Sukces Amazon.com – case study

Amazon.com to dziś bezdyskusyjny i wyznaczający nowe trendy lider branży e-commerce na świecie. Jak wyglądała droga Amazona do sukcesu?

W 1994 roku trzydziestoletni analityk finansowy postanowił przenieść sprzedaż książek do raczkującego wówczas Internetu. Pierwszą książkę udało mu się sprzedać dopiero rok później. Amazon.com przetrwał kryzys związany z widocznym po 2000 roku pęknięciem tak zwanej bańki internetowej, który zahamował rozwój wielu internetowych biznesów. Co zaważyło na sukcesie właśnie tej firmy?

Jeff Bezos posiada doskonałe przygotowanie merytoryczne do prowadzenia biznesu. Ukończył prestiżowy Uniwersytet Princeton, następnie przez cztery lata pracował jako analityk finansowy w spółce D. E. Shaw & Co. Firma ta zajmuje się inwestycjami w obszarze nowych technologii i zarządzaniem inwestycyjnym. Bezos od początku swojej kariery działał więc na pograniczu finansów i nowych technologii. Doskonałe wyczucie rynku poparte mocnymi analizami pozwoliło mu na trafne przewidzenie gwałtownego rozwoju handlu internetowego.

Początkowo Amazon był jedynie księgarnią internetową. Założyciel stopniowo powiększał jednak zakres działań o nośniki muzyki czy filmy na DVD, by poprzez stopniową ewolucję maksymalizować ofertę o najróżniejsze segmenty produktów. Poza olbrzymim wyborem Amazon postawił na dostępność swoich produktów. Amazon.com posiada swoje oddziały w obu Amerykach, Europie i Azji, będąc w stanie dostarczyć zakupiony towar teoretycznie w każde miejsce na Ziemi.

Rozwój Amazona od zawsze oparty był na nowych technologiach. Zanim w 2002 roku świat usłyszał o kosmicznych aspiracjach Elona Muska, Jeff Bezos w 2000 roku, dzięki pieniądzom zdobytym na Amazonie, założył przedsiębiorstwo Blue Origin. Zajmuje się ono komercyjną eksploracją kosmosu. Równocześnie Amazon angażuje się w rozwój analityki internetowej. Do grupy Amazon należy znany portal zbierający i przetwarzający dane o stronach internetowych Alexa Internet. Wydajne i nowatorskie zaplecze z obszaru Big Data jest niezwykle pomocne w obszarze analityki związanej z e-commerce. W 2016 roku sklep Jeffa Bezosa rozgrzał media związane z nowymi technologiami i e-commerce, kiedy to jako pierwszy przeprowadził udaną dostawę zakupionego w swoim sklepie produktu za pomocą drona. Więcej na ten temat pisaliśmy w naszym artykule pod tytułem „Wysyłka towarów za pomocą dronów”.

Przemyślana strategia ostrożnego, ewolucyjnego rozwoju firmy pomogła Amazonowi przejść „suchą stopą” przez kryzysy z 2000 i 2007 roku. Dobre przygotowanie merytoryczne założyciela firmy w zakresie analityki i finansów w połączeniu z otwartością na nowe technologie oraz uciekanie od ryzykownych posunięć okazało się receptą na sukces. Amazon póki co oficjalnie nie jest obecny na polskim rynku, niemniej możemy zamawiać produkty z dostępnego w wersji polskojęzycznej niemieckiego wydania serwisu.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X