Identyfikacja wizualna – co to jest i jak wykorzystać w sklepie internetowym?

W sklepie internetowym ważny jest nie tylko sam asortyment. Oczywiście on także musi być jak najwyższej jakości i w konkurencyjnych cenach, jednak to nie wszystko.  Tak samo ważna jest obsługa klienta, jak i cały proces realizacji zamówienia. To pewnie wszystko wydaje się oczywiste dla każdego, kto planuje założyć sklep internetowy. Jednak równie ważne są także elementy graficzne. Nie mamy tu na myśli, tylko szaty graficznej samej w sobie. Ważna jest cała identyfikacja wizualna sklepu internetowego. To sprawi, że łatwiej będzie zatrzymać klientów i zdobyć nowych. Jest to element w polityce sprzedażowej, o której często się zapomina.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Jest to coś, co służy przede wszystkim kreowaniu marki na rynku. Jest niezwykle ważna szczególnie na początku działalności w obszarze sprzedaży. Odpowiednia identyfikacja wizualna powinna wyróżnić dany sklep spośród wielu innych. Ważne jest też, aby była ona spójna. Zarówno, jeśli chodzi samą szatę graficzną, logo, ale też różnego rodzaju katalogi, materiały marketingowe, a nawet posty na Facebooku. Służy to przede wszystkim temu, aby odbiorcy łatwo kojarzyli sklep. Dzięki temu lepiej go zapamiętają, a w końcu o to chodzi. Identyfikacja wizualna pozwoli też kojarzyć sklep bezpośrednio z jakimś produktem. Niekiedy marka może stać się synonimem produktu, najbardziej spektakularne przypadki to Coca-Cola czy Adidas.

Dlaczego identyfikacja wizualna jest tak ważna?

Po części odpowiada już na to poprzedni akapit, jednak zostało jeszcze miejsce, na kilka dodatkowych argumentów. Zacznijmy jednak od tego, że sklep internetowy to wiele składowych elementów i sukces, który w tym przypadku równa się sprzedaży przynoszącej określony dochód, również zależy od tych wielu czynników. Wszystkie one muszą być na wysokim poziomie. Dlatego w żaden sposób nie można powiedzieć, że warto skupić się na identyfikacji wizualnej kosztem obsługi klienta. Nie, tego zrobić nie można. Trzeba tak gospodarować swoimi zasobami, aby wszystkie elementy sklepu były na podobnym poziomie. Pozwoli to stale rozwijać się dzięki sprzedaży rosnącej stabilnie.

Identyfikacja wizualna ma kilka zadań. Jednym z nich jest sprawienie, żeby klient łatwo zapamiętał sklep, w którym robił zakup. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo tego, że wróci, kiedy znów będzie potrzebował artykułu, którym dysponuje sklep. Pozwala to także łatwo wypromować markę. Dlatego jest tak ważne, aby zaplanować to już na samym początku swojej przygody ze sklepem internetowym, czyli przed jego uruchomieniem. W każdym biznesie na początku najważniejsze jest zdobycie nowych klientów. Dobra identyfikacja wizualna może to znacznie ułatwić. Jest dużo wiesze prawdopodobieństwo, że klienci zapamiętają reklamę lub inny materiał marketingowy, który będzie czytelny, ale jednocześnie rzucający się w oczy. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego warto, aby było ono jak najlepsze.

Co składa się na identyfikację wizualną sklepu?

To nie tylko to jak wygląda sama strona sklepu. To tak naprawdę wszystko, co związane jest ze sklepem internetowym.  Zacznijmy więc od logo.

Logo sklepu przede wszystkim powinno być czytelne i łatwe do zapamiętania. Idealnie będzie, jeśli będzie w jakiś sposób kojarzyć się z asortymentem, którym się handluje, wtedy klienci od razu po zobaczeniu logo, będą wiedzieć, co oferuje dany sklep. Oczywiście logo musi być w jakiś sposób też nawiązywać do nazwy sklepu. Dlatego nie można żadnej z tych rzeczy tworzyć w oderwaniu od drugiej. Wszystko musi być niejako planowane jednocześnie.

Kolejny element to sama kolorystyka sklepu i typografia. Składają się na to kolory, jakie będą użyte w samym sklepie. Należy pamiętać, że nie powinien on mieć każdej podstrony w innym kolorze. Lepiej obracać się wokół jednego koloru i jego odcieni. Dzięki temu łatwiej będzie klientom skojarzyć sklep z konkretnym kolorem.

Podobnie ma się sprawa z krojem czcionek nie. W sklepie powinno się użyć maksymalnie trzech-czterech, ale i tak zbliżonym do siebie krojem czcionek.

Materiały reklamowe i promocyjne. To w dużej mierze od nich będzie zależało, czy klienci dowiedzą się i będą chcieli przynajmniej zajrzeć na stronę internetową sklepu. Dlatego są one niezwykle ważne i jednocześnie nie mogą być oderwane od pozostałych elementów sklepu. Musi na nich pojawiać się logo i dobrze, żeby były w tej samej kolorystyce co sama strona internetowa. Równie ważne są czcionki w tego typu materiałach. Tak samo, jak i na stronie powinny być estetyczne i spójne w całym katalogu. Nie warto też nigdzie stosować specjalnie udziwnionych krojów.

Same produkty i ich opakowania. Jeśli w sklepie sprzedaje się swoje produkty we własnych opakowaniach, również należy je starannie zaprojektować, w zgodzie z całą pozostałą identyfikacją sklepu. Jeśli nie handluje się własnymi towarami, to niezwykle ważną funkcję będzie pełnić pakowanie produktów do wysyłki.  Jest to często bardzo niedoceniany element w sklepie internetowym, ale naprawdę można dużo zdziałać, jeśli dobrze się go zaprojektuje. Ciekawe przemyślane opakowanie podnosi atrakcyjność produktu. Ludzie chętnie dzielą się swoimi zakupami w Internecie. Jeśli zaprojektuje się świetne opakowanie, to jest szansa, że będą chcieli się tym pochwalić w social mediach. Sklep otrzymuje wiec darmową reklamę. Łatwiej tez taki produkt promować wśród blogerów, którzy mogą zrobić atrakcyjne video w formie unboxingu.

Same zdjęcia produktów, które oferuje się w swoim sklepie, również mogą wyróżniać sklep spośród innych. Jednak najważniejsze, aby wszystkie były w tym samym typie. Przynajmniej jeśli prezentują produkty z tej samej kategorii lub branży. Klient może chcieć porównywać między sobą różne produkty, musi więc móc oglądać je na takim samym tle i pod tym samym kątem.

Kolejna rzecz to maile do klientów, zarówno te wysyłane na bieżąco związane z realizacją zamówień, jak i te do w formie newslettera. W tym ostatnim przypadku ważne jest oczywiście, aby zachęcały one do przeczytania całej wiadomości. Jednak nie powinno się też zapomnieć o tym, że wszelkie maile z istotnymi informacjami powinni mieć zawsze taki sam układ, aby klient łatwo i szybko odnalazł się w tych wiadomościach. Taki sam zestaw czcionek, taka sama stopka, niezbyt długie akapity, nieprzytłaczające grafiki i krótkie i rzeczowe informacje. To jest to, czego szukają klienci.

Gadżety – nierzadko sklepy oferują różnego rodzaju gadżety, które mają pomóc w promocji sklepu. Mogą to być zarówno standardowe kalendarze, jak i długopisy, ale też bardziej wymyślne elementy. One również powinni tworzyć razem z całą szatą graficzną sklepu spójną narrację. Oczywiście im ciekawsze i chętniej wykorzystywane i pokazywane przez ludzi gadżety, tym lepsza promocja sklepu.

Posty na mediach społecznościowych. Warto stworzyć jakie ramy, które będą obowiązywać wszystkie posty umieszczane na Facebooku czy Instagramie grafiki.

Księga identyfikacji wizualnej

Może się wydawać, że takiego czegoś potrzebują na przykład tylko jakieś duże korporacje, zatrudniające tysiące pracowników i mające wiele podzleceniodawców. Jednak w każdej firmie warto taką tworzyć już od początku jej istnienia. Każdy zakładając sklep stawia na rozwój. Nawet jeśli zaczyna od małej jednoosobowej działalności gospodarczej, to z czasem dąży do tego, aby firma się rozrastała. Zdecydowanie lepiej jest spisywać wszystko na bieżąco. Jeśli zechce się to robić dopiero po jakimś czasie, zajmie to zdecydowanie więcej czasu. Księga identyfikacji marki to przede wszystkim księga znaku. Stworzenie tego warto zlecić profesjonalnemu grafikowi. Wszystko po to, aby móc taki znak zastrzec. Drugi element takiej księgi to systemy identyfikacji marki i metody ich wykorzystywania. Dzięki niej rozwijając swój biznes dużo łatwiej zachować jest właśnie spójną identyfikację marki. Co się może składać na taką księgę?

  • logo i inny symbole firmy,
  • kolory przedsiębiorstwa,
  • papier firmy, koperty, dokumenty handlowe, faktury, rachunki i ogólnie każda dokumentacja opatrzona jakąś szatą graficzną firmy,
  • krój i rozmiary czcionek wykorzystywane w dokumentach firmowych,
  • wzory materiałów reklamowych, zasady tworzenia prezentacji, materiałów audio wizualnych,
  • zasady konstruowania grafik na media społecznościowe,
  • architektura budynków firmowych,
  • wygląd środków transportu,
  • wszystko inne czemu można nadać jakieś określone zasady wizualne

Kto powinien tworzyć identyfikacje w firmie?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Często najlepszym wyjściem może być zatrudnienie agencji lub jakiegoś zespołu freelancerów, którzy będą tworzyć całą szatę graficzną sklepu od jego początku. Pozwoli to komunikowanie się na bieżąco i znacznie ułatwi tworzenie spójnej identyfikacji. Później ci sami ludzie mogą umieszczać posty na Facebooku, tworzyć materiały reklamowe, projektować katalogi, opakowania i wszystko inne. Wiadomo jednak, że wiąże się to z dużymi kosztami. Na które nie każdy na początku przygody z prowadzeniem firmy może sobie pozwolić. Dlatego drugim wyjściem jest zostawić te działania wewnątrz firmy. Znacznie można poprawić efekty takiej pracy, jeśli wyznaczy się jakiegoś koordynatora, który będzie odpowiedzialny za to, aby wszystko było właśnie spójne. Wystarczy do tego odpowiednia komunikacja pomiędzy konkretnymi pracownikami lub podzleceniodawcami. Bez względu na to, czy samemu będzie się tworzyć wszystko, co związane z identyfikacja wizualną, czy będą to robić różne osoby, ważne jest, żeby komunikowały się ze sobą, czy to na bieżąco, czy w formie odbywających się cyklicznie spotkań.

Identyfikacja wizualna  sklepu internetowego – podsumujmy!

Identyfikacja wizualna to coś, o czym zapomina wiele osób, tworząc sklep internetowy. Niestety, jeśli przypomni się o tym za późno, to bardzo trudno nadrobić stracony czas. Dlatego konieczne trzeba już ją planować przed samym otwarciem sklepu. Wysokiej jakości identyfikacja wizualna pozwoli zatrzymać klientów, zdobyć nowych – chociażby dzięki poleceniom. Po prostu jest jednym z wielu elementów, które pomogą w stałym rozwoju firmy. Jeśli samemu nie ma się do tego umiejętności lub czasu, warto komuś to zlecić, jednak nie warto zapominać o tym.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?