Nazwa sklepu internetowego – jak ją wybrać i czym się kierować?

Na sprawnie działający i dochodowy sklep internetowy składa się wiele elementów. Muszą one ze sobą współgrać i wzajemnie się uzupełniać. Nie wystarczy świetna oferta, jeśli klient w ogóle nie będzie wiedział o jej istnieniu. Nawet największe pieniądze przeznaczone na promocję na niewiele się zdadzą, jeśli przekaz w materiałach reklamowych nie będzie jasny. To samo tyczy się nazwy. Wbrew pozorom jest to jeden z najważniejszych elementów sklepu. To właśnie nazwa powinna przychodzić klientom pierwsza na myśl, jeśli pojawi się w nich potrzeba zakupu jakiegoś artykułu, który jest w ofercie sklepu. Dlatego warto poświęcić chwile na wymyśleniu takiej nazwy, która po prostu się sprawdzi? Jak wybrać nazwę i czym się przy tym kierować? O tym piszemy w dzisiejszym artykule.

Analiza konkurencji na początek

Zanim przystąpi się do wymyślania nazwy swojego sklepu internetowego, warto wiedzieć jakiej nazwy nie nadawać. W tym celu warto sprawdzić, jak nazywają się sklepy prowadzone przez konkurencję. Podobna nazwa to nigdy nic dobrego. Zakładając sklep internetowy, chce się pracować na własną markę, a nie być kojarzonym z czymś innym. Nazwa podobna do konkurencji sprawia, że sklep traci swoją indywidualność. Niektórym może wydawać się, że to dobry pomysł i ludzie będą trafiać do sklepu, gdyż pomylą go z tym o bardziej ugruntowanej pozycji. Jednak nie dość, że jest to sposób wątpliwy pod względem moralnym, jeśli chodzi o praktyki biznesowe, to także trzeba pamiętać, że działa to w drugą stronę. Podobna nazwa może sprawiać, że klienci, chcąc wpisać w wyszukiwarkę nazwę sklepu mogą trafić właśnie do konkurencji, nawet jeśli nie takie były ich zamiary.

Przy analizowaniu konkurencji warto przyjrzeć się ogólnym trendom. Istnieje dwie metody doboru nazwy. Jedna mówi o tym, że powinna ona w jakiś sposób kojarzyć się ze sprzedawanym asortymentem. Ma to pomóc w tworzeniu spójnej narracji marki. Wymieniając nazwę sklepu, od razu będzie wiadomo co w nim można kupić. Przykłady takich nazw to: Euro RTV AGD, Media Markt, eobuwie. Jednak niektórzy decydują się na nazwy, które nie kojarzą się w żaden sposób z oferowanym asortymentem. Co więcej, niekoniecznie muszą coś w ogóle znaczyć. Są to między innymi: Allegro, Amazon, Empik, eMAG.

Co wybrać?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Po zaprezentowanych przykładach widać, że jedna i druga praktyka mogą się sprawdzić. Równie dobrze pewnie można znaleźć przykłady obu sposobów, które nie odniosły sukcesu.

Do kiego kierowana jest oferta sklepu?

Warto zastanowić się kto będzie klientem sklepu już przy tworzeniu jego nazwy. Inna nazwa sprawdzi się dla sklepu z zabawkami, inna w sprzedaży jakichś artykułów młodzieżowych a jeszcze inna przy ekskluzywnym butiku. W przypadku tego ostatniego nie zawsze idealnym sposobem będzie krótka i prosta nazwa. Może sprawdzić się też coś zapożyczone na przykład z jeżyka włoskiego co będzie dobrze brzmieć. Sprzedając figurki do gier fantasy czy RPG można pokusić się o jakąś ciekawą nazwę składającą się z dwóch członów. Jeśli chodzi o sklepy z zabawkami, to dobrze sprawdzają się nazwy kojarzące się z asortymentem. Warto zastanowić się, czy osoba, do której kierowana jest oferta, będzie umiała wymówić nazwę sklepu. W niektórych przypadkach użycie zagranicznych słów się sprawdzi, w innych nie.

Prostota i łatwość zapamiętania

Przeważnie najlepiej dobrać prostą i łatwą do zapamiętania nazwę. Jest to szczególnie ważne na samym początku prowadzenia działalności. Jeśli chce się dotrzeć z nową marką do dużej liczby klientów, muszą być oni w stanie łatwo zapamiętać nazwę. Żeby taka była należy kierować się kilkoma zasadami.

  1. Krótko. Nazwa powinna być możliwie krótka. Długa i składająca się z kilku słów będzie trudna do zapamiętania.
  2. Unikanie powszechnie używanych zwrotów. Nie warto nadawać sklepowi nazwy powszechnie używanego słowa. Nastręcza to wiele trudności w promocji sklepu. Zacznijmy od pozycjonowania. Załóżmy, że sklep sprzedaje artykuły biżuterię wyprodukowaną w Etiopii. Nazwanie sklepu Abisynia, czyli dawną nazwą tego Państwa powoduje, że będzie się miało dużą konkurencją przy pozycjonowaniu. Chociażby w postaci Wikipedii, którą trudno będzie pokonać. Klient będzie chciał wyszukać sklep, może mieć z tym problemy, gdyż będą mu się właśnie wyświetlały właśnie różne strony dotyczące podróży, geografii itp.
  3. Jak się słyszy, tak się pisze. Ważne, żeby nazwa pozwalała na prosty zapis. Ktoś, słysząc nazwę musi od razu wiedzieć jak ją zapisać. W przypadku problemów z zapisem może mieć trudności w znalezieniu takiego sklepu w Internecie.
  4. Unikanie polskich znaków. W nazwie domeny nie można ich używać, nie warto więc dawać je w nazwie sklepu.
  5. Pamięć o rozwoju. Nazwa powinna być możliwe uniwersalna. Nierzadko wraz z rozwojem sklepu poszerza się jego asortyment. W takim przypadku nazwa może przestać być aktualna. Przykład? PsieZabawki, taka nazwa sugeruje, że sprzedaje się artykuły dla psów. Włączając do oferty akcesoria przydatne w hodowli zwierząt egzotycznych, sprawia się, że przekaz jest niespójny.
  6. Unikalność. Nazwa powinna sprawiać, że będzie kojarzyć się wyłącznie z jednym konkretnym sklepie.

Burza mózgów, brak pośpiechu i domena

Przede wszystkim nie warto spieszyć się z wymyślaniem nazwy. Powinna być ona przemyślna. Lepiej zastanawiać się pięć razy dłużej niż wybrać jakąś pochopnie i później wielokrotnie tego żałować. Dobrym pomysłem jest też skorzystanie z pomocy innych przy wyborze nazwy. Namów rodzinę lub przyjaciół, aby podali swoje propozycje. Być może wśród nich znajdziesz właśnie tą jedyną. Często sprawdza się wybór poprzez eliminację. Można najpierw zebrać wszystkie nazwy i analizować każdą po kolei, eliminując te, które nie spełniają wymagań. Następnie z tych, które zostaną wybrać tą najlepszą. Potem można jeszcze „przespać” się z nią i jeśli na drugi dzień, wciąż wydaje się dobrym wyborem to wykupić taką domenę. Tak, trzeba o tym pamiętać. Nazwa powinna być taka sama jak domena, ułatwi to identyfikację sklepu.

Nazwa sklepu internetowego – podsumujmy!

Wybór nazwy jest niezwykle ważny. Dlatego powinna to być przemyślana decyzja. Nazwa to pierwsze skojarzenie o danym sklepie. Dlatego powinna być ona łatwa do zapamiętania i prosta do zapisania. Nie powinna pozwolić na pomyłkę z konkurencją – musi wiec być unikalna. Niekoniecznie natomiast trzeba decydować się na taką, która będzie kojarzyć się z asortymentem sklepu. Równie dobrze może sprawdzić się taka, w ogóle niezwiązana z oferowanymi produktami. Jednym z istotnych elementów jest, aby była spójna z nazwą domeny. Musi pozwalać także na rozwój sklepu, czyli nawet w przypadku poszerzenia asortymentu nie powinna stracić na aktualności. Warto zastrzec nazwę w odpowiednim urzędzie, aby nie obawiać się nieuczciwej konkurencji. Przy wymyślaniu nazwy dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy innych osób, czyli zrobienie tak zwanej burzy mózgów.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A i otrzymaj dodatkowy rabat na sklep internetowy lub platformę B2B!

Dowiedz się więcej

X