CDN – co to jest i jak działa?

Lepsza personalizacji i dostosowywanie treści do odbiorcy. W dzisiejszym marketingu jest to bardzo ważne. W końcu dużo łatwiej skłonić kogoś do dokonania transakcji właśnie wtedy, kiedy się go rozumie i czuje jego potrzeby. W tym właśnie może pomóc CDM, nie jest to skrót od ciąg dalszy nastąpi.

CDN, czyli Content Delivery Network

Ten system ma zadanie dobierać treść, a właściwie jej źródło dla użytkownika, w zależności od tego w jakiej lokalizacji geograficznej się on znajduje. Poprzez to, jego zadaniem jest także dostarczenie tych treści w jak najkrótszym czasie. Według wielu jest to świetny sposób na to, aby strony internetowe szybko się ładowały. Wszystko dlatego, że tworzy się pewnego rodzaju siatkę serwerów. Oczywiście takie coś najbardziej sprawdza się w przypadku tych elementów witryn, które ładują się najdłużej czy grafik, czy filmów. Korzyści z szybszego ładowania strony są bardzo wymierne.

Dlaczego CDN jest czymś wartym uwagi?

Przede wszystkim dlatego, że szybkość ładowania strony to coś niezwykle ważnego. Dzisiaj wszyscy chcą, aby wszystko ładowało się możliwe szybko. Dlatego tak ważna jest szybkość ładowania strony. Jeśli klient poczuje, że jakaś strona ładuje się zbyt długo może ją opuścić. Bardzo trudno skłonić takiego klienta od tego, aby powrócił na stronę. Z drugiej strony szybkość wpływa na pozycję w wyszukiwarce Google. Wszystko przez to, że roboty Google biorą ją pod uwagę przy ocenianiu strony. Oczywiście im szybsze ładowanie się strony, tym więcej punktów otrzymuje dana strona. Warto wiec także z tego względu zadbać o ten aspekt strony. CDN będzie szczególnie ważny w przypadku dużych aplikacji webowych czy oprogramowania SaaS. Tam często ładuje się dużo treści, w przypadku standardowych rozwiązań trzeba dysponować szybkim łączem internetowym, aby komfortowo móc korzystać z takich aplikacji.

Jak działa CDN?

W przypadku standardowej strony, wszystkie treści, które ona zawiera są w jakimś jednym miejscu. Jeśli więc ktoś wchodzi na stronę to musi ściągnąć te zasoby. Tutaj odległość będzie miała znaczenie. Wystarczy prosty przykład. Jeśli na tę samą stronę wchodzą dwie osoby, jedna ze Stanów Zjednoczonych, druga z Polski a serwer jest w Warszawie, to zakładając, że mają tak samo szybkie łączę to storna szybciej załaduje się osobie z Polski. W przypadku CDN wygląda to trochę inaczej. Taki system składa się z kilku elementów:

  • serwera źródłowego,
  • punktów infrastruktury rozproszonych w różnych miejscach geograficznych,
  • systemu routingu.

W przypadku CDN, kiedy ktoś wchodzi na stronę ma miejsce tak zwane mapowanie. Polega ono na tym, że dana sieć sama dobiera zasoby, z których powinien pobierać stronę dany użytkownik. Oczywiście wybierz ona te zasoby, które znajdują się najbliżej jego. Wszystko to oczywiście dzieje się w tle. Użytkownik nie widzi tego procesu. Kluczową rolę odgrywają tutaj właśnie różne punkty na całym świecie, które będą przechowywać informacje, które następnie będą kierowane do użytkowników.  Ważne jest odpowiednie umiejscowienie takich punktów. Ta usługa jest szczególnie popularna tam, gdzie wysyła się do użytkowników duże ilości danych. Obecnie swoje tryumfy święcą różne serwisy streamingowe. Jeśli ktoś z polski, za każdym razem, kiedy ogląda jakiś serial musiałby ściągać jego zawartość ze Stanów Zjednoczonych trwałoby to dłużej i wpływało na komfort oglądania. W końcu taka informacja musiałaby pokonać także Ocean Atlantycki. Dzięki CDN odległości te są znacznie mniejsze i może cieszyć kortowym czasem ładowania. Oprócz serwisów streamingowych korzystają z tego duże sieci e-commerce. Duże globalne przedsiębiorstwa, których działanie opiera się o oprogramowanie sieciowe także to wykorzystują. Zastosowanie tego rozwiązania zwiększa także bezpieczeństwo całego systemu, czy też witryny na niej opartej. Wszystko przez to, że poszczególne elementy rozproszone są w różnych miejscach. Trudniej wtedy cyberprzestępcom np. zaszyfrować takie dane.  Tak więc warto skorzystać z tego tam, wszędzie gdzie przesyła się duże dane i ważne jest bezpieczeństwo.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X