Architektura informacji w sklepie internetowym – co musisz wiedzieć?

Każdy sklep, a właściwie strona internetowa to zbiór różnych informacji. Dla tego, kto zarządza takim zbiorem powinno być ważne, aby był on czytelny zarówno dla ludzi jak i tak zwanych robotów Google. Dobrze zaplanowana architektura informacji w sklepie internetowym to połowa sukcesu.

Architektura informacji co to znaczy

Nazwa pochodzi od angielskiego Information Architecutre, czyli skrótu IA. Można powiedzieć, że jest to sztuka organizowania informacji na stronie internetowej, aby były one przystępne. Czym są te informacje? To tak naprawdę wszystko co znajduje się na stronie internetowej. Treści będą ważne zarówno w kontekście użytkowników odwiedzjących stronę, jak i robotów Google. W tym drugim przypadku będą ważne oczywiście nie tylko same treści, ale także kod strony.

Dlaczego architektura informacji jest tak ważna

Każdy chce, aby na jego stronę docierały osoby rzeczywiście zainteresowane prezentowany tam treściami. W przypadku sklepu internetowego będą to klienci, ale też osoby, które zainteresowały po prostu treści strony. W końcu na swojej stronie umieszcza się nie tylko same produkty, ale także różnego rodzaju porady czy inne teksty. Wszystko po to, aby zachęcić do wejścia na stronę użytkowników Internetu. Skuteczna architektura sprawi, że każdy będzie miał szansę znaleźć na stronie dokładnie to czego szuka. Nic tak nie irytuje użytkowników, kiedy wchodzą na stronę i okazuje się, że wcale nie ma niej tego czego się spodziewali. Taki użytkownik nie tylko będzie psuł statystyki. Im więcej takich osób, tym niżej stronę będzie oceniać Google. Wszystko dlatego, że będzie widzieć, że ludzie szybko ją opuszczają. Założy więc, że są na niej treści niskiej jakości. Co z kolei przełoży się na trudniejsze pozycjonowanie strony.

Co składa się na architekturę informacji na stronie?

To wiele elementów, które będą miały wpływ zarówno na to jak postrzegać będą stronę potencjalni klienci, jak i wyszukiwarka. Do najważniejszych elementów architektury informacji można zaliczyć takie rzeczy jak:

  • nawigacja,
  • mapa witryny,
  • linkowanie wewnętrzne
  • struktura strony,
  • typ strony.

Nawigacja

Zacznijmy od wydaje się podstawy, czyli właśnie nawigacji. To właśnie od niej zależy, czy klient będzie mógł wygodnie poruszać się po stronie. Pierwszym, co zobaczy większość klientów, będzie strona główna. Powinna być ona przede wszystkim czytelna. Dlatego, mimo że same kolory nie są informacją samą w sobie, to są one ważne dla architektury informacji. W końcu to nimi można przysłonić te ważne treści. Jeśli na przykład będzie się używało zbyt jaskrawych kolorów. Ktoś zanim znajdzie to czego szuka na stronie, po prostu z niej wyjdzie, bo będą go irytować kolory. Zresztą za każdym razem, kiedy ktoś nie znajdzie to czego szuka, to opuści stronę. Jeśli chodzi sklep internetowy to podstawą są takie informacje jak metody wysyłki, sposoby płatności czy też strona „O nas”. Po pierwsze wszystkie te podstrony muszą znaleźć się na stronie sklepu. Każdy będzie chciał wiedzieć, czy sklep oferuje preferowaną przez niego formę dostawy i jaki jest jej koszt. Będzie też chciał wiedze, czy można zapłacić w wygodny sposób. Z kolei strona „O nas” ma zadanie wzbudzać zaufanie, czyli po prostu uwiarygadniać sklep w oczach klientów. Równie ważne będzie to, jak będzie miało się skategoryzowane produkty w swoim sklepie. Trzeba to bardzo dobrze przemyśleć, tak, żeby klient znalazł dokładnie to czego szuka, klikając w konkretną kategorię. Stopka to także ważne element. To właśnie tam powinny znaleźć się wszystkie najważniejsze linki do podstron. Takich jak chociażby wspomniane wcześniej metody płatności czy sposoby wysyłki. Dzięki umieszczeniu ich w stopce. Klient cały czas będzie miał do nich dostęp.

Mapa

Można podzielić ją dwa rodzaje. Jednak będzie po prostu mapą dla użytkowników, przeważnie prezentuje się ją jako osobną podstronę. Są na niej linki do wszystkich podstron sklepu. Druga mapa natomiast przeznaczona jest dla robotów. Są na niej także takie informacje, których nie widzi zwykły użytkownik. To między innymi częstotliwość aktualizacji, priorytety treści i wiele innych. Wszystko to ma na celu pokazanie co znajduje się na stronie robotom.

Typy stron

Wydaje się, że prowadząc sklep internetowy powinno się mieć na stronie w większości strony produktowe i w jakiś sposób związane z obsługą zamówień, jak chociażby wspomniane wcześniej informacje o sposobach płatności czy wysyłki. Faktycznie, to powinny być miejsca, na których jako zarządzający sklepem warto się skupić. Jednak trzeba pamiętać także o innych, takich jak podstrony z blogiem, i inne.

Strony produktowe

To podstawowe narzędzie sprzedaży w każdym sklepie. Dlatego bardzo ważne jest, jak przedstawi się komuś swoje produkty. Aby zwiększyć maksymalnie szanse na sprzedaż, trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Są to między innymi poniższe.

  • Unikalne zdjęcia wysokiej jakości. Klienci są wzrokowcami, także ważne jest, jak przedstawia się produkt. Na fotografii powinno być widać produkt z każdej możliwej strony. Zdjęcia powinny być czytelne. To znaczy, jeśli nie zamawia się profesjonalnej sesji to warto pamiętać o dobrym świetle, prawidłowym tle. Wszystko to są detale, które połączone razem, mogą wpłynąć na decyzje zakupowe klienta.
  • Opis produktu. To nieodzowna część każdej strony produktowej. Dlatego powinna być dobrze zaplanowana i zrealizowana. Każdy opis musi zachęcać do kupna produktu. To znaczy wymieniać jego zalety wraz z informacją w jaki sposób mogą one zaspokoić potrzeby klienta. Opis powinien zawierać także wszelkie parametry techniczne. Bez tego bardzo łatwo zrazić do siebie klientów i sprawić, że opuszczą oni stronę produktową, bo nie będą wiedzieli, czego spodziewać się po danym produkcie.
  • Recenzje i opinie. Klienci zdecydowanie bardziej ufają produktom, które ktoś już ocenił. Z tego powodu warto umożliwić zarówno pisemną recenzję, jak i po prostu ocenę w jakiejś punktowej skali. Co więcej, warto to takiego ocenia i recenzowania klientów zachęcać, np. bonusami w postaci rabatu, itp.

To podstawy. Jednak na stronie produktowej warto także aby znalazły się linki do innych produktów. Na przykład wyższych i lepszych wersji tego samego modelu, lub jakichś dodatkowych akcesoriów. W ten prosty sposób można nakłonić klienta do wydania większych pieniędzy. Na takiej stronie powinna być też informacja o dostępności, przewidywanym terminie dostawy. To wszystko sprawia, że ktoś będzie miał kompletną wiedzę o produkcie i łatwiej będzie mu podjąć pozywaną decyzję zakupową.

Strona kategorii

Będzie to ważny element, bo często skupia się tam ruch wyszukiwarek. Oprócz tego, że same kategorie powinny dobrze zaplanowane, aby każdy użytkownik dobrze się w nich odnalazł, to jest to ważny element dla działań SEO. Przede wszystkim trzeba zadbać, żeby takie strony zawierały dużo treści. Oprócz więc samych linków do kolejnych kategorii, powinien też znaleźć się tutaj także jej opis. Oczywiście taki opis powinien zawierać słowa kluczowe, dzięki czemu łatwiej będzie ją wyszukać i zwiększy się ruch na stronie.

Filtrowanie produktów

To także niezwykle istotna funkcjonalność. Nawet jeśli ktoś znajdzie w końcu podkategorię, której szuka to być może będzie chciał z niej przejrzeć tylko część produktów. Przykładowo wyobraźmy sobie, że ktoś szuka roweru szosowego. Można ustawić takie filtry jak karbonowa/aluminiowa rama, wyścigowa/wycieczkowa geometria i wiele więcej. Im więcej możliwości filtrowania produktów tym lepiej.

Sortowanie produktów

Tutaj powinno dać się możliwość oglądania klientom produktów w określonej kolejności. Przeważnie klienci będą korzystać z filtra ceny, jednak warto także dodać datę dodania, czy jakieś inne charakterystyczne dla danego produktu cechy.

Regulamin i polityka prywatności

Jeśli chce się działać zgodnie z prawem, to takie strony muszą znaleźć się na stronie sklepu. Choć to nie jedyny powód, dla którego powinno się je mieć. Zwiększają one także zaufanie do sprzedawcy. Klient będzie wiedział dokładnie jakie panuj zasady odnośnie zakupów, a także kim jest sprzedawca.

Strona kontaktowa

Użytkownicy powinni mieć możliwość kontaktu ze sklepem. Najlepiej jest dać kilka możliwości, czyli mail, telefon i jakiś komunikator. Dzięki temu każdy użytkownik, niezależnie od preferencji będzie mógł uzyskać odpowiedzi na swoje pytania czy wątpliwości.

Struktura strony

To bardzo ważna rzecz, jeśli chce się aby klienci nie rezygnowali szybko z przeglądania strony. Przede wszystkim im mniej przeklikiwania się przez strony tym lepiej. To znaczy na każdą z podstron powinno prowadzić maksymalnie od 3 do 5 kliknięć. Będzie to wygodne i przejrzyste dla użytkowników, jak i ułatwi indeksację robotom. Pozwoli to także uniknąć długich adresów URL.

Linkowanie wewnętrzne

To ważny temat zarówno ze względu na SEO, jak i na nawigację po stronię. Dobrze umieszczone linki wewnętrzne pozwolą łatwiej trafić użytkownikom do docelowych miejsc. Świetnym miejscem do takiego linkowania są różnego rodzaju artykuły, w których linkuje się do konkretnych produktów. Ludzie szukają tekstów poradnikowych i eksperckich, dzięki sprawnemu połączeniu ich ze sklepem, można dzięki nim po prostu sprzedawać.

Pamiętaj do kogo kierujesz treści

Niezależnie od tego, który element sklepu się projektuje, trzeba wiedzieć, do kogo kieruje się swoje treści. To w dużej mierze właśnie od grupy docelowej będzie zależeć jak projektować się będzie poszczególne struktury. Dlatego właśnie od określenia grupy docelowej powinno się zacząć. Bo strona powinna zaspokajać potrzeby użytkowników, nie tylko same produkty, w końcu najpierw ktoś musi je kupić. Żeby je kupił to musi trafić na stronę sklepu, później konkretnego produktu, w końcu dokonać zakupu i przejść cały proces realizacji zamówienia. W tym wszystkim może pomóc dobra architektura informacji. Dobra architektura będzie także wspierać działania SEO, na których zależy praktycznie każdemu sprzedawcy. Jasne jest więc, że jest to istotny element projektowania strony internetowej.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację