CTA – co to jest i jak tworzyć skuteczne przyciski w sklepie internetowym?

Dobrze jest starać się doprowadzać do tego, aby klienci robili zakupy w sklepie jak największą ilością sposobów. Ważne więc będzie działanie w jak największej liczbie kanałów sprzedaży. Trzeba pamiętać o treściach zoptymalizowanych pod konkretną grupę odbiorców, odpowiednie przygotowanie strony produktowej. To wszystko elementy, które składają się na sukces sprzedaży w sklepie internetowym. Warto jednak też pamiętać o CTA. Ludzie nierzadko robią zakupy pod względem chwili, warto ich do tego skłonić – taką rolę może właśnie pełnić CTA. Czym jest CTA i jak tworzyć je, aby było skuteczne – o tym piszemy w dzisiejszym artykule.

CTA – co to jest?

Chociażby na popularnym Allegro jest przycisk „Kup teraz”, który zresztą wykorzystuje wiele sklepów internetowych. To właśnie przykład CTA. Ma ono za zadanie nakłonić klienta do tego, aby dokonał zakupów natychmiast. Przycisk „Kup teraz” będzie miał także inny efekt niż dodanie produktu do koszyka. To pierwsze od razu przeniesie klienta do kasy sklepu internetowego, aby dokonał on rozliczenia i zakupu produktu. Oczywiście CTA to nie tylko przycisk na stronie produktowej, to wszelkie części infrastruktury strony, reklamy, banneru czy wielu innych elementów, które mają za zadanie skłonić kogoś do jakiegoś natychmiastowego działania. Stosuje się je między innymi właśnie na wszelkich banerach informujących o promocjach, czy też tak zwanych landing page. Takie nakłanianie do konkretnego działania może też pojawiać się w postach w social mediach, w korespondencji mailowej a nawet w wiadomości SMS. Jeśli ma się aplikację swojego sklepu na telefony, to można nawet stworzyć CTA w formie powiadomień push.

Dlaczego CTA jest tak ważne?

Jeśli będzie nakłaniało się użytkownika do konkretnego działania to znacznie zwiększa się szanse, że to działanie on wykona. Tym bardziej jeśli takie CTA umieści się w odpowiedniej formie, miejscu. Oczywiście, że ludzie podejmuje decyzje zakupowe świadomie, ale są podatni na różnego rodzaju sugestie. Nierzadko to właśnie CTA jest tym czynnikiem, który sprawia, że klient decyduje się dokonać zakupu konkretnego przedmiotu. Oczywiście CTA nie musi koniecznie wiązać się z procesem zakupowym, nawet w sklepie internetowym. Można starać się nakłaniać klienta do zapisania się do newslettera. CTA może pełnić rolę swoistego drogowskazu dla klienta. Często sama strona to bardzo wiele różnych informacji. Klient może nawet poczuć się nimi przytłoczony. Przycisk CTA będzie więc swego rodzaju właśnie drogowskazem. Z jednej strony będzie bardzo widoczny, a z drugiej doprowadzi do tego, czego się oczekuje, a więc dokonania zakupu przez klienta.

Gdzie powinno się stosować CTA

Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Przede wszystkim przycisk CTA powinien być właśnie tam, gdzie chce się, aby ktoś wykonał konkretne działanie. Dlatego oczywiście najczęściej będzie to sama strona internetowa sklepu i różnego rodzaju kampanie reklamowe. Do czego mogą nakłaniać CTA? Poniżej przedstawiamy listę do czego najczęściej wykorzystuje się CTA. Nie jest jednak ona oczywiście zamknięta. Jeśli tylko ma się jakiś własny pomysł, o który warto ją rozszerzyć to powinno się to śmiało zrobić. Te najbardziej popularne to:

  1. zakup konkretnego produktu,
  2. przejście na stronę sklepu,
  3. pobranie oferty lub cennika,
  4. zapisanie się do newslettera,
  5. pobranie jakiegoś pliku,
  6. zapisanie się na kurs czy webinar,
  7. wysłanie zapytania w formie formularza,
  8. zostawienie swoich danych kontaktowych.

Do tego wszystkiego może zachęcać i powinno CTA. W każdym z tych przypadków warto w bardzo wyraźny i konkretny sposób nakłaniać klientów. W ten sposób po prostu zwiększa się szanse, że to zrobią.

Jak powinno wyglądać CTA?

Najważniejsze jest to, żeby wszystko odpowiednio przemyśleć. Trudno wskazać jakąś jedną prostą instrukcję na stworzenie skutecznego CTA bo takiej nie ma. Jest jednak kilka zasad, o których warto pamiętać przy tworzeniu tego typu elementów.

Odpowiednie miejsce

Ważne będzie miejsce na stronie, czy w mailu, w którym umieści się CTA. W dużej mierze od tego zależy, czy klient zdecyduje się z niego korzystać. Oczywiście na stronie produktowej przykładowy przycisk „Kup teraz” umieszcza się zawsze w mniej więcej tym samym miejscu i nie będzie co do tego wielu wątpliwości. Jednak inaczej będzie miała się np. sprawa z landing page czy też newsletterem. W oby tych przypadkach treść, którą przeczyta użytkownik przed zobaczeniem CTA będzie miała kluczowe znacznie, czy zdecyduje się on kliknąć. To znaczy, że przedstawiona mu treść musi dawać odpowiedzi na wszystkie wątpliwości jakie mogą mu się pojawić, jak i informować o wszelkich istotnych informacjach. Po prostu po przeczytaniu takiej treści klient musi już przynajmniej we wstępny sposób być zachęcony do kupna produktu czy wykonania innej czynności. Musie widzieć korzyści jakie osiągnie, jeśli zdecyduje się na ten produkt.

Prostota przekazu

Im prościej tym lepiej. Przede wszystkim to, co znajdzie się na CTA, nie może w żaden sposób pozostawiać wątpliwości co do intencji. To znaczy przekaz musi być jasny i zrozumiały. Warto to przetestować czy tak rzeczywiście jest. To znaczy na przykład zapytać znajomych co rozumieją przez dany przycisk. Jeśli każdy z nich powiedział, to do czego chcieliśmy ich skłonić to znaczy, że jest dobrze. Ułatwić to może bezpośredniość. To znaczy CTA powinna po prostu opisywać to co stanie się po jego kliknięciu. Czyli „Kup teraz” będzie oznaczało kupno czegoś a „Zapisz się do newslettera” zapisanie się do newslettera. Forma przekazu też jest bardzo ważna. Najczęściej stosuje się przyciski w formie rozkazującej, to znaczy właśnie „zapisz się”, „kup” itp. Niekiedy jednak sprawdzają się także takie w pierwszej osobie, czyli np. „kupuję”. Trudno powiedzieć która z form jest lepsza. Może warto zastanowić się nad tym także w oparciu o własną grupę docelową.

Pomiń informacje dotyczące wymagań

Przycisk CTA ma zachęcać klienta do jakiegoś działania nie zniechęcać. Wszelkie informowanie w nim o tym, co będzie musiał klient zrobić może raczej prowadzić do tego drugiego. To znaczy, jeśli żeby otrzymać jakiś kod rabatowy trzeba wypełnić ankietę, to na samym CTA lepiej jest umieścić samo „otrzymaj kod rabatowy” niż informacje o wypełnianiu ankiety. Oczywiście informacja o ankiecie powinna się pojawić gdzieś w około, ale nie koniecznie na samym przycisku. Sprzyja to także prostocie przekazu, będzie on krótki i wyraźny.

Informuj o korzyściach

Z drugiej jednak strony warto informować o tym co dostanie klient w zamian za wykonanie danej akcji. Tak jak chociażby wspominanie wcześniej otrzymanie rabatu. To właśnie takie coś może zachęcić klienta do wykonania konkretnych akcji. Jeśli będzie on wiedział, że otrzyma jakąś korzyść z danego działania, to zdecydowanie chętniej je wykona.

Aspekt wizualny

To także element, który jest niezwykle istotny. Przycisk CTA powinien się wyróżniać i być przede wszystkim widoczny. Dlatego też można go porównać do drogowskazu. One także są zaprojektowane tak, aby zwracały sobą uwagę. Podobnie jest z CTA. Oczywiście trzeba też pamiętać, żeby widoczność, nie przyćmiła estetyki. Ta ostatnia wciąż powinna być na odpowiednim poziomie i trzymać się pewnych reguł.

Unikalność oferty

To także dobry sposób, aby nakłonić kogoś do podjęcia natychmiastowego działania. Wszelkie informacje o promocji mają właśnie takie zadanie. Niekoniecznie w samym CTA, ale gdzieś wokół powinna się pojawić informacja, która sprawi, że klient będzie wiedział, że, musi dokonać zakupu teraz. Takie coś, to chociażby informacja o czasowej promocji. W takich sytuacjach dobrze jest umieścić odpowiedni zegar, który będzie odliczał czas do końca promocji. To bardzo dobry sposób na zachęcenie klientów do podjęcia decyzji natychmiast. w przypadku kursów często stosuje się jeszcze bardziej efektywny sposób. Stawia się nie tylko na samą cenę, ale także dostępność w ogóle. To znaczy informuje się klientów, że kurs można zakupić na przykład tylko do konkretnej daty, a później nie będzie on w ogóle dostępny. To jeszcze bardziej zwiększa szansę na wykonanie akcji przez klienta.

Sprawdzanie skuteczności CTA

Samo wykonanie, nawet trzymając się wszystkich najważniejszych zasad to jedno. Ważne jest jednak także sprawdzenie skuteczności. Nie będzie to zbyt trudne. Najlepiej jest po prostu monitorować klikalność danego przycisku w oparciu o stosunek do liczby osób, które odwiedziły daną stronę. Dzięki temu można dowiedzieć się jaki procent z nich kliknął CTA. Jeśli będzie się niezadowolonym ze skuteczności można modyfikować jakiś pojedynczy element i sprawdzać, jak wpłynęło to na klikalnośc.

Podsumowanie

CTA jest czymś niezbędnym w każdym sklepie internetowym, ale niekoniecznie musi służyć do zachęcania do zakupu produktu. Jednak niezależnie do tego do czego chce się je wykorzystać, trzeba kierować się kilkoma prostymi zasadami przy jego projektowaniu. Dzięki temu można uzyskać efektywne CTA co przełoży się wzrost jakichś konkretnych wskaźników w sklepie.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację