Jak działa sklep internetowy? Co jest potrzebne do jego działania?

Rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie we wszystkich krajach. Ten model ma z każdym rokiem coraz większy udział w ogólnej sprzedaży detalicznej — w niektórych krajach sięga on aż 20%. Oznacza to, że zapotrzebowanie na produkty sprzedawane w ten sposób cały czas rośnie. Jest więc miejsce na kolejne sklepy internetowe – oczywiście nie wystarczy samo otwarcie sklepu, żeby klienci kupowali w nim towar setkami lub tysiącami, a sam sklep był dzięki temu rentowny. Sklep internetowy to tak jak każdy inny biznes, przede wszystkim dobry plan i strategia. Żeby więc prowadzić takie przedsięwzięcie z sukcesem – trzeba wiedzieć, jak ono działa i co składa się na jego elementy. O tym właśnie będziemy pisać w tym tekście.

Sklep internetowy – od czego zacząć?

Trudno wybrać jakiś jeden element składowy sklepu, który będzie tym, od którego powinno zacząć się jego planowanie. Może nim być na przykład system, czyli oprogramowanie, na jakim będzie działał sklep. Do trzech najpopularniejszych rozwiązań należy sklepy oparte o oprogramowanie open-source, tworzenie od zera i platforma SaaS. Najlepszą pod względem dostosowania do własnych potrzeb, a także funkcjonalności będzie oczywiście pierwsza opcja. Jednak jest także najdroższą. Koszt dopasowanego sklepu może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Rozwiązanie open source będzie wielokrotnie tańsze, jednak wciąż trzeba się liczyć z wydatkiem kilku tysięcy złotych. Oba rozwiązania wymagają też własnej przestrzeni dyskowej i jakiejś obsługi technicznej – stałej bądź dorywczej. Jednak to zawsze dodatkowy koszt. Najkorzystniej pod tym względem wypada oprogramowanie SaaS. Całość działa na serwerach dostawcy. Jego koszty są też bardzo niskie. Nie trzeba od razu wykładać dużych kwot, koszt to np. miesięczny abonament. Taki system jest także łatwy we wdrożeniu nawet dla osób, które nie mają zdolności i wiedzy technicznej. Jest to swego rodzaju gotowy sklep internetowy, trzeba tylko wprowadzić do niego swoje towary.


Jeżeli jesteś zainteresowany założeniem sklepu internetowego, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować nasze oprogramowanie za darmo przez 14dni! Przeczytaj więcej o naszej ofercie „Gotowy sklep internetowy”!

 

Sklep internetowy – domena i nazwa

To także kluczowe elementy każdej działalności związane ze sprzedażą. Przede wszystkim powinny być one spójne ze sobą. Tak więc po tym, jak już wymyśli nazwę, powinno się sprawdzić, czy jest dostępna domena o takiej nazwie. Jeśli jest już zajęta, lepiej będzie wymyślić taką, która będzie spójna z domeną. W innym przypadku potencjonalni klienci, chcąc znaleźć nasz sklep będą mogli trafić na całkiem inną stronę internetową. Co do samej nazwy istnieje kilka zasad, których powinno się trzymać przy jej tworzeniu. Na pewno musi być łatwa do zapamiętania. Dzięki temu szybciej utkwi w głowach klientów, łatwiej więc ją sobie przypomną, kiedy znów będą potrzebować produktu, który jest dostępny w sklepie. Z podobnych powodów powinno zapisywać się możliwie tak samo, jak słyszy. To na przykład ułatwi wyszukanie sklepu w Internecie. Nazwa musi oczywiście być także chwytliwa. Dobrze, jeśli w jakiś sposób nawiązuje do asortymentu, który się sprzedaje. Warto też zastanowić się, kto będzie klientem sklepu i pomyśleć o nazwie pod tym kątem. Często w przypadku produktów kierowanych do młodszych odbiorców można pozwolić sobie na większą swobodę. Nie najlepszym rozwiązaniem będzie też nazwa, która już funkcjonuje jako jakieś powszechne słowo. Przykładem może być tutaj nazwanie sklepu zoologicznego słowem „żaba”. Mimo że nazwa pasuje do asortymentu, to jednak pozycjonowanie nazwy żaba będzie trudne, bo w Internecie jest już wiele innego rodzaju treści z tą nazwą. Klient więc wpisując samą nazwę sklepu w wyszukiwarce, może mieć problem, żeby do sklepu trafić. Przy wyborze nazwy warto też sobie zostawić także możliwość wprowadzania innych artykułów do sklepu bez efektu, przez który asortyment sklepu nie będzie współgrał z jego nazwą. Dobrze jest wybrać sobie na przykład kilka nazw roboczych, a potem po kolei pochylać się nad każdą i odrzucać je tak długo aż, zostanie ta jedna. Świetnym pomysłem może być poproszenie o pomoc przyjaciół lub rodziny. Na koniec warto z wybraną nazwą się przespać i dopiero na drugi dzień podjąć ostateczną decyzję.

Model logistyczny i skąd brać towary?

Sprzedaż kojarzy się przede wszystkim z własnym magazynem, który wypełniony jest kupionymi towarami od producenta lub hurtowni. Jednak nie jest to jedyna możliwość, jeśli chodzi o model logistyczny w sklepie internetowym. Jest to oczywiście bardzo wygodna opcja. Ma się pełną kontrolę na przebiegiem realizacji zamówień dla klientów. Wiążę się jednak z dużymi kosztami inwestycyjnymi. Najlepiej oczywiście być, przy podejmowaniu decyzji o otwieraniu sklepu internetowego, producentem jakiegoś towaru. Wtedy nie dość, że można kontrolować proces realizacji zamówienia, to jeszcze ma się wpływ na to, jak wygląda sam towar. Może być to dużą przewagą nad konkurencją, gdyż można wtedy modyfikować towar na życzenie klientów, pod warunkiem będzie się to opłacać. Jeśli jednak samemu nie jest się producentem, rzemieślnikiem, ani nie ma też dużych środków, które można zainwestować, to wyjściem będzie dropshipping. W tym modelu nie trzeba mieć towarów ani magazynu. Sprzedaje się artykuły, które znajdują się na stanie hurtowni. Również hurtowania zajmuje się pakowaniem i wysyłaniem paczek do klientów sklepu – dzięki czemu można skupić się właśnie na sprzedaży. Oczywiście minusem takiego rozwiązania jest brak pełnej kontroli nad realizacją zamówienia. Jest także sposób pośredni. Można mieć własne otwarły, jednak korzystać z usług logistycznych innej firmy. Zajmie się ona magazynowaniem, jak i wysyłką towaru. Taka firma pozwala też na dużą dowolność, jeśli chodzi o pakowanie, dodawania materiałów marketingowych – dzięki czemu, mimo że samemu się nie zajmuje logistyką zamówień można personalizować wysyłkę.

Integracje z innymi narzędziami

W sprzedaży liczy się automatyzacja, w tym może pomóc wybranie właściwego oprogramowanie do zarządzania sklepem.  Jednak nie tylko ono samo w sobie jest ważne. Dobrze, kiedy pozwala także integrację na przykład z kurierami i płatnościami elektronicznymi. W obu przypadkach oznacza to większą wygodę po stornie klientów, jak i samego zespołu, który obsługuje sklep. Prowadzenie sklepu to nie tylko sama sprzedaż także dobrze jest też zintegrować go z programami do zarządzania magazynem czy też finansowymi. W obu przypadkach można oszczędzić dużo czasu i optymalizować koszty.

Marketing sklepu internetowego

Jest to podstawa każdej działalności sprzedażowej w Internecie. Trudno, żeby klienci w ogóle trafili do sklepu, jeśli o nim nie wiedzą. Nawet jeśli ma się najlepszej jakości towar lub najniższe ceny, samo to nie wystarczy. Trzeba zaplanować także jego promocje. W dużej mierze będzie uzależniona od grupy docelowej, do której chce się trafić. Sposobów na marketing jest bardzo dużo. Jednym z nich są media społecznościowe. Można w nich zarówno promować swoją markę, jak i reklamować konkretne produkty. Pozycjonowanie jest wciąż jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do nowych klientów. Oczywiście jest to proces, który wymaga czasu. Google Ads, czy wspomniane wcześniej Facebook Ads działają natomiast od razu. Nie można zapominać o email marketingu, według wielu badań ma on najlepszy zwrot kosztów z inwestycji, czyli tak zwane ROI. Skuteczna kampania mailowa, może naprawdę podnieść sprzedaż w sklepie. Podobnie jest, jeśli chodzi współpracę z blogerami, influencerami czy innymi twórcami w Internecie. Oczywiście przy ich wyborze trzeba się kierować tym, czy działają w tej samej branży co sklep, oraz czy komunikują się w stylu, który pasuje do sklepu. Własny blog to również element strategii marketingowej. Elementami promocji jest też sama komunikacja z klientami, a także różnego rodzaju wyprzedaże czy ciekawe oferty. Warto działać różnorodnie, żeby móc docierać do klientów z różnych źródeł.

Odpowiednie procedury i obsługa klienta

Żeby wszystko podczas realizacji zamówień dla klientów wszystko szło sprawnie i szybko warto wprowadzić procedury. Oczywiście także na wszelkie inne sytuacje, które mogą się pojawić powinny być wprowadzanie jakieś instrukcje, mówiące co należy zrobić w danej sytuacji. Dzięki temu unika się wielu błędów, starty czasu. Również sam klient będzie obsłużony szybciej, co zwiększy się na jego zadowolenie. Jeśli właśnie chodzi o odczucia nabywców towarów, to obsługa klienta jest czymś, co ma na nie, ogromny wpływ. Dobrze jest starać się realizować zamówienia możliwe szybko. Podobnie jest, jeśli chodzi maile, nikt nie chce czekać na odpowiedź kilkunastu godzin. Dzięki sprawnej obsłudze można po prostu zatrzymać klientów na dłużej. Nawet wtedy, kiedy będą wiedzieli, że np. nie jest to najrańsza oferta, to będą po prostu woleli mieć pewność bezpieczeństwo zakupów niż zaoszczędzić niewielką kwotę i ryzykować nieudane zakupy.

Sprzedaż poza własnym sklepem internatowym

Dzisiaj sprzedaż w Internecie to nie tylko własny sklep. Dużą rolę na rynku odgrywają też marketplace. W Polsce największym graczem jest Allegro. Wielu użytkowników tego serwisu zakupy robi wyłączenie tam. Dostępna jest tam oferta z każdej branży – jest to więc bardzo wygodne. Można dzięki sprzedaży w tym kanale dotrzeć do całkiem nowych klientów. Warto przyglądać się także rozwojowi Amazon w Polsce, czy tez Empik Marketplace. OLX to trochę innego typu portal sprzedażowy, ale zależnie do tego, co się sprzedaje, także może być opłacalne pojawienie się tam.  Jeśli chodzi o sprzedaż zagranicą to na wielu rynkach królują Amazon i eBay. Cały czas powstają też oczywiście nowe inicjatywy, które warto obserwować.

 

Jak działa sklep internetowy? Co jest potrzebne do jego działania?

Sklep internetowy to przedsięwzięcie biznesowe jak każde inne. Dlatego musi zarówno skrupulatnie zaplanowane, jak i realizowane. Właściwy wybór logistyki towarów, oprogramowania, metod marketingowych czy też rodzaju towarów, jaki się będzie sprzedawać to wszystko elementy, które razem mogą dać odnoszący sukcesy sklep internatowy – jednak muszą nawzajem się uzupełniać i być odebrane przede wszystkim w przemyślany sposób. Sklep to także dużo cierpliwości, zanim zdobędzie się zadowalająca liczbę stałych klientów minie trochę czasu, dlatego nie warto poddawać się po ewentualnych pierwszych niepowodzeniach. Pozycjonowanie wymaga czasu, podobnie jak nauczenie się tworzenie idealnych kampanii reklamowych w mediach społecznościowych.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?