Jak zostać specjalistą ds. e-commerce? Podpowiadamy!

Kupowanie w sieci stają się naszą codziennością. Według danych GUS w 2020 r. na zakupy przez Internet zdecydowało się ok. 61% Polaków. Co ciekawe, na przestrzeni czterech lat (od 2016 do 2020 r.) odsetek kupujących wzrósł aż o 19%. Warto zauważyć, że związku z dynamicznym rozwojem branży e-commerce rośnie zapotrzebowanie na specjalistów. Zobacz, jak zostać specjalistą ds. e-commerce. Dowiedz się, czym zajmuje się osoba zatrudniona na takim stanowisku i jakie zdolności trzeba mieć, aby odnaleźć się w tym zawodzie.

Kim jest i czym się zajmuje specjalista ds. e-commerce?

Specjalista ds. e-commerce to zawód stosunkowo młody, ale – biorąc pod uwagę rosnącą popularność e-sklepów – na pewno z przyszłością. Czym się zajmuje i co należy do jego obowiązków? To osoba odpowiedzialna zarówno za projektowanie, realizację, optymalizację, jak i nadzorowanie wszystkich elementów strategii marketingowej firm działających w sieci, między innymi sklepów internetowych. Zajmuje się promowaniem produktów i usług, wykorzystując do tego wszystkie dostępne kanały marketingowe. Dlaczego to takie ważne? Czy aby odnieść sukces, trzeba zatrudnić specjalistę? Oczywiście, można zajmować się wszystkim samodzielnie, ale jak wiadomo, konkurencja w e-commerce jest dzisiaj ogromna i cały czas rośnie. Sklepy muszą podejmować działania, które wyróżnią ich na tle tak silnej konkurencji. Z czasem może okazać się, że nie będąc ekspertem w tej dziedzinie, bardzo trudno jest planować i wdrażać skuteczne rozwiązania. Specjalista ds. e-commerce podejmuje różnego rodzaju działania, które mają na celu nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale i budowanie lojalności wobec marki wśród klientów. Aby zostać specjalistą ds. e-commerce, potrzebne są odpowiednie predyspozycje, wiedza, doświadczenie, otwarty umysł i gotowość do przyswajania nowej wiedzy oraz podnoszenia swoich kompetencji zawodowych.

Kluczowe kompetencje

Dobry specjalista ds. e-commerce powinien przede wszystkim świetnie znać branżę i jej specyfikę. Jednak oprócz tego potrzebne są pewne kompetencje. Jakie umiejętności powinny posiadać osoby, które chcą rozpocząć karierę i realizować się w tym zawodzie?

Umiejętności analityczne

Różnego rodzaju dane mogą być bardzo przydatne przy planowaniu strategii i wdrażaniu działań marketingowych. Osoba, która chce zostać specjalistą ds. e-commerce, powinna zatem wiedzieć, w jaki sposób je analizować i jak je wykorzystywać, aby przekładało się to na zwiększenie zysków sklepu internetowego. Dostępne narzędzia analityczne umożliwiają pozyskiwanie ważnych informacji. Dzięki nim można obserwować różne wskaźniki i kontrolować kluczowe obszary, np. dane demograficzne użytkowników, źródła ruchu na stronie, skuteczność treści czy słowa kluczowe.

Komunikacja, otwartość i zrozumienie potrzeb klientów

Każdy doświadczony specjalista ds. e-commerce zdaje sobie sprawę, że kluczem do sukcesu jest dobrze zaprojektowana komunikacja i sprawny przepływ informacji – nie tylko między marką a klientami, ale również w obrębie zespołu. Warto pamiętać, że klienci są różni, mogą mieć inne wymagania i potrzeby. Zrozumienie ich pozwala odpowiednio zoptymalizować witrynę sklepu, planować kampanie reklamowe czy projektować newslettery, w taki sposób aby przemawiały do użytkowników.

Myślenie krytyczne

Myślenie krytyczne to nic innego jak umiejętność podejmowania świadomych, logicznych i racjonalnych decyzji. To bardzo ważne w zawodzie specjalisty ds. e-commerce. Owszem, spontaniczne pomysły mogą być dobre, ale przed ich wdrożeniem zdecydowanie lepiej dokonać dokładnej analizy wszystkich za i przeciw. Każda decyzja powinna być dobrze uargumentowana. Opracowując strategię marketingową, warto opierać się na danych z różnych źródeł, zawsze sprawdzając ich wiarygodność.

Znajomość narzędzi marketingowych

Dzięki odpowiednim narzędziom marketingowym, można ułatwić sobie pracę w różnych obszarach. Warunek jest jeden – trzeba chociaż z grubsza wiedzieć, czego szukać. W sieci dostępne są różne aplikacje i narzędzia m.in. do SEO / SEM, analityki internetowej, automatyzacji marketingu, prowadzenia kampanii e-maill. Specjalista ds. e-commerce powinien znać i sprawnie posługiwać się przynajmniej podstawowymi, takimi jak np.  Google Analytics, SalesManago, Google Keyword Planner, SurferSEO czy Freshmail.

Umiejętności copywriterskie

W pracy specjalisty ds. e-commerce przydatne są również umiejętności copywriterskie. Poprawność językowa, zdolność formułowania myśli i odpowiedni, dopasowany do grupy odbiorców styl wypowiedzi na pewno będą sprzyjać komunikacji. Ponieważ specjalista ds. e-commerce bardzo często wieloma rzeczami zajmuje się sam, równie ważna wydaje się umiejętność tworzenia merytorycznych, zawierających właściwe słowa kluczowe, a jednocześnie interesujących i przyciągających uwagę klientów opisów produktów.

Znajomość zagadnień związanych z optymalizacją stron internetowych

Jednym z najbardziej wartościowych źródeł ruchu na stronie są organiczne wyniki wyszukiwania. Specjalista ds. e-commerce powinien wiedzieć, jakie działania są konieczne, aby poprawić pozycję witryny w Google i zostać na szczycie. Skuteczne pozycjonowanie to nie tylko unikalne treści i odpowiednie słowa kluczowe . Strona musi być zoptymalizowana pod względem technicznym (ważne są np.: właściwa struktura sklepu, szybki czas wczytywania witryny czy jej responsywność), istotne są również działania off-site, których podstawą jest link-building.

Znajomość mediów społecznościowych

Trudno dzisiaj wyobrazić sobie marketing bez mediów społecznościowych, dlatego specjalista ds. e-commerce powinien być z nimi za pan brat.  Z różnych dostępnych platform korzysta zdecydowana większość internautów. Dzięki platformom społecznościowym można nawiązywać i pozostawać w stałym kontakcie z klientami, a także prowadzić kampanie produktowe i brandingowe.

Wielozadaniowość

Jak można zauważyć, specjalista ds. e-commerce ma dość szeroki zakres obowiązków. Odpowiedzialny jest m.in. za kompleksową obsługę sklepu, komunikację z klientami, prawidłowe funkcjonowanie witryny, a także za planowanie i wdrażanie strategii marketingowych. Musi umieć pracować samodzielnie i mieć zdolności przywódcze, które pozwolą mu na sprawne kierowanie zespołem. Na stanowisku poradzi sobie tylko osoba wielozadaniowa i taka, która nie boi się podejmowania nowych wyzwań.

Jak zostać specjalistą ds. e-commerce – podsumowanie

Na pewno trzeba mieć świadomość, że nie każdy sprawdzi się na stanowisku specjalisty ds. e-commerce. Aby rozpocząć karierę i zostać w zawodzie, warto wiedzieć, jak działa branża i jakimi rządzi się mechanizmami, znać popularne platformy e-commerce i chociaż podstawy SEO, mieć pojęcie na temat content marketingu czy e-mail marketingu. Jeśli jednak interesujesz się e-commerce, masz przy tym głowę pełną pomysłów, lubisz uczyć się nowych rzeczy, jesteś osobą wytrwałą i dążącą do celu, jest spora szansa, że jesteś idealnym kandydatem.  

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację