SaaS – co to jest? Dlaczego warto na nim założyć sklep internetowy?

Kupno specjalistycznego oprogramowania do firmy to przeważnie duży wydatek. Nie każde przedsiębiorstwo, szczególnie takie, które dopiero rozpoczyna działalność, może sobie pozwolić na taką inwestycję. Właśnie dlatego powstało dużo korzystniejsze rozwiązanie pod względem finansowym – mowa właśnie o systemach SaaS. Dzięki nim firma nie musi wykładać z góry dużych pieniędzy na jakiś program. Takie rozwiązanie to wyjście naprzeciw wielu przedsiębiorstwom, szczególnie tym niedużym, które dopiero rozpoczynają działalność, dzięki temu mogą być bardziej konkrecyjne już starcie swoich działań. W tym artykule przybliżamy, czym jest SaaS i jak może pomóc w rozpoczęciu działalności e-commerce.

Czym jest SaaS?

Zanim przejdziemy do omówienia czy jest specjalistyczne oprogramowanie w modelu SaaS, przybliżmy sam SaaS. Skrót rozszyfrowuje się jako Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa. To właściwe mówi o tym, czym jest ten model. Nie kupuje się w tym systemie żadnego programu na stałe do firmy, w większości przypadków nawet niczego nie instaluje się na komputerach. W tym systemie płaci się po prostu za dostęp do oprogramowania. Sam program przeważnie jest zainstalowany na serwerach dostawcy, a dostęp do niego ma się online. Dlaczego jest to tańsze niż kupno na własność? Przede wszystkim dlatego, że opłata to po prostu miesięczny abonament. Zależy on przeważnie od funkcjonalności, im wyższy, tym więcej jest ich dostępnych. Wiele programów zresztą działa wyłącznie w tym modelu i nie ma możliwości kupienia ich na stałe. Dostawca, dzięki stałemu zarobkowi może też cały czas ulepszać program, w przypadku systemów kupowanych jako samodzielnie programy zawsze istnieje ryzyko szybkiego zaprzestania wsparcia.

Dlaczego SaaS zaczął się tak szybko rozwijać?

Przede wszystkim dlatego, że dostęp do Internetu jest dziś bardzo powszechny, a także łącza są wystarczająco szybkie, aby obsłużyć nawet stosunkowo zaawansowane programy.  Napędzają go też małe firmy, które nie zdecydowałyby się na kupowanie drogiego, kosztującego np. kilkanaście tysięcy złotych oprogramowania. Zadowoleni są więc i użytkownicy tego typu programów, bo mogą niskim kosztem prowadzić swój biznes od strony technicznej, ale również dostawcy nie mogą na nic narzekać. Zarabiają jednorazowo mniej na jednym kliencie, ale opłata jest stała, więc mogą cały czas inwestować w rozwój.

SaaS a sklep internetowy

Sklep internetowy, czyli jego witrynę, za którą będzie krył się także system, który służy do jego obsługi można stworzyć od zera, albo w oparciu o oprogramowanie open-source. I właśnie także dzięki SaaS. Te dwa pierwsze sposoby wymagają sporej inwestycji od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Potrzeba też czasu, żeby je stworzyć. Dzięki SaaS wszystko jest znacznie prostsze. Oprogramowanie SaaS dla sklepów to niemal gotowy sklep internetowy. Jeśli przyrównać by je do stacjonarnego to można sobie wyobrazić miejsce do wynajęcia w galerii handlowej, ze wszystkimi potrzebnymi rzeczami. Są już półki na towar i wszystko, co potrzebne do funkcjonowania sklepu. Wystarczy tylko zamieścić swój regulamin i wprowadzić do niego towary i można zaczynać działać.

Dlaczego warto prowadzić sklep w oparciu o SaaS?

Sklep oparty o SaaS to wiele zalet, szczególnie jeśli dopiero rozpoczyna się przygodę ze sprzedażą w Internecie. Sprawdzi się zarówno w sklepach, gdzie jest tylko kilka produktów, jak i w dużych supermarketach internetowych.

SaaS to nie tylko witryna sklepu, ale też system do zarządzania nim

Sklep internetowy pełni dwie role. Jednak to oczywiście ta dla klienta, czyli po prostu witryna, w której może on dokonywać zakupów. Druga strona to oczywiście obsługa całego sklepu przez jego pracowników. SaaS w pełni się w tym odnajduje. Jest to właśnie również system, który pozwala zarządzać sklepem, czyli realizacją zamówień złożonych przez klientów.

Niskie koszty i łatwość wdrożenia

Sklep uruchomiony na platformie SaaS to bardzo niskie koszty. Oznacza to, że praktycznie każdy może sobie pozwolić na otwarcie takiego sklepu. Nie trzeba też zbytnio martwić się, czy sprzedaż będzie wystarczająca, żeby utrzymać system. Pozwala to więc prowadzić sklep jako zajęcie dodatkowe. Świetnie sprawdza się to na początku prowadzenia działalności e-commerce. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby z czasem rozwijać działalność. Kolejny plus SaaS to oczywiście możliwość szybkiego uruchomienia takiego sklepy. Taki system został zaprojektowany tak, aby każdy mógł prowadzić dzięki niemu sklep. Nie potrzeba żadnej wiedzy technicznej. W przypadku standardowych rozwiązań konieczne jest nie, tylko żeby ktoś zaprojektował taki sklep, ale także cały czas był dostępny w sytuacjach wymagających technicznego podejścia. System SaaS to bardzo intuicyjny model. Dodatkowo wszystkie problemy techniczne będzie mógł rozwiązać suport dostawcy.  To wszystko sprawia, że ten model to także świetny sposób na wypróbowanie swojego pomysłu. Mając oprogramowanie SaaS, jak CStore, nie trzeba też dokupować dodatkowej przestrzeni dyskowej. Cały sklep mieści się na serwerach dostawcy.

Liczne integracje

Żeby sklep funkcjonował sprawnie i możliwie łatwo zarówno dla klientów, jak i jego obsługi to potrzeba go zintegrować także z systemami zewnętrznymi. Dla każdego klienta ważne jest, żeby miał możliwość szybkiej płatności za towar. Tutaj wiec przyda się zintegrowanie sklepu z dostawcami takich szybkich płatności. Dzięki sklep od razu wie, że klient zapłacić za towary i może przystępować do realizacji zamówienia. Kolejna rzecz to integracja z firmami kurierskimi. Tutaj także dla klientów ważne będzie możliwość wyboru spośród kilku opcji. Dobrze jest więc to zapewnić – integracja na to pozwala. Im większy sklep, tym więcej procesów się w nim dzieje. Zresztą każdy sklep to nie tylko sama sprzedaż. To również wszystko, co związane z magazynem – zarządzanie nim jest niezwykle istotną częścią takiego biznesu. To także wszelkie sprawy księgowe. Aby te wszystkie procesy ułatwić powstało wiele różnych programów. Jednak najlepiej jest, kiedy ma się wszystko w jednym miejscu. Może na to pozwolić integracja sklepu właśnie z programem księgowym i magazynowym. Dzięki temu można przyspieszyć wszystkie procesy. CStore pozwala na integrację z wieloma różnymi programami do zarządzania przedsiębiorstwem. Zarówno takimi, które są wyspecjalizowane – księgowe bądź magazynowe, jak i tymi, które mają w sobie wiele modułów. Dzięki temu można prowadzić nawet bardzo duże przedsiębiorstwo.

Automatyzacja

W sprzedaży internetowej ważne jest, żeby móc obsłużyć jak najwięcej zamówień w jak najkrótszym czasie. Żeby to osiągnąć trzeba ograniczyć do minimum czynności, które trzeba wykonywać ręcznie, czyli wszystkie powtarzalne działania powinno się jak najbardziej zautomatyzować. Przykład? Informacja o statusie zamówienia wysyłana do klienta. Pisanie, nawet kopiowanie tej samej treści za każdym razem ręcznie i wpisywanie adresu konkretnego klienta to duża strata czasu. Wszystkie ręczne procesy to także duże możliwości popełnienia pomyłki. Automatyzacja takich zadań pozwala przede wszystkim zaoszczędzić czas, pracownik może w tym czasie poświęcić się zupełnie czemuś innemu – bardziej efektywnemu. Do tego nie ma ryzyka błędu, że źle zaadresuje się maile lub napiszę w nim nie to, co powinno. W końcu klient nie musi za każdym razem sam upominać się o jakąś informację, jest na bieżąco informowany. Nie trzeba więc poświęcać tyle czasu na odbieranie telefonów i maili od klientów, bo będzie ich po prostu mniej.

 

Marketing

Nawet najlepszy produkt w najkorzystniejszej cenie nie będzie się dobrze sprzedawał, jeśli nie będzie się prowadzić dobrych działań marketingowych. Mają one służyć przede wszystkim temu, żeby klient dowiedział się i zainteresował ofertą. Również w tym spiera sprzedaż oprogramowanie SaaS. Blog jest jednym z popularnych narzędzi marketingowych. W CStore bardzo łatwy go uruchomić. Nie potrzeba specjalnie niczego programować. Wystarczy kilka ustawień w systemie i można zacząć pisać. Marketing to także działania związane z promocją w przeglądarce i przy użyciu narzędzi Google. System Cstore został tak pomyślany, aby to wszystko było łatwe do prowadzenia. Możliwość wprowadzania kuponów rabatowych to kolejne co ułatwia prowadzenie działań marketingowych. Integracja z porównywarkami cenowymi to kolejne działanie marketingowe, bardzo łatwo do wdrożenia w CStore.

Skalowalność

Każdy rozpoczynając działalność marzy o tym, aby cały czas się rozwijać. Wybierając SaaS nic nie stoi przeszkodzie, aby zacząć od sprzedaży w sklepie jednoproduktowym, ale rozwinąć się do sprzedaży setek lub tysięcy różnych produktów. Wszystko dzięki różnym abonamentom. Można zacząć od najtańszego i w każdej chwili wejść na wyższy poziom. Pozwoli on na poszerzenie oferty o kolejne produktu, dodanie większej liczby administratorów do sklepy – po prostu pozwoli na dalszy rozwój.

Pomoc techniczna i rozwój

Systemy SaaS to także możliwość skorzystania z pomocy technicznej pracownika dostawcy tej usługi. Dzięki temu nie trzeba zatrudniać kogoś na stałe ani doraźne korzystać z usług jakiejś firmy. Dostawcy stale też rozwijają swoje oprogramowanie, śledzą trendy na rynku i dodają nowe funkcje. W standardowych rozwiązaniach każda nowa funkcja to dodatkowy koszt tutaj wszystko jest w cenie abonamentu. Każda kolejna aktualizacja to rozwój sklepu.

Sklep internetowy a SaaS – podsumujmy!

System SaaS to najlepsze rozwiązanie, jeśli szuka się czegoś o możliwe niskim koszcie, łatwym we wdrożeniu i czegoś, co nie potrzebuje wiele czasu. Jest to model, który sprawdzi się w jednoosobowych firmach, albo nawet działalnościach prowadzonych równolegle do pracy na etat, jak i w dużych firmach sprzedających tysiące produktów dziennie. Sprzyja temu przede wszystkim łatwa skalowalność. System SaaS to także mniej na głowie samego sklepu, gdyż za wszystkie kwestie techniczne odpowiada dostawca usługi. Można też liczyć więc na stylizacje i rozwój. Jest to świetny sposób, aby przetasować swój pomysł sprzedaży – ryzykuje się naprawdę niewiele.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację