Demo Przetestuj sklep internetowy

Kanały sprzedaży internetowej – jakie są? Poznaj!

Żeby sprzedawać cokolwiek, trzeba nie tylko dysponować wysokiej jakości towarami w dobrych cenach, obsługą klienta na zadowalającym poziomie, czytelnym i intuicyjnym sklepem. Żeby to wszystko zadziałało i odniosło swój efekt, to najważniejsze jest dotrzeć do klientów. Obecnie najlepszy do tego narzędziem jest Internet. Można go wykorzystać na naprawdę wiele sposobów. Jeśli tylko wybierze się te właściwe i zrealizuje kampanię sprzedażową w odpowiedni sposób to można liczyć na nowych klientów. Mając natomiast wszystkie inne elementy sklepu na wysokim poziomie, będzie można zatrzymać klientów na dłużej.

Dlaczego warto sprzedawać przez Internet?

Przede wszystkim można działać w Internecie z każdego miejsca na Ziemi. Żeby prowadzić kampanie marketingowe czy sprzedażowe wystarczy dostęp do Internetu. Zresztą, jeśli prowadzi się sklep w modelu dropshipping to całą działalność można prowadzić zdalnie. Dostęp do Internetu jest powszechny. Teraz ma się go już nie tylko w domu czy w pracy, ale w telefonach komórkowych większość osób może łączyć się z siecią. Tak więc daje on ogromne pole do działania. Internet to także mniejsze koszty prowadzenia sprzedaży niż stacjonarna. Oczywiście kampanie marketingowe, materiały, reklamy – wszystko to kosztuje. Jednak w przypadku działania w innych mediach jak chociażby radio, telewizja, czy też czasopisma. Koszty będą znacznie większe. Materiały trzeba przygotować fizycznie. No i przede wszystkim ma się dużo mniejszy wpływ na ukierunkowanie takiej kampanii. W Internecie można bardzo precyzyjnie określić grupę docelową, dzięki czemu reklama jest znacznie bardziej skuteczna.

Jak przygotować się do sprzedaży w Internecie?

Najważniejsze to oczywiście właśnie poznać wspomnianą wcześniej grupę docelową. Oczywiście zależy ona od tego, czym się handluje. To od grupy docelowej mogą w dużej mierze zależeć kanały sprzedaży. Dobrze jest przygotować sobie przykłady osób, które mogą być zainteresowane produktem. Są to tak zwane persony. Powinno się takiej personie przypisać jak najwięcej możliwych cech. Dzięki czemu dużo łatwiej będzie później ukierunkować kampanię sprzedażową. Tak więc takiej personie powinno się określić wiek, wykształcenie, status społeczny, miejsce zamieszkania, wykonywany zawód, a także pasje i hobby. Wszystko to będzie niezwykle przydatne przy targetowaniu reklam. Dzisiejsze narzędzia pozwalają właśnie docierać do tak precyzyjnie określonych osób.

Kanały sprzedaży – gdzie sprzedawać?

Sprzedaż w Internecie do zarówno różne kanały sprzedaży pod względem tego, gdzie klienci mogą dokonywać zakupów, jak i wiele miejsc, gdzie można prowadzić po prostu kampanie marketingowe. Jeśli chodzi o sprzedaż, to oczywiście podstawowym narzędziem może być po prostu sklep internetowy.

  1. Sklep internetowy. Największą zaletą tego rozwiązania jest oczywiście możliwość pełnej kontroli nad każdym etapem i procesem, który w nim zachodzi. Można wszystko dowolnie skonfigurować i ustalać. Od tego, jakie formy dostawy i płatności będzie miał do wyboru klient, przez opis towarów, ich zdjęcia, po formy kontaktu i wszystkie informacje dotyczące opisu. Wbrew pozorom założenie własnego sklepu wcale nie musi być trudne i pracochłonne. Przynajmniej jeśli wybierze się oprogramowanie typu SaaS. W takim modelu za cały system odpowiada dostawca tego oprogramowania. Jest to po prostu gotowy sklep internetowy. Uruchomienie go wymaga tylko odpowiedniej personalizacji i wstawienia artykułów, nie trzeba niczego tworzyć od zera, jak to ma miejsce w przypadku tworzenia sklepu przez zespół programistów. Taki sklep to także niezwykle niskie koszty. Abonament miesięczny zaczyna się już od 20 zł. W połączeniu z dropshippingiem, czyli metodą, w której to hurtownia zajmuje się logistyką realizacji zamówień, sprawia to, że każdy może uruchomić taki sklep internetowy.
  2. Tutaj próg wejścia jest przeważnie jeszcze niższy, jednak nie ma się tak dużej swobody, jak w przypadku własnego sklepu internetowego. Przykładami tego typu kanału sprzedaży są Allegro, Amazon, Empik Marketplace. Każdy z nich jednak różni się trochę od siebie. Choć we wszystkich tak naprawdę wystarczy się zarejestrować i dodawać swoje produkty. Allegro na przykład pozwala na dużą dowolność, jeśli chodzi o same opisy. W przypadku Amazona określone są ścisłe limity znaków, jeśli chodzi o długość. Empik to znowu opis tworzony przez sam marketplace a sprzedawca ustala jedynie pojemność, cenę i inne indywidualne cechy produktu. Jednak podobnie jak w przypadku sklepu internetowego – sprzedaż taka może być w dużym stopniu zautomatyzowana. Klienci przeważnie mają dostępne różnego rodzaju szybkich metod płatności. Sama integracja z przewoźnikami pozwala na łatwą koordynację wysyłek. Marketplace to także miejsce, gdzie można dotrzeć do klientów, do których trafienie w inny sposób byłoby niemożliwe.
  3. Internetowe tablice ogłoszeniowe. Kolejne miejsce, gdzie można prowadzić sprzedaż to różnego rodzaju internetowe tablice ogłoszeniowe. Są nimi, chociażby OLX, czy też Facebook Marketplace. Wszędzie tam można sprzedawać różne produkty, choć nie są to platformy o tak dużym zautomatyzowaniu. Podobnie jak w przypadku zwykłej tablicy ogłoszeniowej służą one jedynie skontaktowaniu ze sobą sprzedającego i kupującego. Dlatego też sprzedaż nie jest na nich tak wygodna, jak we własnym sklepie czy Allegro. Jednak warto wystawiać tam swoje ogłoszenia, w końcu to kolejne źródło potencjalnych klientów.

Kanały sprzedaży – marketing

Współcześnie nie wystarczy już to, że wystawi się gdzieś swoje ogłoszenie, trzeb się także skutecznie reklamować. Służyć temu może wiele działań marketingowych, część z nich to bardzo bezpośrednie działania sprzedażowe, inne to formy promocji. Gdzie sprzedawać w Internecie?

Social media

Jednym z miejsc, gdzie obecnie warto sprzedawać, są właśnie social media, czyli chociażby Facebook. Jeśli chce się szybkich efektów swoich działań, to tak zwane Facebook Ads będą najlepszym rozwiązaniem. Można tutaj bardzo precyzyjnie ustawić grupę docelową, do której kieruje się swoją reklamę. Da się decydować o miejscu zamieszkania, wieku, hobby i wielu innych. W przypadku bardziej tradycyjnych reklam nie da się a tak dokładnie decydować, do kogo one trafią. W tym przypadku kieruje się je do wybranej grupy. Dużo łatwiej jest więc przygotować skuteczną kampanię. Oczywiście Facebook to nie jedyne takie narzędzie. Warto oferować, a przynajmniej promować, swoją markę produkty także na Instagramie.

Google Ads i pozycjonowanie

Mimo że często mylone, to są to dwa różne mechanizmy. Google Ads to reklamy, za które się płaci i wyświetlane są pod lub nad wynikami wyszukiwania w przypadku wpisania przez użytkowników konkretnej frazy. Pozycjonowanie to właśnie prowadzenie takich działań, dzięki którym strona sklepu pojawia się w wynikach wyszukiwania pod konkretną frazą.

Blog

Tak, na blogu także można sprzedawać, zresztą nie tylko swoim. W obu przypadkach blog musi być oczywiście odpowiednio popularny. Żeby sprzedawać na blogu, musi on oczywiście wiązać się tematycznie z tym, co się będzie na nim reklamować. Jeśli chce się promować markę lub konkretne produkty na swoim blogu to można oczywiście prowadzić odpowiednią strategię już od początku. Tworzenie artykułów poradnikowych i nie tylko, trzeba po prostu pokazać czytelnikom, że jest się fachowcem w danej dziedzinie. Wtedy ze zdecydowanie większym zaufaniem będą oni ufać reklamowanym produktom. Jeśli natomiast podejmuje się współpracę z jakimś blogerem to warto, żeby forma, w jakiej się on komunikuje, ton wypowiedzi był w mare zbliżony do komunikatów marce.

Kanały sprzedaży w Internecie – podsumujmy!

Jeśli więc chodzi o miejsca, gdzie można sprzedawać i promować swoje produkty, to jest ich całkiem sporo. Najważniejsze to oczywiście wybrać te, które będą najbardziej pasować do konkretnego asortymentu, który się sprzedaje. W przypadku produktów dla ludzi młodych Instagram może okazać się świetnym narzędzie. Chcąc sprzedawać kursy, dobrym miejscem mogą być grupy tematyczne ba Facebooku. Trzeba więc przede wszystkim zastanowić się, co robią i w jakich miejscach Internetu potencjalni klienci.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?