Dotacja na sklep internetowy – czy i gdzie można się o nie ubiegać?

Założenie własnego biznesu wymaga pewnych nakładów finansowych. Jeśli rozważasz rozpoczęcie własnej działalności, być może zastanawiasz się, skąd pozyskać fundusze. Musisz wiedzieć, że jako początkujący przedsiębiorca możesz skorzystać np. z dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej z Powiatowego Urzędu Pracy. Zastanawiasz się, czy istnieje dotacja na sklep internetowy i jakie warunki trzeba spełnić, by uzyskać pomoc? W tym artykule przyglądamy się sprawie bliżej.

Czy dostanę dotację na otworzenie sklepu internetowego?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: i tak, i nie. W świetle przepisów nie ma możliwości otrzymania bezzwrotnej dotacji na otwarcie sklepu internetowego. Można jednak ubiegać się o wsparcie z PUP, jeśli sklep internetowy ma być dopełnieniem działalności punktu stacjonarnego. Czy warto decydować się na otwarcie sklepu stacjonarnego tylko po to, by otrzymać dofinansowanie? Trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Wszystko zależy od specyfiki branży i wielu innych czynników. Na pewno warto dokładnie przeanalizować wszystkie za i przeciw. Trzeba pamiętać, że w sieci konkurencja jest ogromna i ciągle rośnie. Małym sklepom internetowym bardzo trudno konkurować z gigantami, np. Allegro, czy sieciówkami. Chociaż ogromna rzesza Polaków kupuje w Internecie, nie należy zapominać o użytkownikach wiernym tradycyjnym zakupom. Sklep stacjonarny w dobrej lokalizacji, ciekawym asortymentem i obsługą na najwyższym poziomie może być strzałem w dziesiątkę. Chociaż wydaje się, że połączenie działalności offline i online to dwa razy więcej pracy, to warto spojrzeć na to również z innej strony – to dwa zupełnie różne kanały sprzedażowe, które pozwalają dotrzeć do różnych grup odbiorców


Jeżeli jesteś zainteresowany założeniem sklepu internetowego, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować nasze oprogramowanie za darmo przez 14dni! Przeczytaj więcej o naszej ofercie „Gotowy sklep internetowy”!

 

Wsparcie dla początkujących przedsiębiorców

Wsparcie z PUP wynosi maksymalnie 6-krotność wysokości przeciętnego wynagrodzenia, przy czym kwota dotacji może różnić się w zależności od PUP. Każdy Urząd Pracy ma własny regulamin przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej, z którym warto się zaznajomić przed złożeniem wniosku.

Kto może ubiegać się o dotację na założenie działalności gospodarczej?

O pomoc z Urzędu Pracy mogą ubiegać się osoby, które spełniają następujące warunki:

  1.       są zarejestrowane w urzędzie jako osoby bezrobotne;
  2.       nie prowadziły działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku;
  3.       nie studiują dziennie (mogą natomiast uczyć się na studiach zaocznych);
  4.       nie ubiegają się o dotację w innym PUP;
  5.       nigdy wcześniej nie otrzymały takiego dofinansowania;
  6.       nie odmówiły bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia zatrudnienia i nie przerwały z własnej winy lub stażu w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku;
  7.       nie popełniły przestępstwa gospodarczego w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku.

Prawidłowo sporządzony wniosek należy złożyć do właściwego UP.

Na co można przeznaczyć dofinansowanie z PUP?

Środki z dotacji na sklep lub inną działalność muszą być wykorzystane w określony sposób. Można je przeznaczyć np. na zakup środków trwałych (wszelkich maszyn i sprzętu niezbędnego do prowadzenia danej działalności), oprogramowania, materiałów reklamowych (jednak w ograniczonym zakresie), a także na remont lokalu i pomoc prawną oraz doradztwo związane z podjęciem działalności. Aby uniknąć nieprzyjemności warto również wiedzieć, na co nie możemy wydać uzyskanych pieniędzy (szczegółowe informacje na ten powinny znajdować się w regulaminie przyznawania środków przez UP). Środki nie mogą być wykorzystane m.in. na  opłaty skarbowe, składki ZUS, wynagrodzenia dla pracowników, zakup kasy lub drukarki fiskalnej i ubezpieczenia.

Dofinansowanie – co dalej?

Trzeba pamiętać, że otrzymanie dofinansowania z UP na rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się z pewnymi zobowiązaniami. Przede wszystkim musimy zarejestrować działalność w CEIDG, a otrzymane pieniądze muszą być wydatkowane zgodnie z tym, co zadeklarowaliśmy we wniosku, i w określonym czasie (UP określa dokładne terminy). Umowa nakłada na nas również obowiązek prowadzenia działalności przez co najmniej 12 miesięcy (bez możliwości zawieszenia). W ciągu 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności nie można podjąć zatrudnienia. To tylko najważniejsze z obwarowań. Warto dokładnie zapoznać się z umową, ponieważ jeśli naruszymy jej warunki, będziemy zobowiązani do zwrotu całej kwoty dofinansowania wraz z odsetkami.

Jak napisać wniosek o dotację na sklep internetowy?

Warto się przyłożyć – od tego, jak dobry będzie nasz wniosek, zależy, czy zostanie przyznana nam dotacja na sklep (stacjonarny i internetowy). Trzeba wiedzieć, jak sprzedać swój pomysł, by przekonać urzędników, że nasz biznes ma szansę na sukces. We wniosku należy umieścić informację na temat wnioskowanej kwoty i szczegółowo opisać, jak planujemy rozdysponować środki z dofinansowania. Chociaż formalnie do wniosku nie trzeba dołączać biznesplanu, na pewno przekonujący biznesplan będzie działał na naszą korzyść. Warto dołączyć również wszelkie dokumenty, które potwierdzają nasze kwalifikacje. Aby otrzymać dofinansowanie nie jest wymagany wkład własny, ale może być to argument, który zaważy, czy zostanie nam przyznana bezzwrotna pomoc finansowa.

Dotacja na sklep internetowy – inne możliwości

Szukając dofinansowania na rozpoczęcie własnej działalności, warto zainteresować się Funduszami Europejskimi. Co ważne, dotacja może być wykorzystana na stworzenie samodzielnego sklepu internetowego i może wynosić nawet 600 tysięcy złotych. Na stronie funduszeeuropejskie.gov.pl znajdziemy aktualne nabory wniosków oraz szczegółowe informacje, kto może skorzystać dofinansowanie, jaka jest jego kwota, na co można otrzymać dofinansowanie, kryteria wyboru projektów oraz wzory wniosków. Innym sposobem na pozyskanie funduszy na założenie sklepu internetowego może być crowdfunding. Nie wymaga tylu formalności, ale do pomysłu trzeba przekonać internautów, co nie musi być takie proste. Warto jednak próbować, a przy okazji sprawdzić skuteczność własnej kampanii reklamowej.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?