Real-time marketing — co to jest? Przykłady!

Jednym z celów różnych działań marketingowych jest po prostu sprawienie, żeby zostać zauważonym przez potencjalnych klientów. Sposobów na to jest bardzo wiele. Jednym z nich jest właśnie real-time marketing. Wymaga on przede wszystkim szybkiej i kreatywnej reakcji. Może dać dobre rezultaty, jeśli chodzi o zasięgi. Dziś w sieci często równie ważny co pomysł, jest czas reakcji. Tutaj trzeba połączyć te dwie rzeczy i reagować odpowiednio szybko na wydarzenia. Jest to więc ten rodzaj działań marketingowych, które trudno zaplanować w dłuższej perspektywie czasu. Trzeba po prostu być czujnym i działać w odpowiednim momencie.

Co to real-time marketing?

Jest to po prostu takie działanie marketingowe, które odpowiada natychmiast na jakieś aktualne wydarzenia z przestrzeni publicznej. Ważne jest to, że dotyczy to wydarzeń, których nie dało się w żaden sposób zaplanować. To znaczy real-time marketing to nie odpowiedź np. na dzień matki. Takie coś powtarza się co roku i można to idealnie zaplanować. W real-time marketingu chodzi o odpowiedź na wydarzenia, których nie można zaplanować. Może to być reakcja na jakieś wydarzenie sportowe, polityczne, nowy odcinek serialu i wiele więcej.

Dlaczego warto realizować działania real-time marketing?

Zacznijmy od tego, że takie działania mogą przynieść bardzo dużo efekty bez dużych nakładów finansowych. Najważniejszy tu będzie pomysł. Jego realizacja często może być oparta na prostej grafice, którą wykona się w godzinę. Ludzie lubią komentować aktualne wydarzenia, bez względu na to, czego dotyczą. Real-time marketing to właśnie pewnego rodzaju komentarz. Będzie więc chętnie czytany, komentowany i udostępniany. Można naprawdę uzyskać spore zasięgi, bez dużego wysiłku. Ludzie po prostu sami będą udostępniać Twój wpis.

Jak tworzyć reali-time marketing, czyli co jest najważniejsze?

  1. Przemyślana treść. Przede wszystkim trzeba dobrze zastanowić się nad tym, co chce się przekazać. Z jednej strony musi być to coś, co wzbudzi zainteresowanie i będzie chętnie czytane i komentowane, ale z drugiej trzeba uważać, żeby nie przesadzić i opublikować czegoś zbyt kontrowersyjnego. Sama forma nie jest tak ważna. Może to być infografika, ale jeśli pomysłem jest sam tekst, to także sprawdzi się on w połączeniu z jakąś prostą grafiką. Oczywiście trzeba pamiętać o swojej marce, publikując taki wpis. Powinien być on z nią jak najbardziej zgodny. Dobrze jest więc mieć w głowie obraz swoich klientów, bo w końcu zależy nam, żeby właśnie do takiego grona dotarło to działanie. Rodzaj treści powinien też uwzględniać kanał social mediów, w jakim się go publikuje.
  2. Szybkość działania. To w połączeniu z rodzajem treści kluczowy element, jeśli chodzi o ten rodzaj działań marketingowych. Na wszystkie wydarzenia trzeba reagować niemal natychmiast. W dzisiejszym świecie otrzymuje się co chwilę dziesiątki nowych informacji. Dlatego wydarzenia nie zostają zapamiętane w przestrzeni publicznej zbyt długo, cały czas są przykrywane nowymi. Z tego powodu niezwykle ważny jest właśnie czas reakcji.
  3. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi. Zacznijmy od tego, że trzeba śledzić to, co dzieje się w przestrzeni publicznej lub konkretnej branży. Internet to dzisiaj oczywiście najszybsze źródło informacji, tak więc to właśnie z niego będzie można dowiedzieć się najszybciej o jakimś wydarzeniu. Oprócz tego trzeba pamiętać o właściwych narzędziach do prezentowania swoich działań. Tutaj idealnie sprawdzają się social media. Może to być Instagram, Facebook czy Twitter. Oczywiście taki wybór powinien być uzależniony od tego, w jaki sposób będzie najłatwiej dotrzeć do konkretnych odbiorców.

Jakie korzyści przynosi real-time marketing?

Skuteczne działania oparte o marketing czasu rzeczywistego pozwalają uzyskać wiele korzyści. Przede wszystkim można dzięki nim rozpropagować swoją markę. Często to właśnie przy początkach działalności jest najważniejsze. Dotarcie do jak największej liczby użytkowników, przede wszystkim pokazanie się im. Nawet najlepsza oferta nie sprawi, że klienci z niej skorzystają, jeśli nie będą wiedzieć o jej istnieniu. Kolejna zaleta to zaangażowanie odbiorców. Ludzie będą chętnie komentować, udostępniać taki wpis, który idealnie wpasowuje się w jakieś aktualne wydarzenia. To z kolei przekłada się na wzrost liczby obserwujących profil danej marki. Można więc po prostu dotrzeć do większej liczby klientów. Oczywiście można za pomocą takich działań zwiększać także sprzedaż w sposób bezpośrednio. Aby to zrobić, taki wpis musi w jakiś sposób dotyczyć produktu lub usługi, którą się oferuje. Będzie to więc darmowa reklama o dużym zasięgu, a większy zasięg to jak wiadomo lepsza sprzedaż.

Analizuj feedback klientów

Nie każde działanie real-time marketingowe będzie odnosiło sukces. Nie trzeba się tym przejmować i rezygnować z takich działań. Warto jednak analizować co poszło nie tak. Jednym z elementów, który może to ułatwić będzie przeanalizowanie reakcji klientów na nasze działanie. Jeśli umieściło się jakiś wpis w social mediach, można sprawdzić, jak jest on komentowany. Dzięki temu może będzie można wychwycić, co poszło nie tak i następnym razem usprawnić takie działanie.

Przykłady real-time marketingu

Obecnie wiele marek, zarówno niedużych, jak i gigantów stara się na bieżąco reagować na to, co dzieje się na świecie, w sporcie, polityce, czy ogólnie przestrzeni publicznej.

  1. Sidolux i mistrzostwa świata w piłce siatkowej. To właśnie sport jest często wykorzystywany przez marketerów do prowadzenia takich działań. Sidolux, kiedy siatkarze dotarli do finału mistrzostw świata, zamieścił zdjęcie swojego produktu z napisem „mistrzowie parkietu”. Jest to więc z jednej strony świetne działanie w czasie rzeczywistym, a z drugiej promocja marki, ale też i konkretnego produktu, który jest na grafice.
  2. X-kom i kierowca wyskakujący z ronda. Chyba każdy kojarzy filmik, w którym samochód przejeżdża przez rondo prosto i wyskakuje jak z katapulty, następnie lecąc w powietrzu przez kilkanaście metrów. Popularność tego filmu sprawiła, że marki zdecydowały się do niego nawiązać w swoich social mediach. Jednym z przykładów jest x-kom. Przygotował on prostą grafikę, na której widać kierującego samochodem i nawigację GPS. Do tego napis „na rondzie prosto” i mamy świetną akcję promocyjną.
  3. Zakład pogrzebowy A.S. Bytom. Większość użytkowników Facebooka zapewne kojarzy ten fanpage. Jest to ciekawy przykład działań real-time marketingowych. Fanpage też można pokazywać za wzór jak powinno się reagować na bieżące wydarzenia. Bardzo często udaje mu się znaleźć idealny sposób odpowiedzi na to, co dzieje się w przestrzeni publicznej. Co jednak ciekawe nie jest to strona rzeczywistego zakładu pogrzebowego. Tak więc działania przez niego robione mają na celu jedynie zwiększanie popularności, bez monetyzowania tego.
  4. Świat celebrytów cieszy się dużym zainteresowaniem społecznym. Reakcje na to, co się w nim dzieje, są więc często kreowane przez marki. Tak było, chociażby w przypadku rozpadu związku Brada Pitta i Angeliny Jolie. Było to szeroko komentowane przez różne media. Wykorzystać to zdecydowały się między innymi norweskie linie lotnicze. Stworzyły prostą grafikę z napisem „Brad jest singlem”, ceną i informacją, że chodzi o loty do Los Angeles.

Real time Marketing – podsumujmy!

Marketing w czasie rzeczywistym to na pewno coś, co warto próbować. Oczywiście nie za każdy razem odniesie się spektakularny sukces. Jednak włożone koszty w porównaniu do potencjalnych zysków są tak niskie, że warto realizować takie działania. Niewymuszone reakcje i udostępnienia przez użytkowników takich wpisów to także dużo większa szansa na sukces. Real-time marketing będzie pomocny przy promocji marki, jak i konkretnego produktu. Wszystko zależy od sposobu jego wykorzystania. Najważniejszy tutaj będzie pomysł i jego realizacja, choć ta druga, jeśli tylko ten pierwszy będzie świetny sprawdzi się, chociażby w formie prostej grafiki. Trzeba tylko pamiętać, żeby nie przesadzić, jeśli chodzi kontrowersyjność, chyba że właśnie na tym buduje się swoja markę.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X