E-commerce – co to jest?

Kiedyś handel był domeną sklepów stacjonarnych. Wszystko trzeba było kupować od lokalnych sprzedawców. Z czasem rozwinęła się sprzedaż wysyłkowa, miała ona szczególnie duże znacznie w Stanach Zjednoczonych. Obecnie niemal z każdego miejsca można zakupić cokolwiek. Przyczynił się do tego internet. Handel internetowy rozwija się nie zwykle szybko, dotyka coraz większą liczbę branż, nawet tak tradycyjnych, jak spożywcza. Czym jest e-commerce? O tym w tym artykule!

E-commerce, od czego pochodzi nazwa i podstawowe informacje

E-commerce pochodzi od angielskiego electronic commerce, czyli po prostu handel elektroniczny. Samo pojęcie e-commerce obejmuje całą branżę i wchodzi w jego skład wiele elementów. E-commerce to nie tylko sklepy internetowe jako takie, mogą to być różne portale i platformy. Poniżej opisujemy je bardziej szczegółowo.

  1. Sklep internetowy – jest to bardzo popularne narzędzie służące do sprzedaży internetowej. Sklep to jedna marka, znajdują się w nim zawsze towary od jednego sprzedawcy. Choć oczywiście może to być internetowy supermarket, gdzie będzie wiele artykułów z wielu różnych branż. Sklepy internetowe mogą powstawać od podstaw, jak i w oparciu o różnego typu oprogramowanie open source. W obu tych przypadkach koniecznie jest, by robił to ktoś z odpowiednią wiedzą techniczną, żeby sklep był w pełni funkcjonalny. Trzecia opcja to postawienie sklepu, wykorzystując oprogramowanie w formie platformy sprzedażowej. Założenie takiego sklepu jest szybkie, łatwe i tanie. Koszt to niewielki abonament opłacany co miesiąc. Właśnie CStore działa w takiej formie.
  2. Kolejny rodzaj kanału e-commerce to różnego rodzaju usystematyzowane platformy e-commerce – przykładem takich platform jest na Allegro lub Amazon. Sprzedawać w nich może każdy, oczywiście spełniając określone warunki. Taka platforma zarabia na prowizji od sprzedaży lub jakiejś konkretnej stałej opłacie, zależnie od modelu biznesowego.
  3. Portale ogłoszeniowe – działają one podobnej zasadzie co platformy e-commerce, jednak są znacznie mniej usystematyzowane. Służą bardziej wystawieniu ogłoszeń i kontakcie kupującego ze sprzedającym. Nie w nich zintegrowanych systemów płatności lub innych zaawansowanych funkcji. Cały proces sprzedaży jest po prostu ustalany i regulowany pomiędzy kupującym i sprzedającym.
  4. Różnego rodzaju fora i grupy lub media społecznościowe – nie jest to typowy rodzaj e-handlu, ale rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie zarówno na Instagramie, jak i Facebooku można przedstawiać swoją ofertę. Do tego dochodzi handel na różnego rodzaju grupach Facebookowych, które są bardzo popularne. Wreszcie fora branżowe i tematyczne. Mimo że ich popularność w ostatnich latach maleje, to wciąż w niektórych branżach wystawia się tam ogłoszenia.

Rodzaje e-commerce

Handel internetowy nie zawsze musi być bezpośrednio związany ze sprzedażą do klienta indywidualnego. Dwa najważniejsze rodzaje działalności to B2B i B2C istnieje też C2C – mniej oczywisty. Czym są? Wyjaśniamy niżej.

  1. B2B, czyli business to business to wszystkie transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami gospodarczymi. Taka sprzedaż może odbywać się zarówno poprzez platformy sprzedażowe, jak i przez handlowców, z którymi można kontaktować się przez internet.
  2. B2C, czyli business to consumer. To ten pierwszy i najbardziej oczywisty handel internetowy. To transakcje pomiędzy sprzedawcą, który jest firmą, a osobą prywatną, czyli konsumentem. Takie transakcje mogą mieć miejsce na wszystkich wymienionych wcześniej platformach.
  3. C2C, czyli customer to customer. Jest to sprzedaż pomiędzy prywatnymi osobami. Odbywa za pośrednictwem portali społecznościowych i różnych ogłoszeniowych, jak wymieniony wcześniej OLX. Taka sprzedaż może być też prowadzona na eBay czy Allegro.

Kto działa w e-commerce?

Tak naprawdę ze względu na branże i skalę biznesu w e-commerce może działać niemal każdy. Może być świetnym narzędziem dla sieci handlowych, aby wyjść z ofertą do Internetu. Tacy gracze mają też przeważnie dużo środków na promocję i uruchomienie sprzedaży, są więc w krótkim czasie w stanie rozwinąć sprzedaż na wysokim poziomie. E-commerce to także świetne narzędzie dla tradycyjnych pojedynczych sklepów. Dzięki ofercie w Internecie mogą oni wyjść do klienta spoza rynku lokalnego. E-commerce to także idealne miejsce dla wszelkiej maści producentów, którzy wykorzystując Internet, mogą ominąć pośredników i dystrybutorów i dzięki temu zarobić więcej na swoich produktach. Ten model sprzedaży to także szansa dla różnych rzemieślników, którzy do tej pory mieli problem z dotarciem do szerokiego grona klientów – przez Internet o to łatwiej. E-commerce to także świetna okazja dla zwykłych osób, które chcą zacząć własną działalność lub planują stworzyć dodatkowe źródło dochodu. Obecnie próg wejścia w e-commerce jest bardzo niski i jest to model biznesowy dostępny dla niemal każdego.

Jeśli chodzi o branże to tutaj również trudno znaleźć taką, w której działanie nie przynosiłoby żadnych efektów. Przez Internet sprzedaje się wszystko od żywności, przez zabawki, elektronikę po wyroby hutnicze. Oczywiście znajdą się produkty, które przez Internet sprzedać ciężko. Jednak większość firm, nawet jeśli nie pozwala na złożenie zamówienia przez internat, to często w tej formie dostępna jest ich oferta i dzięki bezpośredniemu kontaktowi ze sprzedawcą można nabyć daną rzecz. Może to dotyczyć między innymi różnego maszyn czy linii produkcyjnych.

Zalety e-commerce

E-commerce to mnóstwo korzyści. Przede wszystkim próg wejścia jest bardzo niski. Najtańsze oprogramowanie do założenia sklepu to koszty rzędu 20 zł miesięcznie.  Jeśli wiec jest się jakimś drobnym producentem-rzemieślnikiem jest to łatwy sposób na sprzedaż swoich produktów. Jest jeszcze dropshipping, w którym nie trzeba mieć nawet towarów, aby móc prowadzić sprzedaż. E-commerce to także nisze koszty niż w przypadku tradycyjnego handlu. Nie trzeba wynajmować powierzchni w najdroższych lokalizacjach. Mając własny towar, wystarczy magazyn w dowolnej lokalizacji lub jeśli nie handluje się w dużych ilościach, to magazynować można go nawet jakimś budynku na własnej posesji. Wszystkie operacje związane z prowadzeniem sklepu można wykonywać z domu, nie potrzeba wynajmować biura. Sklep internetowy to także możliwość sprzedaży 24 godziny na dobę. Może więc zarabiać, kiedy samemu dosłownie „się śpi”. Szerokie możliwości, jeśli chodzi o marketing takiego sklepu. Obecne narzędzia pozwalają promować swój sklep na wiele sposobów, od pozycjonowania, przez reklamy w mediach społecznościowych i innych miejscach, po marketing oparty na współpracy z twórcami różnych treści internetowych. Sklep internetowy to także nielimitowana ilość produktów. Nie ogranicza tu nikogo metraż jak w przypadku tradycyjnego.

Metoda prowadzenia biznesu e-commerce ze względu na magazynowanie towaru

Sprzedaż w Internecie pozwala na kilka sposobów prowadzenia działalności. Metodą niezwykle zyskująca na popularności jest dropshipping. Polega to na tym, że towar znajduje się w magazynie hurtowni. To ona zajmuje się całą logistyką związaną z towarem. Kupujący wprawdzie zamówienie składa w sklepie, który współpracuje z hurtownią, ale to ona kompletuje zamówienie i wysyła towar do klienta. Oczywiście klient płaci za towar sklepowi i to on jest stroną w tej transakcji. Jest to model o najniższym progu wejścia. Jednak również, jeśli chodzi o marże, to będzie ona tutaj najniższa ze względu na bycie uzależnionym od cen, jakie oferuje hurtownia. Także niewielka jest tutaj kontrola nad całym procesem zamówienia.

Można działać w sposób tradycyjny, czyli sprzedawać towary, które ma się we własnym magazynie. Trzeba wtedy wynająć powierzchnię magazynową lub posiadać własny. W ten sposób wprawdzie koszty magazynowania ogólnie są największe, ale jednocześnie można zarobić najwięcej na pojedynczej sztuce towaru. Jest jeszcze tak zwany fullfillment. To sposób pośredni, pomiędzy poprzedni dwoma. Posiada się własny towar, ale nie posiada się magazynu. Po prostu towary wysyła się do zewnętrznej firmy, która zajmuje się ich magazynowaniem. Także ta firma odpowiada za zbieranie i wysyłkę zamówień. W takim przypadku ma się zdecydowanie większy wpływ na kształt całego procesu niż w dropshippingu. Często można personalizować w bardzo dużym stopniu samo pakowanie towaru i to, co znajduje się w paczce, np. materiały marketingowe itp.

Jak założyć sklep internetowy?

Dziś niemal każdy może założyć własny sklep internetowy. Zacząć trzeba od wyboru tego, na czym będzie oparty sam sklep internetowy. Można też oczywiście działać w oparciu o platformy e-commerce typu Allegro czy Amazon. Do wyboru są wiec wspominanie trzy wcześniej sposoby:

  1. stworzenie portalu od zera,
  2. oprogramowanie open source,
  3. oprogramowanie, które oferuje tak zwany „gotowy sklep internetowy” – trzeba go tylko odpowiednio skonfigurować.

Kolejny etap to oczywiście wybór towaru, jakim się będzie handlować.  Wybór odpowiednich dostawców to niezwykle ważna część planowania działań związanych z e-sklepem. Trzeba też odpowiednio zaplanowania metody marketingowe, które należy wdrożyć. Po uruchomieniu nie można oczywiście zapomnieć o sprawnej i rzetelnej obsłudze klienta, automatyzowaniu działań i ciągłym rozwijaniu sklepu.

E-commerce trendy na 2021 rok i podsumowanie

Jak widać e-commerce to gałąź gospodarki, która daje niesamowicie duże możliwości, jeśli o sprzedaż. Oczywiście tak jak każde inne przedsięwzięcie musi być odpowiednio zaplanowane i przemyślane. Jednak jest w nim wiele sposobów i próg wejścia można obniżyć do minimum. E-commerce to także ciągły rozwój.

2021 rok wciąż pozostaje w wielu obszarach zagadką. Na pewno da się zauważyć coraz wyższe wymagania klientów nie tylko o sam towar, ale i obsługę klienta. W Polsce w niektórych sklepach aż 30% zamówień realizowanych jest za pomocą paczkomatu, dlatego na pewno klient musi mieć możliwość szerokie wyboru, nie, tylko jeśli chodzi o towar, ale i metody przesyłki. 2021 to także coraz więcej usług i towarów przenoszonych do internetu. Artykuły spożywcze, ale także usługi takie jak terapie czy szkolenia będą odbywać się w znacznym stopniu on-line, co dotychczas było tylko marginesem. Dlatego e-commerce w 2021 to nie tylko towary, ale też usługi. Ten rok to także wciąż rozwój automatyzacji realizacji zamówień, jak i całej obsługi klienta. Coraz więcej spraw zamiast żywych osób będą rozwiązywać tak zwane boty, warto się temu przyglądać.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X