Audyt SEO sklepu internetowego – czym jest i co zawiera?

Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania jest bardzo ważna, aby strona spełniała swoją funkcję sprzedażową. Same działania SEO to wiele elementów, które tylko jeśli wszystkie będą prowadzone na wysokim poziomie, pozwolą uzyskać oczekiwany efekt. Dlatego warto pomyśleć o przeprowadzeniu audytu SEO w sklepie internetowym. Czym jest taki audyt – na to pytanie odpowiadamy w naszym artykule.

Czym jest pozycjonowanie?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie czym jest audyt SEO, powiedzmy co to jest SEO. Inaczej mówi się też na to pozycjonowanie. Są to wszystkie działania, które mają na celu sprawienie by strona internetowa była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania w oparciu o daną frazę. Tych działań jest bardzo dużo i składa się na nie sam aspekt techniczny strony jak i tworzenie treści, jej poprawne formatowanie i odpowiednie umiejscowienie tagów, zdobywanie linków, czyli link building i kilka pomniejszych działań. Samo pozycjonowanie natomiast zaczyna się od określenia słów kluczowych, na jakie chce pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Co to jest audyt SEO?

Jest to analiza witryny sklepu internetowego, która uwzględnia wszystkie czynniki, które mają wpływ na jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki takiemu audytowi można po prostu zbadać efektywność swojej strony internetowej. Możliwe jest ocenienie potencjału jeśli chodzi o pozycjonowanie, poprawienie ewentualnych błędów, jak i określenie lub zmianę kierunku w którym się podąża z różnymi działaniami. Taki audyt analizuje każdy element strony z osobna, a następnie ich łączny wpływ na pozycję w wyszukiwarkach.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt SEO?

Taki audyt to tak naprawdę podstawa, jeśli chodzi o optymalizację działań pozycjonerskich. Powinno się go przeprowadzić szczególnie wtedy, jeśli jakiś czas już prowadzi się jakieś działania, ale efekty nie są zadowalające. Dzięki niemu można odnieść wiele korzyści. Przede wszystkim oceni on to, czy dotychczasowe działania są dobrze wykonywane. W końcu nikt nie chce tracić czasu i zasobów na nieefektywne działania. Audyt SEO pozwoli to zweryfikować i wprowadzi ewentualne korekty. Z takiego audytu można dowiedzieć się o jakości swojej strony pod względem technicznym, ocenie jej treści, jak i wszystkich aspektów związanych z działaniami SEO, które mają miejsce poza stroną. Każdemu komu zależy na wysokiej pozycji w Google, zależy też aby zdobyć ją jak najszybciej, utrzymać jak najdłużej i jednocześnie przeznaczać na to możliwe najmniejszą, co nie znaczy małą, ilość zasobów. Wszystko to może ułatwić audyt SEO.

Co powinien zawierać audyt SEO

Dobry audyt SEO będzie potrafił wskazać wszystkie błędy na stronie, które mogą mieć wpływ na jej pozycję w Google. Tyczy się to zarówno błędów technicznych, jak i jakości treści czy jej konstrukcji. Oczywiście taki audyt musi nie tylko wskazywać co jest robione źle ale także mówić o tym, jak to poprawić. Przy tym powinien też wskazywać na rzeczy priorytetowe, czyli te, które będą miały największy wpływ na pozycję strony i które powinno się poprawić w pierwszej kolejności. Te elementy, które powinien zawierać każdy audyt to sprawdzenie takich rzeczy jak:

  1. Crawlowanie, indeksowanie i renderowanie. Wszystko to dotyczy komunikacji z robotami Google poprzez pliki robots.txt. sitemap.xml. Mówią one o tym jak wygląda strona i jak powinny się po nie poruszać roboty Google. Na tym etapie powinno się także znaleźć analizowanie logów serwera i danych Google Search Console.
  2. Tytuły i meta dane. Ten znaczniki, a właściwe to co znajduje się pomiędzy nimi mówi o tym, jak strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Jest to więc istotny element działań SEO. Teksty muszą być tak skonstruowane, żeby trafiać do użytkowników i zachęcać ich do odwiedzenia strony. Beż tego nie ma sensu być na wysokiej pozycji, skoro i tak nikt nie będzie chciał wejść na stronę. Audyt powinien sprawdzić, czy to co jest w tagu „title” oraz „meta desrciption” jest skonstruowane poprawnie i jeśli nie jest zwrócić na to uwagę.
  3. Struktura witryny. Jest to element, który nie wpływa bezpośrednio na pozycję w wyszukiwarce, ale pośrednio już tak. Tutaj ważne jest zweryfikowanie czy strona jest po prostu przyjazna dla użytkowników. To znaczy nawigowanie po niej musi być przyjemne. Wszystkie informacje musi dać się łatwo znaleźć, a sam design powinien być dobrze zaprojektowany i wykonany. Jeśli w tym elemencie będą braki, to ludzie będą szybko opuszczać witrynę. Co z jednej strony będzie przekładać się na niską konwersję, a z drugiej Google będzie oceniać ją jako taką o niskiej wartości. To z kolei już przełoży się wyniki wyszukiwania.
  4. Szybkość ładowania strony. Kolejna techniczna część. Im szybciej strona się ładuje, tym lepiej. Tutaj znowu w grę wchodzi aspekt użytkowników. Niektórzy szybko się niecierpliwią, jeśli strona zbyt długo się ładuje i po prostu szybko wyjdą z takiej strony. Długie ładowanie się strony to także zły znak dla robotów Google, które będą na to patrzeć niezbyt przychylnie. Co ma wpływ na szybkość ładowania strony? Przede wszystkim będzie to wszystko to, co się na niej znajduje. Najwięcej zajmują zdjęcia i filmy. Dlatego nie zawsze powinno wrzucać na stronę te o największej rozdzielczości, czyli jakości. Trzeba dobrać odpowiednio jakość i ich wagę. W kodzie strony powinno być także tylko to co niezbędne, czyli nie powinien być on w żaden sposób zaśmiecony, to także wpłynie pozytywnie na końcowy odbiór witryny i szybkość jej ładowania.
  5. Adresy URL – tutaj powinna być sprawdzana struktura katalogów, to czy adresy URL odpowiadają treści, która znajduje się na stronach, używane znaki, obsługa parametrów w kontekście linków kanonicznych.
  6. Statusy odpowiedzi serwera. Na tym etapie audyt powinien weryfikować, jak działają wszystkie linki wewnętrzne i wychodzące. To znaczy, czy nie wywołują błędu 404, czy nie ma na nich zbędnych przekierowań, itp.
  7. Weryfikacja treści. Ten element jest bez wątpienia kluczowy dla pozycjonowania. Audyt powinien więc sprawdzać, czy treść jest po prostu dobra jakościowo. Jest to ważne, żeby to co oferuje się na swojej stronie było chętnie czytane, a tylko treść wysokiej jakości zainteresuje użytkowników. Jednak musi być ona nie tylko wartościowa, ale także odpowiadać tematyce grupie docelowej, do której się ją kieruje. Często dobrze sprawdzają się różne formy poradnikowe bo właśnie w takiej formie ludzie wpisują zapytania do wyszukiwarek. Kolejna rzecz jeśli chodzi o treści to czy są odpowiednio nasycone słowami kluczowymi. Treści powinny nie tylko przyciągać uwagę ludzi, ale także zawierać frazy kluczowe na jakie pozycjonowana jest strona. Ważne będzie także samo formatowanie artykułów czy opisów produktów. Dobrze jest, jeśli w tekstach znajdują się pogrubienia czy też listy wypunktowane.
  8. Duplikacja treści. To coś czego bardzo nie lubi Google. Jeśli będzie się miało na swojej stronę jakieś treści skopiowane z innej lub nawet takie, które np. przesłał producent jakiegoś produktu, to wpłynie to negatywnie na widoczność strony w wyszukiwarkach. Producent wysyła każdemu ten sam tekst, a więc można być pewnym, że jest on już w Internecie. Zresztą stworzenie treści samemu to wiele zalet. Można napisać naprawdę zachęcające do kupna teksty, a także nasycić je odpowiednio słowami kluczowymi.
  9. Kanibalizacja. Tutaj sprawdza się jak wygląda stosunek tego co znajduje się na stronie sklepu i blogu firmowym, albo też jak wyglądają nagłówki poszczególnych kategorii w sklepie w stosunku do nazwa produktów.
  10. Poprawność kodu HTML. To z jednej strony po prostu ocena techniczna strony. Być może jakieś elementy kodu da się napisać w znacznie prostszy i mniej obiciążający sposób. Kod HTML ma także wpływ na komunikację z robotami Google, dlatego jest to ważny element audytu.
  11. Bezpieczeństwo strony. Na tym etapie sprawdza się czy strona nie jest w żaden sposób zainfekowana, czy jest chroniona przed botami, które mogą np. umieszczać niechciane komentarze.
  12. Certyfikat SSL. Jest to ważny element, który powinien znaleźć się na każdej stronie. Bez tego nie dość, że Google będzie nisko oceniać bezpieczeństwo strony, to jeszcze potencjalni klienci będą ją szybko opuszczać.
  13. Linkowanie. Tutaj audyt będzie weryfikował, jak wyglądają linki zewnętrzne prowadzące do strony. Czy ich jakość jest odpowiednia, czy nie narażają strony w żaden sposób na kary.
  14. Sieci społecznościowe. To czy są one odpowiednio zaimplementowane na stronie bo też mają pozytywny wpływ na jej pozycję.
  15. Analiza mediów. Na stronie powinny znaleźć się także media, takie jak filmy czy grafiki.

Co jest potrzebne do audytu strony?

Żeby wykonać kompletny i przełożył się na poprawienie pozycji strony w przyszłości potrzebnych będzie kilka aplikacji. Oczywiście przede wszystkim będzie to Google Search Console. Jest to darmowe narzędzie oferowane przez samo Google i naprawdę warto z niego korzystać. Oprócz tego można wykorzystać takie programy jak Senuto, Ahrefs, Clusteric, SEO SpyGlass, Screaming Frog Log. Dobrze jest użyć także innych narzędzi z rodziny Google, a są to: PageSpeed Insights, Analytics, Structured Data Testing Tool i inne.

Raport z audytu

To oczywiście najważniejsza część całego audytu. Powinien być to odpowiednio obszerny dokument, który będzie zawierał ocenę każdego powyższego elementu na stronie. Z jednej strony będą w nim znajdować się liczby i fakty a z drugiej subiektywne oceny dotyczące poszczególnych elementów. Najważniejsze oczywiście dobre interpretowanie wniosków z takiego audytu. Będzie to o tyle ułatwione, że każdy audyt powinien zawierać także wytyczne, w jakim obszarze strona wymaga poprawy.

Audyt SEO strony – podsumowanie

Tak więc taki raport, który otrzyma się po audycie może być bardzo pomocny przy planowaniu działań SEO. Dlatego dobrze jest po jakimś czasie od uruchomienia strony przeprowadzić taki audyt. Dzięki temu będzie się miało wiedzę czy wszystko zmierza w dobrym kierunku, a tym samym czy nie marnuje się w żaden sposób zasobów.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?