Pakowanie paczek, czyli jak poprawnie i bezpiecznie spakować produkty do wysyłki?

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wysyłaniem dużej ilości paczek. Oczywiście niezwykle ważne jest, aby były one pakowane bezpiecznie i ekonomicznie. W końcu chce się jak najbardziej zredukować koszt realizacji zamówienia i jednocześnie nie narażać na straty, które mogą wyniknąć z niepoprawnego zapakowania, a w konsekwencji uszkodzenia zawartości paczki. Dobrze jest znać zasady, porady i materiały, jakie warto wykorzystać przy pakowaniu. Można w ten sposób zmniejszyć koszty, zaoszczędzić czas i zminimalizować ryzyko uszkodzenia paczki w transporcie. Właśnie o tym wszystkim można przeczytać w tym artykuł.

Sposoby wysyłki towaru

Kiedyś jedyną możliwością wysyłania towaru była poczta polska. Obecnie rynek tych usług jest bardzo rozwinięty i cały czas rośnie. W Polsce, jak i zresztą na świecie, robi się coraz więcej zakupów online, a więc i zapotrzebowanie na usługi logistyczne związane z transportem paczek rośnie. Oczywiście wciąż można wysyłać paczki pocztą, jednak są także inne metody. Na rynku jest wiele firm kurierskich i to właśnie z tego sposobu wysyłki korzysta się najczęściej. Większość firm działa na podobnej zasadzie, tak więc sam mechanizm nadawania przesyłek będzie w nich podobny. Jest jeszcze trzecia opcja, wysyłka do paczkomatów. Od kilku lat podbijają one rynek wysyłek. Ich największą zaletą jest to, że klient nie musi być w domu i czekać na kuriera. Zamawia przesyłkę do najbliższego sobie paczkomatu i odbiera wtedy, kiedy jest mu to na rękę. Mimo że niektóre z tych metod są bardziej popularne od innych, to w sklepie internetowym warto mieć je wszystkie. Klienci lubią mieć wybór, a której brak metody może spowodować, że dokonają zakupu u konkurencji. Zresztą, jeśli dysponuje się odpowiednim oprogramowaniem, to bardzo łatwo można zintegrować kurierów ze stroną sklepu. Dzięki temu klient będzie mógł automatycznie dostawać informacje o tym, gdzie znajduje się jego paczka.

Rozmiar paczki

Jest to szczególnie ważne, kiedy nadaje się bardzo duże przesyłki. Każda firma kurierska ma określone limity. Zarówno, jeśli chodzi o wymiary paczki, jak i jej wagę. Jeśli więc nie ma się pewności co do zgodności paczki z tymi limitami, warto wszystko sprawdzić. Nikt w końcu nie chce, żeby po przybyciu kuriera, który ma odebrać paczkę, okazało się, że nie może on jej zabrać ze względu na gabaryty. Podobnie jest w przypadku paczkomatów, tutaj szczególnie ważne jest pamiętanie o rozmiarach. Skrytki na paczki mają określone wymiary, jeśli przesyłka będzie zbyt duża, to po prostu nie zmieści się do paczkomatu. Nie powinno się też pakować przesyłek tak, aby były one na granicy rozmiaru, który pasuje do skrytki. Jeśli kurier będzie musiał „upychać” paczkę w skrytce, to później nie dość, że klient będzie miał problem z jej wyjęciem, to jeszcze może ona się uszkodzić.

Niestandardowe gabaryty

Oprócz tego, że paczka może być za duża, to może mieć także niestandardowe kształty. Przesyłki kurierskie przeważnie wysyła się w kopercie albo też kartonie, czyli jakiejś formie sześcianu. Oczywiście z reguły można też wysyłać przesyłki w tubach. Jednak wszystkie inne kształty, szczególnie jakieś niesymetryczne nie mogą być wysyłane. Dlatego, jeśli wysyła się jakieś przedmioty o niestandardowych wymiarach, trzeba je spakować właśnie w karton, aby przybrały bardziej bezpieczną i wygodną dla transportu formę.

Jak pakować niewielkie przedmioty?

Różnego rodzaju płyty, karty pamięci, gry wideo i inne tego typu rzeczy najlepiej jest spakować do koperty. Oczywiście musi być ona odpowiednio zabezpieczona. Powinna to być po prostu koperta bąbelkowa. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko uszkodzenia przesyłki w transporcie. Przy pakowaniu kosmetyków niezwykle ważne jest, aby dobrze je zabezpieczyć. Często mają one bardzo estetyczne opakowania i klientom zależy, aby doszły w stanie nienaruszonym. Dodatkowo rozbite perfumy może doprowadzić do zniszczenia całej zawartości przesyłki. Może też stwarzać niebezpieczeństwo, w sytuacji, gdy jest materiałem łatwopalnym. Często firmy kurierskie zresztą nie zgadzają się na wysyłanie takich przedmiotów.

Dobre wypełnienie pustych przestrzeni

Największym wrogiem paczki jest pusta przestrzeń w jej wnętrzu. Szczególnie ważne jest, to kiedy wysyła się coś, co samo nie jest spakowane w karton. Konieczne wtedy jest użycie jakiegoś wypełniacza. Mogą to być zarówno ścinki z gazet, jak i specjalna folia z powietrzem, albo różnego rodzaju pianka w formie kulek. Na rynku jest wiele artykułów, które pozwolą na bezpieczne wypełnienie przesyłek. Ważne jest po prostu, aby to, co się wysyła, nie mogło przesuwać się w żadnej płaszczyźnie w kartonie. Szczególnie jeśli wysyła się sprzęt elektroniczny albo inne wrażliwe przedmioty, które w łatwy sposób mogą ulec uszkodzeniu.

Zabezpieczenie kartonu

Samo wypełnienie kartonu nie wystarczy. On sam musi być także odpowiednio zabezpieczony. Wszystko po to, aby w czasie transportu po prostu się nie rozleciał. Do tego najlepiej nadaje się oczywiście taśma pakowa. Dzięki niej przesyłka będzie bezpieczna, a karton dotrze do odbiorcy w jednym kawałku.

Kilka przedmiotów w jednej paczce

Tutaj szczególnie ważne jest dobre wypełnienie paczki. Trzeba ją spakować tak, aby przedmioty, które w niej są, nie mogły obijać się o siebie. Jeśli wysyła się jeden duży przedmiot i jakieś akcesoria do niego, to warto się upewnić, że nie zostaną one np. zgniecione przez przesuwający się w paczce duży sprzęt.

Pakowanie a marketing

W pierwszej chwili wydaje się, że pakowanie przedmiotów nie ma nic wspólnego z marketingiem. Jednak nawet opakowanie może wspomóc rozwój sklepu. Bardzo przydatne są po prostu spersonalizowane akcesoria do pakowania. Czyli kartony i taśmy z nazwą sklepu. Zdecydowanie łatwiej jest utrwalić się wtedy w pamięci klienta. Zresztą sam proces odpakowywania przesyłki często wiąże się z emocjami. Warto więc w tym momencie sprawić, żeby klient cały czas miał przed oczami nazwę sklepu. Jeśli sprzedaje się jakieś ręcznie robione przedmioty, warto pokusić się o jakieś ciekawe specjalne zaprojektowane opakowanie. Kupnem przedmiotu w takim pięknym opakowaniu ktoś może pochwalić się przez Internet, dzięki czemu przy okazji poleci sklep. Jest to więc świetny sposób na dodatkową reklamę sklepu.

Pakowanie przesyłek – podsumowanie

Wbrew pozorom ta błaha czynność do istotny element całego łańcucha dostawy do klienta. To dzięki dobrze zapakowanemu przedmiotowi nie trzeba się martwić o to, że nie dojdzie on w całości i narazi firmę na straty. Dlatego dobrze jest wyposażyć się w odpowiednie akcesoria do pakowania. Oczywiście warto wykorzystać też wszystko, co jest nieprzydatne w innych celach, a może przydać się przy pakowaniu. Stare gazety czy czasopisma, folia bąbelkowa, w której przyszedł sprzęt od producenta. Warto to wszystko zużyć. Można w ten sposób oszczędzić zarówno środowisko, jak i własne wydatki. Świetne opakowanie to w końcu także element marketingu, który może tak jak inne działania, pomóc zdobyć nowych klientów.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X