Gdzie zgłosić fałszywy sklep internetowy?

Zakupy w sieci powinno robić się ze szczególną ostrożnością. Warto sprawdzać na wszelkie możliwe sposoby sklep i sprzedawców, szczególnie wtedy, kiedy robi się zakupy pierwszy raz. Nie zawsze jednak uda się wykryć, że sklep ma zadanie jedynie oszukiwać klientów. W takich wypadkach najczęściej klienci dowiadują się o tym, kiedy nie otrzymują towaru, za który zapłacili. Jeśli tak się zdarzy, to przede wszystkim najważniejsze jest, żeby taki sklep zgłosić do odpowiednich organów.

Bezpieczeństwo w sieci

Robiąc zakupy w Internecie warto zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo wszelkich transakcji, które się dokonuje. Niestety Internet to nie tylko możliwość zrobienia zakupów w świetnych cenach, ale także wiele okazji dla oszustów. Prowadzą oni swoje działania zarówno na różnego rodzaju portalach sprzedażowych jak OLX, ale też poprzez sklepy internetowe. W tym drugim przypadku niekiedy będzie łatwo wykryć takie oszustwo, a niekiedy niestety może być to po prostu nie możliwe.

Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?

Jeśli dokonuje się zakupów w jakimś sklepie internetowym, to warto zweryfikować jego wiarygodność na wszystkie możliwe sposoby. Co powinno wzbudzić czujność podczas przeglądania strony takiego sklepu?

  1. Regulamin. Każdy zobligowany jest do posiadania regulaminu. Wymaga tego prawa. W takim regulaminie będzie przede wszystkim można znaleźć dane sklepu, czy jaka firma za niego odpowiada. Jeśli go w ogóle nie ma, jest to bardzo podejrzane i może świadczyć o tym, że jest to fikcyjny sklep. Podobnie w przypadku, kiedy widzi się, że regulamin napisany jest niepoprawnym językiem lub skopiowany z innego miejsca. Warto też pamiętać, że regulamin nie jest najważniejszy, jeśli chodzi o zakupy w sklepie. Nie może być w nim zapisów, które są niezgodne z obowiązującym prawem. Z tego też powodu warto znać swoje prawa jako konsument. Sklepy mogą czasami próbować wprowadzać klienta w błąd i zapisywać w regulaminie jakieś niekorzystne warunki. Jednak, jeśli będą one niezgodne z obowiązującymi przepisami, to nazywa się to tak zwanymi klauzulami zabronionymi. Nawet jeśli są w regulaminie sklepu, to nie obowiązują.
  2. Formy płatności. Jeśli sklep będzie chciał pobierać opłaty za towar, ale go nie wysyłać, to najczęściej nie będzie pozwalała tylko na płatność z góry. Najczęściej będzie to w ogóle zwykły przelew – bez możliwości szybkich płatności. Dlaczego? W przypadku szybkich płatności, sklep musi podpisać umowę z operatorem takich. Dużo łatwiej wiec w razie oszustwa namierzyć taki sklep i jego właścicieli. Jeśli więc w sklepie istnieje możliwość płatności tylko przelewem powinno to wzbudzić czujność. Oczywiście jeśli jest to sklep z jednym towarem, którym handluje ktoś wytwarza je chałupniczo w domu po godzinach, to nierzadko będzie oferował tylko taką formę zapłaty – tutaj nie musi to oznaczać oszustwa.
  3. Niskie ceny. To czym często kuszą do siebie sklepy, to niskie ceny. W ten sposób można przede wszystkim dotrzeć w szybki sposób do klientów. Taki sklep wykupuje reklamę na przykład na Facebooku, która pokazuje, że ma on produkty w bardzo konkurencyjnych cenach. Jednak bardzo niskie ceny powinny zwrócić uwagę. Jeśli będą one kilkanaście procent niższe niż u konkurencji to warto uważnie przyjrzeć się sklepowi. Szczególnie jeśli takich produktów będzie on oferował więcej.
  4. Opinie w social mediach. Obecność w tych kanałach sprzedaży to coś, bez czego trudno wyobrazić sobie sprzedaż w dzisiejszych czasach. Dlatego każdy sklep, który chce odnieść sukces powinien mieć swój fanpage. Jeśli ma, to warto przejrzeć po prostu opinie o sklepie i w ten sposób sprawdzić, czy nie w swojej historii oszustwa. Jeśli natomiast do sklepu trafiło się we wspominany wyżej sposób, czyli poprzez reklamę, to warto sprawdzić jakie widnieją pod nią komentarze. Często o takie reklamy opierają się sklepy jednoproduktowe. Nie mają fanpage a link z reklamy prowadzi właśnie do jednego, konkretnego produktu, zawsze w bardzo niskiej cenie. Jeśli będzie to sklep, który za zadanie ma tylko oszukiwać ludzi, to żaden z klientów nie dostanie towaru. W przypadku, kiedy reklama działa już od jakiegoś czasu to na pewno znaleźli się pechowcy, którzy zostali wykorzystani i kupili produkt. Jest duża szansa, że umieścili oni odpowiedni komentarz pod taką reklamą.
  5. Certyfikat SSL. Każdy szanujący się sklep powinien mieć to zabezpieczanie. Gwarantuje ono szyfrowanie wszelkich przesyłanych za pośrednictwem formularzy danych. Czy strona taki certyfikat posiada można sprawdzić bardzo prosto. Przed adresem internetowym powinien być symbol kłódki.
  6. Brak poprawności językowej. Fałszywe sklepy zakładają często przestępcy z zagranicy i korzystają oni przy tłumaczeniu np. automatycznych translatorów. Takie coś bardzo łatwo zobaczyć i powinno zwrócić uwagę. Podobnie jak wszelkie literówki.
  7. Słaby kontakt ze sklepem. Jeśli sklep długo odpowiada na wysyłane zapytania to także warto być ostrożnym, podobnie, jeśli odpowiedzi, z tego samego względu co wyżej, nie będą brzmiały całkiem po polsku

Gdzie zgłosić oszustów?

Jeśli zakupy robiło się na jakimś portalu sprzedażowym, to warto zgłosić to do jego administratorów. Sklepy internetowe działają właśnie także w takich miejscach, bo wiele osób robi tam zakupy. Dzięki temu, że oszustwo zgłosi się do administracji, to będzie ona mogła zablokować konto takiego sklepu czy użytkownika. Pozwoli to uniknąć oszukania innych osób. Warto też zgłosić oszustwo do banku. Jeśli np. płaciło się kartą to istnieje duża szansa, że otrzyma się zwrot zapłaconych za towar pieniędzy. W przypadku przelewu będzie to dużo trudniejsze. Oczywiście takie oszustwo należy też zgłosić na policję. Nawet jeśli była to niewielka kwota. Taki sklep w rzeczywistości, mimo że na jednym kliencie zyskał nie dużo, to w perspektywie oszukanych może być tysiące. Im więcej osób zgłosi taki incydent tym poważniej do niego podejdzie policja. Niestety jeśli nie płaciło się kartą i nie odzyskało pieniędzy w ramach tak zwanego chargeback to na drodze sądowej będzie to znacznie i trudniejsze, a przede wszystkim może trwać bardzo długo.

Jak uchronić się przed byciem oszukanym?

Dobrze jest właśnie zwrócić uwagę na wszystkie szczegóły, które opisaliśmy w jednym z poprzednich akapitów. Przede wszystkim, kiedy robi się gdzieś zakupy pierwszy raz. Oprócz tego dobrze jest właśnie płacić kartą, która daje możliwość odzyskania pieniędzy w stosunkowo szybki i prosty sposób. Trzeba też być po prostu ostrożnym i nieufnym podczas zakupów w sieci.

Gdzie zgłosić fałszywy sklep internetowy – podsumowanie

Najważniejsze to oczywiście nie dać się oszukać, niestety oszuści działają coraz lepiej i niekiedy po prostu nie sposób odróżnić fałszywego sklepu od prawdziwego. W takiej sytuacji dobrze jest po prostu zgłosić do odpowiednich organów, czyli policji. Oprócz tego także do banku. Warto też ostrzec innych użytkowników przed oszustwem i umieścić odpowiednie opinie w różnych miejscach Internetu.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?