Czy dropshipping jest legalny?

Dropshipping to świetny sposób, żeby rozpocząć sprzedaż w Internecie. W ten sposób może rozpocząć sprzedaż niemal każdy. Wiele osób zastanawia się jednak, jak ma się do tego prawo. Czy jest to sposób, który można bez obaw wprowadzać w życie, czy może wiążą się z nim jakieś określone ograniczenia. Takie wątpliwości dobrze świadczą o tym kto je ma. Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek działalności powinno się dowiedzieć, w jaki sposób reguluje ją prawo. Dzięki temu będzie można wszystko robić zgodnie z nim i uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i poważnych konsekwencji. W dzisiejszym artykule opowiemy o tym jak się ma prawo do dropshippingu.

Czym jest dropshipping?

Na początku wyjaśnimy czym jest ta forma sprzedaży. Od tradycyjnej różni się ona tym, że nie trzeba mieć własnego towaru. Towar, który będzie się miało u siebie w sklepie, będzie fizyczne w hurtowni. Będzie tam nie tylko magazynowany, ale także hurtownia zajmie się jego wysyłką. To właśnie dlatego jest to tak wygodne i może w ten sposób rozpocząć sprzedaż niemal każdy. Po pierwsze nie trzeba przeznaczać żadnych własnych środków na towar. Tak więc nie tylko nie trzeba posiadać dużych środków na rozpoczęcie działalności, ale także nie ryzykuje się niczego w razie sprzedania się towaru, bo się go po prostu nie kupuje. Nie trzeba także mieć ani czasu, ani zatrudniać kogoś do wysyłki towarów. Wszystkim tym zajmuje się hurtownia. W bardzo prosty sposób można także obliczyć zysk ze sprzedaży. Hurtownia przygotuje konkretną ofertę. Będzie w niej cena za każdy towar jak i jego wysyłkę. Dzięki temu można po prostu dołożyć swoją marże i liczyć zysk. Dodatkowe koszty będą to tak naprawdę związane tez z utrzymaniem strony sklepu, jego domeny. Nie są one duże a także stałe, więc w prosty sposób wszystko się obliczy.

Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem sklepu internetowego opartego o model dropshipping, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować sklep internetowy za darmo! 

 

Jak działa dropshipping

Procesy przebiegające w tym procesie logistycznym są bardzo proste. Klient zamawia towar w sklepie, ten znowu przekazuje zamówienie do hurtowni, która je realizuje. Warto oczywiście to wszystko zautomatyzować, tak żeby hurtownia otrzymała informację o zamówieniu od razu. Jednak sprzedawcą dla klienta będzie sklep. Na fakturze to właśnie dane sklepu będą widnieć. Dlatego trzeba pamiętać o wszystkich wymogach, jakie nakłada na sprzedawcę prawo.

Regulamin sklepu i inne

Jeśli działa się w oparciu o dropshipping, trzeba spełniać te same wymogi formalne co normalny sklep internetowy. Oznacza to między innymi posiadanie regulaminu sklepu. Powinno być w nim wszystkie niezbędne informacje dla klienta. Podobnie jest, jeśli chodzi o RODO. Klient zawiera umowę kupna sprzedaży ze sklepem. To więc on jest odpowiedzialny za prawidłowe administrowanie danymi osobowymi. Niezwykle ważne jest więc, aby podpisać odpowiednią umowę ze swoim dostawcami. W końcu przekazuje się im w zamówieniach dane wszystkich klientów.

Dropshipping a zwroty

To bardzo ważna kwestia przy sprzedaży opartej o dropshipping. Każdy klient ma prawo do zwrotu towaru zakupionego w Internecie w ciągu 14 dni. Niezależnie od tego, co zapisze się w regulaminie sklepu, klient ma takie prawo i nie można go mu odmówić. W przypadku dropshippingu sprzedawcą dla klienta jest właśnie sklep, nie hurtownia. Dlatego wszelkie zwracane towary będą odsyłane do sklepu, nie hurtowni. Jeśli są to jakieś niewielkie przedmioty i nie działa się w branży, gdzie stopień zwrotów jest wysoki to nie powinno to być problemem. W każdym innym przypadku trzeba chociażby przygotować odpowiednią przestrzeń magazynowaną na taki towar.

Poinformuj klienta, że to Ty jesteś sprzedawcą

Jeśli sprzedaje się poprzez dropshipping nie zwalnia w żaden sposób z kontaktu z klientami a także odpowiedzialności za towar przed nimi. Dlatego po pierwsze na stronie sklepu powinny znaleźć się wszystkie jego dane firmowe i kontaktowe. Nie tylko pozwala to na działanie zgodnie z prawem, ale także uwiarygadnia sklep w oczach klienta.

Personalizacja zamówienia

To, że nie ma się kontroli nad procesem zamówienia nie musi oznaczać, że w żaden sposób nie można go personalizować. Wiele hurtowni zgadza się na dokładnie materiałów marketingowych do zamówień. Dzięki temu, mimo że, nie ma się dostępu do towaru i metod wysyłki można w jakimś stopniu mieć wpływ na ich kształt.

Dropshipping pozorny

Można spotkać w sieci sprzedawców, którzy tylko pozornie działają w modelu dropshippingu. Przeważnie nie mają oni swoich sklepów, tylko oferują przedmioty na portalach sprzedażowych. Choć zdarza się, że działają w oparciu o sklepy. Tacy handlarze przeważnie sprzedają towar z Chin. Choć słowo sprzedają średnio tu pasuje, gdyż tak naprawdę są tylko pośrednikami. Kupujący nie zawierają z nimi umowy, nie są oni odpowiedzialni za towar, który zresztą jest dostarczany bezpośrednio od sprzedawcy chińskiego. Wiąże się to między innymi z dużym czasem oczekiwania. Druga rzecz to możliwość dodatkowych kosztów. W przypadku towaru z Chin może się okazać, że trzeba do niego dopłacić VAT i cło. Nie jest to więc polecana działalność i nie ma wiele wspólnego z normalną sprzedażą. Jednak, jeśli już się tak działa, to warto o tym jasno i klarowanie poinformować klientów.

Dropshipping a prawo

Dropshipping to po prostu jeden ze sposobów radzenia sobie z logistyką towarową. Nie jest w żaden sposób lepsza ani gorsza od innych. Ma swoje plusy i minusy, w niektórych przypadkach sprawdzi się lepiej, w innych gorzej. Jednak za każdym razem trzeba spełniać te same wymogi co zwykły sklep internetowy. Dlatego powinno się pamiętać o regulaminie sklepu, o tym, że jest się sprzedawcą w oczach klienta. Zwroty wiec także należą do obowiązku sklepu. Tak jak w każdym innym przypadku trzeba prowadzić działalność gospodarczą. Może to być oczywiście działalność nierejestrowana, jeśli miesięcznie osiąga się niewielkie dochody z tego tytułu. Jednak rejestracja działalności pozwoli także znacznie uwiarygodnić się w oczach klientów, a jest to niezwykle ważne, w dzisiejszych czasach, w którym klienci są często nieufni, bo sporo w sieci działa jednak sporo oszustów i nikt nie chce stać się ich ofiarom.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?