Ile kosztuje reklama w Google, czyli koszty Google ADS

Żeby osiągnąć sukces w biznesie ważne jest przede wszystkim to, żeby klienci wiedzieli o istnieniu oferty. Dlatego tak ważna jest reklama. W sieci najpopularniejsze sposoby reklamy to oczywiście media społecznościowe i właśnie Google. W obu tych miejscach można tworzyć reklamy na różne sposoby. Dziś omówimy ten drugi przypadek, ze szczególnym uwzględnieniem kosztów, jakie trzeba przeznaczyć na taką reklamę.

Pozycjonowanie a reklama, czy to to samo?

Google to nie tylko reklamy, ale także pozycjonowanie. Warto wyjaśnić czym są obie rzeczy, aby każdy mógł wiedzieć, co jest czym i jakie są między Google Ads a pozycjonowaniem różnice. Pozycjonowanie ma bezpośredni związek z tym co widzi się w wynikach wyszukiwania Google. Po wpisaniu jakiejś frazy, wyszukiwarka pokazuje określone strony. Jeśli jest się sprzedawcą jakiejś usługi lub produktu nierzadko zależy nam, aby po wpisaniu jakiejś konkretnej frazy pokazywała się właśnie nasza strona. Działania związane z pozycjonowaniem, mają właśnie taki cel. Mają za zadanie doprowadzić do tego, że w przypadku konkretnych fraz dana strona będzie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. W przeciwieństwie do reklam, pozycjonowanie nie jest to działanie jednorazowe, za które płaci się raz i od razu ma jakieś efekty. Jest to proces rozciągnięty w czasie a zadowalające efekty otrzymuje się dopiero po jakimś okresie. Oczywiście nie znaczy to, że nie warto go stosować. Może świetnie uzupełniać się wraz z Google Ads.

Google Ads – czy warto?

Reklama w Google to jak każde inne działanie marketingowe koszty i określony cel, jaki się przed nim stawia. Dlatego zanim się je zastosuje warto wiedzieć, czy jest to działanie opłacalne. Oczywiście nie można powiedzieć, że każda inwestycja w reklamę się zwróci. Wszystko zależy od tego jak skuteczna będzie reklama, marży – jeśli sprzedaje się jakiś produkt i innych czynników. Jednak na pewno Google Ads to jedno z tych działań, w które zdecydowanie warto inwestować. Plusów tego rodzaju działań marketingowych jest całkiem sporo. Przede wszystkim bardzo łatwo obliczyć ich dochodowość. Rejestruje się każde kliknięcie, wie, ile się za nie zapłaciło, a także jaki przychód przyniosło. To pozwala na bardzo drobiazgowe kontrolowanie kampanii i planowanie. Dzięki temu można też łatwo modyfikować i zmieniać konfigurację. Pozwala to też stosunkowo szybko wypracować taki mechanizm, które będzie docierał do klientów. Kolejna zaleta to natychmiastowy efekt. Google Ads działa zaraz po jego uruchomieniu. Można więc po prostu szybko uzyskać żądane efekty. Duże możliwości, jeśli chodzi o konfigurację, a co za tym idzie personalizację reklam sprawiają, że po prostu można docierać do swojej grupy docelowej, czyli osób, co do których mamy jakiś stopień pewności, że są zainteresowani ofertą.

Ile kosztuje Google Ads?

Koszt reklamy w Google jest tak naprawdę taki, jaki mamy budżet, czyli zależy od tego, ile chcemy na nią przeznaczyć. Dobrze jest więc przed przystąpieniem tworzenia kampanii zastanowić się właśnie nad budżetem. Nie zawsze warto od razu przeznaczać duże kwoty na reklamę. Najważniejsze jest odpowiednie jej zaplanowanie.  Lepiej będzie na początku wydać niedużą kwotę i sprawdzić efektywność reklamy. Jeśli będzie ona na wysokim, zadowalającym poziomie, to warto zwiększyć budżet. W przypadku, kiedy jest inaczej, można modyfikować reklamę aż do uzyskania satysfakcjonującego rezultatu. Tak więc w rzeczywistości koszt reklamy zależy wyłączenie od tego, ile ma się na nią środków.

Rodzaje reklam w Google

W przypadku Google Ads można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje reklam. Jedna z nich to ta która wyświetla się przed lub po wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika konkretnej frazy. Może być to zwykły link z opisem, ale także niewielkie zdjęcie produktu wraz z ceną i linkiem do strony produktowej. Drugi rodzaj to reklamy wyświetlane w sieci partnerskiej Google. Mogą to być nie tylko linki, ale po prostu grafiki. Sieć partnerska Google to wiele dużych i małych serwisów. Można więc być pewnym, że w obu przypadkach trafi się do dużej ilości osób.

Modele rozliczeń w Google Ads

W tradycyjnej reklamie w radio, płaci się za czas antenowy. Oczywiście cena za przykładowe 10 sekund takiego czasu będzie inne zależnie od tego o jakiej porze chce się, aby reklama była puszczana. W przypadku Google Ads rozliczenie jest oczywiście w oparciu o inne jednostki. Jest ich kilka. Zależy od rodzaju reklamy, ale także celu jaki się chce dzięki niej osiągnąć.

  • CPC, czyli Cost per Click. W wolnym tłumaczeniu oznacza to koszt za kliknięcie. Tak też w rzeczywistości jest. To bardzo prosty i jasny model rozliczenia. Płaci się po prostu za każde kliknięcie przez użytkownika w reklamę. Od czego zależy taki koszt? Jest to wypadkowa wielu czynników. Znaczenie będzie miała sama strona, czyli to jak wypada ona według Google pod względem jakościowym. Oczywiście im lepiej wypada tym lepiej dla tworzącego reklamę. Ma znaczenie też oczywiście sama fraza pod jaką ma się pojawiać reklama, a dokładniej to, jak dużo osób chce wykupywać taką reklamę. Im więcej chętnych tym wyższa cena za kliknięcie. Ma miejsce pewien rodzaj licytacji.
  • CPM, czyli Cost per Mile. Tutaj znacznie ma, ile osób wyświetli reklamę. Płaci się za każde 1000 wyświetleń. Kiedy wybierać ten rodzaj reklamy? Przede wszystkim wtedy, kiedy celem jest zwiększenie popularności marki. Wtedy, kiedy po postu chce się żeby ludzie zobaczyli reklamę.
  • CPV, czyli Cost per View. Jest to model stosowany w przypadku reklam wideo. Płaci się po prostu za każde obejrzenie danej reklamy. Jednak tylko jeśli ktoś zobaczył 30 sekund. Dzięki czemu ma się pewność, że nie płaci się za to, że ktoś obejrzał 2s i kliknął w inne miejsce strony.
  • CPA, czyli Cost per Action. Jak łatwo się domyślić, tutaj rozliczenie następuje za każdą określoną akcje. Dobrym przykładem może być tu jakiś lokalny biznes, który pojawia się tylko osobą w określonej lokalizacji geograficznej. W przypadku reklamy Google Ads można dodać telefon i właśnie za to, że ktoś kliknie w numer telefonu wyświetlony na ekranie, można się rozliczać.

Metody płatności za reklamę Google Ads

Sposoby płatności w zasadzie są dwa. Jeden to automatyczne płatności w oparciu o kartę. Taka płatność będzie pobierana samoczynnie w momencie osiągniecia ustalonej wcześniej kwoty. Druga metoda to zapłata z góry określonej kwoty i reklama będzie pojawiać się tak długo, jak tylko będą na nią środki. Jest też opcja fakturowania miesięcznego i opłacania wszystkiego na koniec miesiąca, ale mogą z tego korzystać tylko spełniające określone wymogi firmy.

Budżet dzienny i całkowity

Zaplanowanie kampanii pod względem kosztowym to jeden z najważniejszych elementów. Google bardzo ułatwia to zadanie, dając do dyspozycji każdemu dwa budżety. Dzienny oraz całkowity. Nietrudno sobie wyobrazić, że ten pierwszy służy do określenia kwoty, jaką chce się maksymalnie przeznaczyć na reklamę w ciągu jednego dnia. Trzeba tylko pamiętać, że taki budżet może nieznacznie wzrosnąć, jeśli w czasie trwania reklamy, jej koszty wzrosną.  Drugi rodzaj budżetu to całkowity. Tutaj podobnie, także łatwo się domyślić o co chodzi. Jest to kwota, którą chce się przeznaczyć na całą kampanię. W tym przypadku oczywiście Google będzie starało się tak optymalizować wydatki, aby przez cały okres były one równomierne. Choć warto pamiętać, że może być tak, że w któreś dni może być bardziej opłacalne reklamowanie się niż w inne.

Co składa się na koszt reklamy?

Warto wiedzieć też, że reklama w Google to nie tylko to co zapłaci się tej firmie. Trzeba także pamiętać o czasie, jaki potrzebny jest na jej przygotowanie, albo koszcie zewnętrznej firmy, która będzie to realizować. Trzeba pamiętać, że Google to nie tylko reklamy w formie linków do sklepu, których przygotowanie faktycznie nie zabiera dużo czasu. Jednak to także forma graficzna i video na YouTube. Szczególnie to ostatnie może być bardzo kosztowne, ale oczywiście także bardzo dochodowe, jeśli wszystko dobrze się zaplanuje.

Koszty Google Ads – podsumowanie

Jak więc wspomnieliśmy w którymś z akapitów, koszt reklamy w Google zależy przede wszystkim od tego jaki się ma budżet. Jednak na pewno jest to jedno z tych działań marketingowych, które warto wdrożyć w swojej firmie. Przede wszystkim efekty mogą być bardzo szybkie, bo Google Ads działa natychmiast. Konfiguruje się reklamę i za chwilę jest ona wyświetlana. Kolejna zaleta to możliwość skrupulatnego zarządzania nią, a przede wszystkim dotarcia do konkretnej grupy docelowej. Jest to dużo trudniejsze w przypadku radia, telewizji, gazet a wszędzie tam reklama jest znacznie droższa. Ważne jest, aby pamiętać, że dobrze na początek jest ograniczać budżet i dopiero kiedy okaże się że reklama jest skuteczna, go zwiększać i działać na pełną skalę. Przed planowaniem kampanii warto też zastanowić się jaki przyświeca jej cel. Inaczej będzie się planować reklamę, która ma za zadanie zwiększać popularność marki, a inaczej sprzedaż produktu.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X