Sklep internetowy w Niemczech – co musisz wiedzieć?

Internet dał nowe możliwości, jeśli chodzi o prowadzenie biznesu. Między innymi w zakresie sprzedaży. Uruchomienie sklepu jeszcze nigdy nie było tak łatwo. Taką działalność można prowadzić z każdego miejsca na ziemi, o ile dobrze zaplanuje się całą logistykę. Wystarczy do tego komputer z łączem internetowym. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by sprzedawać towary także zagranicę. Jednym z takich rynków są Niemcy. Dlaczego warto sprzedawać do Niemiec i co trzeba przy tym wiedzieć – o tym w naszym dzisiejszym artykule.

Dlaczego warto sprzedawać do Niemiec?

Niemcy to przede wszystkim ogromny rynek. Jestem 82 mln mieszkańców. Oznacza to, że zaraz po Wielkiej Brytanii są najbardziej zaludnionym Państwem w Unii Europejskiej. Ponad 90% niemieckich internautów robiło zakupy w Internecie, co przekłada się na prawie 80% ludności całych Niemiec. Jest to więc ogromny potencjał, jeśli chodzi o liczbę klientów. Szczególnie w ostatnim roku tendencje co do zakupów w Internecie bardzo wzrosły niemal na całym świecie. Podobnie jest także w Niemczech. Rynem e-commerce w tym kraju będzie stale rósł przez kolejne kilka lat. Warto więc zainteresować się nim chociażby z tego powodu. Jednak Niemcy to także bardzo bogate społeczeństwo. Przeciętni Niemiec wydaje na zakupy w Internecie znacznie więcej niż Polak. Można więc liczyć się z tym, że wartość koszyka, który będzie wysyłanego do Niemiec, będzie znacznie większa niż tego na rynku lokalnym. Duże znacznie ma także bliskość Polski w aspekcie handlu. Dla wszystkich klientów sklepów elektronicznych ważny jest czas wysyłki. Dzięki temu, że towar będzie wysyłany z tak bliskiego kraju od granicy, to przesyłka będzie mogła dojść w niedużo dłuższym, o ile nie takim samym czasie jak ta z Niemiec. Sprawia to, że polski sprzedawca jest niebywale konkurencyjny, jeśli chodzi o ten rynek.

Znajomość prawa – podstawa działalności

Znajomość prawa jest niezwykle ważna przy prowadzeniu każdego rodzaju działalności. Jednak rynek niemiecki jest pod tym względem szczególnie restrykcyjny. Każdy, kto kieruje swój towar do niemieckiego konsumenta automatycznie podlega po niemiecku prawu. Porządku pilnują tam także inni sprzedawcy, nie tylko same organa administracyjne. Istnieje tam instrument prawny wanny Abmahnung, czyli swego rodzaju upomnienie. Takie upomnienie mogą wystosować nie tylko różne podmioty zrzeszające sprzedawców jak izby handlowe czy stowarzyszenia, ale także sami sprzedawcy, czyli po prostu konkurencja. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie obowiązujących przepisów. Kary mogą być bardzo nieprzyjemne, lepiej jest więc ich unikać.

Gdzie sprzedawać?

Podstawowa forma sprzedaży może być oczywiście własny sklep internetowy. Otwierając go trzeba pamiętać o takich samych zasadach jak przy uruchamianiu sklepu na każdym innym rynku. Sama strona musi być intuicyjna i wygodna. Trzeba umożliwić maksymalną automatyzację wszystkich procesów. Możliwość szybkiego opłacenia zamówienia i śledzenia go na każdym etapie. Trzeba wtedy też zadbać o odpowiedni marketing – pozycjonowanie, reklamy w mediach społecznościowych i Google Ads. Jednak Niemcy to także rynek, gdzie duże udziały mają marketplace’y. Są to Amazon i eBay. W obu przypadkach wdrożenie tam sprzedaży jest niezwykle łatwe. Szczególnie na tym drugim. Amazon ma dość restrykcyjne wymogi, jednak również tam warto zacząć działać. Trzeba tylko oferować swoje przedmioty zgodnie z zasadami tam panującymi. Na pewno dużo łatwiej wypromować tam swoje produkty niż w tradycyjnym sklepie internetowym nie znając specyfiki rynku.

Co warto wiedzieć o niemieckich konsumentach?

Sprzedając jakiekolwiek towary, trzeba odpowiednio poznać konkretny rynek. W tym przypadku zachowania i upodobania niemieckich konsumentów. Mimo że w wielu kwestiach będą one zbliżone do tych po wschodniej stronie Odry to jednak warto dowiedzieć się co wyróżnia ten rynek albo na co zwrócić uwagę sprzedając na nim. Przygotowaliśmy kilka informacji i porad, które pozwolą szybciej rozkręcić sprzedaż albo też bardziej dostosować ofertę pod niemieckiego konsumenta.

  1. Ekologia. Niemcy to bardzo świadomi konsumenci, a także bogatsi niż większość europejskiego społeczeństwa. Dzięki temu postawy ekologiczne mają tam większe znacznie niż w innych krajach tej części świata. Są oni na przykład dopłacić do zakupów do 5%, po to, aby zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery. Wynika to między innymi z tego, że Niemcy wierzą, iż nie tylko odgórne działania mają wpływ na klimat i środowisko, w jakim żyjemy, ale także zachowania i postawy jednostki. Można z tego wysnuć kilka wniosków. Na pewno warto dać możliwość wyboru różnych towarów tej samej klasy jednak w dwóch cenach i o różnym wpływie na środowisko. Oczywiście to pozyskiwane i produkowane w mniej inwazyjny sposób będą droższe, ale właśnie być może na nie zdecydują się Niemieccy konsumenci.
  2. Energooszczędność. To wiąże się w pewien sposób także z poprzednim podpunktem. Już od zeszłego stulecia producenci sprzętu elektronicznego zobowiązani są do umieszczania nim oznaczania klasy energetycznej. Sprzęt, który pobiera najwięcej otrzymuje klasę G, natomiast taki, który jest najbardziej efektywny energetycznie A+++. Prawie 70% niemieckich konsumentów zawraca uwagę na to oznaczanie.
  3. Sposób robienia zakupów. Zakupy przez Internet to niebywała wygoda. Można dokonywać je z każdego miejsca, dzięki temu, że można robić to na komputerze, telefonie czy tablecie. Jako sprzedawca warto więc wiedzieć, w jaki sposób robią to klienci. W przypadku Niemiec ponad połowa używa do tego smartfonów. Można z tego wysnuć prosty wniosek, że warto, aby strona była możliwe przyjazna smartfonom i oferowała wszelkie udogodnienia dotyczące tej formy zakupów.
  4. Komunikacja z klientem. Niemieccy klienci szukają miejsc i sprzedawców przyjaznych. Czyli takich, gdzie będą nie tylko mogli dokonać zakupów, ale także uzyskać porady w określonych kwestiach. Dlatego niemieccy sprzedawcy starają się umożliwić klientom komunikacje za pośrednictwem różnych kanałów. Coraz większą rolę odgrywają także boty, który pozwalają zaoszczędzić czas obsłudze sklepu.

Gdzie się reklamować?

Jeśli chodzi o promowanie swojego biznesu to podobnie jak w przypadku polski ważną rolę będą pełniły pozycjonowanie i Google Ads. Jeśli chodzi o media społecznościowe to najpopularniejsze to Facebook i Instagram. W zależności od wieku grupy docelowej warto zainteresować się także Tik-Tokiem i Snapchatem. W przypadku różnego rodzaju platform warto zwrócić uwagę na wewnętrzne systemy reklamowe.

Sprzedaż w Niemczech – posumowanie

Rynek niemiecki to na pewno ogromny potencjał, jeśli chodzi o sprzedaż internetową. Warto rozpocząć tam sprzedaż, gdyż jest tam po prostu dużo konsumentów. Dobrze jest zwrócić uwagę na to, co jest ważne dla klientów z tego regionu przygotowując swoją ofertę, czyli wygoda, ekologia i spełnianie wymogów prawnych. W przypadku tego rynku ta ostania rzecz jest niezwykle istotna, gdyż niemieccy konsumenci, ale przede wszystkim konkurencja jest bardzo skrupulatna.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X