Dostawa tego samego dnia – czym jest i czy jest możliwa w sklepie internetowym?

Siadasz przed komputerem, otwierasz przeglądarkę, szukasz najbardziej korzystnej oferty. Jednym kliknięciem zamawiasz interesujący Cię produkt i… czekasz. Zakupy internetowe są wygodne, ale (przynajmniej dla niektórych klientów) czekanie na zamówienie kilka dni to zdecydowanie za długo. jak sprostać wymaganiom dzisiejszych konsumentów? Czy warto wdrożyć w rozwiązanie same day delivery (SDD) i czy dostawa tego samego dnia jest możliwa w sklepie internetowym?

Czego oczekują klienci?                              

Długie oczekiwanie na zamówiony produkt bywa frustrujące i zdecydowanie może zniechęcić do zakupów. Niektóre sklepy działające na polskim rynku oferują dostawę tego samego dnia, chociaż trzeba podkreślić, że nadal nie jest to standard, a same day delivey funkcjonuje w bardzo okrojonej wersji. Aby otrzymać przesyłkę w tym samym dniu, przeważnie trzeba złożyć zamówienie do określonej przez sprzedawcę godziny (zwykle do południa), a i tak z możliwości SDD mogą skorzystać mieszkańcy tylko kilku miast. Skoro usługa nie jest powszechna, a i tak ponad 70% polskich internautów robi zakupu online, to czy jest sens iść w tym kierunku? Warto przyjrzeć się statystykom. Jak podaje raport E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska, 14% respondentów zapytanych o przyczyny niekupowania online, jako powód wskazuje konieczność oczekiwania na dostawę, natomiast 23% badanych przyznało, że szybsza dostawa mogłaby ich skłonić do kupowania przez Internet. Z kolei według danych opublikowanych w raporcie E-commerce in Europe 2020 dla 50% polskich użytkowników priorytetem jest szybka dostawa zamówienia, a 37% byłoby w stanie dopłacić, aby szybciej otrzymać zamówienie. W świetle tych danych wydaje się, że dostawa tego samego dnia, choć w niektórych sytuacjach bardzo pożądana, nie jest dzisiaj niezbędna. Nie wolno jednak zapominać, że branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Każdego dnia przybywa konkurencji, dlatego można przypuszczać, że walcząc o klienta, sklepy internetowe będą wprowadzać coraz więcej udogodnień, np. takich jak same day delivery.

Czy dostawa tego samego dnia jest możliwa w moim sklepie internetowym?

Im szybsza dostawa, tym większa satysfakcja klienta, a to oznacza przewagę nad konkurencją. Warto jednak pamiętać, że usługa oferowana klientom nie powinna generować strat. Dostawa tego samego dnia jest możliwa, ale nie zawsze opłacalna. Na pewno o wiele łatwiej jest dużym sklepom z centrami dystrybucyjnymi zlokalizowanymi w pobliżu największych miast, chociaż i wtedy najczęściej opcja same day delivery dostępna jest tylko w wybranych regionach. Myśląc nad wprowadzeniem takiej usługi, przede wszystkim należy określić zasięg geograficzny dostaw. W przypadku mniejszego sklepu mało realne jest wprowadzenie SDD na terenie całej Polski, ale być może dobrym rozwiązaniem byłoby zaproponowanie takiej usługi odbiorcom lokalnym. Aby wdrożyć dostawę w ciągu jednego dnia, trzeba się do tego dobrze przygotować. Na szybkość procesu dostawy wpływa wiele czynników – sprawna obsługa zamówień i kompletowanie zamówień, systemy umożliwiające szybkie płatności, dobry przepływ informacji między działem obsługi klienta a magazynem. Oczywiście, nie obejdzie się bez sprawnie działającej firmy kurierskiej.

Dostawa tego samego dnia czy duża elastyczność dostawy?

Zdarzają się sytuacje, gdy potrzebujemy danego przedmiotu na już. Może się na przykład okazać, że tuż przed wyjazdem na wakacje posłuszeństwa odmówi nam telefon. Dostawa tego samego dnia mogłaby rozwiązać problem, jednak warto się zastanowić, jak często zdarzają się takie sytuacje. Trzeba również wziąć pod uwagę, że klienci, którzy potrzebują czegoś w danej chwili, mogą preferować zakupy w sklepie stacjonarnym, które dają możliwość zobaczenia produktu na żywo czy poradzenia się sprzedawcy. Jeszcze inną kwestią jest fakt, że przy dostawie tego samego dnia zamówienie należy złożyć w miarę szybko, a takie przesyłki najczęściej docierają do klientów w godzinach popołudniowych lub wieczornych. Dla większości klientów optymalną opcją jest dostawa następnego dnia. Najważniejsze wydaje się więc szybkie skompletowanie zamówienia i jak najszybsza wysyłka. Jeszcze stosunkowo niedawno średni czas wysyłki wynosił kilka dni. Dzisiaj klienci najchętniej wybierają te sklepy, które deklarują wysyłkę w 24 godziny od złożenia zamówienia. Niezwykle istotna jest również forma dostawy. Nadal wielu klientów wybiera dostawę kurierem, chociaż, trzeba przyznać, nie dla wszystkich jest to dobra opcja. Kurierzy dostarczają paczki w różnych porach, a nie każdy ma możliwość zamówienia paczki do pracy. Wygodną i coraz bardziej popularną opcją jest dostawa do punktu odbioru, maszyny paczkowej oraz click&collect, czyli złożenie zamówienia przez Internet i odebranie go w sklepie stacjonarnym. Dla sporej grupy klientów ważniejsza niż dostawa tego samego dnia jest możliwość dopasowania opcji dostawy do swoich preferencji. Warto przeanalizować, czy same day delivery jest usługą niezbędną – być może znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest usprawnienie wysyłki zamówień i udostępnienie klientom różnych opcji dostawy.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X