BDO — co to jest? BDO a sklep internetowy krok po kroku!

Każda działalność gospodarcza wiążę się z koniecznością przestrzegania ustaw i przepisów. Trzeba rozliczać się urzędem skarbowym, prowadzić odpowiednią dokumentację dotyczącą sprzedaży. Każdy sklep musi mieć określony regulamin, politykę prywatności. Warto też na bieżąco monitorować zmiany w prawie, żeby nie być przez nie zaskoczonym. Brak przestrzegania przepisów może mieć poważne konsekwencje, gdyż ich nieznajomość nie zwalnia z ich obowiązywania. Jednym z takich przepisów, który obowiązuje od niedawna jest przepis o BDO. Co to jest? BDO a sklep internetowy krok po kroku w tym artykule!

Czym jest BDO?

Jest to po prostu baza danych o podmiotach wytwarzających odpady oraz takich, które nimi gospodarują. Zbieranie te ma na celu lepsze dbanie o środowisko poprzez odpowiednie gromadzenie informacji o wytwarzanych odpadach. W każdym województwie za taką bazę odpowiedzialny jest jego marszałek. Taka baza to informacje o opakowaniach, olejach, zużytym sprzęcie elektronicznym, akumulatorach, bateriach. Jest to też miejsce, gdzie można znaleźć informacje o odzysku i recyklingu odpadów. Wszystko, aby ułatwić organom administracyjnym różnego rodzaju kontrole i nadzór nad gospodarką odpadami. Jest to jednak też ułatwienie dla przedsiębiorców. Gdyż zastępuje on uzyskanie zezwolenia na transport odpadów.


Jeżeli jesteś zainteresowany założeniem sklepu internetowego, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować nasze oprogramowanie za darmo przez 14dni! Przeczytaj więcej o naszej ofercie „Gotowy sklep internetowy”!

 

Kto jest zobowiązany do wpisu do BDO?

Zgodnie z ustawą wszystkie podmioty, które zobowiązane są do prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości z obszaru gospodarki odpadami. Każda w ten sposób wpisana przez marszałka województwa firma otrzymuje swój 9-cyfrowy numer. Posiada wtedy też indywidualne konto w tej bazie. Tak więc być w niej muszą wszyscy, którzy:

  1. prowadzą ewidencję odpadów i je wytwarzają,
  2. wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach, opony, smary, baterie, akumulatory, pojazdy, sprzęt elektroniczny i elektryczny,
  3. dystrybutorzy, producenci i importerzy opakowań

Nie ma tutaj wyjątku, jeśli chodzi o jednoosobowe działalności gospodarcze, jeśli spełniają któryś z warunków, również je obowiązuje wpis do BDO. Szczególnie ważne jest tu to, że obowiązek dotyczy każdego, kto wprowadza na rynek produkty w opakowaniach. Ustawodawca określa taki podmiot jako wprowadzający produkt w opakowanych. Obejmuje on więc również sprzedawców. Nie chodzi tu tylko o producentów, ale jeśli ktoś kupuje towary od zagranicznych partnerów, to również jest wprowadzającym produkty w opakowaniach. Bez względu na to, czy są to produkty z Chin lub dostarczone w ramach dostawy wewnątrz wspólnotowych.

Nie ma także znacznie materiał, z jakiego wykonane są opakowania. Mogą to być zarówno kartonowe opakowania, jak i plastikowe, foliowe i każde inne. Co ważne do wpisu do rejestru zobowiązany jest tak samo podmiot, który wprowadza na rynek produkty, które sam kupił w opakowaniach, jak i taki, który sam je opakowywuje. Czyli jeśli w sklepie internetowym używa się folii do opakowywania produktów, to również podlega on temu obowiązkowi.

Kiedy następuje obowiązek wpisu do rejestru?

Każdy podmiot powinien być we wpisie przed wprowadzaniem do obrotu opakowania czy innego produktu, który go do tego wpisu zobowiązuje. Tak więc należy wpisać się do rejestru po prostu przed pierwszym sprzedanym produktem. Najlepiej zrobić to wraz z otwarcie swojego sklepu. W innym przypadku łatwo będzie o tym zapomnieć co może prowadzić do przykrych konsekwencji.

Czy są wyjątki?

Tak, nie każdy przedsiębiorca musi dokonywać wpisu do BDO.  W sytuacji, kiedy produkuje się wyłącznie odpady komunalne, to nie podlega się wpisowi do BDO. Przykładem może być tu zakład kosmetyczny, który zajmuje się jedynie świadczeniem usług różnego rodzaju. Jeśli nie sprzedaje on żadnych produktów w opakowaniach, to nie podlega wpisowi. W przypadku sklepu internetowego będą to między innymi wszyscy sprzedawcy, którzy handlują towarami cyfrowymi, czyli grami, e-bookami, muzyką, oczywiście z zastrzeżeniem, że wszystko to sprzedaje się w formie wirtualnej.

Dropshipping a BDO

Dropshipping to sprzedaż polegająca na tym, że za całą logistykę z produktem odpowiada hurtownia. Sklep jest tylko sprzedawcą, a wszystkie artykuły przechowuje i wysyła hurtownia. Tak więc to ona jest w takim przypadku zobowiązana do wpisu do BDO. Sprzedaż przy wykorzystaniu dropshippingu nie powoduje więc konieczności wpisania firmy do rejestru BDO.

Jak wpisać się do BDO?

Jest to możliwe wyłącznie w formie elektronicznej, co jest oczywiście niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania. Wystarczy do tego e-dowód lub profil zaufany. Uzyskanie tego drugiego jest niezwykle łatwe, wystarczy konto w odpowiednim banku. Oprócz samego wniosku trzeba podczas takiego wpisu załączyć też oświadczenie o spełnieniu wymagań do wpisu w rejestrze i prawdziwości podanych danych. Kolejnym wymogiem jest oczywiście dowód uiszczenia opłaty za wpis.

Jaka jest wysokość opłaty?

Zależy ona od wielkości firmy. W przypadku mikroprzedsiębiorstw, czyli takich, w których zatrudnia się do 10 osób i jednocześnie obrót nie przekracza 2 mln euro, wynosi ona 100 zł. W pozostałych przypadkach wynosi 300 zł. Trzeba ją uiszczać corocznie do końca lutego. Nie jest to więc uciążliwa opłata pod względem wysokości.

Co grozi w przypadku niezarejestrowania firmy?

Zdecydowanie nie warto tego próbować. Taka kara może wynieść od 5 tysięcy złotych w najlepszym przypadku, aż do miliona.

BDO a sklep internetowy — podsumujmy!

Mimo że jest to kolejny biurokratyczny obowiązek to trzeba o nim pamiętać. Opłata nie jest jakoś specjalnie uciążliwa, dlatego nikt nie powinien mieć problemu z jej opłaceniem. Ważne jest, aby przede wszystkim dobrze przeanalizować swoją sytuację i sprawdzić, czy podlega się obowiązkowi. Wspomniane wyżej kary mogą być już bardzo dotkliwe dla przedsiębiorcy. Dlatego praktycznie każdy sklep internetowy, który sprzedaje produkty fizyczne powinien uzyskać wpis do BDO. Trzeba to zrobić przed pierwszą wysyłką towaru. Na szczęście nie jest to trudne, a wszystko można załatwić przez Internet.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A i otrzymaj dodatkowy rabat na sklep internetowy lub platformę B2B!

Dowiedz się więcej

X