Demo Przetestuj sklep internetowy

E-mail marketing – czym jest i jak go stosować w sklepie internetowym? Przykłady!

Działając w branży e-commerce, można opierać swoją sprzedaż na różnych działaniach marketingowych. Dobór takiego, które świetnie sprawdza się w obszarze danej grupy docelowej to jeden z elementów sukcesu w sprzedaży internetowej. Wybierać można spośród naprawdę dużej puli różnych działań marketingowych. Każe z nich może sprawdzać się w docieraniu do innego klienta, różna będzie ich efektywność i koszty. Niektóre będą działać natychmiast, a efekt innych będzie można odczuć dopiero po kilku miesiącach. Jednym z najstarszych narzędzi internetowych wykorzystywanych do marketingu jest poczta internetowa. Mowa wtedy o email marketingu.

Czym jest e-mail marketing?

Jest to jeden z rodzaju marketingu bezpośredniego, czyli takiego, którym dociera się bezpośrednio do klienta. Tego samego typu działaniami są telefony czy SMS-y. Jednak w email marketingu wysyła się do klientów wiadomości mailowe. Mogą mieć one różną formę pod względem samej wartości, jednak taki marketing to zawsze wiadomości dostarczane pocztą elektroniczną.

Dlaczego warto stosować email marketing?

Zalet tego narzędzia jest naprawdę sporo. Przede wszystkim jest ono bardzo tanie w stosunku do wielu innych. Pozycjonowanie czy reklamy w mediach społecznościowych wymagają sporej inwestycji. Email marketing będzie znacznie tańszy. Kolejna zaleta to możliwość wykonania takich działań samemu. Nie potrzeba do tego żadnych specjalistycznych narzędzi. W najprostszej formie wystarczy jakiś program pocztowy. Kiedy chce się jednak osiągnąć lepsze efekty, można użyć bardziej zaawansowanych narzędzi. Według wielu badań jest to także najlepsze działanie marketingowe, jeśli pod uwagę brać stosunek kosztów do zysków. Czyli dobrze skonstruowana kampania mailowa to najlepiej wydane pieniądze. Kolejna zaleta tego mechanizmu to możliwość jego uruchomienia w każdej chwili i z każdego miejsca. Można więc reagować na różne sytuacje na bieżąco. Email marketing może być świetnym uzupełnieniem real time marketingu, czyli takiego, który właśnie opiera swoje działania na aktualnej sytuacji społecznej, wydarzeń, jakie się dzieją itp. Email marketing to także bardzo precyzyjnie działania, wiadomo do kogo się kieruje swój przekaz. W przypadku reklam czy wielu innych form marketingu można określić grupę docelową po wielu czynnikach, jednak ostatecznie nigdy nie wie się, do kogo trafiła dana reklama. W przypadku email marketingu wie się dokładnie kto jest odbiorcą treści, które się wysyła. Kolejna zaleta to łatwy pomiar skuteczności. Można sprawdzić, ile wiadomości w ogóle ktoś przeczytał, jaki procent ludzi, odpowiedziało czy w jakiś innym sposób zareagowało na taką wiadomość. Emil to także narzędzie, dzięki któremu można dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. Nie ma tak naprawdę znacznie, do ilu osób chce się wysłać swoje wiadomości, koszty, jak i czas spędzony nad takim działaniem będą w każdym przypadku takie same.

Od czego zacząć, czyli skąd wziąć maile?

Przede wszystkim ofertę chce się kierować do osób, które w jakiś sposób są zainteresowane są tym, co sprzedaje sklep. Jedna grupa to będą osoby, które już zrobiły w nim zakupy i ich maila pozyskało się już przy rejestracji lub podczas składania zamówienia, jeśli konta nie zakładały. Drugą grupą mogą być osoby, które zostawiły swój adres mailowy w zamiana za coś innego. Do takiego działania można namówić użytkowników poprzez oferowanie kodu rabatowego do sklepu w zamian za zapisanie się do newslettera. Narzędziem, które może służyć do pozyskiwania maili będzie też blog. Oczywiście taki, który jest w jakiś sposób połączony ze sklepem. Można zaproponować dostęp do jakiegoś ebooka lub ciekawego kursu w zamian za to, że ktoś zgodzi się dostawać wiadomości marketingowe mailem.

Czemu może służyć email marketing?

Taka forma dotarcia do klienta może mieć wiele celów.

  1. Da się w ten sposób na przykład pozyskiwać opinie klientów. Zarówno takie o samym produkcie, jak i o sklepie. Warto o to wszystko pytać. Mając takie informacje o produkcie wie się, czy warto poszerzać asortymenty o dostawy tego producenta, czy może wręcz przeciwnie. W przypadku opinii o sklepie można dowiedzieć się, czy sam proces realizacji zamówienia przeprowadzony jest na wysokim poziomie, jak sprawdziła się obsługa sklepu, czy nie brakuje jakichś form dostawy lub płatności. To wszystko niezwykle istotne informacje, które mogą pozwolić zacząć działać znacznie efektywniej. Samemu nierzadko trudno jest dostrzec jakieś błędy lub niedopatrzenia w swoim sklepie i procesach. Klienci mogą w tym bardzo pomóc.
  2. Namówienie do pierwszego zakupu. Jeśli ma się adresy email osób, które zapisały się do newsletera czy też zarejestrowały w sklepie i wyraziły zgodę na otrzymywanie treści marketingowych, ale nie dokonały zakupu, to są one świetnym celem do bardzo bezpośrednich działań. Ma się tutaj jasno określoną grupę docelową. Osoby, które w jakimś stopniu są zainteresowane ofertą sklepu, bo do niego weszły i zostawiły swój adres mailowy, ale z jakiegoś powodu nie dokonały zakupu.
  3. Dotarcie do klientów, którzy już coś kupili. To oczywiście bardzo naturalny cel różnych kampanii mailowych – osoby, które już skorzystały z oferty sklepu. Ma się wtedy ułatwione zadanie, bo z jakiegoś powodu klienci coś kupili. To oznacza, że coś ich do oferty przekonało. Teraz wystarczy wywołać w nich taką reakcję, aby znów poczuli potrzebę zakupów.
  4. Email marketing jako sposób komunikacji. Nie zawsze trzeba klientów do czegoś namawiać. Można też za pomocą maila tworzyć po prostu relacje z klientem. One oczywiście nie przekładają się na jakieś natychmiastowe relacje, ale klient, który czuje jakąś sympatię osobistą do sklepu to taki, który będzie w nim chętnie robił zakupy. Warto wiec inwestować w dobre relacje z klientami i podtrzymywać z nimi komunikacje.

Email marketing – przykłady, czyli jakie działania stosować?

Jak już wspominaliśmy, kampanie mailowe mogą mieć różne cele. To właśnie od nich powinno uzależniać się treść wiadomości. W wiadomości do klienta lub potencjalnego klienta mogą więc się znaleźć poniższe rzeczy.

  1. Kupony rabatowe. Cel stosowania tego środka jest chyba bardzo prosty do rozszyfrowania. Chodzi oczywiście o to, aby klienci dokonali zakupów. Kod rabatowy jest czymś, co w dużym stopniu ich do tego zachęca. Bardzo łatwo dzięki niemu także mierzyć efektywność takiej kampanii. Można w prosty sposób sprawdzić, ile tak rozesłanych kodów zostało wykorzystanych. Dzięki temu można dowiedzieć się jak skutecznie zachęciło się klientów do zakupów.
  2. Katalogi ofertowe. W tym przypadku cel jest podobny, jak we wspomnianym wyżej przypadku. Jednak w dużym stopniu chodzi też po prostu o zainteresowanie klienta ofertą sklepu, zaprezentowanie szerokiego asortymentu. Nie zawsze musi się to wiązać z bezpośrednim zakupem. Można w ten sposób po prostu pokazać się klientowi.
  3. Wysyłanie poradników lub e-booków, czy innych treści edukacyjnych, takich jak kursy czy szkolenia to coś, co sprawia, że sklep staje się bardziej wiarygodny w oczach klienta. Oczywiście trzeba wysyłać treści, które w jakiś sposób są związane z ofertą sklepu, aby odniosło to oczekiwany skutek.
  4. To bardzo przydatne narzędzie i niezwykle skuteczne przy poprawianiu tego, co w sklepie nie działa najlepiej, poszerzaniu oferty albo też wycofywaniu się ze sprzedaży jakichś artykułów. W takich ankietach można pytać o konkretne produkty i to, w jakim stopniu spełniają oczekiwania, jak i o wszystko, co związane z działalnością sklepu. Taka wiedza to świetny sposób na poprawę poszczególnych elementów sklepu, jak i uzupełnia asortymentu o to, czego brakuje klientom.
  5. Informacje o promocjach i wyprzedażach. To jeden z najpopularniejszych rodzajów treści, jakie wysyła się do klientów za pośrednictwem maili. Trudno sprawić, że by klienci w inny sposób dowiedzieli się o promocji czy wyprzedaży. Jedyna możliwość to sama strona sklepu i właśnie email.

Jak pisać email marketing?

Przede wszystkim wiadomość musi wyróżniać się już od samego początku, tak by klient zechciał w nią w ogóle kliknąć. Jeśli to zrobi, to już połowa sukcesu. Warto więc pomyśleć o ciekawym tytule, który zachęci do przeczytania reszty treści. Kolejne, o czym trzeba pamiętać to możliwe krótkie komunikaty i rzeczowa treść. Jeśli stworzy się ścianę tekstu to można być niemal pewnym, że 99% osób nie przeczyta nawet pierwszego zdania w tym mailu. Jeśli wiec piszę się więcej niż 2-3 zdania, warto tekst podzielić na akapity. W mailach dobrze jest też używać grafiki. Może ona w łatwy sposób wyrazić to, co żeby opisać słowami wymaga bardzo dużej ilości treści. Jeśli chce się, żeby klient wykonał jakąś konkretną czynność, np. kupił nowododany produkt do oferty, to trzeba umieścić tak zwane CTA, czyli call to action. Jeśli natomiast nastawia się na relacje z klientem i chce tworzyć długie angażujące treści, to trzeba mieć na nie dobry pomysł. W Internecie jest mnóstwo informacji, którymi każdy jest codziennie zalewany. Dlatego w takim mailu, każde kolejne zdanie musi zachęcać do przeczytania kolejnego, a ostatnie powinno sprawić, że klient będzie z niecierpliwością oczekiwał kolejnego maila, lub po prostu zakupi to, o czym mowa była w tekście.

Email marketing – podsumujmy!

Działania marketingowe oparte o tworzenie maili to, mimo że jeden z najstarszych sposobów na dotarcie do klienta, to wciąż mocno niedoceniany. Jeśli chodzi o stosunek kosztów do zysków, to jest to najbardziej efektywne działanie marketingowe. Można bardzo precyzyjnie określić do kogo trafi taka treść, dociera się bezpośrednio do osoby zainteresowanej. Można w łatwy sposób mierzyć efektywność takich kampanii. Trudno więc sobie wyobrazić powód, dla którego nie warto by było korzystać z tego narzędzia. Jest tanie, efektywne i można dzięki niemu docierać w bardzo krótkim czasie do szerokiego grona odbiorców.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?