Jak zwiększyć średni czas przebywania użytkowników w sklepie?

Nikt nie chce, żeby użytkownicy, którzy docierają na jego stronę, szybko z niej uciekali. Ani nie osiągnie się wtedy zakładanych celów, a dodatkowo Google będzie negatywnie oceniać taką stronę. Projektując więc witrynę, trzeba zadbać o to, żeby jak najdłużej zatrzymać użytkowników na stronie.

Dlaczego czas przebywania na stronie jest tak ważny?

Średni czas przebywania na stronie to bardzo ważna informacja, która może całkiem sporo powiedzieć o stronie internetowej. Jeśli klienci szybko będą opuszczać stronę, to na pewno nie osiągnie się zakładanych celów. Im bardziej zainteresowały kogoś treści, tym dłużej ktoś przebywa na stronie.

Współczynnik odrzuceń

To kolejna informacja, która jest bardzo ważna jeśli prowadzi się sklep internetowy. Jest to procent wejść na stronę, które kończą się jej praktycznie natychmiastowym opuszczeniem. Każdemu więc zależy, żeby ta liczba jak najmniejsza. Tym bardziej jeśli ruch dociera z kanałów, w które się sporo inwestuje. Jeśli współczynnik odrzuceń jest duży, to po prostu marnuje się zasoby, które przeznacza na generowanie tego ruchu.

Czy użytkownicy znajdą na stronie to, czego szukają?

Na nic zda się nawet najlepiej zaprojektowana strona, jeśli użytkownicy, którzy docierają do strony nie będą mogli na niej znaleźć tego czego szukają. Takie coś może wynikać po prostu z doprowadzania na stronę złego ruchu, czyli właśnie takich ludzi, którzy nie znajdą na stronie tego czego szukają. Powodem tego może być na przykład pozycjonowanie w oparciu o niewłaściwe słowa kluczowe, albo też promowanie strony w niewłaściwych kanałach.

Właściwa grupa docelowa

Ten punkt łączy się w pewien sposób z poprzednim.  Dobrze zaprojektowana strona i wszystkie na niej elementy będzie znacznie łatwiejsze, a właściwe tylko wtedy będzie możliwe – jeśli będzie znało się swoją grupę docelową. Inaczej będzie wyglądać strona, która ma sprzedawać produkty nastolatkom a inaczej taka, która skierowana jest do seniorów. Warto więc przygotować sobie persony, żeby lepiej zobrazować grupę docelową. Taka persona, choć oczywiście może być ich kilka, powinna mieć określone możliwe dużo cech. To znaczy powinno przypisać się jej wiek, płeć, miejsce zamieszkania, pozycję społeczną i wiele więcej. Dzięki temu można dużo lepiej dopasować treści, komunikaty i wszystko inne na stronie internetowej, pod konkretne persony.

Szybkość ładowania strony

To jest element, którzy jest najważniejszy na początkowym etapie kontaktu z użytkownikiem. Użytkownicy internetu przeglądając strony internetowe liczą przede wszystkim na szybkość. Dlatego tak ważna jest prędkość ładowania się strony. Wiele osób, jeśli miałoby czekać zbyt długo na załadowanie się strony, to po prostu opuści ją zanim ta się załaduję. Trudno będzie też taką osobę sprowadzić na stronę ponownie. Warto więc od początku zbadać, żeby taki problem nie wystąpił. Długi czas ładowania strony to także niższa ocena przez Google. To z kolei może przekładać się na słabsza pozycję w wynikach wyszukiwania. Na szybkość strony będzie miało wpływ kilka elementów i warto o nich wszystkich pamiętać. Największy wpływ będzie miała oczywiście waga grafik. Dlatego tak bardzo trzeba pamiętać o optymalizacji tego elementu. Nie trzeba na stronę wrzucać zdjęć w najwyższej możliwej rozdzielczości, nawet takie w znacznie niższej świetnie sprawdzą się. Najlepiej po prostu sprawdzić samemu, czy ich jakość wydaje się wystraczająca. Zresztą można zaprojektować stronę tak, że wyjątkowo wymagający użytkownicy będą mogli kliknąć zdjęcie i poczekać aż załaduje się im w najwyższej możliwej jakości. Kolejne co może wpływ na szybkość ładowania się strony to serwer na jakim jest ona umieszczona. Im bliżej serwera użytkownika tym szybciej będzie się ładować. Jeśli więc strona ma być skierowana do odbiorców w Europie, to dobrze aby serwer również był w Europie.

Wzbudzaj zaufanie

W sieci działa bardzo wielu oszustów a ludzie po prostu boja się powierzać swoje dane, czy dokonywać zakupów na stronach, które nie zyskają ich zaufania. Dlatego trzeba robić wszystko aby to zaufanie wzbudzać. Pierwszym co będzie to robiło jest oczywiście certyfikat SSL. Trudno wyobrazić sobie dziś stronę bez takiego certyfikatu. Każda przeglądarka od razu poinformuje użytkownika, że na danej stronie nie jest bezpieczna. Żeby mimo to przejść na stronę ktoś musi przeklikać się przez odpowiednie formularze. Jednak zdecydowaną większość ludzi wystraszy już sama informacja o braku certyfikatu. Kolejnym co będzie ważne przy wzbudzaniu zaufania jest pełna informacja o tym, kto jest właścicielem strony. Te informacje powinno znaleźć się na stronie „o nas”. Powinno się do niej dać dostać w łatwy i szybko sposób ze strony głównej. Ze strony głównej, kolejnymi stronami do których powinien być łatwy dostęp i mają wpływ na zaufanie będzie też regulamin i polityka prywatności. Zgodnie z prawem każdy sklep powinien mieć takie podstrony, dlatego ich brak może wzbudzić negatywne odczucia, które przerodzą się w opuszczenie strony. Zaufanie będą wzbudzały także opinie. Powinno się je mieć wszędzie tam gdzie to możliwe. To znaczy oczywiście na samej stronie, ale również media społecznościowe czy porównywarki cenowe są dobrymi miejscami, jeśli chodzi o tego typu recenzje.

Czytelna strona główna

Jak już pisaliśmy, strona główna to to, co jest najważniejsze jeśli chodzi o pierwsze wrażenie. Dlatego trzeba zadbać o to, żeby nie było tam żadnych błędów. Strona główna musi być więc przede wszystkim czytelna i intuicyjna. Co to znaczy? Każdy użytkownik musi umieć tam znaleźć szybko i łatwo to czego potrzebuje. Ze strony głównej powinno więc dać się przejść do wszystkich najważniejszych podstron. To znaczy musi znaleźć się tam link do informacji o wysyłce, sposobach płatności, strony „ o nas”, regulaminu, polityki prywatności a także płatne przejście do poszczególnych stron kategorii produktowych. W ten sposób można sprawić, że każdy klient znajdzie to czego szuka. Niektórzy od razu przejdą do stron produktowych aby znaleźć to co chcą kupić, inni najpierw sprawdzą koszty przesyłki. Dlatego trzeba tak kompleksowo zadbać o stronę. Oczywiście sam design także musi stać na najwyższym poziomie. Wszystko musi być czytelne, dobrane odpowiednie kolory.

Pamiętaj o wersji mobilnej strony

Dzisiaj więcej ludzi przegląda strony na telefonach komórkowych niż komputerach. Dlatego mając sklep internetowy nie można zapomnieć o dobrze zaprojektowanej stronie w wersji mobilnej. Trzeba pamiętać, że taka strona powinna wyglądać zgoła inaczej. Przede wszystkim na ekranie mobilnym można wyświetlić znacznie mniej informacji. Jeśli więc będzie chciało się pokazać dokładnie to samo co w wersji desktopowej będzie to nieczytelne. Strona mobilna powinna więc mieć odpowiednio skonfigurowane menu rozwijane, linki do poszczególnych podstron, odpowiedni widok strony produktowej. Wszystko to będzie miało wpływ na to, jak wyglądać będzie strona produktowa.

Linkowanie wewnętrzne

Żeby dłużej zatrzymać klienta na stronie, dobrym sposobem jest umiejętne umieszczanie linków wewnętrznych. Oczywiście trzeba pamiętać aby robić to mądrze. Najlepszym miejsce do tego linków są różnego rodzaju wpisy blogowe. Można tam linkować do konkretnych produktów. Jest to bardzo naturalne linkowanie i generuje zarówno ruch, jak i sprzedaż.

Aktualizacje strony

Dobrze jest co jakiś czas aktualizować stronę, poprawiać coś zgodnie z najnowszymi trendami czy to co słabiej funkcjonuje. Klienci także docenią także aktualizacje, które zauważą. Będą wiedzieć, że ktoś ciągle dba o stronę i poprawę jej jakości.

Blog

To kolejny sposób żeby zatrzymać klienta na stronie. Interesujące wpisy blogowe mogą naprawdę zrobić różnicę. Oczywiście powinny być w jakiś sposób powiązane z tematyką sklepu. W wielu branżach sprawdzą się artykuły poradnikowe, które będą odpowiadać na konkretne problemy użytkowników. Blog to także świetny sposób żeby przekonać do siebie klientów. Dzięki niemu można być w ich oczach fachowcem, który rzeczywiście zna się na tym, co opisuje. Oczywiście aby tak było wpisy musza rzeczywiście wykazywać się wiedzą ekspercką.

Właściwe drzewko kategorii i możliwość filtrowania

Nie wszyscy klienci będą szukać konkretnego modelu jakiegoś produktu na stronie. Część z nich będzie chciała po prostu przejrzeć co się oferuje w tym zakresie. Dlatego tak ważne jest dobre stworzenie drzewka kategorii. Klient musi w łatwy sposób znaleźć to czego szuka, jednocześnie powinny wyświetlić mu się wszystkie produkty, które może mieć na myśli wybierając daną kategorię. Kolejna rzecz bardzo lubiana przez klientów to filtry. Niekiedy sama podkategoria to za mało, bo produktów w niej w końcu może być nawet tysiące. Ktoś może więc chcieć zawęzić wybór to czegoś węższego. Pomóc w tym może właśnie odpowiedni filtr.

Podsumowanie

Zatrzymanie na dłużej klienta na swojej stronie to już pierwszy sukces. Oznacza to, że znalazł on to czego szukał a na stronie przedstawione są wszelkie najważniejsze informacje. Kolejny etap do doprowadzenie do sprzedaży. Tutaj będzie ważna oczywiście sama ścieżka zakupowa, jej wygoda i czytelność, właściwy opis produktu i nie tylko.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację