Broker kurierski – co to jest i jak działa?

E-zakupy stają się coraz powszechniejsze, a konkurencja coraz większa. Jest kilka czynników, które wpływają na wybór danego sklepu internetowego. Oczywiście, liczy się poziom obsługi, jakość produktów i ich cena, ale równie ważny jest koszt dostawy. W jaki sposób dostarczać klientom zamówione artykuły szybko, oferując przy tym niskie koszty dowozu? Rozwiązaniem może być broker kurierski. W tym artykule przyjrzymy się co to jest broker kurierski, jak działa i jakie są zalety z jego korzystania.

Jakie formy dostawy preferują klienci sklepów internetowych?

Dlaczego robimy zakupy w Internecie? Są wygodne i szybkie, eliminują konieczność wychodzenia z domu, co jest szczególnie istotne w obliczu trwającej pandemii, dają wręcz nieograniczony wybór produktów. Wystarczy kliknąć, by cieszyć się zakupem – pod warunkiem jednak, że sklep jest w stanie zapewnić szybką dostawę. Według raportu E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska najczęściej wybieraną formą dostawy wśród polskich internautów jest dostawa do maszyny paczkowej. Taki sposób wybiera 61% klientów e-sklepów. Na drugim miejscu plasuje się dostawa kurierem do domu lub pracy – wybiera ją 55% klientów. Co ważne, niskie koszty dostawy są jednym z trzech elementów wpływających na decyzję o zakupie w danym sklepie. Warto również zwrócić uwagę na kwestię zwrotów. Niektórzy klienci trochę obawiają się tej procedury lub sądzą, że może być kłopotliwa (konieczność udania się na pocztę lub do punktu kurierskiego w celu nadania przesyłki zwrotnej). Jak możemy przeczytać we wspomnianym już raporcie, 30% osób kupujących w e-sklepach nigdy nie zdecydowało się na zwrot towaru. Według 53% kupujących formą zwrotu, która najbardziej zachęca do zakupów online, jest możliwość darmowego odesłania produktu kurierem (door-to-door), natomiast dla 45% respondentów wskazuje na możliwość zwrotu poprzez maszynę paczkową.

Broker kurierski – co to jest?

Broker kurierski współpracuje z firmami przewozowymi i pełni rolę pośrednika między nadawcami przesyłek a przewoźnikami. Będąc pośrednikiem, sam nie realizuje usługi, ale zleca ją firmie zewnętrznej. W tym momencie być może wielu osobom zapali się czerwona lampka. Przecież obecność pośredników najczęściej nie wpływa na obniżenie ceny, a wręcz przeciwnie. Nie w tym przypadku. Broker podpisuje umowy z różnymi firmami kurierskimi i realizuje dużo zleceń. Wysyła znacznie więcej paczek niż np. pojedynczy sklep. W związku z tym ma możliwość wynegocjowania z firmą przewozową znacznie korzystniejszych stawek, a to z kolei przekłada się bezpośrednio na niższe stawki dla klientów korzystających z usług brokerów. Obniżenie kosztów dostawy to niejedyna zaleta współpracy z brokerami kurierskimi. Wysyłka odbywa się bez zbędnych formalności i bez konieczności podpisania umowy. Broker kurierski najczęściej korzysta nie z jednego, ale z różnych przewoźników, dzięki czemu klienci sklepu internetowego, w którym wdrożono takie rozwiązanie, mogą wybrać sposób dostawy najbardziej odpowiadający ich preferencjom (np. przesyłka kurierska do domu lub do pracy, odbiór w punkcie lub odbiór w paczkomacie).

Jak nadać paczkę przez brokera?

Współpraca z platformą brokerską to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich, którzy nie lubią formalności i dla których liczy się maksymalna elastyczność oferty. Nie podpisujesz żadnej umowy – po prostu zamawiasz kuriera, gdy potrzebujesz, a wszystko łatwo, szybko i bez wychodzenia z domu (lub z firmy). Wystarczy wejść na stronę wybranego brokera kurierskiego i wypełnić formularz nadania, zaznaczając rodzaj przesyłki (koperta, paczka, paleta, przesyłka niestandardowa), a także jej wymiary oraz wagę. Następnie pozostaje wybrać przewoźnika, opłacić przesyłkę i przekazać ją kurierowi (przeważnie możliwe są dwie opcje – kurier przyjeżdża po przesyłki w wyznaczone miejsce lub nadawca we własnym zakresie przywozi paczki do punktu). Nadając przesyłkę poprzez broker kurierskiego, masz możliwość wykupienia dodatkowych usług dla konkretnej przesyłki, takich jak np. doręczenie przed 12, doręczenie przesyłki w sobotę, awizacja SMS, przesyłka za pobraniem czy ubezpieczenie przesyłki.

Zalety korzystania z usług brokerów kurierskich

Chyba największą zaletą jest brak konieczności podpisania umowy i deklarowania liczby minimalnej liczby przesyłek w miesiącu. Współpracując z firmą kurierską, należy liczyć się z karami pieniężnymi w razie niewywiązania się z umowy (np. jeśli zlecisz mniej paczek niż zadeklarowałeś). Nie ma również konieczności współpracy tylko z jedną platformą brokerską. Jako klient masz możliwość łatwego porównania cen usług i wybrać tego pośrednika, którego oferta jest w danym momencie najbardziej korzystna. Za pośrednictwem kuriera brokerskiego możesz wysyłać różnego rodzaju paczki – krajowe i zagraniczne, również niestandardowe. Nadanie przesyłki jest banalnie proste i nie zajmuje wiele czasu, a płatności uregulujesz online. Platformy brokerskie udostępniają swoim klientom różne narzędzia, takie jak panel ułatwiający złożenie reklamacji, książki adresowe, aplikacje mobilne, a także narzędzia umożliwiające np. monitoring przesyłek, masowe zarządzanie paczkami czy generowanie etykiet w różnych formatach. Usługi brokerów kurierskich skierowane są dla wszystkich – niezależnie od tego, czy wysyłają przesyłki regularnie, czy tylko sporadycznie – którzy szukają tańszej alternatywy niż współpraca z firmą kurierską, a jednocześnie potrzebują profesjonalnych usług przewozowych, liczy się dla nich bezpieczeństwo oraz terminowość realizacji przesyłki.

Broker kurierski – czy takie rozwiązanie ma jakieś wady?

Nie ma rozwiązań idealnych, każde ma swoje mocne i słaby strony – również jeśli chodzi o usługi brokerów kurierskich. Zawsze warto dokładnie przeczytać warunki współpracy, ponieważ zdarza się, że niektóre firmy naliczają dodatkowe opłaty (np. opłata paliwowa lub prowizja za szybką płatność online). Współpraca z pośrednikami może nie być korzystna dla wszystkich, np. dla osób często wysyłających przesyłki za pobraniem. Pieniądze najpierw trafiają na konto brokera, a więc należy się liczyć z dłuższym czasem oczekiwania na płatność od kupującego (bywa, że czas oczekiwania może wynieść nawet 14 dni). Problemy mogą pojawić się również w przypadku reklamacji. W razie nieprawidłowości czy niezrealizowanej usługi najczęściej w pierwszej kolejności należy skontaktować się z brokerem, który następnie kontaktuje się z firmą przewozową, co może znacznie wydłużyć cały proces.  

Jak wybrać dobrego brokera kurierskiego?

Istnieje sporo platform, które oferują tego rodzaju usługi. Jeśli ma być to sposób na oszczędność i ułatwienie sobie współpracy z firmami kurierskimi, trzeba wybrać mądrze. Przede wszystkim dokładnie przeanalizuj cennik, sprawdź, czy firma nie nalicza dodatkowych opłat, które zawyżają cenę przesyłek. Dobrze jest również upewnić się, czy broker zapewnia odpowiednie wsparcie w razie konieczności złożenia reklamacji. Chociaż współpraca z brokerem kurierskim nie wymaga podpisania umowy i w każdej chwili można zmienić pośrednika, zawsze warto sprawdzić także opinie innych osób, które korzystają bądź korzystały z usług danej firmy.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X