Ile kosztuje reklama sklepu internetowego na Facebooku?

Jeśli ma się sklep internetowy, to niezwykle ważne będą wszystkie działania marketingowe, które prowadzi się wokół niego. Nawet najlepsza i najbardziej konkurencyjna oferta nie sprzeda się, jeśli w ogóle nie trafi do klientów. Dlatego tak ważna jest reklama. Social media to świetnie miejsce na reklamę i w wielu przypadkach to właśnie Faceebook wydaje się tym najlepszym miejscem do promowania swojego produktu. Jednak jak każda reklama, tak i na tym portalu ona kosztuje. W tym artykule opiszemy, jak to wygląda oraz jak kształtują się koszty tego typu promocji.

Dlaczego warto reklamować się Facebooku?

Reklamowanie się na Facebooku to szereg korzyści, które wynikają zarówno ze specyfiki samego portalu, jego użytkowników, ale też mechanizmów, które kryją się za jego reklamą.

Szerokie grono odbiorców

Facebook to obecnie jedno z podstawowych narzędzi marketingowych wielu firm. Także jak się ma sklep internetowy, warto z niego korzystać. Ten portal społecznościowy sprawdzi się jako nośnik powierzchni reklamowej praktycznie przy sprzedaży każdego rodzaju produktu. Wszystko dlatego, że z Facebooka korzysta bardzo szeroki przekrój społeczeństwa. Od młodzieży po osoby starsze. To jeden z powodów, dla którego warto się na nim reklamować – jego popularność. Choć tych powodów jest znacznie więcej.

Użytkownicy sami mogą zwiększać popularność reklam

Z jednej strony płacąc za reklamę w dużej mierze decyduje się, ile osób ją zobaczy. Jednak Facebook to także miejsce interakcji, a więc można liczyć na to, że użytkownicy sami zwiększą zasięgi takiej reklamy. Wszystko poprzez udostępnianie, lajkowanie i komentowanie. Oczywiście aby to wszystko robili, konieczne jest wtórzenie takiej reklamy, która ich zaciekawi. Ważne jest też odpowiadanie na komentarze, czyli po prostu interakcja z użytkownikami portalu.

Precyzyjnie docieranie do konkretnych grup odbiorców

Przed uruchomieniem każdej reklamy najważniejsze jest oczywiście stworzenie grupy docelowej, do której się chce dotrzeć ze swoim produktem. Facebook pozwala na bardzo precyzyjne określenie, komu taka reklama miałaby być wyświetlana. Można decydować o miejsce zamieszkania zarówno pod względem geograficznym, jak i demograficznym, zainteresowaniach, płci i wielu innych. To właśnie dzięki temu, reklama na Facebooku jest tak skutecznym narzędziem.

Mierzalne efekty i docieranie do wstępnie zainteresowanych

Kolejna zaleta reklamowania się na Facebooka to możliwość dokładnego mierzenia ich efektywności. Daje to nie tylko szansę, aby po prostu analizować swoje działania, ale także odpowiednio je modyfikować i zmieniać. Facebook pokaże, ile osób kliknęło w reklamę, ile ją obejrzało, ile kupiło dany produkt. Będzie można też sprawdzić, ile czasu każda osoba spędziła na stronie sklepu i w którym jego miejscu na najwięcej. Jednym z najlepszych narzędzi, które można wykorzystać właśnie na Facebooku jest tak zwany remarketing.  Pozwala od trafiać z reklamą od osób, które już były na stronie sklepu. Jest to jednak z najskuteczniejszych form reklam.

Rodzaje reklam na Facebooku

Koszt reklamy będzie też pośrednio zależał od jej formy a także tego, jaką role ma pełnić. Do podstawowych rodzajów reklam należy między innymi po prostu taka w postaci obrazu. Jest to po prostu grafika opatrzona konkretnym opisem. Po kliknięciu na nią klient może zostać przeniesiony do sklepu, ale też może otworzyć mu się czat i będzie mógł wysłać wiadomość. Zdecydowanie najchętniej wybierany format reklamy, przynajmniej jeśli myśli się o sprzedaży to oczywiście karuzela. Składa się ona z kilku kart produktowych. Dzięki temu klient, kiedy ją zobaczy, widzi kilka produktów, spośród których może wybierać. Znacznie zwiększa się wtedy szanse na to, że coś trafi w jego gusta.  Kolejny sposób to taki, który sprawdza się na urządzeniach mobilnych – mowa o kolekcji. W niej można zaprezentować kilka produktów, które są przedstawiana bardzo atrakcyjnie. Mogą to być zarówno obrazy, jak i filmy. Koszt z każdej tych reklam będzie inny i uzależniony od tego co będzie celem. Inaczej będzie wyglądać cennik, jeśli chce się aby klienci klikali w linki i zostali przenoszeni do sklepu, a inaczej, kiedy chce się aby wysłali wiadomość.

Prowadzenie fanpage – czy jest darmowe?

Jak wspomnieliśmy, Facebook jest świetnym narzędziem do promocji swojej firmy. Warto prowadzić tam działania, bez względu na to czy posiada się sklep internetowy, czy jakąś działalność usługową. Jednym z elementów strategii marketingowej powinien być oczywiście dobrze działający fanpage. Wiele osób zastanawia się, czy jego prowadzenie jest darmowe. Samo założenie nic nie kosztuje, podobnie jak publikowanie postów, komentarzy i wszelkich innych treści na nim. Oczywiście trzeba je uprzednio przygotować. Będzie więc na to trzeba poświęcić czas lub komuś zlecić przygotowanie takich treści. W obu przypadkach to więc kosztuje, w jednym czas, w drugim pieniądze. Jednak sam Facebook nie pobiera żadnych opłat i można sobie radzić bez tego. Tyle że polityka Facebooka zmierza do tego, żeby firmy wydawały na nim jak najwięcej pieniędzy. Tak więc obcina on zasięgi postów. A właśnie popularność i rozpoznawalność to jedna z tych rzeczy, na której szczególnie zależy każdej marce.

Promowanie postów – ile kosztuje?

Rozpoznawalność i dotarcie do szerokiego grona klientów to podstawowy cel każdej firmy. Bez względu na to jak świetną ofertę się ma, klienci muszą najpierw o niej się dowiedzieć. To właśnie jedno z zadań fanpage. Najlepszym na to sposobem jest tworzenie ciekawych postów, które po prostu zaangażują użytkowników. Najlepiej, żeby nie tylko chcieli je czytać, ale także żeby mieli ochotę je komentować i dzielić się z innymi. Jednym ze sposób jest stworzenie tak zwanego virala. Czyli treści, którą użytkownicy będą sami udostępniać. Jednak po pierwsze trudno jest stworzyć coś takiego, a po drugie nie może być to być jawna reklama sklepu, bo po prostu ludzie nie będą jej udostępniać. No i skuteczny viral zdarza się tylko raz na jakiś czas. W pozostałych przypadkach, trzeba sobie radzić w tradycyjny sposób. Tutaj może sprawdzić się promowanie postów. Płaci się po prostu za to, że Facebook będzie pokazywał post określonej ilości osób. Koszty takiej reklamy zależą wyłącznie od tego, ile się chce na nią przeznaczyć. Można promować post zarówno za 10 zł, jak i za 1000. Oczywiście im większa kwota, tym więcej osób zobaczy dany post. Ten sposób to najlepsza metoda na zwiększenie popularności i rozpoznawalności swojej strony. Dlatego warto uwzględnić to w swoim budżecie na reklamę.

Grupa docelowa a koszt reklamy

Jeśli prowadzi się sklep internetowy z konkretnymi produktami, wie się, że będzie nimi zainteresowana konkretna grupa odbiorców. Dlatego tak ważne jest określenie grupy docelowej, do której będzie się kierować swój sklep, a więc także i całą reklamę. Najlepszym sposobem na stworzenie grupy docelowej jest po prostu opisanie ich przedstawicieli, czyli wykreowanie tak zwanych person. Można im przypisać nawet konkretne imię – ułatwia to pracę. Cechy i charakterystykę jaką trzeba im przypisać to między innymi wiek, płeć, status społeczny, stanowisko pracy, hobby, miejsce zamieszkania. Im bardziej zawęzi się taką personę tym precyzyjniej będzie można określać do kogo ma trafiać reklama. Będzie także dzięki temu tańsza, o czym za chwilę. Jeśli już określi się taką grupę docelową można przystąpić do tworzenia kampanii reklamowej. Facebook pozwala na dopasowanie reklamy pod względem wielu czynników. Weźmy chociażby czynnik miejsca zamieszkania. Moża określić zarówno je pod względem geograficznym, jak i jeśli chodzi o demografie. Można więc celować ze swoją reklamę w konkretny obszar jak i miasta o określonej liczbie mieszkańców. Wcześniej wspomnieliśmy, że dobrze dobrana grupa docelowa to tańsza reklama i rzeczywiście tak jest, choć może wydawać się w pierwszej chwili inaczej. Im bardziej precyzyjnie określona grupa to tym więcej Facebook pobierze pieniędzy za jeden pojedynczy efekt. Jednak koniec końców taka kampania będzie bardziej efektywna, bo po prostu nie będzie docierać do ludzi, którzy i tak nie będą zainteresowani tą konkretną ofertą.

Budżet na reklamę na FB

Jednym z elementów tworzenia kampanii jest oczywiście oszacowanie ile można na nią przeznaczyć. Tworzenie reklam, które składają się na całą kampanię powinno być odpowiednio zaplanowane. Bo na jedną kampanie może składać się wiele różnych reklam. Facebook pozwala określenie budżetu zarówno, jeśli chodzi na konkretną reklamę, jak i całą kampanię. Dobrze jest odpowiednio operować oboma wysokościami. Ustawienie indywidualnych budżetów sprawdzi się wtedy, kiedy chce się mieć kontrolę, jeśli chodzi o wydatkowanie konkretnych reklam. Zawsze w jakimś stopniu warto to zrobić, w innym przypadku może okazać się, że niemal cały budżet będzie zużyty przez jedną reklamę. Nawet jeśli będzie ona skuteczna, to przeszkodzi to w sprawdzeniu skuteczności pozostałych reklam. Dobrze jest więc ograniczyć możliwości jednej reklamy odpowiednio. Jeśli chodzi o konkretne ustawienia to wyglądają one tak:

  1. Budżet dzienny – to po prostu średni koszt jak jest się w stanie ponosić za reklamę każdego dnia. Sprawdzi się to wszędzie tam, gdzie chce się działać na taką samą skalę każdego dnia. Jest to szczególnie lubiane wszędzie tam, gdzie reklama ma głównie za cel poszerzanie zasięgów i po prostu uświadamianie klientów o istnieniu tej konkretnej marki.
  2. Budżet całkowity – tutaj określa się kwotę, którą chce się wydać przez cały okres kampanii. Można np. określić, że kampania ma trwać tydzień i chce się wydać 1000 zł. Oznacza to, że kwota nie przekroczy tego 1000. Jednak może też okazać się, że skończy się wcześniej, jeśli wykorzysta się cały budżet. Oczywiście nie musi to być wada, może okazać się po prostu, że kampania była bardzo skuteczna.

Jak ograniczyć wydatki na reklamę nie zmniejszając jej efektywności?

Harmonogram wyświetlania reklam może być jednym z kluczowych przy sprawieniu, żeby reklam była możliwie skuteczna. Oczywiście dobre ustawienia wymaga doświadczenia, a więc po prostu posiadania za sobą sporej ilości reklam. Jednak dzięki wiedzy, kiedy konwersja z reklam jest największa, można ustawić, że będą one wyświetlane tylko w tych konkretnych godzinach. Warto też pamiętać, żeby nie marnować budżetu w inny sposób. Jeśli sprzedaje się produkty, przy których klienci mają sporo pytań, albo po prostu celem kampanii jest kontakt z klientem to nie powinno się wystawać reklam wtedy, kiedy obsługa sklepu nie jest dostępna.

Sposoby naliczania opłat za reklamy

Facebook to dwie formy opłaty za reklamy. CPC i CPM. Ta pierwsza to Cost per Click, czyli płaci się każde klikniecie przez klienta w reklamę. Drugi przypadek to Cost per Mile i jest on uzależniony po prostu od ilości wyświetleń.

Jak płacić za reklamy?

Jedyną wygodną opcją zapłaty za reklamy jest podpięcie karty pod swoje konto reklamowe. Aby nie ryzykować całej kwoty jaką ma się na koncie, dobrze jest też po prostu założyć specjalne konto z kartą, na którym będzie się miało właśnie tylko środki przeznaczone na reklamę.

Jak ustalać budżet?

Budżet powinien przede wszystkim zależeć od tego ile jest się w stanie przeznaczyć na kampanie. Jeśli dopiero zaczyna się je tworzyć dobrze jest ograniczyć budżet i obserwować efekty. Dopiero po jakimś czasie będzie się wiedzieć jakie reklamy najlepiej sprawdzają się w konkretnym przypadku. Wtedy można sobie pozwolić na większy budżet.

Koszt reklamy na Facebooku – podsumowanie

Jak mogliście przeczytać, koszt reklamy zależy przede wszystkim od tego ile ma się na nią pieniędzy. Nie ma tutaj ograniczeń zarówno w dół, jak w górę. Można eksperymentować z niedużymi kwotami, jak i tworzyć kampanie kosztujące kilkadziesiąt tysięcy złotych. Za każdym razem najważniejsze jest odpowiednie planowanie. Na koszty skalda się każdy element reklamy, od jej formy, przez grupę docelową, po to, co chce się osiągnąć dzięki reklamie.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?