Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
08/11/18

Planowanie promocji w sklepie internetowym

Przemyślane i efektywne działania marketingowe wymagają dokładnego planowania. Poniżej zarysujemy dobre praktyki związane z planowaniem działań marketingowych w sklepie internetowym.

Wiele osób prowadzących sklepy internetowe lekceważąco podchodzi do zagadnień związanych z marketingiem. Jeśli już przeznacza środki na działania marketingowe, jest to działanie jednorazowe w postaci na przykład wykupienia reklamy na Facebooku czy artykułu sponsorowanego. Dobrze prowadzony marketing opiera się na przemyślanych i z góry zaplanowanych działaniach. Aby wprowadzić elementy takich dobrych praktyk w swoim sklepie internetowym, nie trzeba od razu tworzyć złożonej strategii marketingowej. Można zacząć od planowania promocji w sklepie internetowym.

Planowanie promocji to ważny element nie tylko działań marketingowych, ale również świadomego zarządzania sprzedażą. Analiza wyników sprzedaży w poprzednich okresach pozwoli nam elastycznie reagować na wahania liczby i wartości transakcji. Wiedząc, kiedy możemy spodziewać się spadku sprzedaży, możemy w celu zapewnienia stabilnego poziomu przychodów podjąć odpowiednio wcześnie działania marketingowe.

Początkujący w obszarze marketingu menedżerowie mogą się podjąć planowania działań promocyjnych, kierując się dwoma elementami. Pierwszym z nich jest możliwy do wydania w danym okresie budżet na marketing. Promocje w sklepie warto odpowiednio rozreklamować. Wiedząc więc, kiedy będziemy mieć dostępne środki na działania promujące przeceny w sklepie, możemy łatwo zaplanować termin wprowadzenia obniżek. Dobra promocja zadziała z dużą większą skutecznością, jeśli informacja o niej dotrze do dużej grupy odbiorców. Przy okazji zaznaczamy, że jakiekolwiek działania marketingowe zawsze warto rozpoczynać od poznania budżetu. Zaplanowanie działań mających na celu promowanie sklepu, a następnie szukanie na nie środków w firmie, może prowadzić do przykrych rozczarowań.

Drugim elementem, na którym warto się skupić, są wpisujące się coraz mocniej w polski rynek handlu tradycyjnego i elektronicznego sezonowe promocje. Oprócz klasycznych, widocznych w branży fashion wyprzedaży wiosennych, letnich, jesiennych i zimowych, mamy również w naszym kraju doskonale zaadaptowane liczne „komercyjne święta”. Są to między innymi „Czarny Piątek” (ang. Black Friday), Halloween czy promocje z okazji typowo polskich świąt i wydarzeń. Wśród nich możemy zaobserwować dobrze znane promocje świąteczne, noworoczne czy wielkanocne. Oprócz tego sprzedawcy w sposób specjalny obchodzą 11 listopada, początek wakacji czy 1 września. Ta ostatnia data ma oczywiście związek z inauguracją roku szkolnego, choć znane są przypadki promocji z okazji rocznicy wybuchu II wojny światowej. Tego typu obniżki pojawiały się na przykład w księgarniach oferujących książki historyczne czy wydawnictwach publikujących czasopisma z zakresu historii wojskowości.

Inne „wąskie” branże również marketingowo gospodarują ważne z perspektywy ich biznesu wydarzenia. Producenci i dystrybutorzy zniczy muszą rozplanować ewentualne promocje celem wyprzedaży towaru po Wszystkich Świętych. Wytwórcy i sprzedawcy zabawek muszą być z kolei gotowi z atrakcyjnymi ofertami na 1 czerwca. Dobry plan promocji pomaga w efektywnym prowadzeniu działań celem zwiększenia sprzedaży. Ułożenie go wymaga dobrej znajomości specyfiki swojej branży i wydarzeń mogących mieć wpływ na okazjonalne wzrosty sprzedaży obserwowane w jej ramach.

Chcesz wiedzieć więcej? Zachęcamy do kategorii „marketing” oraz do zapoznania się z naszymi artykułami dotyczącymi okazjonalnych promocji: