Kod EAN – co to jest i dlaczego jest ważny dla sklepu internetowego?

Chociaż z kodami EAN spotykamy się na co dzień, najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z ich istnienia. Co to jest kod EAN i co oznacza? Prawdopodobnie większość osób miałaby problem z odpowiedzią na te pytania. Tymczasem pod dość tajemniczą nazwą kryje się doskonale wszystkim znany kod kreskowy. W tym artykule rozszyfrowujemy kody EAN – sprawdź, co oznaczają, jak są skonstruowane i dlaczego są tak istotne dla sklepu internetowego.

Kod EAN – co to jest i w jaki sposób może ułatwić życie?

Powszechnie stosowane w handlu i logistyce kody kreskowe, stanowiące różne kombinacje jasnych i ciemnych elementów, pozwalają zautomatyzować i zoptymalizować procesy pracy. Wykorzystując skanery elektroniczne, można szybko i bezbłędnie odczytywać informacje na temat produktów. EAN, czyli Europejski Kod Towarowy (European Article Number), to kod kreskowy opracowany na bazie kodu UPC (Universal Product Code – pierwszy standard kodu kreskowego, wprowadzony w 1973 r. w supermarketach w Kanadzie i USA). Oba systemy zostały ujednolicone jako GTIN (Global Trade Item Number) w 2005 r. przez organizację GS1. Kody EAN drukowane są na produktach lub na ich opakowaniach. Ułatwiają życie producentom, dostawcom i sprzedawcom. Dzięki kodom kreskowym znacznie prościej znaleźć dany produkt. Ponadto eliminują możliwość błędów podczas wprowadzania, przetwarzania i odczytywania danych.

Wersje kodu EAN

Istnieje kilka wersji kodu EAN, przy czym najczęściej stosuje się standard 13-cyfrowy.

  1.       EAN-8 (GTIN-8) – szczególnie przydatny przy małych opakowaniach, na których EAN-13 byłby zbyt długi; zawiera 7 cyfr danych i jedną cyfrę kontrolną.
  2.       EAN-13 (GTIN-13) – zawiera 12 cyfr danych i jedną cyfrę kontrolną;

W systemie GS1 występują również inne kody, np. GS1-128 (alfanumeryczny kod o charakterze globalnym znajdujący zastosowanie w branży logistycznej, kiedy potrzeba zakodować więcej informacji; może składać się z różnej liczby znaków) czy ITF-14 (stosowany głównie przy znakowaniu opakowań zbiorczych; dookoła kodu znajduje się charakterystyczna, czarna ramka; kod składa się z 14 cyfr, z których jedna jest cyfrą kontrolną).

EAN a GTIN

Nazwy EAN i GTIN dość często stosowane są zamiennie. Warto jednak wiedzieć, że nie są to pojęcia tożsame. Czym zatem jest EAN, a czym GTIN? Jeśli spojrzymy na kod kreskowy dowolnego produktu, zobaczymy, że pod kombinacją białych i czarnych linii znajduje się ciąg cyfr. Ten ciąg to właśnie numer GTIN, będący unikalnym kodem identyfikującym jednostki handlowe na całym świecie, natomiast białe i czarne kreski, czyli kod kreskowy EAN, stanowią wizualną reprezentację numeru GTIN. Aby uzyskać informacje na temat produktu, można zeskanować kod EAN za pomocą specjalnego czytnika lub wprowadzić ręcznie numer GTIN do systemu komputerowego.

GTIN-13 – struktura kodu

Cyfry tworzące numer GTIN-13 nie są przypadkowe. Kod składa się z czterech elementów. Są to:

  1.       prefiks GS1,
  2.       kod producenta lub dystrybutora,
  3.       kod produktu,
  4.       cyfra kontrolna.

Pierwsze trzy cyfry kodu GTIN-13 identyfikują organizację członkowską GS1 producenta. Mówiąc inaczej, jest to kod kraju. Warto zdawać sobie sprawę, że nie musi on wskazywać na to, gdzie dany produkt jest rzeczywiście wytwarzany – firmy zarejestrowane w GS1 mogą prowadzić produkcję na całym świecie. Prefiks dla Polski to 590. Niekiedy można się spotkać z kodami zaczynającymi się od 0. Wówczas mamy do czynienia z 12-cyfrowymi kodami UPC (z dodaną na początku cyfrą 0).

Po prefiksie GS1 znajduje się kod producenta lub dystrybutora. Ma on zmienną długość, może składać się z 4 do 8 cyfr. Każdy producent ma przypisany niepowtarzalny kod, co oznacza, że wszystkie wyprodukowane przez niego artykuły będą opatrzone tym samym numerem.

Kolejny element numeru GTIN-13 to oznaczenie jednostki handlowej. W zależności od długości kodu producenta może zawierać od 1 do 5 cyfr. Kod produktu nadawany jest określonemu artykułowi przez jego producenta (producent musi uzyskać odpowiednią zgodę od GS1).

Na ostatniej pozycji znajduje się jedna cyfra kontrolna. Sprawdza poprawność całego numeru, obliczana jest według odpowiedniego wzoru, z pozostałych cyfr kodu GTIN-13.

Jak uzyskać kod EAN? Czy zawsze jest konieczny?

Nie ma żadnych przepisów, które nakazywałby producentom stosowanie kodów EAN, jednak jest to po prostu wygodne i wiąże się z wieloma korzyściami. Trzeba również wiedzieć, że kody wymagane są przez sieci handlowe i stają się obligatoryjne na różnych platformach sprzedażowych, takich jak np. Amazon czy eBay. Stosunkowo od niedawna wprowadzenie parametru EAN obowiązkowe jest również na Allegro (dla wybranych kategorii), co oznacza, że bez kodu nie można wystawić nowej oferty, wprowadzić zmian w trwającej ofercie ani jej wznowić.

Nabywanie kodów EAN – procedura

Producent, który chce uzyskać kod EAN (numer GTIN), musi zarejestrować się w GS1 Polska – organizacja jest jedynym źródłem legalnych kodów. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek  z danymi firmy i wnieść opłatę rejestracyjną. Jej wysokość zależy od  puli numerów identyfikacyjnych. Np. opłata (brutto) za pulę do 10 numerów GTIN wynosi 136 zł, a za pulę do 100 numerów – 307,5 zł. Procedura rejestracyjna trwa do 3 dni roboczych. Po otrzymaniu wiadomości z potwierdzeniem rejestracji można wygenerować swój kod kreskowy. Za korzystanie z kodów instytucja pobiera opłaty roczne, których wysokość uzależniona jest od przychodów netto uzyskiwanych przez daną firmę. Przy przychodach do 2 mln zł kwota (brutto) to 136 zł.

Kto może pozyskać kod EAN?

Zgodnie z informacjami, jakie można znaleźć na stronie GS1 Polska, prawo do kodowania produktów ma właściciel marki handlowej. Jeśli jednak jej właściciel zleca produkcję innej firmie, ma dwie możliwości. Może nadać numery z własnej puli lub upoważnić producenta do nadania numerów z jego puli. A co w sytuacji, gdy sprzedajemy produkty, którym nie zostały nadane kody EAN? Jako sprzedawcy możemy sami złożyć wniosek o nadanie kodu / numeru GTIN.

Ten sam produkt, inne kolory – czy muszą mieć różne kody EAN?

Ponieważ kody EAN mają jednoznacznie identyfikować produkty, każdy wariant danego artykułu powinien mieć oddzielny kod. Dzięki temu łatwiej rozróżnić artykuły znajdujące się w ofercie. Kluczowe parametry to m.in. kolor, gramatura, kształt, rozmiar, smak, zapach, fason, ilość czy sposób pakowania.

Kod EAN – korzyści dla e-commerce

Czy warto stosować kody EAN w e-commerce? Tak. W kodzie kreskowym, zajmującym stosunkowo niewielką powierzchnię na opakowaniu lub na samym produkcie, można zakodować dużo ważnych informacji. Co ważne – informacje te łatwo odkodować. Jest to rozwiązanie praktyczne, które dodatkowo może pomóc w zwiększeniu widoczności sklepu w sieci. Okazuje się, że umieszczanie numerów GTIN w katalogu produktów pozytywnie wpływa na pozycjonowanie, co przekłada się również na zwiększenie współczynnika konwersji. Stosując kody EAN, można uzyskiwać lepsze wyniki sprzedaży.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację