Ile i jak można zarobić na sklepie internetowym?

Myślisz nad założeniem własnego sklepu internetowego? Zastanawiasz się, czy to się w ogóle opłaca? Wystarczy spojrzeć na statystyki. Już dziś niemal 2/3 Polaków deklaruje, że robi zakupy online (z czego ponad 90% przynajmniej raz w miesiącu). Patrząc na to, jak popularne stają się zakupy w sieci i w jakim tempie przybywa klientów, którzy przekonują się do tej formy robienia zakupów, może być to bardzo dobrym pomysłem na biznes. Jak zacząć sprzedawać, o czym trzeba pamiętać, zakładając swój sklep i ile właściwie można zarobić na sklepie internetowym?

Sklep internetowy – jak zacząć?

Jeśli myślisz, że założenie własnego sklepu internetowego wiąże się ze sporymi wydatkami, jesteś w błędzie. Oczywiście, zakup towaru, który chcesz sprzedawać, i jego magazynowanie pociągają za sobą pewne koszty, jednak można tego uniknąć. W jaki sposób? Dzięki dropshippingowi. Ten model logistyczny jest szczególnie korzystny dla osób, które wcześniej nie miały do czynienia z branżą e-commerce i które chciałyby spróbować w niej swoich sił bez ryzyka i bez konieczności zamrażania kapitału. Prowadząc sklep dropshippongowy, sprzedawca nawiązuje współpracę z dostawcą, może to być np. hurtownia, importer lub producent, który odpowiedzialny jest za skompletowanie zamówienia, odpowiednie zapakowanie produktów i dostarczenie ich do klienta końcowego. Dzięki temu właściciel sklepu nie musi wynajmować żadnego magazynu ani zatrudniać pracowników do jego obsługi, może za to skupić się na marketingu i budowaniu marki. Co więcej – do prowadzenia działalności potrzebny jest właściwie tylko komputer i dostęp do Internetu. Zyskiem dla sklepu internetowego jest różnica między ceną produktu w hurtowni a ceną, którą płaci klient w sklepie (marża). Na początku działalności raczej trudno wynegocjować u dostawcy indywidualne rabaty, jednak wiele hurtowni oferuje korzystne zniżki sklepom, które są ich stałymi klientami.

Ile można zarobić na sklepie internetowym?

Chociaż chciałaby to wiedzieć chyba każda osoba, która niesie się z zamiarem założenia własnego e-sklepu, nie da się jednoznacznie powiedzieć, ile można zarobić na sklepie internetowym. Branża e-commerce nie jest jednolita, a wszystko zależy od wielu różnych czynników. Sprzedając w modelu dropshippingu, to, ile zarobisz, w dużej mierze zależy od ustalonej marży. Pamiętaj jednak, że jeśli dopiero zaczynasz i nie masz jeszcze przyznanych w hurtowni żadnych rabatów, wysoka marża oznacza wysoką cenę produktu dla klienta końcowego. Tymczasem to właśnie niska cena produktu jest jednym z decydujących czynników, który ma wpływ na decyzje zakupowe. Klienci bez problemu mogą w Internecie porównywać różne oferty, a w związku z tym – wybierać te, które są dla nich najkorzystniejsze. Liczy się więc konkurencyjność. Opłacalność sklepu internetowego może wynikać również z tego, co sprzedajesz i jakim zainteresowaniem cieszą się oferowane przez Ciebie produkty. Właściwie jest rzeczą oczywistą, że im więcej masz klientów i im więcej sprzedajesz, tym więcej możesz zarobić. Nie bez znaczenia są również działania marketingowe. To właśnie dzięki nim możesz dać się poznać szerokiemu gronu odbiorców i dotrzeć do większej rzeszy potencjalnych klientów.

Co sprzedawać?

Odpowiedź na to pytanie również nie jest oczywista. Najrozsądniejszym wyborem dla sklepu internetowego wydawałby się asortyment cieszący się dużym popytem. Według statystyk w sieci najczęściej kupujemy odzież, obuwie oraz akcesoria modowe, kosmetyki, perfumy, książki, filmy, płyty z muzyką, a także artykuły do wyposażenia domu. Trzeba jednak liczyć się z tym, że duże zainteresowanie produktami może oznaczać dużą konkurencję. Przy silnej konkurencji na pewno ciężej przebić się na rynku, a przyciąganie klientów przez obniżanie cen na dłuższą metę jest po prostu nieopłacalne. Dobrym rozwiązaniem może być za to znalezienie własnej niszy, branży w której konkurencja nie jest aż tak mocna. Prowadząc sklep dropshippingowy, nie trzeba inwestować w kupno asortymentu, nie ponosisz więc ryzyka, że zostaniesz z niesprzedanym towarem. Dzięki temu łatwiej prowadzić sklep np. produktami sezonowymi i sprawdzać, co rzeczywiście opłaca się sprzedawać. Warto również wiedzieć, jakich towarów lepiej unikać w dropshippingu. Nienajlepszym wyborem mogą być produkty, które podlegają częstym zwrotom (jeśli hurtownia nie godzi się na ich obsługę), a także delikatne (nie masz wpływu na to, w jaki sposób są pakowane i czy przesyłka jest odpowiednio zabezpieczona).

Oprogramowanie dla sklepu internetowego

Zbudowanie sklepu internetowego zupełnie od zera jest dość kosztowne i bywa czasochłonne. Na szczęście można skorzystać z gotowych rozwiązań, które pozwalają zarabiać na sklepie internetowym właściwie od ręki i bez ponoszenia wysokich kosztów. Taką możliwość dają m.in. platformy typu SaaS (Software as a Service). Sprawdzą się świetnie w przypadku osób, które zupełnie nie znają się na kwestiach związanych z programowaniem. Aby zacząć sprzedawać, nie trzeba opłacać serwera czy domeny. Wystarczy zarejestrować na wybranej platformie i opłacić abonament. Wysokość opłaty najczęściej uzależniona jest od zakresu usług, z jakich chcesz korzystać jako sprzedawca. To dość ciekawe i opłacalne – jeśli dopiero zaczynasz i nie wiesz, jakie zyski będzie przynosił sklep, możesz zdecydować się na wykupienie dostępu jedynie do podstawowych funkcji.  Wprowadzenie produktów do sklepu zazwyczaj odbywa się metodą drag and drop, co również nie wymaga specjalnej wiedzy i umiejętności.

O czym pamiętać, tworząc i prowadząc sklep?

Atrakcyjna i prosta w użytkowaniu strona

Oprawa graficzna sklepu jest jednym z ważniejszych elementów. Może zachęcić użytkownika do zapoznania się z asortymentem lub wręcz przeciwnie – odstraszyć i spowodować, że od razu opuści witrynę. Oprócz tego strona powinna być przejrzysta i prosta w użytkowaniu. Warto wiedzieć, że większość platform typu SaaS udostępnia szablony o wysokiej estetyce i przejrzystym designie, co ułatwia użytkownikom robienie zakupów.

Elastyczne rozwiązania dla klientów i doskonała obsługa

Jeśli chcesz zarabiać na sklepie internetowym, powinieneś wiedzieć, jak sprostać oczekiwaniom użytkownikom. Chodzi tu nie tylko o Twój asortyment. Oczywiście, wysokiej jakości produkty są niezwykle ważne i sprzyjają budowaniu pozytywnego wizerunku marki, ale pamiętaj, że klienci lubią mieć wybór, np. jeśli chodzi o metody płatności czy dostawy. Zanim podejmiesz współpracę z hurtownią w ramach dropshippingu, sprawdź, jakie są możliwe opcje wysyłki. Zadbaj o obsługę na najwyższym poziomie i bądź do dyspozycji użytkowników zawsze, gdy mają jakieś pytania. Nie zapominaj o swoich stałych klientach. Możesz np. uruchomić program lojalnościowy lub przygotować specjalne rabaty dla osób, które regularnie robią zakupy w Twoim sklepie.

Sprawnie działająca wyszukiwarka produktów

Wyszukiwarka to podstawa funkcjonowania sklepu internetowego. Dzięki niej klient może szybko odszukać interesujące go produkty. Wyszukiwarka powinna być odpowiednio oznaczona i znajdować się w widocznym miejscu na stronie – tak aby nie było problemów z jej zidentyfikowaniem. Różne funkcje, takie jak autouzupełnianie, automatyczna korekta błędów, rozpoznawanie synonimów czy możliwość sprawdzenia historii wyszukiwania, mogą pomóc w korzystaniu z wyszukiwarki.

Wysokiej jakości treści

Pamiętaj o wysokiej jakości treściach. W tradycyjnym sklepie klient ma możliwość dotknięcia produktu i przyjrzenia się mu z bliska. W sklepie internetowym musi polegać na zdjęciach i opisach. Warto wiedzieć, że niektóre hurtownie dropshippingowe udostępniają sklepom swoje treści.

Dobry marketing

Odpowiednie działania marketingowe są lokomotywą każdego biznesu. Zadbaj o dobrą promocję swojego sklepu, aby dotrzeć do jak największej rzeszy klientów. Wykorzystuj potencjał mediów społecznościowych, nie zapominaj o pozycjonowaniu, reklamach w Google i content marketingu. 

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X