Dosprzedaż produktów obecnym klientom

Dosprzedaż produktów obecnym klientom to jedna z efektywnych metod zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym. W niniejszym tekście skupimy się na komunikacji i aktywizacji klientów, którzy zamknęli zamówienia w naszym sklepie.

Dosprzedaż produktów w sklepach internetowych podzielić można na dwa rodzaje, zależne od etapu transakcji. Pierwszy z nich to trwająca transakcja, gdzie zastosować możemy zwiększenie wartości nabywanych przez klienta produktów lub usług poprzez zaproponowanie droższych rozwiązań albo nabycie dodatkowych pozycji. Są to tak zwane up-selling i cross-selling, opisane szerzej w “Cross-selling i up-selling w sklepie internetowym”. Drugi to docieranie do klientów, którzy już nabyli u nas produktu lub usługi i zamknęli transakcję.

Kluczem do retencji takich klientów, czyli ponownego wykorzystania ich zainteresowania naszą ofertą, jest odpowiednia komunikacja. Aby można było w ogóle kontaktować się z klientami, potrzebne jest uzyskanie od nich przy pierwszym zamówieniu zgód marketingowych, pozwalających na zgodne z prawem przetwarzanie danych w celach marketingowych. Klienci bardzo często są wręcz uczuleni na udzielanie tego typu zgód. Jak więc zachęcić do ich wyrażenia?

  • Poinformuj klienta jasno o celu pozyskania zgody. Warto już na wstępie zaznaczyć, że zgoda jest potrzebna do informowania o nowościach i promocjach – dzięki temu nasi klienci będą na bieżąco z atrakcyjnymi ofertami i nie przegapią okazji.
  • Wyeksponuj komunikat o nieprzekazywaniu danych innym podmiotom. Konsumenci obawiają się, że ich dane będą odsprzedawane dalej i trafią do firm prowadzących akwizycję. Jasno zakomunikuj klientowi, że Twoja firma nie prowadzi takich praktyk.
  • Zadbaj o opisanie, jakimi kanałami nastąpi kontakt. W związku z negatywnym postrzeganiem akcji telemarketingowych, obecnie odchodzi się od tej formy komunikacji. Warto postawić na mailing. Odbiorcy są dużo bardziej skłonni zgodzić się na otrzymywanie informacji marketingowych drogą mailową niż telefoniczną.

Pamiętaj, aby wszystkie treści zgód były zgodne z polityką marketingową firmy i aktualnym stanem prawnym. W tym celu bezwzględnie należy skonsultować się z kancelarią prawną, najlepiej specjalizującą się w zakresie obsługi sklepów internetowych. Specyfika każdej branży, sprzedawanych produktów lub grup docelowych, a także rodzaj pozyskiwanych danych i sposób oraz cel ich przetwarzania mogą powodować nieco inne obowiązki informacyjne oraz poziom ochrony danych nałożone przez ustawodawcę.

Najlepszym sposobem na zachęcenie do kolejnych zakupów są realnie atrakcyjne promocje i obniżki cen. Warto zorganizować wyprzedaż chociażby z kilkoma rzeczywiście wyróżniającymi się cenowo produktami i zakomunikować ją klientom drogą mailową z linkiem do oferty. Jest to pozornie banalny sposób na promocję, jednak posiadając zgody klienta może prowadzić go w sposób legalny i praktycznie bezkosztowy. W przypadku dużych baz klientów działa efekt skali – nawet, jeśli konwersja z wysłanych maili na sprzedaż dojdzie do poziomu 2%, to w przypadku kilkunastotysięcznej bazy odbiorców przełoży się to na wymierny wzrost obrotu.

Pomysły na atrakcyjne mailingi promocyjne są praktycznie nieograniczone. W przypadku sprzedaży produktów sezonowych, na przykład sprzętu sportowego, warto przypomnieć klientom o nadchodzącym sezonie narciarskim, a na jego zakończenie o posezonowych wyprzedażach. Sprzedawcy części samochodowych mogą zaś motywować swoich odbiorców do zakupów materiałów eksploatacyjnych w ramach akcji przed wakacyjnymi wyjazdami czy przypominając o zadbaniu o bezpieczeństwo samochodu przed powrotem do szkoły. Efekt wzmocnić może zastosowanie narzędzi cross- i up-sellingowych. Warto również opracować oferty i promocje dedykowane dla wybranych grup stałych klientów. Więcej informacji na ten temat znajduje się w naszym artykule pod tytułem “Jak docenić stałych klientów?”.

Jeśli nie posiadamy czasu ani pomysłów na przygotowanie kampanii mailingowych, warto zlecić je profesjonalistom. Firma CStore.pl świadczy dla swoich klientów usługi wsparcia w działaniach marketingowych. Zapraszamy do kontaktu, chętnie zaproponujemy rozwiązania pomagające zwiększyć sprzedaż wśród obecnych klientów, nie tylko w formie maili.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?