Funkcjonalności sklepu internetowego – jakie powinien mieć każdy sklep?

Zastanawiasz się, jak zwiększyć wyniki sprzedaży? Przede wszystkim powinieneś dostosować swój sklep do wymagań dzisiejszych klientów. Warto mieć świadomość, że istnieją rozwiązania oraz narzędzia, dzięki którym można poprawić współczynnik konwersji. Poznaj dziesięć najważniejszych funkcjonalności sklepu internetowego, które warto wdrożyć na swojej stronie.

1.      Wyszukiwarka produktów

Dobrze działająca wyszukiwarka produktów jest jednym z najważniejszych elementów w każdym sklepie internetowym. To dzięki niej użytkownik może szybko znaleźć interesującą go rzecz. Warto postawić na funkcjonalności, które zminimalizują ryzyko, że klientowi wyświetli się komunikat „nie znaleziono towarów dla Twojego zapytania”. Przydatne będą inteligentne rozwiązania takie jak korekta błędów, wyszukiwanie synonimów czy autouzupełnianie. Nawet gdy nie mamy w asortymencie konkretnego produktu, w wyszukiwarce mogą wyświetlić się artykuły o zbliżonych parametrach.  Dużym ułatwieniem dla użytkowników jest możliwość sortowania i filtrowania wyników wyszukiwania.

2.      Live chat

Bardzo istotne są również funkcjonalności, które umożliwiają szybką i bezproblemową komunikację między użytkownikami a sprzedającym. Pamiętaj, że w sklepie internetowym klient ma ograniczone możliwości zapoznania się z produktem, dlatego przed podjęciem decyzji zakupowej może chcieć dopytać się o różne kwestie. Live chat wydaje się rozwiązaniem optymalnym. Pozwala na rozmowę w czasie rzeczywistym i szybszą komunikacją niż w przypadku wymiany e-maili lub kontaktu za pośrednictwem formularza. Jednocześnie live chat jest znacznie wygodniejszy niż rozmowa telefoniczna, która wymaga od użytkownika koncentracji i porzucenia innych czynności.

3.      Płatności online

Mówiąc o wymaganiach funkcjonalnych sklepu internetowego, nie można pominąć kwestii płatności. Użytkownicy preferują różne metody, niektórzy wciąż wolą przelewy tradycyjne, ale szybkie płatności online to dzisiaj podstawa. Wystarczy kilka kliknięć, aby zapłacić za zamówienie, bez konieczności ręcznego wpisywania danych. Takie rozwiązanie jest wygodne nie tylko dla klientów, ale również dla sprzedawców. Integracja z systemem płatności pozwala na bieżąco monitorować wpłaty od klientów i właściwie wyklucza ryzyko, że przelew zostanie pominięty. Pieniądze pojawiają się na koncie sklepu niemal natychmiast, co pozwala na szybką realizację zamówienia.

4.      Możliwość złożenia zamówienia bez rejestracji

Czy w Twoim sklepie można zrobić zakupy bez rejestracji? Jeśli nie, być może tracisz sporo klientów. Warto pamiętać, że użytkownicy bywają różni. Niektórzy chętnie rejestrują się na stronie sklepu, ponieważ dzięki rejestracji mają np. wgląd w historię zakupów, mogą też uczestniczyć w programach lojalnościowych. Inni natomiast wychodzą z założenia, że więcej nie będą robić zakupów w danym sklepie lub po prostu nie mają czasu na wypełnienie formularza rejestracyjnego. Wbrew pozorom zakupy bez konieczności rejestracji konta to ważna funkcjonalność w sklepie internetowym. Nie zmuszaj klientów do tworzenia konta w sklepie – wszystkie informacje dotyczące realizacji zamówienia możesz wysyłać mailowo.

5.      Logowanie przez Facebook

Ciekawą funkcjonalnością, a przy tym dużym ułatwieniem dla klientów  jest możliwość logowania do sklepu przez konto na Facebooku, który jest dzisiaj jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych. Dzięki temu użytkownik nie musi wypełniać formularza rejestracyjnego, a przy logowaniu nie musi pamiętać loginu i hasła. Logowanie przez Facebook to wygoda dla użytkownika, a jednocześnie sposób na pozyskanie cennych informacji o klientach. Trzeba pamiętać, że aby dodać taką funkcję do swojego sklepu internetowego, wymagany jest certyfikat SSL.

6.      Wygodny koszyk

Jednym z ważniejszych elementów w sklepie internetowym jest funkcjonalny koszyk. Po dodaniu do niego wybranego produktu użytkownik powinien mieć możliwość kontynuowania zakupów. Dlaczego natychmiastowe przekierowanie do koszyka to nie najlepszy pomysł? Przede wszystkim może być to frustrujące, a przy tym zmniejsza szansę, że klient zamówi coś jeszcze. Dobrym rozwiązaniem będzie okienko pop-up z informacją o dodaniu kolejnych artykułów do koszyka i możliwość szybkiego podglądu. Na liście warto umieścić podstawowe informacje o zamawianych produktach (np. rozmiar, kolor). Użytkownik nie powinien mieć problemu ze zmianą liczby sztuk w koszyku ani z usunięciem produktu. Ważna jest także informacja na temat aktualnej wartości zamówienia.

7.      Licznik do darmowej dostawy

Darmowa dostawa jest ważnym czynnikiem, który zachęca konsumentów do dalszych zakupów. Statystyki pokazują, że użytkownicy zdecydowanie bardziej wolą zamówić więcej, niż ponosić koszty wysyłki. Jeśli w Twoim sklepie klienci, którzy złożyli zamówienie na określoną kwotę, mogą skorzystać z darmowej dostawy, wyraźnie to zaznacz. Wprowadzając odpowiednią funkcjonalność, możesz informować ich o tym, ile brakuje do kwoty, przy której sklep wysyła zamówienie na własny koszt. Komunikat wskazujący, ile jeszcze należy dodać do koszyka, powinien być jasny i najlepiej, jeśli wzmocniony jest wezwaniem do działania.  

8.      Porównywarka produktów

Niektóre funkcjonalności sklepu internetowego mogą ułatwiać podejmowanie decyzji zakupowych. Tak działają np. porównywarki produktów. Wyobraź sobie, że klient chce kupić smartfon i zainteresowany jest kilkoma modelami. Przechodzenie z jednej zakładki do drugiej w celu porównania parametrów może być odrobinę kłopotliwe. Klientowi trudno przeanalizować oferty, a co za tym idzie – podjąć decyzję. Może to skutkować opuszczeniem strony i zrezygnowaniem z zakupu. Porównywarki pozwalają uniknąć tego problemu. Dzięki nim klient w przystępny i przejrzysty sposób może zestawić ze sobą kilka produktów i podjąć świadomą decyzję o zakupie.

9.      Sekcja z produktami polecanymi

Ciekawą funkcjonalnością, dzięki której można poprawić wyniki sprzedaży w sklepie internetowym, jest sekcja z produktami polecanymi. Klient właśnie przegląda lub dodał do koszyka buty do biegania? Być może będzie potrzebował jeszcze wkładek do butów lub odzieży sportowej. Zasugeruj, co może mu się jeszcze przydać, wprowadzając funkcjonalność „inni kupili także” czy „kup razem z”. Możesz również zaproponować produkty o podobnych parametrach.

10.  Opinie użytkowników i Social Proof

Opinie innych użytkowników o produkcie i o sklepie mogą być czynnikiem decydującym o tym, czy klient dokona zakupu, czy też z niego zrezygnuje. Stanowią ważny element, który utwierdza konsumentów o słuszności podejmowanych decyzji. Warto stworzyć oddzielną sekcję z recenzjami i zabiegać o pozytywne oceny klientów. Przydatna może okazać się również funkcjonalność Social Proof. Możesz zachęcać użytkowników do zakupu, np. pokazując, jakim zainteresowaniem cieszy się dany produkt wśród innych klientów (ile osób przegląda właśnie ofertę czy ile osób kupiło produkt).

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X