Google Merchant Center – co to jest?

Chyba każdy, kto prowadzi sklep internetowy, zastanawia się, jak skutecznie promować swoje produkty, no i oczywiście jak zwiększyć sprzedaż. Ciekawym i dającym sporo możliwości narzędziem jest Google Merchant Center. Co to jest, jak działa i jakie daje korzyści sprzedawcom e-commerce?

Google Merchant Center – podstawowe informacje

Google to zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie. Szkoda byłoby zmarnować taki potencjał. Na szczęście światowy gigant udostępnia narzędzia, które bardzo ułatwiają w dotarciu do szerokiego grona odbiorców. Jednym z nich jest Google Merchant Center (GMC). To usługa, która umożliwia przesyłanie informacji o sklepie internetowym i oferowanych produktach do Google, aby udostępniać je korzystającym z wyszukiwarki. Przypomnij sobie, ile razy, po wpisaniu w Google jakiejś frazy, na samej górze pojawiły się reklamy ze zdjęciem produktu, jego nazwą, ceną oraz z  informacją, z jakiego sklepu pochodzi oferta. Na pewno zauważyłeś, że pod polem wyszukiwania pojawia się wówczas zakładka „Zakupy” – wystarczy kliknąć, aby zobaczyć szerszą ofertę i uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych filtrów wyszukiwania. W Google Merchant Center mamy możliwość wyszukiwania produktów, ustalając pożądane przez nas cechy, np. podając maksymalną cenę lub określając markę czy sklep, w którym chcemy zrobić zakupy. Proste i skuteczne. Wiemy już, co to jest Google Merchant Center, warto teraz dowiedzieć się, co zrobić, by Google reklamowało nasz sklep.

Skąd Google wie o naszym sklepie internetowym?

Naiwnością byłoby sądzić, że Google reklamuje automatycznie każdy sklep internetowy. Aby korzystać z usługi, należy najpierw odpowiednio skonfigurować swoje konto, a następnie przesłać specjalny plik z listą i opisami produktów, o czym za chwilę.

Rejestracja w Google Merchant Center

Uruchomienie reklamy w Google Zakupy wymaga rejestracji na stronie usługi Google Merchant Center. W procesie rejestracji zostaniemy poproszeni o podanie informacji na temat naszej witryny e-commerce (kraj, nazwa sklepu, adres URL, czy witryna zawiera produkty dla dorosłych, zgodnie z definicją w zasadach Google). Musimy również zaakceptować zasady korzystania z usługi GMC. Następnym krokiem jest weryfikacja sklepu. Można to zrobić na kilka sposobów, jednak zdecydowanie najłatwiejszym jest weryfikacja poprzez Google Analytics (oczywiście jeżeli wcześniej powiązaliśmy sklep z tą usługą). Warto pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze – dopóki nie zweryfikujemy witryny, nasze konto pozostanie nieaktywne, a po drugie – konto GMC należy połączyć z kontem Google Ads.

Dodawanie produktów

Kolejnym krokiem po dokonaniu rejestracji i weryfikacji jest stworzenie i dodanie pliku produktowego w odpowiednim formacie, który zawiera informacje o wszystkich produktach w naszym sklepie (m.in. nazwy produktów, ceny, dostępność, koszty dostawy). Możemy zadecydować o tym, jak często plik będzie pobierany przez Google – codziennie, raz na tydzień czy może raz na miesiąc. Dosyć istotne jest, aby użytkownikom wyświetlały się informacje aktualne, więc najlepiej wybrać opcję codziennej aktualizacji. Jeśli wysyłamy plik po raz pierwszy, jego weryfikacją zajmą się moderatorzy Google, w związku z czym proces może potrwać nawet kilka dni. Plik produktowy można edytować, a po kliknięciu na dany artykuł, wyświetlą się dane na jego temat. W ten sposób można sprawdzić, czy wszystkie podane informacje są zgodne ze stanem faktycznym. Z Google Merchant Center mogą swobodnie korzystać zarówno sklepy oferujące kilka produktów, jak i duże platformy, które mają w swojej ofercie nawet kilkadziesiąt tysięcy artykułów.

Atrybuty produktów

Każdy produkt należy opisać odpowiednimi atrybutami. Część z nich jest obowiązkowa, co oznacza, że jeśli w pliku nie będzie podstawowych atrybutów artykułu, reklama nie zostanie wyświetlona. Atrybuty mogą różnić się w zależności od rodzaju produktu. wymagane atrybuty to m.in.:

  1. identyfikator – unikalny identyfikator produktu;
  2. tytuł – nazwa produktu;
  3. opis – opis zawierający najważniejsze informacje o produkcie;
  4. link – adres strony docelowej produktu;
  5. link do zdjęcia produktu;
  6. dostępność produktu;
  7. data dostępności – atrybut jest wymagany, jeśli dostępność produktu określana jest jako preorder;
  8. cena;
  9. marka – atrybut wymagany w przypadku wszystkich nowych produktów poza markami filmów, książek i nagrań muzycznych;
  10. GTIN – atrybut wymagany dla wszystkich nowych produktów z numerem GTIN nadanym przez producenta;
  11. stan – atrybut wymagany, jeśli sprzedajemy np. produkt używany;
  12. dorośli – atrybut wymagany, jeśli produkt zawiera treści dla dorosłych;
  13. kategoria produktu.

Czy warto korzystać z Google Merchant Center?

Jeśli chcesz dotrzeć ze swoimi produktami do szerokiego grona odbiorców, Google Merchant Center wydaje się narzędziem bardzo atrakcyjnym. Warto je wdrożyć, a przynajmniej przetestować, jak będzie sprawdzać się w Twoim przypadku. Usługa oferowana przez Google przeznaczona jest zarówno dla małych, jak i dużych sklepów, przy czym możesz wybrać, które produkty chcesz reklamować. GMC pozwala przyciągać nowych klientów i zapewnia produktom dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania – reklamowane artykuły wyświetlane są na samej górze. Co więcej, reklamy produktowe odznaczają się dużą skutecznością, ponieważ użytkownikom pojawiają się reklamy właśnie tych produktów, których akurat szukają. GMC pozwala w atrakcyjny sposób zaprezentować asortyment, a do tego jest swego rodzaju porównywarką cen. Klienci widzą różne oferty, dzięki czemu mogą wybrać tę najbardziej korzystną. Obsługa Google Merchant Center nie jest zbyt skomplikowana, a ponadto pozwala szybko edytować reklamy i sprawdzać, w jaki sposób dodatkowe informacje o produkcie (np. koszt przesyłki) wpływają na sprzedaż. Usługa nie jest bezpłatna, ale można dostosować ją do indywidualnych możliwości finansowych, ustalając samodzielnie stawkę i budżet. Tak jak w przypadku innych kampanii Google, również tutaj płacimy za kliknięcia, czyli wejścia na stronę.

 

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X