Monitoring cen w konkurencyjnych sklepach internetowych – czym jest i jak go przeprowadzić?

Na co klienci zwracają uwagę podczas zakupów w sieci? Jest wiele czynników, które wpływają na wybór oferty konkretnego sklepu. Liczy się m.in. czas realizacji zamówienia, różnorodne metody zapłaty czy możliwość wyboru dogodnej formy dostawy. Jednak chyba najistotniejszym elementem jest atrakcyjna cena produktu. Nawet niewielka różnica w cenie może być decydująca, dlatego warto być na bieżąco z ofertą konkurencji. Taką możliwość daje monitoring cen konkurencji. Jak działają narzędzia do monitoringu cen i jakie dają korzyści?

Monitoring cen – dlaczego warto?

Kupowanie przez Internet to codzienność dla wielu z nas. Czy zastanawiałeś się kiedyś, co wpływa na to, że coraz więcej użytkowników przekonuje się do tej formy zakupów? To prawda, że w e-sklepie nie można dotknąć i obejrzeć produktu, ale za to można kupować wygodnie, bez wychodzenia z domu, a co najważniejsze – tanio.  Dzięki dostępnym dzisiaj narzędziom bardzo łatwo sprawdzić oferty wielu różnych sklepów i wybrać spośród nich najkorzystniejszą. Jak pokazuje praktyka, klienci chętnie z tej możliwości korzystają. Nie trzeba nawet odwiedzać kilku witryn, aby sprawdzić aktualne ceny. Wystarczy skorzystać z porównywarki. Dodatkowo, w zależności od indywidualnych priorytetów, wyniki można odpowiednio filtrować (np. wysyłka w 24 godziny, raty, darmowa wysyłka) i sortować (np. od najniższej ceny, od najniższej ceny z dostawą, najwyżej oceniane). Porównywarki są dość popularnym narzędziem, a to oznacza, że cena jest dla użytkowników jednym z kluczowych kryteriów przy podejmowaniu decyzji zakupowych (dzieje się tak szczególnie w przypadku nowych użytkowników, którzy wcześniej nie korzystali z oferty danego sklepu). Patrząc z tej perspektywy, monitoring cen konkurencji, czyli sprawdzanie i aktualizowanie na bieżąco cen w innych sklepach, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Twojego e-biznesu. Monitorowanie innych ofert ułatwia optymalizację własnej strategii cenowej i pozwala na maksymalizację zysków.

Jak to działa?

Działając w tak dynamicznej branży, jaką jest e-commerce, trzeba mieć cały czas rękę na pulsie. Należy pamiętać, że ceny w sklepach kształtują się w zależności od różnych czynników. Wpływ ma nie tylko marża, rozpoznawalność marki czy jakość produktu. Istotnym elementem są również trendy rynkowe i ceny ustalane przez konkurencję. Warto więc dokładnie obserwować poczynania innych. W jaki sposób? Zdecydowanie najwygodniej korzystać z dostępnych narzędzi, działających głównie w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji. Ręczne sprawdzanie ofert e-sklepów byłoby kłopotliwe, bardzo czasochłonne, nieefektywne i mało dokładne. Biorąc pod uwagę fakt, że każdego dnia w sieci powstają nowe sklepy internetowe, monitorowanie ofert, które przecież mogą zmieniać się i po kilka razy na dobę, bez wykorzystania specjalnego oprogramowania wydaje się wręcz zadaniem nie do wykonania. Dzięki specjalnym narzędziom do monitoringu cen można łatwo w czasie rzeczywistym kontrolować oferty sklepów, zwłaszcza tych które stanowią dla nas bezpośrednią konkurencję – sprzedają te same produkty w podobnej cenie, a ich oferta skierowana jest do tej samej lub zbliżonej grupy odbiorców. Analizując ceny, łatwiej przewidywać i przystosowywać się do ewentualnych zmian. Specjalne oprogramowanie automatycznie pobiera dane produktów od konkurencji. Informacje zbierane są z różnych źródeł, np. sklepów, serwisów aukcyjnych czy porównywarek, a następnie przetwarzane. Dzięki przygotowanym w ten sposób raportom można dostosować ceny do sytuacji rynkowej, jednocześnie kształtując je na takim poziomie, by były atrakcyjne na tle konkurencyjnych sklepów. Narzędzia do monitoringu cen mogą zbierać różne informacje, nie tylko dotyczące regularnych cen, ale również ofert specjalnych i promocji, a także analizować dane dotyczące dostępności produktów czy kosztów ich wysyłki.

Dla kogo przeznaczone są narzędzia do monitoringu cen?

Wydaje się oczywistym, że narzędzia do monitoringu cen konkurencji znajdują zastosowanie w sklepach internetowych. Warto jednak wiedzieć, że oprogramowanie sprawdzi się również w przypadku producentów i marek, którzy w ten sposób mogą zyskać lepszy wgląd w sytuację na rynku. To z kolei pozwala na lepsze dostosowanie cen do panujących warunków i skuteczne planowanie strategii cenowej. Narzędzia umożliwiają również lepiej kontrolować sytuację w kanałach dystrybucji, np. wychwytywać znaczące odchylenia od cen sugerowanych (będących w zgodzie z polityką cenową producenta), co może być czynnikiem negatywnie wpływającym na postrzeganie marki przez klientów. Jeśli jesteś sprzedawcą, wykorzystanie narzędzi do monitoringu cen może pomóc Ci w wyróżnieniu się na tle konkurencji i zwiększeniu sprzedaży. Wiedząc, co mają do zaoferowania inni, wiesz, jak optymalizować swoją ofertę. Bardzo pomocne jest np. monitorowanie ofert specjalnych i promocji. Na podstawie dokładnej analizy danych łatwiej podjąć pewne decyzje. Jeśli jesteś monopolistą i dominujesz na rynku lub jeśli inne sklepy nie mają akurat w ofercie pewnych produktów, możesz utrzymać lub zwiększyć dotychczasowe ceny. Natomiast w sytuacji, gdy konkurencja na rynku jest zbyt silna, być może korzystniej byłoby podjąć decyzję o ich obniżeniu. Narzędzia do monitoringu cen są źródłem wielu ciekawych i cennych informacji. Widzisz, że ceny u konkurencji są znacznie bardziej atrakcyjne niż u Ciebie? Warto zastanowić się, z czego to wynika – czy powodem jest obniżenie marży, czy może oznacza to, że wynegocjowali lepsze warunki współpracy z hurtownią lub producentem. Rozwiązaniem może być renegocjacja warunków lub zmiana dostawcy.

Narzędzia do monitoringu cen konkurencji

Nowe technologie bardzo ułatwiają funkcjonowanie w branży e-commerce. Dzięki odpowiednim narzędziom można nie tylko optymalizować różne procesy, ale również realnie zwiększać zyski. Jednym z ciekawszych rozwiązań dla sklepów internetowych wydają się oprogramowania do monitoringu cen konkurencji. Na rynku jest ich całkiem sporo. Przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego narzędzia warto porównać ich możliwości.

Skuuudle

Skuuudle to narzędzie do monitoringu cen konkurencji oparte na chmurze. Nie wymaga instalacji – dostęp uzyskujemy po zalogowaniu się na platformie, co oznacza, że możemy korzystać z możliwości oprogramowania bez względu na to, gdzie się znajdujemy i z jakiego urządzenia korzystamy. Dzięki przejrzystemu panelowi narzędzie jest wygodne i łatwe w użytkowaniu. Skuuudle zbiera dane konkurencji z różnych źródeł i lokalizacji z pożądaną przez nas częstotliwością. Narzędzie przeznaczone jest zarówno dla małych, jak i dużych firm. W zależności od potrzeb możemy wybrać odpowiedni zakres usług i plan cenowy. Opłaty za korzystanie z programu zaczynają się od 89 funtów za miesiąc.

LivePrice

LivePrice oferuje rozwiązania przeznaczone zarówno dla sklepów, jak i dla producentów oraz dystrybutorów. Narzędzie umożliwia monitorowanie i analizowanie cen w innych sklepach internetowych, w porównywarkach i na serwisach sprzedażowych. System nie tylko śledzi ceny konkurencji, może również samoczynnie zmieniać ceny produktów w Twoim sklepie. W zależności od bieżącej sytuacji, ceny są automatycznie podnoszone lub obniżane (należy ustalić kwotę minimalną, aby aplikacja – na podstawie analizy cen w innych sklepach – ustawiła optymalną cenę).

PriceManager

Również PriceManager pozwala kontrolować ceny konkurencji sprzedawcom, dystrybutorom i producentom. Podobnie jak Skuuudle działa na bazie chmury. Ceny monitorowane są całodobowo, a przeglądanie danych ułatwia intuicyjny, prosty w obsłudze interfejs. Możliwy jest eksport danych do Excela lub innego formatu. Oprogramowanie umożliwia monitoring całej strony internetowej sklepu lub np. tylko wybranej kategorii. Dzięki aplikacji można śledzić ceny dowolnej liczby produktów. Program pozwala na monitorowanie całej konkurencji lub tylko kluczowych, wybranych przez nas sklepów.

PriceGrid

PriceGrid umożliwia analizowanie cen tysięcy produktów i szybkie dopasowanie strategii cenowej  sklepu do aktualnej sytuacji na rynku. Nie wymaga instalacji, a konfiguracja nie powinna nastręczać problemów. Historia obejmująca 12 miesięcy oraz przystępna forma przedstawienia zebranych danych ułatwia analizę cen konkurencji i optymalizację własnej oferty. Większość procesów jest zautomatyzowanych, a ceny zmieniane są natychmiastowo. Pozyskane dzięki PriceGrid dane można eksportować do różnych popularnych formatów (TXT, CSV, XLS, XML, PDF).

Dealavo

Dzięki Dealavo sprzedawcy internetowi mogą uzyskać wiele cennych informacji. Program pozwala monitorować, jak kształtują się ceny produktów u konkurencji, jakie działania promocyjne podejmowane są przez inne sklepy, a także jak dużo jest sklepów oferujących podobny asortyment. Opierając się na danych Dealavo, można również sprawdzić swoją pozycję w porównywarkach cenowych. Taka wiedza ułatwia prowadzenie działalności w e-commerce, zwłaszcza jeśli chodzi o podejmowanie decyzji dotyczących polityki cenowej sklepu. Jak deklarują twórcy, narzędzie wykorzystuje zaawansowane technologie, które pozwalają na dostarczanie danych najwyższych jakości – ¾ mapowań dokonywanych jest przez algorytmy uczenia maszynowego, a dodatkowo wyniki są monitorowane i uzupełniane przez zespół specjalistów.

Szpiegomat

Skuteczny monitoring cen możliwy jest także dzięki aplikacji Szpiegomat. Z narzędzia z powodzeniem korzystać mogą tak sprzedawcy, jak producenci. Szpiegomat pozwala monitorować sklepy internetowe, internetowe platformy handlowe, portale aukcyjne, a także porównywarki cenowe, zarówno krajowe, jak i zagraniczne (również gdy używają różnych walut). Częstotliwość zbierania danych (takich jak np. ceny produktów czy ich dostępność) może być dopasowana do indywidualnych potrzeb klienta. Historia cen standardowo przechowywana jest przez 30 dni. Korzystanie ze Szpiegomatu wymaga opłacenia abonamentu, którego wysokość uzależniona jest od różnych czynników (np. liczby monitorowanych stron lub produktów).

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A i otrzymaj dodatkowy rabat na platformę hurtową!

Dowiedz się więcej

X