Analiza SWOT sklepu internetowego — jak ją wykonać?

Każdy prowadząc sklep internetowy, stara się robić wszystko by zwiększać sprzedaż, zdobywać nowych klientów, po prostu rozwijać sklep na wielu obszarach. Jednak nierzadko robi się to po omacku. Po prostu wdrażając jakieś strategie, bez wcześniejszej analizy. Działając w ten sposób oczywiście może w wielu przypadkach uda się osiągać założone cele. Szczególnie jeśli jest się na początku swojej działalności e-commerce. Jednak z czasem coraz trudniej podbijać statystyki. Wykonując bardziej precyzyjne działania, można by sprawić, że procedury czy strategie, które się wprowadza, byłyby bardziej efektywne. Pomóc w tym może analiza SWOT. Co to takiego? Omawiamy to w poniższym artykule.

Co to analiza SWOT?

Jest to bardzo popularne narzędzie, które służy do analiza strategicznej w firmie. Pozwala poznać jej słabe i mocne strony, dzięki czemu można dowiedzieć się, na czym powinno się skupić szczególną uwagę w rozwoju firmy. Sam skrót również nie jest przypadkowy.

  1. S – strengths, czyli mocne strony firmy.
  2. W – weakness, czyli słabe strony.
  3. O – opportunities, czyli szanse, na które powinien otworzyć się biznes.
  4. T – threats, oznacza dosłownie zagrożenia, czyli wszystko to, co może mieć negatywny wpływ na przedsiębiorstwo.

Dlaczego warto wykonać analizę SWOT?

Jest to narzędzie, które pozwala poznać swój sklep internetowy. Często działając w e-commerce wdraża się jakieś strategie tylko z myślą o tym, jakie powinny one przynieść efekt, nie analizując sytuacji, w jakiej znajduje się sklep i czynników wewnętrznych. Dzięki analizie SWOT można poznać słabe strony sklepu i postarać się je wyeliminować. Natomiast wiedząc, jakie są mocne strony sklepu, można je lepiej wykorzystać. W obu przypadkach, czyli zarówno mocne, jak i słabe strony to czynniki wewnętrzne. Oznacza to, że ma się na nie duży wpływ. Można więc, a nawet powinno się próbować sprawić, by słabe strony miały jak najmniejszy wpływa na działalność sklepu. W przypadku szans i zagrożeń jest trochę inaczej. Są to czynniki zewnętrzne, czyli np. obecna sytuacja rynkowa. Nie można więc na nie wpływać, bo są one niezależne od samego sklepu. Można jednak jak najbardziej dostosowywać się do sytuacji, co będzie pozytywnie wpływać na efektywność sprzedaży.

Kiedy przeprowadzić analizę SWOT?

Te narzędzie to coś, co sprawdza się w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od tego, w jakiej branży działa. Można też to zrobić na każdym etapie rozwoju sklepu. Nawet powinno się wykonywać taką analizę wiele razy w ciągu cyklu życia firmy. Zarówno na rynku, jak i w samym przedsiębiorstwie zachodzą zmiany. Mogą być one pozornie niezauważalne, jednak takie drobne, dziejące się przez długi okres, mogą mieć naprawdę duży wpływ na sklep internetowy. Dlatego taką analizę warto wykonywać regularnie, a szczególnie w przypadku, kiedy zauważy się, że coś jest nie tak, np. spada sprzedaż lub dzieją się jakieś inne mające negatywny wpływ na rozwój sklepu wydarzenia.

Jak przygotować się do analizy SWOT

Warto sobie przede wszystkim zarezerwować czas na taką analizę. Wszystko po to, żeby nie być rozpraszanym przez czynniki zewnętrzne. Nie dość, że można wtedy wykonać coś niezbyt dokładnie to i tak zajmie to więcej czasu. W konsekwencji trzeba będzie cały proces powtórzyć, lub wyciągnięte wnioski będą błędne, a więc nie przyniosą żadnych efektów. Oprócz czasu potrzebne są także wszystkie dane dotyczące sklepu. Wszelkie raporty sprzedażowe, dane dotyczące działań marketingowych, informacje o zmianach w polityce cenowej na przestrzeni różnych okresów. Warto też przed samą analizą SWOT zrobić analizę konkurencji. Podczas samego badania SWOT porównanie się do konkurencji może być kluczowe w wielu momentach.

Jak przeprowadzić analizę SWOT?

Zacznijmy więc od mocnych i słabych stron. Będzie trzeba wykorzystać między innymi wszystkie dane, a także ogólną wiedzę o własnym sklepie internetowym. Każdy jego element może być właśnie mocną lub słabą stroną. Dobrym pomysłem jest ocenianie po kolei każdego elementu i przypisanie go, do którejś z grup. Jednak można też działać od drugiej strony. Czyli zastanowić się co jest mocną, a co słabą stroną sklepu. Co warto wykorzystać podczas wydawania takiej oceny? Oczywiście wszelkie dane finansowe i inne, które się monitoruje i rejestruje. Można też, a nawet powinno opinie klientów o sklepie. Mogą się one pojawiać gdzieś na stronie sklepu, w porównywarkach, w social mediach, ale także być przekazywane podczas kontaktu bezpośredniego. Nie zawsze muszą to być uwagi negatywne. W końcu to, za co klienci pochwalą sklep, można przypisać do mocnych stron.

Co może być mocną i słabą stroną sklepu?

Podczas takiej oceny warto brać pod uwagę po prostu każdy z elementów sklepu. Będzie to więc wyglądać tak.

  1. Mocną stroną może być na przykład szeroki asortyment, niewielki oczywiście wręcz przeciwnie, będzie słabą stroną. Jednak nie zawsze jest to łatwo ocenić. Można wtedy porównać się do konkurencji, która działa w tym samym obszarze rynku. Oczywiście powinno się w takiej analizie brać pod uwagę jak najwięcej sklepów. To, że będzie się miało mniej asortymentu niż w jakimś jednym sklepie, nie oznacza zawsze, że jest to słaba strona. Sam towar może też być różny pod względem jakości. Warto to wziąć pod uwagę. Jeśli klienci skarżą się, że na przykład coś zbyt szybko się zużywa lub nie działa tak dobrze, jak mówi opis produktu, to warto się zastanowić nad zmianą dostawcy. Można też przyjrzeć się asortymentowi nie pod ogólnym względem, ale bardziej szczegółowo. Może w sklepie brakuje jakiejś jednej konkretnej rzeczy. Mogłaby ona sprawić, że więcej klientów decydowałoby się na zakupy, albo po prostu udałoby się dzięki niej zwiększyć wartość koszyka. W tym przypadku również warto porównać się z konkurencją.
  2. To oczywiście coś, co jest szczególnie chętnie porównywane przez klientów. Tutaj najważniejsze będzie oczywiście to jak się wypada na tle konkurencji. Nie znaczy to jednak, że trzeba zaraz obniżać ceny do najtańszych na rynku. Ludzie przy wyborze sklepu nie kierują się tylko ceną. Kiedy będą widzieć, że jest ona znacznie wyższa, albo praktycznie każdy towar jest w jakimś sklepie droższy, to faktycznie, mogą zrezygnować z zakupów w nim. Jednak jeśli różnice będą nieduże i nie każdy towar będzie droższy, to różnicę w cenie można nadrobić wysokiej jakości obsługą klienta i innymi elementami sklepu.
  3. Polityk zwrotów. To coś, czego nie cierpi każdy właściciel sklepu internetowego. Zwrot oznacza tylko koszty. Transakcja wydawała się już zamknięta, zysk policzony, ale nagle okazuje się, że klient zawraca towar, a więc w rzeczywistości taka sytuacja przynosi straty. Jednak przyjazna polityka zwrotów może zachęcać do zakupów. Załóżmy, że stały klient sklepu chce zwrócić coś pierwszy raz. Kiedy sklep będzie mu to utrudniał, być może klient nigdy nie dokona już w tym sklepie zakupów. Warto więc sprawić, aby proces zwrotów przebiegał sprawnie, zarówno po stronie klienta, jak i sklepu.
  4. Warunki dostawy i płatności. Tutaj sprawa jest bardzo prosta. Jeśli ma się szeroki wybór dostawy: kurier, poczta, paczkomat, odbiór osobisty, to można to potraktować jako mocną stronę. Podobnie jest w przypadku płatności. Im więcej możliwości tym lepiej. Ostatnio szczególnie popularna jest płatność za pomocą kodu BLIK.
  5. Strona sklepu. Tutaj warto zrobić po prostu analizę UX sklepu. Jeśli sklep jest przyjazny, łatwo się w nim poruszać, znaleźć konkretny asortyment, jak i informacje, to można uznać, że nie ma tutaj do czego się przyczepić. Jednak, jeśli jest na odwrót, to warto naprawdę dużo poprawić a tym samym zwiększyć konwersję i więcej zarabiać.

To tylko niektóre z elementów sklepy. Przy analizie SWOT, dobrym pomysłem w ten sposób ocenić je wszystkie.

Szanse i zagrożenia

Pod tym kryje się przede wszystkim to, co będzie działo się na rynku, w którym się działa. Wszystko oczywiście w połączeniu z poszczególnymi elementami sklepu. Szansą więc może być rosnące zainteresowanie jakimiś konkretnymi artykułami. Może to być zarówno trend związany z jakimiś zmianami na świecie czy w świadomości konsumentów, jak i po prostu sezonowe wzrosty na zapotrzebowanie na konkretny towar. Zagrożeniem może być pojawienie się na rynku nowego konkurenta albo zmiany w prawie, które w jakiś sposób wpłyną na sprzedaż. Zarówno na jej dochodowość, w przypadku pojawienia się jakichś podatków, jak i logistykę, w sytuacji, kiedy koniecznie będzie wdrożenie jakiś dodatkowych procedur. Szansą może być powstanie jakiś nowych narzędzi pomocnych przy zarządzaniu sprzedażą lub marketingiem. Możliwość działania w nowych kanałach promocji, również może jawić się jako szansa. Jak taką wiedzę wykorzystać? Po tym, jak już będzie się wiedzieć, co jest szansą i zagrożeniem można się po prostu na to przygotować. Kupić większe ilości jakiegoś asortymentu albo w ogóle zacząć sprzedaż czegoś nowego. Wprowadzić jakąś promocję, która odciągnie klientów od konkurencji. Na zmiany w prawie można się po prostu przygotować konsultując wszystko z prawnikiem.

Analiza SWOT – podsumujmy!

Jeśli już zabiera się za taką analizę, warto wykonać ją rzetelnie, jak widać, pod uwagę trzeba wziąć sporo danych. Zajmie to więc sporo czasu. Jednak korzyści z takiego badania mogą być bardzo wymierne. Posiadanie odpowiedniego asortymentu we właściwym czasie, szybka reakcja na zmiany w prawie, czy pojawienie się konkurencji, ulepszenie strony tak, aby była przyjazna, umożliwienie klientowi wyboru spośród większej ilości metod płatności i dostawy. Wszystko to będzie bezpośrednio wpływać na sprzedaż w sklepie. Można zdobyć nowych klientów, mniej będzie z nich rezygnować z zakupów w trakcie pobytu na stronie, zwiększy się wiec konwersja i spadnie ilość porzuconych koszyków. Taka analiza to coś, co powinno robić się regularnie w każdym sklepie. Można uniknąć dzięki niej wielu rozczarowań i pułapek, które czekają na każdego, kto działa po omacku. Oczywiście nie zawsze trzeba ją robić samemu, można to zlecić firmie lub jakiemuś freelancerowi, jeśli samemu nie czuje się na siłach, aby ją wykonać

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X