Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?

Zakupy w sieci cieszą się rosnącą popularnością, a to zachęca przedsiębiorców do spróbowania własnych sił w branży e-commerce. Za pośrednictwem Internetu możemy dziś kupić niemal wszystko, m.in. ubrania, książki, kosmetyki, narzędzia, materiały budowlane, meble, a także artykuły spożywcze. Co więcej, z dnia na dzień przybywa e-sklepów z najrozmaitszym asortymentem.  Dla klientów oznacza to większe możliwości wyboru, a dla sprzedawców – większą konkurencję. Jak nie zginąć w tłumie i jak skutecznie przyciągnąć klientów do naszego sklepu internetowego?

Widoczność w sieci

Jeśli chcesz przyciągnąć klientów do swojego sklepu, musisz przede wszystkim zadbać o dobrą widoczność strony w sieci. Chodzi przede wszystkim o widoczność w Google, bo właśnie z tej wyszukiwarki korzysta zdecydowana większość polskich internautów (na całym świecie z produktów i usług Google korzysta około miliarda osób). Jak pokazuje praktyka, klienci trafiają na strony sklepów internetowych głównie poprzez Google. W poszukiwaniu produktu wpisują odpowiednie zapytanie lub hasło (np. „czerwone trampki”), a następnie sprawdzają oferty sklepów, które wyświetliły się w wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że użytkownik odwiedzi stronę. Aby poprawić widoczność swojego sklepu, popracuj nad optymalizacją witryny. Na stronie powinny znaleźć się wartościowe opisy kategorii i produktów, zawierające słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują Google, jeśli chcą znaleźć konkretną rzecz (i w ten sposób trafiają do sklepu). Bardzo ważne, by treści były unikalne. Na widoczność strony pozytywnie wpływają również dobrze skonstruowane metatagi (title, description). Warto również skorzystać z narzędzi i usług oferowanych przez Google, takich jak no Google Ads czy Google Merchant Center.

Media społecznościowe

Media społecznościowe mają naprawdę bardzo duży potencjał, jeśli chodzi o marketing i promowanie sklepu internetowego. Na stronie internetowej klienci mogą przeglądać produkty i składać zamówienia, ale dzięki platformom społecznościowym mogą obserwować Twoje działania na bieżąco i przez cały czas być z Tobą w kontakcie. Co więcej – widzą również, jakie opinie o sklepie i oferowanych produktach mają inni użytkownicy. To bardzo ważne, ponieważ zakupy online mają pewne ograniczenia (produktu nie można dotknąć, dokładnie obejrzeć), a pozytywne opinie stanowią społeczny dowód słuszności. Wybór kanału powinien być uzależniony od tego, w jakiej branży działasz i kim są Twoi odbiorcy. Aby komunikacja była skuteczna, musisz przede wszystkim zbadać, z jakich mediów społecznościowych najchętniej korzystają klienci Twojego sklepu. Jeśli np. większość z nich korzysta z Instagrama, nie ma większego sensu inwestować w prowadzenie działań na TikToku. Można prowadzić działania np. na dwóch platformach jednocześnie, ale bezrefleksyjne korzystanie ze wszystkich dostępnych kanałów nie jest najlepszą strategią. W mediach społecznościowych można prowadzić kampanie wizerunkowe i produktowe, a także informować użytkowników o nowościach lub organizować konkursy. Warto publikować różnego rodzaju treści, które będą angażowały odbiorców i przyciągały klientów do sklepu.

Blog

Również prowadzenie bloga może być strategią, która pozwoli Ci przyciągnąć więcej klientów do sklepu. Regularnie publikując, pozostajesz w kontakcie ze swoimi odbiorcami, a dzięki wysokiej jakości treściom (np. o charakterze poradnikowym, opisującym nowe trendy czy rozwiewającym wątpliwości użytkowników) budujesz wizerunek marki. Klienci zyskują przekonanie, że znasz temat od podszewki, a w związku z tym stajesz się w ich oczach bardziej wiarygodnym sprzedawcą. Warto prowadzić blog, ponieważ dzięki niemu potencjalni klienci mogą dowiedzieć się o istnieniu Twojego sklepu. Pamiętaj, że ścieżka zakupowa zaczyna się w momencie, gdy klient uświadamia sobie jakiś problem lub potrzebę. Na tym etapie może jeszcze nie wiedzieć, czego konkretnie potrzebuje, ale zaczyna szukać możliwych rozwiązań. W poszukiwaniu odpowiedniego dla siebie produktu wpisuje w wyszukiwarkę różne zapytania. Wpisy z odpowiednimi słowami kluczowymi nie tylko wpływają na poprawę widoczności Twojej strony w sieci. Wysokiej jakości treści mogą przekonać użytkownika, że to właśnie Twoje produkty są odpowiedzią na jego problemy.

Newslettery

Wydaje Ci się, że newsletter to narzędzie przestarzałe, które nie spełnia już swojej roli? Błąd! Chociaż może się wydawać, że odbiorcy traktują takie wiadomości jak spam, to jednak dobrze zaplanowane działania w obszarze e-mail marketingu mogą przyciągnąć klientów do sklepu i zwiększyć sprzedaż. Jak więc powinny być skonstruowane maile do klientów? Tworząc newslettery, dobrze jest znać swoją grupę docelową, ponieważ spersonalizowane komunikaty działają znacznie lepiej. Wiadomości powinny być wysyłane regularnie, przy czym minimum raz w miesiącu i nie częściej niż trzy razy w tygodniu. Dużo zależy od branży, w jakiej działasz, ale wydaje się, że w większości przypadków wysyłanie wiadomości raz w tygodniu jest rozwiązaniem optymalnym. Newsletter powinien być atrakcyjny graficznie i przejrzysty. Wiadomości nie powinny nachalnie zachęcać do zakupu – oczywiście, warto zaprezentować subskrybentom nowy produkt, ale newsletter powinien być wykorzystywany przede wszystkim jako narzędzie edukujące i inspirujące klientów oraz pozwalające zdobywać ich uznanie i zwiększać ich zaangażowanie. Jeśli chcesz zachęcić użytkowników do zapisania się na newsletter, możesz zaproponować coś w zamian, np. rabat na zakupy czy treści premium.   

Atrakcyjna i funkcjonalna witryna

Przyciągnięcie klientów do sklepu internetowego to nie wszystko, właściwie jest to dopiero początek drogi. Kiedy użytkownik trafi już na Twoją stronę, musisz podjąć działania, które zwiększą szansę na to, że dokona zakupu. Upewnij się, że witryna jest nie tylko atrakcyjna, ale i funkcjonalna. Bardzo ważnym elementem na stronie sklepu internetowego jest dobrze działająca wyszukiwarka. Dzięki niej klienci mogą bez problemu, bez marnowania czasu na przeglądanie kolejnych podstron znaleźć właśnie to, czego potrzebują. Zadbaj, by była dobrze widoczna na stronie, wdrażaj inteligentne rozwiązania, które ułatwią korzystanie z niej, takie jak np. autouzupełnianie, możliwość filtrowania i sortowania produktów czy automatyczna korekta błędów. Postaraj się, aby proces składania zamówienia był możliwie prosty i intuicyjny. Pamiętaj, że długie i skomplikowane formularze zamówień mogą zniechęcać do zakupów (warto rozważyć wprowadzenie formularza jednostronicowego), tak samo jak konieczność rejestracji w sklepie. Zaoferuj użytkownikom różne formy dostawy i metody płatności, które będą odpowiadały ich preferencjom. Dla niektórych użytkowników zrobienie tradycyjnego przelewu może być zbyt czasochłonne. Rozwiązaniem mogą być np. płatności kartą czy szybkie przelewy online. Jeśli chodzi o wysyłkę, klienci sklepów internetowych najczęściej wybierają dostawę kurierem lub do maszyn paczkowych.

Obsługa klienta na najwyższym poziomie

Fachowa obsługa może pomóc nie tylko w przyciągnięciu nowych klientów do sklepu. To jeden z kluczowych czynników wpływających na zadowolenie klientów, a – jak wiadomo – zadowoleni klienci chętniej wracają na ponowne zakupy i dzielą się pozytywną opinią ze znajomymi i innymi internautami. Odpowiadaj na pytania użytkowników, jeśli mają jakieś wątpliwości dotyczące przedmiotu przed dokonaniem zakupu. Aby ułatwić kontakt, korzystaj z różnych kanałów komunikacji. Niektórzy klienci preferują kontakt telefoniczny, inni wolą napisać maila lub skorzystać z formularza kontaktowego, jeszcze inni lubią szybkie formy komunikacji, takie jak np. live chat. Zapewnij również odpowiednie wsparcie pozakupowe. Uczciwie rozpatruj reklamacje, nie utrudniaj klientom zwrotu lub wymiany produktów. Jako sprzedawca musisz wiedzieć, że działania pozwalające przyciągnąć nowych klientów są bardzo ważne, ale tak samo ważne jest, aby utrzymać tych, którzy raz już dokonali zakupu na Twojej stronie.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X