UX a e-mail marketing – co musisz wiedzieć?

Email marketing to bardzo niedoceniany sposób na zdobywanie nowych klientów. Przede wszystkim ma on średnio największy zwrot z inwestycji w porównaniu do innych kanałów. Błędem jest więc z niego nie korzystać. Oczywiście każdą akcję mailową trzeba dobrze zaprojektować, aby była skuteczna.

Co to email marketing?

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia czym jest UX email marketingu, wytłumaczymy czym jest to drugie wyrażenie. Jest to tak naprawdę wszelka aktywność ze swoimi klientami, czy też potencjalnymi klientami, która ma długofalowo, lub natychmiast skłonić ich do skorzystania z usług lub produktów firmy. Za pośrednictwem maila. Będą to więc zarówno newsletter, jak i maile sprzedażowe, czy takiej mające na celu pozyskanie leada.

Czym jest UX?

UX to skrót od user experience. Można to przetłumaczyć jak doświadczenia użytkownika. I tym w rzeczywistości jest. Są to po prostu wszystkie odczucia jakie ktoś ma podczas korzystania z usługi czy produktu. Zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Oczywiście z reguły będzie chciało się wywoływać te pozytywne. W przypadku email marketingu będzie to wszystko to, co towarzyszy komuś podczas czytania maila.

Cele email marketingu

Przyjrzymy się temu, jakie cele może mieć wykorzystywanie email marketingu. Może to być dotarcie z jakąś treścią do klienta, czyli po prostu sprawienie, żeby przeczytał on maila. Niektórzy będą chcieli żeby kliknął w jakiś odnośnik, prowadzący np. do landing page. Jeszcze innym będzie zależeć, żeby ktoś odpisał na maila. Jednak koniec końców wszyscy mają za cel sprawienie, żeby ktoś skorzystał z usług czy kupił jakiś produkt, albo przynajmniej dał im szansie na przeprowadzenie rozmowy czy innej formy sprzedaży.

Dlaczego warto wybierać email marketing?

Jest wiele zalet tej metody, mimo że wydaje się dość archaiczna i mało skuteczna. Takie wrażenie jest popularne głównie ze względu, że każdy z nas dostaje dziennie dziesiątki mailów ze spamem, jeśli tylko jego mail trafił do jakiejś łatwo dostępnej bazy. Do najważniejszych zalet i możliwości jakie daje email marketing należą:

  1. Precyzyjne docieranie do określonej grupy odbiorców. Oczywiście żeby to było możliwe, trzeba wcześniej taką grupę sobie stworzyć. Jednak jeśli dociera się do bardzo konkretnych osób, to po prostu zwiększa się szanse na to że osiągnie się swój cel. W końcu ma się świadomość, że wiadomość dotarła do osób, które w jakiś sposób są zainteresowane produktem.
  2. Możliwość personalizacji przekazu. Maile dają także dużą możliwość personalizacji, w końcu można dowolnie kształtować ich treść. W przypadku na przykład reklamy czy postu w social mediach jest to znacznie trudniejsze, bo nie ma się pełnej kontroli nad tym, do kogo trafi przekaz. W przypadku maila jest całkiem inaczej i można tworzyć tak naprawdę nawet bardzo osobiste treści.
  3. Niskie koszty. W reklamach w social mediach, czy Google Ads płąci się za każde kliknięcie. W przypadku maila koszt jest jednorazowy. W najtańszej wersji będzie kosztować tylko czas, jaki się poświęci na napisanie maila. Oczywiście warto korzystać z programów, które usprawniają wysyłanie newsletterów, jednak koszty z tym związane są niższe niż koszty reklamy.
  4. Automatyzacja. Wróćmy więc do wspomnianych wcześniej programów. Dzięki nim można w dużym stopniu zautomatyzować działania związane z wysyłaniem maili. To z kolei pozwala na oszczędność czasu.
  5. Możliwość docierania do dużego grona osób. Maile można wysyłać do praktycznie nieograniczonej liczby osób. Oczywiście warto wybierać jakąś grupę docelową, żeby po prostu nie tworzyć spamu, bo za taki można uznać trafienie z ofertą do osób, które w żaden sposób nie mogą nią być zainteresowani.

Formy email marketingu

Zdobywać klientów dzięki mailom można w bardzo różny sposób. Poniżej wymieniamy najbardziej powszechne formy email marketingu

  1. To forma, która sprawdza się w przypadku sklepów, czy firm usługowych, które chcą informować np. o nowościach w ofercie. Choć oczywiście to nie jedyna opcja. W ten sposób można przekazywać też jakieś treści ekspercie czy poradnikowe.
  2. Maile okolicznościowe. Email to świetny sposób żeby np. złożyć życzenia urodzinowe czy z jakiejś innej osobistej okazji napisać do klienta.
  3. Może to być zaproszenie na imprezę, jakieś wydarzenie rzeczywiste, ale też na webinar czy do innej aktywności online.
  4. Real time marketing. Reagowanie na bieżące wydarzenie może świetnie sprawdzić się w marketingu. Jednym ze sposobów na to jest właśnie wysłanie maila w jakiś sposób nawiązującego do bieżącej sytuacji.
  5. Emaile transakcyjne. Będą to wszystkie te maile, które mają związek z transakcją dokonaną przez klienta. To jak będzie wyglądał mail jaki klient otrzyma po zakupie jakiegoś produktu czy usługi, także jest bardzo ważne, jeśli myśli się przyszłościowo i chce, żeby został on stałym nabywcą i regularnie dokonywał zakupu.

Zapis do newsletteru

Oczywiście zanim wyśle się do swoich użytkowników maila, trzeba zdobyć ich adresy mailowe. Żeby to to było możliwe muszą się oni zapisać do newsletteru. Przede wszystkim powinno się pamiętać, że taki formularz nie powinien być w żaden sposób nachalny. To znaczy musi dobrze komponować się z resztą strony. żeby łatwiej zachęcić do zapisania się do niego, można oferować swoim klientom jakieś korzyści za samo zarejestrowanie się. Dobrym pomysłem jest kod rabatowy. Klienci zawsze szukają okazji do zaoszczędzenia, a dzięki temu można w łatwy sposób zdobyć ich adresy mailowe i zgody na wysyłkę. Oczywiście taki formularz powinien też być możliwie krótki w treści i być w nim tylko to co konieczne do uzyskania maila.

Tytuł maila – najważniejszy element

Jak już pisaliśmy wcześniej, dziennie otrzymuje się bardzo dużo wiadomości mailowych. Dlatego też najważniejsze będzie, żeby kogoś skłonić do jego otwarcia. Jeśli to się uda, to znacznie zwiększa się szanse, że ktoś przeczyta maila. Dlatego to, jak będzie brzmiał tytuł powinno się odpowiednio przemyśleć. Wszystko po to, aby klient po prostu czuł potrzebę otwarcia maila, a będzie to możliwe właśnie dzięki pozytywnemu doświadczeniu, a więc dobremu UX. Przeważnie najlepiej sprawdzają się krótkie tytuły o jakiejś charakterystycznej nazwie. Oczywiście jeśli ma się bardzo dobrze dopracowaną grupę docelową, można od razu trafić dzięki tytułowi w potrzeby tych osób. Właśnie miedzy innymi dlatego, email marketing to tak świetna metoda.

Treść maila

Użytkownikowi cały czas musi towarzyszyć jakieś pozytywne doświadczenie podczas czytania maila, albo trzeba go w jakimś stopniu zainteresować. Ludzie mają dziś niewiele czasu i bardzo filtrują informacje. Tak więc jeśli coś ich nie interesuje lub nudzi, potrafią to porzucić w połowie. Podobnie może być z mailem. Dlatego trzeba dobrze przemyśleć każde zdanie jakie się w nim pojawi. W pewien sposób każde kolejne zdanie powinno prowadzić do tego, że klient chce przeczytać kolejne. Oczywiście takie coś jest możliwe w konkretnych rodzajach maili. Jednak nawet jeśli tylko wysyła się newsletter z informacją o nowych produktach w ofercie czy też jakichś promocjach, to warto tworzyć to w jakiś wyróżniający się sposób. Wszystko po to, żeby klient potraktował tę wiadomość inaczej, niż dziesiątki spamu, które dostaje każdego dnia.

Formatowanie

Nikt nie lubi czytać ścian tekstu, dlatego tak ważne jest aby odpowiednio formatować swoje treści. Powinno rozdzielać się poszczególne bloki tekstu akapitami. Warto używać pogrubień wypunktowań i tworzyć po prostu treściwe i konkretne komunikaty. Ważna będzie oczywiście także czytelna czcionka.

Regularność

Jeśli chodzi o newsletter to warto wysyłać go regularnie, to wszystko pomaga nawiązać bliższa relację z klientem. Dobrym pomysłem jest także w każdym mailu zapowiadać w jakiś interesujący treść kolejnego maila. Wszystko po to, żeby klient miał w głowie to, że może oczekiwać kolejnych ciekawych informacji., Dzięki temu łatwiej będzie go skłonić do tego, żeby maila otwarł.

Stały szablon maila

Nawiązaniu relacji pomoże też utrwalenie się szablonu maila z firmą. To znaczy każdy mail wysyłany z Twojej firmy powinien wyglądać, jeśli chodzi o format, podobnie, albo mieć jakieś charakterystyczne cechy. Chodzi o to, żeby użytkownik bez konieczności czytania treści wiedział, że jest to mail z tej konkretnej firmy.

UX a e-mail marketing – podsumowanie

Wszystkie te rady sprawią, że dużo łatwiej będzie zaplanować kampanię mailową. Dobrze zaprojektowana kampania może bardzo pozytywnie zaskoczyć jeśli chodzi o efekty. Szczególnie jeśli porówna się ją z innymi kanałami sprzedaży.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X