Social media marketing – co to jest?

Dziś trudno wyobrazić sobie społeczne życie bez Facebooka, czy Instagrama. Coraz większą popularność zdobywa także TikTok. Mamy też Twittera czy LinkedIna Jeśli prowadzi się sprzedaż towarów lub usług w Internecie, wszędzie tam powinno się być obecnym. Social media to świetny kanał sprzedaży, nie powinno się więc o nim zapominać. Dziś powiem o tym, jak tam działać, żeby skutecznie zwiększać swoją sprzedaż.

Promocja w social mediach – co to takiego?

Istnieje wiele różnych sieci społecznościowych. Każda z nich przeznaczona jest dla trochę innej grupy docelowej, choć oczywiście w dużej części te grupy pokrywają się ze sobą. Jednak wszystkie najpopularniejsze serwisy społecznościowe to miliony użytkowników. Promocja w nich może przybierać różną formę i mieć różne cele. Zawsze jednak celem końcowym, będzie w jakiś sposób rozwój biznesu, czyli zdobywanie nowych klientów. Choć nie zawsze poprzez bezpośrednie działania.

Dlaczego warto działać w social mediach?

Przede wszystkim dlatego, że jest tam dużo użytkowników. Niezależnie od tego o jakim portalu mówimy. Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, TikTok – wszędzie tam są miliony potencjalnych klientów. Oczywiście nie w każdej branży sprawdzi się każdy z tych kanałów. Trzeba go dobrać w zależności od tego, do kogo kieruje się swoja ofertę. Jednak na pewno, któryś z kanałów sprawdzi się w Twojej. Trudno wyobrazić sobie dzisiaj miejsce w sieci, w którym jest mniej potencjalnych klientów. Social media to także stosunkowo tani kanał docierania do świadomości klientów, przynajmniej, jeśli korzysta się w efektywny sposób z jego darmowych funkcji.

Jakie są najpopularniejsze portale społecznościowe?

Różnych portali społecznościowych jest całkiem sporo, także tych najbardziej popularnych. Poniżej wymieniamy, te które warto wziąć pod uwagę podczas planowaniu działań marketingowych:

  • Instagram
  • YouTube
  • WhatsApp
  • Snapchat
  • TikTok
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Skype

Promocja w social mediach – od czego zacząć?

Zanim zacznie się jakiekolwiek działania w mediach społecznościowych powinno się wiedzieć, do kogo chce kierować się swoją akcje promocyjne. Do tego potrzebne jest stworzenie grupy docelowej. To powinien być właśnie pierwszy krok jaki się podejmie podczas planowania marketingu w social mediach.

Grupa docelowa – jak ją stworzyć?

Najlepszym sposobem jest najpierw rozpisanie różnych person, które będą reprezentowały grupę docelową. Czym są takie persony? Trzeba po prostu stworzyć wirtualne osoby, którym przypisze się możliwe dużo cech. Takie działanie pomoże potem łatwiej dobrać kanały, jakimi się chce docierać do tych. Trzeba po prostu opisać osoby, które miałyby być potencjalny mi klientami. Opisać to znaczy przypisać im możliwe dużo cech, jakie mają takie osoby w rzeczywistości. Co to za cechy? Aby ułatwić sobie działanie, dobrze jest nadać najpierw imię takiej osobie. Oprócz tego powinno się przypisać im wiek, płeć, miejsce zamieszkania – zarówno pod względem geograficznym, jak i opisem, czy jest to duży ośrodek miejski, wieś, itp. Kolejne rzeczy jakie warto przypisać takiej osobie to między innymi pozycja społeczna, wykonywany zawód, wykształcenie, sytuacja rodzinna, hobby i pasje. Jeśli chce kierować się ofertę do kraju, który nie jest jednolity kulturowo to powinno też wiedzieć jakim językiem posługują się potencjalni klienci. To wszystko pozwoli ustalić czym charakteryzują się potencjalni klienci i łatwiej dobrać dla nich kanał sprzedaży. W końcu, jeśli będzie kierować się coś do klientów w wieku powyżej 60 lat to raczej TikTok nie będzie pierwszym wyborem. Choć oczywiście pewnie w każdym kanale będzie można znaleźć swoich klientów to jednak po prostu działalność w niektórych kanałach będzie bardziej efektywna.

Jakie są zalety social mediów?

Marketing w mediach społecznościowych to wiele korzyści. Poniżej wymieniamy te najważniejsze zalety, z uwagi na jakie powinno się działać w social mediach.

  • Różnorodne formaty. W social mediach można tak naprawdę tworzyć bardzo różnorodne treści, pod warunkiem, że dobierze się je w zależności od kanału w jakim się działa. Mogą to być zarówno filmy, zdjęcia, muzyka, treści tekstowe i wiele innych. Można przecież też tworzyć wydarzenia, grupy.
  • Bezpośredni kontakt z odbiorcami. To jedna z najważniejszych zalet. W każdym innym kanale trudno w tak łatwy sposób wejść w bezpośredni kontakt. W przypadku maili trzeba najpierw taką bazę adresów zdobyć, w przypadku social mediów bardzo łatwo trafić bezpośrednio swoich klientów. Taki bezpośredni kontakt to także możliwa szybszy kontakt niż przez formularz czy wiadomość mailową. Z tego powodu trzeba też traktować każdy kontakt z strony klientów w social mediach równie priorytetowo co mail czy telefon.
  • Możliwość dotarcia do dużej liczby osób. Social media to miliony użytkowników, do których warto próbować dotrzeć. Nie powinno się więc lekceważyć takich portali, można w ten sposób docierać do wielu swoich potencjalnych klientów. Jeśli takie działanie będą przeprowadzone w prawidłowy, czyli efektywny sposób to przełożą się po prostu na wzrost sprzedaży poprzez nowych klientów w sklepie.
  • Płatna i bez kosztowa promocja. To co ważne, to że w social mediach można publikować po prostu treści po zarejestrowaniu się w danym portalu, za darmo. Jednak, jeśli tylko ma się budżet, który chce zainwestować to można docierać do większej ilości osób. Płatne opcje to także bezpośrednie działania sprzedażowe, dzięki którym można sprzedawać bardzo szybko i efektywnie.
  • Budowanie świadomości marki. To właśnie w dużej mierze do tego wykorzystują firmy Facebook czy inne kanały w social mediach. Sprawdzi się to przede wszystkim, jeśli jest się nową firmą, która dopiero chce pojawić się w głowach klientów. Jednak nawet jeśli działa się już na rynku jakiś czas, to zapewne poprzez social media można dotrzeć od nowych klientów.
  • Szybkość rozpowszechniania informacji. Jeśli z jakiegoś powodu konieczne jest szybkie działanie i równie szybkie efekty, to właśnie social media będą do tego świetnym pomysłem. Można w bardzo krótkim czasie dotrzeć ze swoją informacją do wielu odbiorców.

Marketing w social mediach – ustal cele

Każde działanie marketingowe powinno być poprzedzone odpowiednim planem. Jednym z etapów planu powinno być ustalenie jakie cele chce się osiągnąć przez swoje działania w social mediach. Trzeba bowiem pamiętać, że poprzez różne działania promocyjne można osiągać bardzo różne cele. Jeśli dopiero zaczyna się swoją działalność to najważniejsze będzie przede wszystkim uświadomienie o istnieniu marki. Czyli po prostu propagowanie informacji o działalności marki. Oprócz tego w social mediach można też prowadzić działania sprzedażowe. Ten rozdział na dwa cele jest oczywiście podstawowy. Kolejne etapy do bardziej szczegółowe cele. Każdy z tych celi to także osiąganie poprzez różne działania.

Promocja marki w social mediach?

Jeśli prowadzi się jakieś działania sprzedażowe w Internecie to obecność w odpowiednich social mediach wydaje się niezbędna. Podstawą powinna być strona na Facebooku. Choć oczywiście jeśli wie się, że potencjalni klienci są także w innych kanałach, powinno się tam być. Promocja marki to przede wszystkim duża obecność w social mediach. Co to oznacza? Oczywiście to jakie działania się prowadzi, będzie zależeć od tego jakim budżetem się dysponuje. Można prowadzić działania promocyjne zarówno praktycznie poświęcając tylko czas, jak i inwestując duże środki. Oczywiście w tym drugim przypadku promocja będzie bardziej efektywna, po prostu dotrze się do większej ilości osób. W każdym przypadku działania będą skupiać się wokół publikowania treści. Czyli po prostu powinno się publikować różne posty. To jakie posty się tworzy będzie niezwykle ważne dla efektywności tych działać. Poniżej opiszemy, jak powinny wyglądać takie posty. Te rady odnoszą się ogólnie do każdego kanału social mediów, choć oczywiście będzie można je wykorzystać w różnym stopniu.

Jak publikować w social mediach?

Każda treść jaką publikuje się w social mediach powinna być odpowiednio przemyślana. Powinna mieć określone cechy, aby po prostu była zauważona i przeczytana.

  • Przyciągaj wzrok. W social mediach każdego atakuje bardzo dużo różnych treści. Dlatego tak ważne jest, aby się wyróżnić. Nawet jeśli napisze się ciekawą treść, to ciężko będzie się wyróżnić na pierwszy rzut oka. Ludzie nie czytają każdego postu jakiego zobaczą na Facebooku czy innym medium społecznościowym. Żeby ktoś przeczytał post, trzeba najpierw zwrócić uwagę ten tekst. Na tym etapie najważniejsze więc będzie zdjęcie, jakie się umieści do psota, Powinno ono przede wszystkim przyciągać wzrok. Oczywiście nie znaczy to, że powinno się wrzucać coś całkowicie nie związanego branżą, w której się działa lub aktualnymi wydarzeniami. Jednak dobrej jakości zdjęcie, przedstawiające coś przyciągającego wzrok to podstawa.
  • Angażuj. To kolejne o czym trzeba pamiętać, tworząc treści w social mediach. Oznacza to, że nie powinno to być tyko wrzucanie informacji o swojej ofercie. Oczywiście można takie posty także wrzucać, ale nie powinny być one jedyny co się publikuje. Można też nawet swoją ofertą próbować przedstawiać w ciekawy i interesujący sposób. Treści powinno być wiec po po pierwsze interesujące dla odbiorcy. Tutaj też ważne będzie oczywiście to, do kogo chce kierować się streści. Nie da się stworzyć czegoś, co w takim samym stopniu zainteresuje każdego użytkownika. Dlatego pomocne znów będą stworzone wcześniej persony. Jeśli już zainteresuje się klienta, powinno się stworzyć coś, na co w jakiś sposób będzie chciał zareagować. Jeśli klienci będą reagować komentarzami, czy zwykłymi reakcjami to po prostu będzie można dotrzeć do większej liczby osób, a w końcu o oto chodzi.
  • Dostosuj się do medium, w którym publikujesz. Każdy portal społecznościowy to trochę inna specyfika publikowanych treści. Na LinkedIn najważniejsza będzie sama treść, choć oczywiście nie można zapomnieć o przyciągającej uwadze grafice. Z kolei na Instagramie ludzie głównie przeglądają zdjęcia, treść będzie więc miała mniejsze znaczenie, a przynajmniej na pewno zdjęcie musi tu przyciągać wzrok.
  • Nieś wartość dla odbiorcy. Żeby treści, które tworzysz były chętnie czytane to muszą być one po prostu wartościowe dla odbiorcy. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że nie powinno pisać się tylko, a właściwie prawie w ogóle o sobie., czyli o firmie. Nawet jeśli opisuje się jakiś swój produkt, powinna taka treść mówić o kliencie, użytkowniku. W taki sposób, żeby poczuł on potrzebę posiadania danego sprzętu czy innego produktu. Jeśli publikuje się treści niedotyczące własnej oferty to powinny być to takie treści, które będą w jakiś sposób dotyczyć klientów.

Płatne reklamy

To świetny sposób, żeby dotrzeć bezpośrednio ze swoją ofertą do klientów. Można w ten sposób sprzedawać po prostu konkretne produkty. Tutaj także bardzo ważne będzie stworzenie odpowiednich grup docelowych. Zależnie od tego w jakim social medium się działa, będzie można w różnym stopniu personalizować reklamy. Jednak w każdym przypadku można stosunkowo precyzyjnie docierać do swojej grupy odbiorców. Na przykład po tym jakie ktoś ma hobby, gdzie mieszka i wiele więcej. Dzięki temu takie reklamy są bardzo efektywne. Jest to więc świetny sposób na sprzedaż, jeśli ktoś oczekuje szybkich efektów. To właśnie do tego sprawdzą się na przykład Facebook Ads.

Grupy na Facebooku

Tworzenie grup zainteresować może być bardzo dobrym pomysłem, jeśli chodzi o uświadamianie klientów o istnieniu marki. Takie grupy powinno oczywiście skupiać się nie wokół firmy jako takiej. Powinny to być grupy o jakimś określonym temacie zainteresowań, nie powinna to być jawna promocja. Firma powinna za to występować w roli eksperta w takiej grupie.

Real Time Marketing

Social media marketing to świetne narzędzie do real time marketingu. Ten rodzaj marketingu, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na aktualnych wydarzeniach. Jest to po prostu odpowiedź na to, co dzieje się aktualnie w branży, na świecie, czy po prostu w kręgu zainteresowań klientów danej firmy. Dobre reakcje na aktualne wydarzenia mogą być świetnym sposobem na propagowanie marki wśród klientów. Jeśli będzie tworzyć się bardzo dobre treści, które będą odpowiedzią na aktualne wydarzenia to użytkownicy będą sami takie treści propagować.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X