SEO a UX sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Trudno wyobrazić sobie odnoszący sukcesy sklep bez dobrze prowadzonych działań związanych z dwoma tytułowymi pojęciami. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że nie są one od siebie całkowicie oderwane. Wręcz przeciwnie. Dobre UX sklepu będzie wspierać działania SEO. I właśnie o tym piszemy w naszym artykule.

Czym jest SEO?

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia jak łączy się ze sobą SEO i UX, wyjaśnijmy czym jest ten pierwszy skrót. SEO to inaczej pozycjonowanie. Jeśli wpisuje się jakąś frazę w wyszukiwarce, to pojawiają się konkretne wyniki wyszukiwania. jeśli prowadzi się sklep internetowy to ważne jest, żeby w przypadku konkretnych fraz być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to właśnie wszystkie działania, które mają do tego doprowadzić. Wpływ na SEO ma bardzo wiele elementów. Będzie to sama witryna od strony technicznej i contentowej. Ważne więc będzie szybkość ładowania, ilość treści, grafik, poprawność kodu, odpowiednie formatowanie tekstów, przypisywanie właściwych atrybutów, nadawanie odpowiednich tytułów i wiele więcej. Oczywiście podstawą będzie umieszczenia słów kluczowych na stronie, takich w oparciu o jakie, chce pokazywać się w wynikach wyszukiwania.

Co to UX?

Jest to skrót z angielskiego User Experience, w dosłownym tłumaczeniu oznacza więc doświadczenia użytkownika. Są to wszystkie uczucia i wrażenia jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania, w tym przypadku, ze strony sklepu internetowego. Zarówno te pozytywne jak i negatywne wrażenia. Oczywiście nie trzeba wspominać, ze ważne jest, aby użytkownik miał tylko pozytywne wrażenia. Każde negatywne może sprawić, że opuści on stronę sklepu bardzo szybko.

Dlaczego UX jest tak ważne?

Żeby zrozumieć połączenie pomiędzy UX a SEO, trzeba wiedzieć na co wpływ ma sam UX. Od tego jakie odczucia będą towarzyszyły klientom podczas korzystania ze strony zależy tak naprawdę ich zachowanie na stronie. Przede wszystkim będzie to miało wpływ na decyzję zakupową. Jeśli klient wszystko będzie mógł znaleźć w intuicyjny sposób a sam proces realizacji zamówienia będzie przyjazny to można liczyć na sprzedaż. UX to oczywiście także czas jaki ktoś spędzi na witrynie. Nie zawsze uda się osiągnąć finalizację transakcji za pierwszym razem. Właśnie dlatego powstał remarketing, żeby docierać do klientów, którzy już odwiedzili sklep. Jednak nawet jeśli nie uda się sfinalizować transakcji, to warto żeby klient został na stronie jak najdłużej. Żeby to było możliwe, to przede wszystkim trzeba celować ze swoją ofertą do właściwych osób.

UX strony a SEO

To jak szybko opuści stronę będzie miało wpływ nie tylko na wysokość sprzedaży w sklepie, ale także na ocenę przez Google. Ta z kolei ma duży wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto więc zadbać o to, żeby klienci jak najdłużej przebywali na stronie. Podobnie jest, jeśli chodzi o czas potrzebny na załadowanie się strony. Nikt nie chce na to długo czekać, ktoś może po prostu opuścić stronę. Jednak tak samo Google będą brać pod uwagę czas ładowania się strony, co przełoży się pozycję w wyszukiwarce. Ilość interakcji z portalem, czyli przejście na kolejne podstrony, klikanie w linki także będzie ważne dla SEO. Z kolei jak to będzie wyglądać zależeć będzie od tego, jak zaprojektowana jest strona. Kolejna rzecz to odsetek użytkowników, którzy sfinalizowali transakcję. Im on większy tym oczywiście większe dochody sklepu. Jednak znowu także tym lepiej Google oceni stronę.

Właściwa grupa docelowa to podstawa

To kolejny element, który jest niezwykle istotny zarówno przy projektowaniu zgodnej z UX strony, jak i przy działaniach SEO. Trzeba po prostu wiedzieć, do kogo chce się dotrzeć ze swoim produktem. Jeśli będzie znało się charakterystykę takich osób, to znacznie łatwiej będzie sprawić, żeby mieli oni pozytywne odczucia podczas korzystania ze strony. W końcu inaczej będzie projektować się stronę dla nastolatków, a inaczej taką, dla osób w podeszłym wieku. Różne będą także w treści, komunikacja w social mediach, mailach czy nawet ta przez telefon. Trzeba też wiedzieć jakimi kanałami i w jaki sposób docierać do określonych osób.

Właściwe kanały sprzedaży

Jeśli chce się aby, użytkownicy dobrze kojarzyli korzystanie z witryny sklepu to trzeba odpowiadać na ich potrzeby. To znaczy na stronę powinny docierać te osoby, które w jakimś stopniu są zainteresowane jej ofertą. Bardzo ważne jest więc odpowiednie konfigurowanie kanałów sprzedaży. Bo co z tego, że wygeneruje się dużo ruchu, jeśli będzie on niskiej jakości. To znaczy będą to osoby w większości w ogóle nie zainteresowane sprzedawanymi produktami. Takie same skutki może mieć dobór niewłaściwych słów kluczowych. W obu przypadkach negatywne konsekwencje będą dotkliwe. Z jednej strony zmarnowane środki i zasoby na skierowanie tego ruchu na stronę, z drugiej negatywna ocena w oczach Google bo użytkownicy po prostu będą szybko opuszczać stronę.

Co składa się na UX?

Jak już powiedzieliśmy SEO i UX muszą iść w parze. Tylko dzięki temu można liczyć zarówno na wysoką pozycję w wyszukiwarce jak i wiele sfinalizowanych transakcji. Trzeba więc dobrze zaprojektować przede wszystkim takie elementy sklepu jak poniżej.

  1. Bez tego nie ma szans na zdobycie dużej ilości klientów. Muszą oni w łatwy i intuicyjny sposób trafiać dokładnie tam gdzie chcą, każdy banner czy link powinny być czytelne.
  2. Zoptymalizowana strona główna. W wielu przypadkach to właśnie stąd klient będzie zaczynał podróż po sklepie. Dlatego tak ważne jest, aby już na wstępie go zainteresować a nie odrzucić. Ze strony głównej powinno dać się przejść do wszystkich najważniejszych podstron. Czyli tych, które zawierają informację o danych kontaktowych, rejestrowych, regulamin, politykę prywatności, metody płatności i sposoby oraz koszty wysyłki.
  3. Dobrze zaplanowane kategorie. Nie każdy będzie wpisywał w wyszukiwarkę to czego szuka. Dlatego także istotne jest aby dobrze stworzyć drewko kategorii w sklepie. Dzięki temu ktoś, kto chce wybrać jakiś produkt z konkretnej kategorii będzie mógł ją znaleźć w prosty sposób.
  4. Nawet jeśli świetnie stworzy się drzewko kategorii, to każdy z produktów będzie miał jakieś konkretne cechy, wyróżniające go spośród innych z tej samej kategorii. Warto więc dać możliwość zobaczenia klientowi tylko tych produktów, które mają takie cechy jakimi jest zainteresowany.
  5. Karta produktu. Tutaj ważny będzie sam opis, jaki i zdjęcia czy ogólny design. Powinny znaleźć się tam wszystkie najważniejsze informacje, które mają za zadanie ułatwić klientom decyzję zakupową.
  6. Linkowanie wewnętrzne. Dobrze umieszczone linki wewnętrzne potrafią zwiększyć zaangażowanie klienta. Warto więc o to zadbać.
  7. Proces zakupy. Tutaj ważne jest aby cała ścieżka zakupowa była czytelna, przyjemna i intuicyjna a także oczywiście szybka. To znaczy klient powinien być zmuszony do wypełnienia tylko tych formularzy, które naprawdę są niezbędne do dokonania transakcji.

UX a SEO – podsumowanie

Patrząc na te wszystkie elementy widać, że UX i SEO są ze sobą powiązane i nie można ich traktować jako osobnych bytów. Przeważnie różne osoby albo i całe zespoły będą zajmować się tymi aspektami sklepu. Ważne jednak żeby ze sobą współpracowały, aby zarówno SEO, jak i UX dobrze na siebie działały.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X