Marketplace – co to jest i jak działa?

Internet daje bardzo duże możliwości, jeśli chodzi o prowadzenie działalności biznesowej. W przypadku samej sprzedaży można prowadzić ją wieloma kanałami. Dlatego tak ważne jest, jeśli zamierza się sprzedawać w Internecie, odpowiednie zaplanowanie wszystkiego. Im więcej kanałów, tym więcej potencjalnych klientów, a więc tym większy zarobek. Oczywiście nie warto się za bardzo rozdrabniać, każdy kanał wymaga odpowiednich działań marketingowych. Dlatego też powinno się przeanalizować, który będzie dobry do sprzedaży tego, czym się handluje i to na nim najbardziej skupić swoje zasoby, a w dalszej kolejności kierować się na inne kanały sprzedaży. Jednym z takich kanałów jest właśnie wspomniany w tytule marketplace. Co to jest marketplace i jak działa? Co na nim warto sprzedawać? Na te pytania odpowiemy w artykule.

Co to jest marketplace?

Jest to coś na kształt internetowego rynku stworzonego w celu sprzedaży przez niemal każdego swoich towarów. Jest to platforma, na której swoje oferty mogą wystawiać różne sposoby i firmy. Jest wiele różnych marketplace’ów, które różnią się od siebie charakterystyką i warunkami, na jakich można prowadzić na nich sprzedaż. Nie na wszystkich może wystawiać swoje przedmioty każdy. Niektóre są częścią innych serwisów, zarówno sprzedażowych, jak i społecznościowych. Wszystko to z tego powodu, że ludzie chcą mieć jak najwięcej usług w jednym miejscu, dlatego też tacy giganci jak Facebook otwierają się na ten typ sprzedaży. Warunki, na jakich następuje taka sprzedaż, także są bardzo różne. Niekiedy marketplace jest tylko formą wirtualnej tablicy z ogłoszeniami, innym razem cały proces sprzedaży jest bardzo usystematyzowany i wszystko przebiega na ściśle określonych warunkach. Zależnie od marketplace różne są opłaty, niektóre jednak są całkowicie darmowe.

Marketplace to po prostu miejsce, gdzie mogą niejako spotkać się sprzedawcy i kupujący. Przeważnie można na nich handlować prawie wszystkim, przynajmniej tym, co jest legalne. Są takie, które przeznaczone tylko dla konkretnych branż. Zarówno jedne i drugie mają swoje plusy, jak i minusy. Te pierwsze oczywiście skierowane są na klienta masowego, bez określonej grupy. Te drugie często skierowane do bardzo wąskiej i konkretnej grupy, dlatego cała sprzedaż odbywa się w nich na ściśle określonych warunkach. Marketplace to także miejsce, gdzie wiele firm zaczyna swoją przygodę ze sprzedażą. Jest tam niski próg wejścia zarówno pod względem czasowym, kosztowym, jak i logistycznym.

Proces sprzedaży a marketplace

Jak wygląda proces sprzedaży? Wszystko zależy od rodzaju marketplace’u. Te najprostsze, to pewien rodzaj tablicy z ogłoszeniami. W nich przeważnie płaci się po prostu za wystawienie ogłoszenia. Cena może być uzależniona zarówno od kwoty, za jaką się sprzedaje, jak i kategorii, w jakiej wystawia się ogłoszenie. Przykładem najpopularniejszej tego typu platformy sprzedaży w Polsce jest OLX. Można tam wystawić praktycznie wszystko i sprzedawać tam może każdy. Warto też zauważyć, że taka platforma nie czuwa w żaden sposób nad procesem sprzedaży. Jej jedynym celem jest tu skontaktowanie ze sobą dwóch stron transakcji. Najprostszy w formie marketplace to taki, w którym można jedynie wystawić swoje ogłoszenie, a ewentualnie kupujący sami muszą skontaktować się z ogłoszeniodawcą przez pozostawiany przez niego mail lub telefon. Bardziej zaawansowane posiadają wewnętrzne komunikatory. Jednak w każdym z nich proces sprzedaży jest w całości obsługiwany po prostu przez sprzedającego i kupującego. Muszą sami porozumieć się co do dostawy towaru i sposobu płatności.

Istnieją też dużo bardziej zaawansowane rynki internetowe. Jednym z takich jest Allegro i Amazon. Ten pierwszy był to portal przeznaczony głównie dla aukcji internetowych. Obecnie aukcje również są jego częścią jednak stał się głównie ogromną platformą sprzedażową, na której można kupić praktycznie wszystko. Na takich i innych podobnych systemach działają nie tylko nieduże firmy. Są tam obecne nawet duże sieci handlowe. Taka platforma, w przeciwieństwie do opisywanej wcześniej wirtualne tablicy ogłoszeniowej jest dużo bardziej usystematyzowana. Cały proces zakupu jest starannie zaplanowany, zarówno kupujący, jak i sprzedający muszą spełnić określone warunki. Sprzedający musi być zarejestrowanym użytkownikiem, kupujący nie zawsze, zależnie od konkretnej platformy Jednak przeważnie, aby w pełni korzystać z możliwości, jakie daje klupującemu, trzeba się zarejestrować. Metody płatności są zintegrowane, podobnie jak i cała funkcjonalność śledzenie wysyłki. Taka platforma ma pozwalać sprzedawać towary w ogromnych ilościach, gdyż zintegrowana z odpowiednim oprogramowaniem automatyzuje wiele procesów. Takie portale często też nakładają określone wymagania na sprzedawców. Mogę one dotyczyć czasu wysyłki, jakości opisu i wielu innych. Zawierają też niekiedy różnego programy, mające na celu uchronić kupującego przed oszustwem.

Branżowe marketplace

Istnieją również platformy, na których można znaleźć oferty różnych sprzedawców, jednak dotyczą one asortymentu z konkretnej branży. Takim przykładem mogą być różne systemy, na których sprzedaje się na przykład nieruchomości lub samochody. Taki marketplace jest przeważnie tak skonstruowany, żeby idealnie sprawdzać się przy sprzedaży danego asortymentu.

Market w portalach społecznościowych

Również Facebook umożliwia sprzedawanie przedmiotów. Służą do tego różnego grupy sprzedażowe, na których można wystawiać swoje ogłoszenie. Jest to też pewnego rodzaju tablica ogłoszeniowa, gdyż portal w żaden sposób nie czuwa nad całym procesem sprzedaży.

Marketplace – czy warto tam sprzedawać?

Odpowiedź brzmi: tak. Oczywiście, że warto tam wystawiać swoje oferty – nawet posiadając własny sklep internetowy. Sprzedając swoje produkty w marketplace można dotrzeć do nowych klientów. Niektórzy ludzie robią zakupy tylko w ten sposób. Z perspektywy kupującego możliwość otrzymania wszystkiego w jednym miejscu jest niezwykle istotne. Dlatego nie powinno się zamykać na ten rodzaj sprzedaży.

Korzyści dla sprzedawcy:

  1. kolejny kanał sprzedaży,
  2. możliwość dotarcia do nowych klientów,
  3. niskie koszty uruchamiania sprzedaży na platformie,
  4. łatwość wdrożenia takiej sprzedaży i zautomatyzowania,
  5. umacnianie swoje marki poprzez dostępność w kolejnym miejscu jej produktów,
  6. większa widoczność w wyszukiwarce,
  7. łatwa obsługa zamówień,
  8. możliwość sprzedaży w miejscu, do które klienci mają zaufanie.

Oczywiście taka sprzedaż to nie tylko same zalety, do wad należą między innymi:

  1. duża konkurencja,
  2. określone ramy, w jakie należy wpasować się ze swoją ofertą,
  3. duże prowizje,
  4. procesy narzucone przez market palce.

Oczywiście wady i zalety nie dotyczą wszystkich tego typu platform. Zależnie od jej rodzaju będą one różne.

Przykłady

Na rynku jest ich wiele, cały czas też powstają nowe, gdyż jest to bardzo ciekawy rynek i szczególnie duzi gracze mogą sporo zyskać, mając po prostu swój marketplace.

Amazon

To chyba najpopularniejszy na święcie marketplace. Zakupy robią w nim ludzie na całym globie. Amazon cały czas się rozwija, tworząc lokalne wersje swojego portalu. Można tam kupić bardzo wiele rzeczy. Do najpopularniejszych należą książki, ubrania, meble, sprzęt elektroniczny. Sprzedaż na Amazonie pozwala dotrzeć do bardzo wielu nowych klientów. Jednak wiążę się także określonymi wymogami. Sprzedawcy muszą spełnić konkretne warunki stale ich przestrzegać. Charakterystyczne dla tego portalu jest to, że w razie działań niezgodnych z jego polityką bardzo szybko banuje konta sprzedawców. Jednak to właśnie dzięki temu kupujący, którzy decydują się tam zaopatrzyć w towar, mogą być pewni wysokiej jakości obsługi klienta i całego procesu zamówienia.

Allegro

Jest to największy i najpopularniejszy portal sprzedażowy w Polsce. Zaczynał od tego, że wystawiało się na nim przedmioty w formie sprzedaży aukcyjnej. Głownie działały tam osoby prywatne. Obecnie bliżej mu do Amazona. Można tam kupić wszystko. Są bardzo ściśle określone reguły. Sprzedawcy mogą w różny sposób promować swoje oferty, zarówno pod względem wizualnym, jak i tym, na jakim miejscu w wynikach wyszukiwania się znajdują. Cały proces sprzedaży jest w dużym stopniu zautomatyzowany. Istnieje program lojalnościowy. Komunikacja sprzedawcy z klientem może przebiegać nie tylko mailowo, ale w razie sporu także w formie wewnętrznego komunikatora.

AliExpress

To portal należący do koncernu Alibaba. Jest to największy marketplace, gdzie dostępne są produkty z Chin. Jest w dużym stopniu zautomatyzowany, podobnie jak Amazon czy Allegro. Ograniczaniem w jego funkcjonalności jest tak naprawdę jedynie odległość geograficzna. Po prostu dużych gabarytowo rzeczy, nie opłaca się tam sprzedawać. AliExpress jednak cały czas się rozwija i niektórzy sprzedawcy mają magazyny w Europie, jest więc coraz większą konkurencją dla innych platform. Największą zaleta jest oczywiście cena produktów. Jednak tę platformę można także wykorzystać do sprzedaży. Niekoniecznie swoich artykułów. Dobrym pomysłem może być podpięcie AliExpress do swojego sklepu internetowego i działanie w formie dropshippingu. Można w ten sposób oferować towary niedostępne na naszym rynku.

OLX

To bardzo popularny portal wywodzący się z serwisu tablica.pl Można na nim wystawić ogłoszenia w sposób znacznie mniej formalny i niezobowiązujący. Działają na nim też firmy, jednak w dużym stopniu jest on ukierunkowany na sprzedaż C2C, czyli konsumenta do konsumenta. Sprzedaż tam to po prostu bezpośredni kontakt kupującego ze sprzedającym.

Integracja sklepu z marketplace

Oczywiście nie trzeba na każdym z kanałów działać całkiem niezależnie. Mając własny sklep internetowy warto zintegrować go z platformą, na której się handluje. Pozwala to na skrócenie czasu realizacji zamówienia, a także brak konieczności rejestrowania zakupów składanych przez klientów w  wielu miejscach. Zintegrowanie stanów magazynowych z kilku kanałów to coś, co znacznie ułatwia prowadzenie sprzedaży. Platformą, która pozwala na integracje z różnymi marketplace jest właśnie CStore.

Marketplace – podsumowanie

Tego typu platformy to miejsca, które na pewno warto rozważyć w swojej strategii sprzedażowej. Można dzięki nim dotrzeć do nowych klientów stosunkowo niskim kosztem. Trzeba jednak też pamiętać, że konkurencja przeważnie jest na nich dość duża, dlatego warto dobrze zaplanować działania, aby niepotrzebnie nie przepalać budżetu. n

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A i otrzymaj dodatkowy rabat na sklep internetowy lub platformę B2B!

Dowiedz się więcej

X