UX w sklepie internetowy – praktyczne wskazówki!

Każdy sklep stacjonarny, do którego wchodzi się po zakupy, to nie byle jak umiejscowione regały i rozłożone towary. Wszystko ma swoje miejsce. Każdy klient musi pokonać jakąś minimalną drogę do kasy, mijając po drodze określone towary, również przy samych kasach znajdują się przemyślane produkty. Wszystko po to, aby skłonić ludzi do wydania jak największej ilości pieniędzy. Podobnie jest w przypadku sklepów internetowych, muszą być one skrupulatnie zaplanowane. Wprawdzie zasady są całkiem inne, bo chociażby klient nie musi nie przechodzić tak długiej drogi jak w sklepie stacjonarnym, ale również w sklepie internetowym niezwykle jest ważny układ i wygląd poszczególnych elementów. To właśnie ten układ jest jednym z elementów UX, o którym piszemy w dzisiejszym artykule.

Czym jest UX?

To bardzo popularny termin zarówno w branży e-commerce, jak i we wszystkich tych, gdzie ważny jest użytkowników lub klient końcowy i to on decyduje ostatecznie o tym, czy producent oprogramowania lub właściciel sklepu zarobią pieniądze. W dosłownym tłumaczenia oznacza to doświadczenia użytkownika.  Składa się więc na to wiele elementów, czyli sam wygląd w tym kolory i grafiki, umiejscowienie poszczególnych elementów, czytelność, czyli chociażby krój czcionki i jej kolor oraz wielkość. Czyli tak naprawdę interfejs użytkownika, nazywany też UI. To wszystko ma wpływ na całość doznań odczuwanych przez klienta, który wchodzi na witrynę sklepu. W dużej mierze to właśnie od UX zależy, czy klient zdecyduje się na zakupy w danym sklepie. Na przykład ktoś może chcieć sprawdzić szybko koszty przesyłki w sklepie. Jeśli na stronie głównej nie znajdzie odnośnika do strony z tabelą z kosztami, to prawdopodobnie opuści sklep.

Dlaczego UX jest ważne

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, to właśnie UX w dużej mierze decyduje o tym, czy klient zrobi w sklepie zakupy. Użytkownicy w dzisiejszych czasach szukają przede wszystkim miejsc, gdzie mogą znaleźć coś łatwo, szybko i przyjemnie. Chcą to też móc łatwo i szybko zobaczyć, ocenić, a następnie kupić, zapłacić i również szybko dostać.  O tym wszystkim trzeba pamiętać, projektując sklep internetowy. Dlatego przy projektowaniu trzeba mieć na uwadze, że na pierwszym miejscu nie może być wizualna strona sklepu pod względem jej unikatowości czy pięknych doznać wizualnych. Oczywiście, ładnie zaprojektowany sklep zapewne przyciągnie klientów, dla których wartości estetyczne są niezwykle ważne. Jednak, jeśli wizualna strona sklepu nie będzie współgrała z jej funkcjonalnością, to nawet klienci, którzy ją docenią, nie dotrwają do końca zakupów.

Zły UX może sporo kosztować

Mimo ogromnych wzrostów w tym roku (2020), rynek e-commerce nie wykorzystał w pełni stojącej przed nim okazji. Do końca tego roku sprzedaż za pośrednictwem kanałów e-commerce ma sięgnąć 5,5 biliona dolarów. Jednak według badań przeprowadzonych przez CareerFoundry ta kwota mogłaby jeszcze znacznie większa. I to aż o 1,4 biliona dolarów. Na tyle wspominania wcześniej grupa wycenia straty, jakie globalnie odniosły sklepy internetowe na skutek właśnie tego, że klienci w pewnym momencie z uwagi na źle zaprojektowane rozwiązania w sklepie, schodzili ze ścieżki zakupowej.

Zacznij od UX

Zaprojektowanie sklepu tak, aby był on przyjazny dla użytkownika, powinno być podstawą, jeśli w ogóle chodzi o działanie sklepu. Nie ma sensu go reklamować i wydawać pieniędzy na promocję, jeśli sklep będzie nieprzyjazny dla użytkowników i będą, z niego chcieli wyjść tak szybko, jak tylko się na jego witrynie znaleźli. Będzie to po prostu marnowanie pieniędzy. Dlatego najpierw trzeba skupić się na UX, a dopiero w dalszej kolejności na kolejnych działaniach w sklepie.

Pierwsze wrażenie

Strona główna to zapewne ta, która będzie odwiedzana najczęściej przez klientów jako pierwsza. Na drugim miejscu będą karty produktów. Tak, trzeba pamiętać o tym, że pierwsze za pierwsze wrażenie będą też odpowiadać właśnie one. W końcu część reklam to bezpośrednio do nich będzie przenosić użytkowników. Według Missouri University of Science and Technology potrzeba tylko 2,6 sekundy, żeby użytkownik spostrzegł najważniejsze elementy witryny internetowej. Jeszcze mniej potrzebne jest, aby przyciągnąć jego uwagę. Wszystko więc, co przyciąga wzrok, musi być estetyczne lub funkcjonalne, a najlepiej jedno drugie. Dlatego przy pierwszym wrażeniu ważny jest wygląd. Zbyt pstrokate kolory lub źle dobrane wielkości poszczególnych elementów mogą skutecznie zniechęcić klientów do korzystania z oferty sklepu.

Strona główna

To wizytówka sklepu i musi ona zachęcać klientów do podjęcia dalszych kroków, aby to zrobić, musi być estetyczna i łatwa nawigacji, czyli klient musi być w stanie na niej wszystko łatwo znaleźć. Po prostu najważniejsze elementy sklepu muszą być widoczne i łatwe do znalezienia. Co będzie takimi elementami? W każdym sklepie zależnie od branży mogą występować niewielkie różnice, ale z reguły będzie to link do podstrony, która mówi o:

  • o promocjach,
  • kosztach i metodach wysyłki oraz płatności,
  • danych rejestrowych sklepu,
  • regulaminie, polityce prywatności,
  • informacji dotyczącej reklamacji i zwrotów,
  • innymi przydatnymi w konkretnej branży podstawowymi informacjami.

Często na górze strony wyświetla się duże logo sklepu lub zmieniające się banery, które informują o promocjach. Ważne jest, aby zmieniały się one tyle szybko by nie znudzić klienta oczekiwaniem na kolejny i jednocześnie na tyle szybko, być zdążył on przeczytać jaką promocję oferuje sklep.

Na stronie głównej musi znaleźć się też wyszukiwarka. Warto też stworzyć stronę tak, aby nie trzeba było jej przewijać, żeby dostać się do podstawowych informacji. Według różnych badań, użytkownicy niekiedy, jeśli nie znajdą interesującej ich rzeczy, nie przewijają strony w dół, tylko ją opuszczają.

Wyszukiwarka i filtrowanie

Jeśli już wspomnieliśmy o wyszukiwarce, to ważne jest też, jakie wyniki ona daje. Te zależą od algorytmu, ale także od nazwy, jaką nada się poszczególnym produktom. Po wpisaniu konkretnego słowa nie powinno pojawiać się zbyt dużo wyników, może to przytłoczyć klienta. Szczególnie jeśli użytkownik szuka czegoś bardzo konkretnego, to również wyniki wyszukiwania powinni być bardzo precyzyjne. Również przeglądanie poszczególnych kategorii powinno dawać możliwość filtrowania produktów po kilku elementach takich jak popularność czy cena.

Drzewo kategorii

To kolejny ważny element w każdym sklepie internetowym. Klienci często nie szukają jakiegoś konkretnego produktu określonej marki i o sprecyzowanym modelu. Nierzadko potrzebują rzeczy, która po prostu spełnia jakieś określone funkcje. Dlatego tak ważne jest odpowiednie zaplanowanie podziału kategorii. Przede wszystkim powinno takie drzewko zaczynać się od ogółu i iść w coraz węższe obszary produktów.  Nie przy każdych produktach musi być tyle samo podkategorii. Dla ułatwienia poniżej prezentujemy dwa przykłady:

Rowery > Górskie (MTB) > Na kołach 29”

Sport > Bieganie > Obuwie > Kobieta > Asfalt > Na zawody

Ważne jest po prostu, by takie drzewko było odpowiednio zaplanowane.

Karta produktu

To także bardzo istotna, o ile nie najważniejsza zaraz za stroną główną, część sklepu internetowego. Jeśli klient doszedł do karty konkretnego produktu lub przekierowano go tam z wyszukiwarki to znaczny, że przynajmniej wstępnie jest zainteresowany kupnem. Dlatego na karcie produktowej muszą znaleźć się wszystkie informacje, których klient potrzebuje i które skłonią go do zakupu. Opis powinien być zachęcający, jednocześnie nie za długi. Dobrze jest wyszczególnić w nim wszystkie mierzalne i techniczne aspekty produktu.  Mogą to być wymiary, moc, czas działania na baterii i inne tego typu informacje. Są one niezwykle istotne i im ich więcej tym lepiej. Klient może potrzebować jakiejś jednej konkretnej, jednak jeśli jej nie znajdzie, po prostu zrezygnuje z zakupu i zdecyduje się kupić ten sam produkt u konkurencji, gdzie ta informacja się pojawi. Również na karcie produktowej powinny znaleźć się informacje o dostępności produktu i przewidywanej dacie wysyłki. Jeśli jest możliwość zamówienia różnych wersji rozmiarowych lub kolorystycznych, także powinien być taki wyborów. Kolejna, bardzo ważna rzecz to zdjęcie. Ludzie często „kupują oczami”, dlatego zdjęcie powinno prezentować produkt najlepiej jak to możliwe. Musi ono po prostu zachęcać do zakupu danego przedmiotu. Ważny jest też widoczny przycisk kup teraz bądź dodania do koszyka. Warto jest też po dodaniu przez klienta produktu do koszyka dać mu wybór czy chce robić zakupy dalej, czy może woli przenieść się do kasy.

Rejestracja i inne formalności

Kiedyś kupując coś w jakimkolwiek sklepie, była konieczna rejestracja. Obecnie wszystkim się spieszy. Konieczność rejestracji może tylko zniechęcić klienta do zakupów. Oczywiście możesz jakimś rabatem za rejestrację bądź dopisanie się do newslettera zachęcić klienta do rejestracji, jednak nie powinno to być obowiązkowe. Podczas samego procesu warto wymagać też najmniej danych jak to możliwe. Ludzie nie lubią podawać zbyt wielu informacji, poza tym RODO także sugeruje, że powinno wymagać się tylko minimum danych osobowych.

Koszyk

Również, jeśli chodzi o koszyk, powinien on być przejrzysty. To tam klient musi sprawdzić, czy wybrał te produkty, które rzeczywiście chciał i w takiej ilości. Powinna tam się znaleźć końcowa cena, ewentualna możliwość dodania kodu rabatowego, a także wybór wysyłki, jak i metody płatności. Choć niekiedy sklepy te decydują się dać to w kolejnych, osobnych krokach. Żadna z tych metod nie jest zła. Ważne jest, tylko aby za każdym razem wszystko było czytelne.

Wybór kilku metod płatności i wysyłki

Klienci lubią decydować nie tylko o tym, co kupią, ale także jak za to zapłacą i kto im to dostarczy. Jeśli chodzi o metody płatności, to wszyscy popularni operatorzy dają wystarczająco duży wybór, czyli szybki przelew, karta płatnicza bądź blik. Oczywiście powinno się dać także możliwość zapłaty tradycyjnym przelewem, choć wybiera to obecnie niewielka liczba osób. Co do metod wysyłki to warto, żeby było ich przynajmniej kilka, czyli Pocztą Polską, Paczkomatami i firmą kurierską. Jeśli ma się takie możliwości, można dać do wyboru kilku przewoźników.

Dopasowanie witryny do urządzenia

To oczywiście podstawa. Każdy użytkownik będzie przeglądał stronę sklepu na innym urządzeniu. Będą to komputery stacjonarne, laptopy, komórki, tablety. Wszystkie te urządzenia mają inna wielkość i rozdzielczość ekranu, dlatego ważne jest, żeby bez względu na to, z czego ktoś korzysta, miał tak samo pozytywne wrażenie. Trzeba więc do każdego z widoku dobrać trochę inny układ strony, wielkość poszczególnych bannerów, grafik, a także czcionek, aby wszystko było wystarczająco czytelne.

Podsumowanie

Na UX składa się wiele elementów, które złożone w całość mogą dać świetny efekt w postaci wysokiej konwersji. Dlatego tak ważne jest, aby skupić się na tym aspekcie sklepu. Dobrze zaplanować zarówno jego kolorystykę, umiejscowienie poszczególnych elementów, a także ich wielkość. Ścieżka zakupowa klienta musi być dla niego po prostu intuicyjna i przyjemna. Wtedy nie tylko dokona on zakupów, ale i z dużym prawdopodobieństwem wróci do sklepu.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X