Fulfilment sklepu internetowego – czym jest?

Podczas zakładania sklepu internetowego, trzeba wybrać odpowiedni model logistyczny, w którym się będzie działać. Najpopularniejszy jest oczywiście tradycyjny, w którym to sprzedaje się własny towar, który trzyma się w swoim magazynie. Następnie samemu lub poprzez pracowników realizuje zamówienia, czyli wysyła towar do klientów.  Druga opcja, która zyskuje coraz większą popularność w ostatnim okresie, to dropshipping. Tutaj nie trzeba mieć nie tylko własnego magazynu, ale nawet towaru. Wszystkim zajmie się hurtownia, zarówno magazynowaniem, jak i wysyłką towaru – nie ma konieczności nawet kupowania go wcześniej. Opcja pośrednią i swego rodzaju kompromisem pomiędzy tymi dwoma jest tak zwany fulfilment. Co to fulfilment? Kto powinien się na niego zdecydować? O tym piszemy właśnie w artykule.

Fulfilment – co to znaczy?

Jak już wspomnieliśmy we wstępie, jest to opcja pośrednia pomiędzy dropshippingiem a sprzedażą całkowicie niezależną od osób trzecich. W praktyce wygląda to tak, że wybiera się operatora logistycznego, czyli jakąś zewnętrzną firmę, która będzie zajmować się realizacją zamówień. Sam fulfilment jest więc usługą świadczoną na rzecz właścicieli sklepów internetowych. Wspomniany wcześniej operator magazynuje towar swojego klienta, a także realizuje zamówienia jego klientów, czyli wysyła je do nich.

Jak działa fulfilment w praktyce?

Zasada działania tej metody logistycznej jest niezwykle prosta. Sklep kupuje towar od swojego dostawcy lub wytwarza, jeśli jest również producentem. Następnie wysyła go do swojego operatora logistycznego. Oczywiście część operatorów oferuje także transportu towaru ze swojej strony. Taki asortyment jest po prostu przechowywany w magazynie firmy trzeciej realizującej fulfilment. W momencie, kiedy jakiś klient sklepu składa w nim zamówienie, informacja o tym trafia również do operatora logistycznego. Wszystko dzięki temu, że systemy obu przedsiębiorstw są ze sobą zintegrowane. Następnie operator zaczyna realizację zamówienia, czyli kompletuje je i wysyła bezpośrednio do ostatecznego klienta. Oczywiście klient nie wie, że do nie sklep zajmuje się realizacją zamówienia, ale nie ma to dla niego żadnego znaczenia.

Jakie plusy ma fulfilment?

Jest to metoda, która zdobywa dużą popularność właśnie dzięki temu, że jest swego rodzaju kompromisem pomiędzy dropshippingiem a zajmowaniem się całą logistyką związaną z towarami samemu. Do najważniejszych plusów należą te wymienione poniżej cechy.

  1. Proces związany z realizacją zamówienia po stronie firmy trzeciej

Jest to korzystne na kilku płaszczyznach. Przede wszystkim oszczędza się czas. Nie trzeba samemu realizować zamówień, ani też zatrudniać do tego ludzi. W tym drugim przypadku przy niedużej ilości zamówień byłoby to nieopłacalne. Jednocześnie można poświęcić czas na rozwój sklepu w innych obszarach lub też po prostu prowadzić inną działalność równolegle.

  1. Duża kontrola nad całym procesem i jego personalizacja

W przypadku sprzedaży opartej o dropshipping w dużej mierze polega się na tym, co oferuje hurtownia i nie ma się zbyt dużego pola do personalizacji sposobu realizacji zamówienia. Inaczej jest w przypadku operatów oferujących fulfilment. Nierzadko można w dużym stopniu indywidualizować wszystko, co związane z wysyłką towaru. Obecnie ważne jest, żeby dać się zapamiętać klientowi. Pomogą w tym gratisy, materiały marketingowe, ale też np. folia z nazwą sklepu, czy jakieś konkretne opakowania wysyłkowe. Właśnie na to wszystko pozwala wielu operatorów fulfilmentu.

  1. Oszczędność kosztów związanych z magazynowaniem

Magazynowanie towaru to często największa trudność przy prowadzeniu sklepu internetowego. Trzeba nie tylko wynająć taką powierzchnię, ale musi być ona w odpowiedniej lokalizacji, trzeba o nią dbać, zarządzać nią. Wszystko kosztuje czas albo środki, jeśli zleca się to komuś innemu. W przypadku wyboru fulfilmentu nie trzeba o tym myśleć.

  1. Skalowalność

Fulfilment to także bardzo elastyczny model. Jego koszt będą rosły po prostu wraz z ilością zamówień, które się realizuje i towaru, który się magazynuje. Dzięki temu można w ten sposób bardzo systematycznie rozwijać swój sklep, nie martwiąc się jednocześnie o to, że nie będzie się w stanie realizować wszystkich zamówień. Szczególnie może być to zauważalne w okresie zwiększonego popyty, czyli np. świąt bożego narodzenia.

Dla kogo jest fulfilment?

Jest to specyficzny model logistyczny. Sprawdza się przede wszystkim w małych i średnich firmach. Duże przeważnie i tak mają własny magazyn i ogromną ilość pracowników, więc nie są zainteresowania tego typu usługą. W przypadku małych firm często jest tak, że zamówień jest zbyt dużo, żeby poradzić sobie z ich obsługą samemu. Jednak również zatrudnienie kogoś do ich realizacji nie ma sensu, gdyż jest ich na tyle mało, że koszty zatrudnienia przewyższyłyby zyski, jakie ma się z tych towarów. Właśnie w takiej sytuacji fulfilment jest najlepszą opcją. Dla kogo jeszcze? Szczególnie może być to dobra opcja, dla osób, które same produkują jakieś produkty, ale nie mają już zbyt czasu, żeby jeszcze zajmować się pakowaniem i wysyłką zamówień do swoich klientów. Mowa więc tutaj o wszelkiego rodzaju rzemieślnikach i osobach, które wykonują jakieś chałupnicze produkty. Fulfilment jest dla nich idealną opcją. Mogą skupić się na produkcji i dostarczaniu wysokiej jakości produktów nie martwiąc się o to, kto wyśle wszystko do klientów.

Fulfilment – podsumowanie

Powinien to być wybór wszystkich tych, którzy szukają czegoś pomiędzy dropshippingiem a własnym magazynem. Nie trzeba się martwić o to, że nie sprosta się wysyłce dużej ilości zamówień, ale jednocześnie można mieć duży wpływ na sposób realizacji, jak i samego pakowania. Jest to świetna opcja dla małych i średnich przedsiębiorstw, jak i drobnych producentów czy rzemieślników. Jest to też sposób na prowadzenie sklepu przy jednoczesnym zarządzaniu inną działalnością lub pracowaniu na etacie. Widać więc, że jest to opcja, która sprawdza się w różnych sytuacjach.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację