Przydatne narzędzia w marketingu internetowym

Marketing internetowy to nic innego jak promowanie firmy w sieci. Rozwój technologii i powszechny dostęp do Internetu sprzyjają prowadzeniu skutecznych działań reklamowych. Wdrażając odpowiednie strategie i wykorzystując właściwe narzędzia, można prowadzić efektywne kampanie, docierać do nowych grup odbiorców, pozyskiwać klientów i zwiększać zyski. Zobacz, jakie działania obejmuje marketing internetowy i jakie narzędzia warto wykorzystywać do promowania swojego e-sklepu, aby wyprzedzić konkurencję i odnieść sukces w branży e-commerce.

Na czym polega marketing internetowy i jakie działania obejmuje?

Marketing internetowy jest pojęciem bardzo pojemnym. Obejmuje szereg różnych działań i wykorzystuje różne kanały komunikacji, m.in. strony internetowe, pocztę e-mail, aplikacje mobilne czy media społecznościowe. W zależności od strategii, obszaru działania i pożądanych rezultatów, w ramach marketingu internetowego stosuje się różne narzędzia. Jakie są rodzaje marketingu internetowego?

SEO – optymalizacja i pozycjonowanie

Chociaż firmy często o tym zapominają, jednym z ważniejszych, a zarazem podstawowym działaniem w ramach marketingu internetowego jest pozycjonowanie. Odpowiednia optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek pozwala osiągać wysokie pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dlaczego to takie ważne? Przede wszystkim większość użytkowników zaczyna poszukiwania produktów od wpisania frazy w wyszukiwarkę Google. Warto również zauważyć, że wyniki organiczne są najlepszym źródłem ruchu dla sklepów internetowych. Im wyższa pozycja strony w Google, tym większa szansa, że trafimy do naszych potencjalnych klientów. Pozycjonowanie nie ogranicza się wyłącznie do umieszczania w treściach odpowiednich słów kluczowych. Ważna jest również techniczna optymalizacja strony (np. odpowiednia struktura witryny i adresów URL, szybkość ładowania, responsywność), a także linkbuilding, czyli pozyskiwanie wartościowych linków do strony z innych źródeł.

Kampanie SEM

Nie tylko SEO wpływa na poprawę widoczności w Google. Umożliwiają to również płatne kampanie SEM. Pozycjonowanie wymaga czasu i nie daje natychmiastowych efektów, tymczasem narzędzie Google Ads od razu zapewnia lepszą widoczność i wpływa na zwiększenie ruchu na stronie. Linki sponsorowane pojawiają się przed naturalnymi wynikami wyszukiwania. Płatne reklamy umieszczane są również na stronach i aplikacjach partnerów Google. Aby uruchomić kampanię PPC, należy zdefiniować słowa kluczowe. Samo wyświetlanie reklamy nic nie kosztuje. W systemie PPC (pay per click) opłata pobierana jest dopiero wówczas, gdy użytkownik kliknie w link sponsorowany. Reklamy oparte na podobnej zasadzie oferują również platformy społecznościowe, m.in. Facebook czy Instagram (tutaj, w zależności od preferencji, można wybrać rozliczenie za wyświetlanie reklamy lub za każde kliknięcie w link).

Content marketing

Zamiast inwestować w nachalne reklamy, którymi dzisiejsi odbiorcy mogą być już przesyceni, warto postawić na tworzenie wartościowych treści. Bardzo dobrze sprawdzającym się narzędziem w content marketingu jest firmowy blog, ale tego rodzaju działania można prowadzić także w mediach społecznościowych, wydając e-booki czy publikując materiały video. Na blogu można publikować  różnego rodzaju teksty o charakterze eksperckim, poradniki czy porównania produktów. Edukowanie użytkowników poprzez dostarczanie im wysokiej jakości treści daje szereg korzyści, m.in. pozwala zwiększać świadomość marki i buduje zaufanie do sklepu. Wpisy zawierające odpowiedzi na problemy użytkowników mogą być również źródłem wartościowego ruchu w sklepie. Dodatkowo content marketing wpływa pozytywnie na pozycjonowanie. Ważne jednak, by słowa kluczowe były rozmieszczone w treści naturalnie.

E-mail marketing

Ważnym obszarem jest również e-mail marketing, czyli komunikacja z użytkownikami za pośrednictwem poczty elektronicznej. Wydaje Ci się, że newslettery są narzędziem przestarzałym, a do tego nieskutecznym? To błąd. Dobrze zaplanowana i odpowiednio prowadzana kampania mailingowa pozwala podtrzymywać relacje z klientami, budować lojalność klientów i zwiększać zyski. Trzeba jednak pamiętać, że newslettery powinni dostawać jedynie ci użytkownicy, którzy wyrazili taką chęć – w przeciwnym wypadku wiadomości będą traktowane jak spam. E-maile do klientów nie powinny skupiać się na reklamowaniu produktów. Powinny raczej edukować odbiorców i dostarczać im ciekawych informacji (dotyczących np. promocji, nowych produktów w ofercie czy nowinek z życia firmy). Aby zachęcić użytkowników do zapisania się na listę mailingową, możesz zaproponować w zamian kod rabatowy na zakupy lub treści o charakterze premium, np. możliwość ściągnięcia za darmo ebooka.

Działania w mediach społecznościowych

Mówiąc o marketingu internetowym i niezbędnych narzędziach, nie można pominąć roli mediów społecznościowych. Warto je wykorzystywać nie tylko do promocji firmy i produktów – są również świetnym kanałem komunikacji z klientami. Pozwalają budować społeczność i długotrwałe relacje, zwiększają także zaangażowanie użytkowników. W mediach społecznościowych ważne jest nie tylko, co publikujemy, ale również to, co publikują użytkownicy. Ich pozytywne komentarze mogą dla innych internautów działać jak zachęta do zakupów. Z kolei na negatywne można szybko reagować. Jeśli klient jest niezadowolony, warto zapytać o powód, przeprosić za sytuacje, która wywołała u niego negatywne odczucia i zaproponować w ramach przeprosin rabat na kolejne zakupy. Takie działania pokazują, że zależy nam na każdym kliencie. Planując działania w mediach  społecznościowych, warto wiedzieć, z jakiej platformy najchętniej korzystają nasi odbiorcy. Prowadzenie profilu na TikToku nie będzie przynosiło pożądanych rezultatów, jeśli w grupie docelowej przeważają użytkownicy Instagrama.

Influencer marketing

Coraz bardziej popularną strategią marketingu internetowego jest influencer marketing. Użytkownicy, którzy cieszą się dużym zainteresowaniem i autorytetem wśród danej grupy odbiorców, mają wpływ na poglądy i zachowania swoich obserwatorów, a to znaczy, że mogą wpływać również na ich decyzje zakupowe. Nawiązanie takiej współpracy może być więc bardzo korzystne. Warto przy tym wiedzieć, że influencerzy to nie tylko celebryci, a koszty współpracy nie muszą przekraczać naszego budżetu. Bardzo skuteczni są również nano i mikro influencerzy, np. osoby prowadzące blogi tematyczne. Mają oni mniejsze zasięgi (przeważnie od ok. 1000 do kilkudziesięciu tysięcy obserwujących, chociaż różne źródła podają różne liczby), ale są bardzo wiarygodni.

Marketing szeptany

Jeszcze innym narzędziem, które można wykorzystać w ramach działań marketingowych, jest marketing szeptany (buzz marketing). Opiera się na założeniu, że użytkownicy bardziej wierzą opiniom innych internautów niż reklamom. Marketing szeptany polega na  inicjowaniu dyskusji, wchodzeniu w interakcje z innymi użytkownikami i rozpowszechnianiu pozytywnych opinii na temat firmy w sieci, m.in. na forach, w komentarzach czy na kanałach mediów społecznościowych. Ten rodzaj działań może być bardzo skutecznym sposobem promowania produktów i budowania dobrego wizerunku marki, ale wymaga szczególnej ostrożności. Wpisy muszą być wiarygodne. W przeciwnym wypadku obserwatorzy szybko zorientują się, że przychylne recenzje nie są prawdziwe, a to może naprawdę bardzo nam zaszkodzić.

Marketing wirusowy

Skuteczną strategią marketingową może być również marketing wirusowy. Polega on na tworzeniu treści, którymi internauci chętnie będą chcieli dzielić się z innymi użytkownikami. W ten sposób można osiągać naprawdę duże zasięgi i docierać do szerokiego grona odbiorców, nie ponosząc przy tym żadnych dodatkowych kosztów. Materiałem wirusowym może być np. filmik, mem, ciekawy artykuł na blogu czy post w mediach społecznościowych.

Jakiego rodzaju narzędzia będą przydatne do e-marketingu?

W sieci można znaleźć całe mnóstwo narzędzi przydatnych w prowadzeniu marketingu internetowego i niemożliwym byłoby wymienić wszystkie. Na jakie warto zwrócić uwagę?

Analityka internetowa

Analityka jest ważnym elementem marketingu internetowego. Dzięki odpowiednim narzędziom można pozyskiwać cenne dane, np. na temat ruchu na stronie, klientów i ich zachowań czy efektywności prowadzonych kampanii. Dysponując takimi informacjami, łatwiej wdrażać skuteczne rozwiązania i osiągać biznesowe cele. Przykładowe narzędzia:

  •       Google Analytics – darmowe narzędzie od Google, dzięki któremu można dowiedzieć się m.in. więcej  o użytkowników (dane demograficzne, z jakich urządzeń korzystają, ile czasu spędzają na stronie) i źródłach pozyskiwania ruchu.
  •       Brand24 – przydatne narzędzie do monitorowania mediów; pozwala śledzić wszelkie wzmianki, jakie pojawiają się w sieci o firmie lub oferowanych produktach.
  •       Google Search Console – pozwala m.in. na analizę ruchu na stronie, analizę widoczności witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania oraz pozyskiwanie informacji na temat statusu mapy witryny i indeksowania strony.

Narzędzia do automatyzacji marketingu

Automatyzacja niektórych procesów pozwala nie tylko oszczędzać czas i pieniądze, ale również podnosić efektywność działań marketingowych. Możliwe jest to dzięki takim narzędziom jak np.:

  •       Sales Manago – kompleksowe narzędzie z mnóstwem przydatnych funkcjonalności (m.in. e-mail marketing, segmentacja bazy danych klientów, personalizacja, live chat, dynamiczny remarketing).
  •       Marketo – oprócz tego, że pozwala automatyzować różne działania marketingowe, ma rozbudowane funkcje analityczne i umożliwia internautom logowanie się na stronę za pomocą w mediach społecznościowych.
  •       HubSpot – oprogramowanie do inboud marketingu. Oferuje m.in. darmowy CRM, ułatwia prowadzenie e-mail marketingu, bada słowa kluczowe, śledzi wzmianki o firmie, pozwala kontrolować efektywność różnych kanałów marketingowych.  

Narzędzia SEO / SEM

Kolejną ważną grupą z punktu widzenia marketingu internetowego są narzędzia SEO / SEM. Aby zwiększyć widoczność strony w sieci, warto korzystać m.in. z:

  •       Google Keyword Planner – darmowe narzędzie powiązane z Google Ads pozwalające na dobranie odpowiednich kluczowych do kampanii SEO i SEM. Ciekawą opcją jest możliwość przeanalizowania, jakie słowa kluczowe będą generować największy ruch, i sprawdzenie szacunkowych stawek za kliknięcie.
  •       Senuto – narzędzie składa się z trzech modułów: Analiza widoczności, Baza słów kluczowych, Monitoring. Sprawdzi się przy planowaniu działań z obszaru content marketingu, analizowaniu skuteczności słów kluczowych i wyszukiwaniu nowych. Pozwala monitorować, jakie pozycje zajmuje konkurencja.
  •       SurferSEO – narzędzie  pozwala przeanalizować wyniki organiczne w Google dla witryn z pierwszej pięćdziesiątki. Ułatwia wyszukiwanie słów kluczowych i planowanie treści.

Kampanie e-mail

Warto również korzystać z narzędzi, które wspomagają prowadzenie kampanii e-mailingowych.

  •       Freshmail – intuicyjny program ułatwiający tworzenie skutecznych newsletterów. Oferuje szeroką gamę gotowych szablonów, a także narzędzia pomocne przy optymalizacji i testowaniu wiadomości.
  •       Active Campaign – pozwala optymalizować działania marketingowe i tworzyć skuteczne kampanie e-mailingowe, umożliwia integracje z różnymi narzędziami, np. Google Analitycs, Facebook czy PayPal.
  •       GetResponse – sprawdza się nie tylko przy e-mail marketingu. Oferuje szereg różnych funkcjonalności, m.in. kreator newsletterów (prosty w obsłudze edytor drag and drop), autorespondery, statystyki e-maili.

Narzędzia pomagające tworzyć treści wizualne

Na liście przydatnych narzędzi nie może zabraknąć narzędzi ułatwiających tworzenie treści wizualnych. Dzięki prostym w obsłudze edytorom graficznym, takim jak Crello czy Canva, można szybko stworzyć np. post do mediów społecznościowych, plakat, zaproszenie, ulotkę lub baner bez pomocy profesjonalisty. Szeroki wybór darmowych szablonów i możliwość skorzystania z gotowych projektów zdecydowanie ułatwia pracę.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?