Jak wybrać agencję marketingową?

Wybór partnera, który będzie odpowiadał za marketing w firmie, to kluczowa kwestia. W końcu od działań marketingowych zależeć będzie liczba klientów trafiających do firmy. Tak więc decyzja co do takiej współpracy powinna być dobrze przemyślana, żeby efekty takiej współpracy były zadowalające.

Czego oczekuje się od agencji marketingowej?

Warto na początku odpowiedzieć sobie na to pytanie. Dobrze jest po prostu wiedzieć, czego się oczekuje od takiej agencji. Na rynku jest ich bardzo sporo, można też zresztą współpracować z freelancerami. Różne agencje mają w swojej ofercie różne działania. Niektóre skupiają się tylko na kampaniach w Internecie, inne działają w wielu obszarach. Jeśli chce na przykład tylko współpracować z kimś w ramach Google, czy Facebook Ads, to ofert będzie naprawdę sporo. Takie usługi oferują zarówno wspomniani freelancerzy, jak i agencje. Oczywiście, jeśli samemu nie wie się jakie działania przyniosą najlepszy skutek w przypadku naszej branży, to warto wybrać agencję, która zajmuje się kompleksowymi działaniem marketingowym. Jest to tak zwany marketing  360.

Zadaj sobie kilka pytań?

Jak piszemy w poprzednim akapicie, warto wiedzieć czego się oczekuje od agencji. Na pewno dzięki temu rozmowy o ewentualnej współpracy będą zdecydowanie bardziej rzeczowe. Żeby wiedzieć, czego się oczekuje od takiej agencji, można sobie pomóc, odpowiadając na różne pytania. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, jaką ma się obecnie pozycję na rynku. W oparciu o nią można ustalić cele na najbliższe miesiące i lata. Oczywiście powinno także poznać swoją największą konkurencję, jeśli jeszcze tego się nie zrobiło. Dobrze jest znać grupę docelową, do której kieruje się swój produkt lub usługę. Trzeba też oczywiście umieć zaprezentować swój produkt. Powiedzieć co go wyróżnia spośród pozostałych, dlaczego właśnie z niego powinni chcieć skorzystać klienci. Trzeba tez oczywiście znać swój miesięczny budżet, jaki może przeznaczyć się na działanie związane z marketingiem.

Czym jest marketing 360?

Są to, jak pisaliśmy wcześniej bardzo kompleksowe działania. Mają one za zadanie analizę wszystkich aspektów prowadzonej działalności pod względem marketingowym. Taka agencja może zając się w 100% działaniami marketingowi, zaczynając od stworzenia strony internetowej. Dzięki powierzeniu stworzenia strony takiej agencji od razu będzie miało się witrynę przygotowaną pod konkretny rynek. Jednak oprócz samej strony, taka agencja może być odpowiedzialna także za:

  • Pozycjonowanie, czyli SEO
  • Google Ads, czy reklamy w sieci reklamowej Google,
  • Facebook Ads, czyli reklamy na Facebooku i Instagramie,
  • Content marketing, czyli tworzenie treści na bloga, samą stronę
  • Social media marketing, odpowiadanie za fanpage firmowy np. na Facebooku

To tak naprawdę tylko cześć elementów, za które może odpowiadać taka agencja. Wszystko zależy od tego, czego będzie się od niej oczekiwać. Może też tworzyć różnego rodzaju grafiki, mailing, odpowiadać za sprzedaż na różnych marketplace’ach i wiele innych.

Komunikacja

To powinno być podstawowe kryterium, w oparciu o jakie powinno decydować się, z kim będzie się współpracować. W pewnym stopniu jest to także coś, co można zweryfikować przed podjęciem współpracy. Jeśli już pierwszego kontaktu komunikacja przebiega sprawnie, to jest to dobry znak. Z dużym prawdopodobieństwem, będzie tak również w czasie współpracy. Choć oczywiście może być różnie. Dlatego też warto odpowiednio ustalić zasady, na jakich będzie kontaktowało się z agencją. To znaczy, jakimi kanałami, jak szybko można liczyć na odpowiedź. Ważne jest też, aby otrzymać jakąś konkretną osobę do kontaktu, z którą będzie można umówić wszystkie kwestie. W agencji będzie to przeważnie project manager, który nie koniecznie musi znać się na poszczególnych zadaniach, które wykonuje agencja, ale musi zapewnić sprawną komunikację i odpowiedzi na wszystkie pytania klienta. Takie ustalenia pozwolą zaoszczędzić stresu obu stronom.

Doświadczenie

To kolejna kluczowa kwestia przy wyborze partnera biznesowego. Oczywiście takie doświadczenie powinno być wyrażone nie tylko w liczbach. Potencjalna agencja lub freelancer powinni po prostu pochwalić się konkretnymi osiągnięciami w danym obszarze. Wiele agencji obecnie chwali się tak zwanymi case study. Dobrze jest im się przyjrzeć, pozwala to spojrzeć na metodykę pracy agencji, przynajmniej w pewnym stopniu. Warto też spytać, czy agencja ma doświadczenie z klientami konkretnej branży.

Opinie

Warto popytać wśród znajomych, być ktoś korzystał z usług jakiejś agencji i może ją polecić lub wręcz przeciwnie. Być może ktoś ze znajomych pracuje w agencji, jest z pracy zadowolony i z czystym sumieniem może polecić agencję, jako rzetelnego partnera w biznesie. Można też oczywiście spytać o opinie na różnych grupaach tematycznych. Jednak tam często firmy same będą się chwalić, a ich konkurencja wręcz przeciwnie. Takie opinie mogą więc być dalekie od wiarygodnych.

Umowa – warunki współpracy

Dobrze jest dowiedzieć się, jak wygląda standardowa umowa agencji, z którą chce się współpracować. Jak bardzo szczegółowo opisuje ona obowiązki agencji. Czy jest w niej mowa o celach, efektach współpracy, raportowaniu. Dobrze jest też wiedzieć, jak wygląda ewentualne zakończenie współpracy. W końcu może okazać się, że agencja nie spełnia oczekiwać. Jeśli podpisało się umowę z wielomiesięcznym okresem wypowiedzenia, to można mieć kłopot. Warto więc warunki rezygnacji z usług także omówić.

Transparentność

Warto dowiedzieć się, na ile agencja, z którą chce się podjąć współpracę, ujawnia swoją metodologię. Wiele firm, może całkowicie ją utajniać. Co nie zawsze musi mieć uzasadnienie. Dobrze jest znać metodologię pracy agencji, dzięki temu łatwiej także oceniać taką współpracę.

Porównaj oferty

Zawsze warto zdecydować się na zdobycie ofert od przynajmniej kilku agencji. Dzięki temu będzie miało się ogląd rynku. Ważnym kryterium będzie też cena. Jednak nie powinna ona decydować o wyborze. Niektórym wydawać się może, że niska cena oznacza słabą jakość. Jeszcze inni mogą chcieć wybrać najniższą cenę, bo nie zakładają, że oczekują tego samego od każdej agencji, więc niska cena będzie dla nich głównym kryterium. Trudno wskazywać, o czym mówi cena. Często znane i renomowane agencje będą miały wyższe ceny, bo mają po prostu dużą ilość klientów i nie muszą zdobywać nowych za wszelką ceną. Choć i to nie będzie regułą. Niższe ceny będą mieli przeważnie freelancerzy i nieduże zespoły.

Wybór agencji marketingowej – podsumowanie

Wybieranie partnera, który będzie świadczył usługi marketingowe to poważna kwestia. Dobrze jest wziąć pod uwagę, to jak się komunikuje, jakie ma doświadczenie, jakimi sukcesami się może pochwalić. Jednak nawet jeśli to wszystko będzie wskazywać, że będzie to dobry wybór, to nie gwarantuje to efektów. Jednak dzięki braniu tego wszystkiego pod uwagę przy wyborze, można znacznie zwiększyć prawdopodobieństwo, że podejmie się właściwą decyzję.

 

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X