj działalności. Koszt budowy magazynu to około 600 – 800 złotych za metr kwadratowy. Jeśli ktoś posiada sklep stacjonarny, a jedynie jako poszerzenie działalności zakłada internetowy, to zapewne jakimś pomieszczeniem magazynowym dysponuje.  Sprzedawane towary można też przechowywać na przykład w piwnicy lub garażu domu jednorodzinnego.

Handel bez towaru, czyli dropshipping

W Polsce, a nawet na całym świecie istnieją hurtownie oferujące dropshipping. Współpraca z nimi sprawia, że nie ma konieczności magazynowania towaru ani nawet jego kupowania. Sklep w modelu dropshippingu to specyficzny rodzaj działalności. Cały towar magazynowany jest w hurtowni producenta lub dystrybutora. To także on zajmuje się wysyłką towaru do klientów sklepu. Wszystko oczywiście musi być odpowiednio zsynchronizowane.  Wiele systemów i platform sprzedażowych oferuje specjalne wtyczki lub zawiera już taką funkcjonalność w pakiecie. Jest tak między innymi w przypadku CStore. Jest to na pewno najtańszy sposób na handel towarami, które w innym przypadku trzeba by zakupić. Minusem natomiast jest to, że nie ma się wpływu na wysyłkę towaru.

Zdjęcia produktów

Ludzie w dużej mierze kupują towary właśnie oczami, dlatego każdy produkt musi mieć swoje zdjęcie. Oczywiście to, w jakim stopniu zdjęcie ma wpływ na sprzedaż, w dużej mierze zależy od branży, w jakiej działa sklep. Jeśli w sklepie sprzedaje się rzeczy, które mają podobać się wizualnie, jak odzież, ozdoby, meble i wiele innych, to zdjęcia muszą być dobrej jakości. Może to zapewnić profesjonalny fotograf. Koszt jednego takiego zdjęcia waha się od 5 złotych w przypadku fotografowania setek produktów, do 30 złotych w przypadku niewielu sztuk. Tak jak wiele rzeczy przy zakładaniu sklepu da się zrobić samemu, tak samo i zdjęcia. W ten sposób można zaoszczędzić nawet do kilku tysięcy, jeśli w sklepie są tysiące produktów. Jednak producenci towarów często udostępniają swoje zdjęcia nieodpłatnie, warto z tego skorzystać. Oczywiście trzeba wykonać zdjęcia, jeśli to sami jesteśmy wytwórcami sprzedawanych towarów.

Opisy produktów

Opis może być zarówno tekstem wymieniającym zalety produktu, opisującym jego możliwości i dane techniczne, jak i tekstem sprzedażowym. W przypadku sklepu, gdzie produktów jest niewiele i są one w dużej mierze unikalne, na pewno warto zdecydować się na teksty sprzedażowe. Będą one kosztować od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych za sztukę, w zależności od doświadczenia i portfolio copywritera. Zwykłe opisy są znacznie tańsze i jeśli będą bardzo krótkie, mogą kosztować tylko od 5 do 15 złotych za sztukę. Jednak nawet tak krótkie treści pozytywnie wpływają na pozycję sklepu w wyszukiwarce, dlatego warto zdecydować się na tworzenie opisów do jak największej liczby produktów. Nie trzeba tego robić dla wszystkich artykułów od razu, można tworzyć kolejne już w czasie działania sklepu.

Kasa fiskalna, czy to konieczny wydatek?

Handel przeważnie wiąże się z koniecznością zakupu kasy fiskalnej. Najtańsze rozwiązania to wydatek rzędu tysiąca złotych. Można go jednak uniknąć. Prawo zwalnia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, kiedy płatność odbywa się za pośrednictwem poczty lub bezpośrednio na rachunek bankowy sklepu. Dodatkowo z dokumentacji musi jasno wynikać kto i za co płacił. Czyli każdy sklep internetowy, który nie przyjmuje gotówki na przykład w punkcie odbioru, spełnia ten warunek.

Biuro

Nie każdy ma możliwość lub chęci pracy z domu. Koszty biura mogą być inne w zależności od lokalizacji i powierzchni. Jeśli do pracy potrzebny będzie tylko komputer warto rozważyć tak zwane przestrzenie co-workingowe. Miesięczny koszt wynajmu takiego miejsca to 200 – 300 złotych. Tradycyjne biuro będzie znacznie droższe i może kosztować od około 800 do 2 000 złotych miesięcznie.

Podsumowanie

Jak widać koszty założenia sklepu internetowego, mogą być różne. Najtańsza i najszybsza opcja to oczywiście sklep na platformie sprzedażowej. Na przykład takiej jak CStore. Pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Taki gotowy sklep internetowy w minimalistycznej wersji to tylko koszt abonamentu i domeny. Wszystko inne można wykonać samemu. Jest to idealne rozwiązania na rozpoczęcie działalności w e-commerce. Natomiast jeśli chodzi o górną granicę, to takiej nie ma. W biznes e-commerce można włożyć naprawdę sporo gotówki. Poniżej przedstawiamy tabelę z poglądowym podsumowaniem kosztów założenia sklepu internetowego.  Wartości są przybliżone, podane w większości w zakresie optymalnych dla niewielkiego sklepu.

Rodzaj  Koszt
Oprogramowanie/System 20 – 60 000 PLN
Domena i serwer 15 – 500 PLN
Certyfikat SSL 0 – 100 PLN
Regulamin 300 – 3 000
Towar 0 – 10 000
Magazyn 0 – 4 000
Zdjęcia 0 – 3 000
Opisy 0 – 2 000
Kasa fiskalna 0 – 1 500
Biuro 0 – 1 000
Razem 335 – 83 600

 

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Anna Hyjek

Anna Hyjek
Dział Handlowy

tel. 791 009 006
a.hyjek@cstore.pl

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close