Analityka internetowa – z jakich narzędzi korzystać?

Założenie własnego sklepu internetowego może być całkiem niezłym pomysłem na biznes. Jednak przy tak silnej konkurencji w branży e-commerce nie możesz po prostu liczyć na to, że klienci sami Cię znajdą i zagwarantują Ci sukces. Będąc sprzedawcą, musisz dobrze poznać swoich potencjalnych odbiorców i dobrze zaplanować swoje działania. W jaki sposób? Na pewno przydatne będą narzędzia do analityki internetowej. Sprawdź, dlaczego analityka jest ważna dla rozwoju Twojej firmy i z jakich narzędzi warto korzystać.

Czym jest analityka internetowa i dlaczego jest tak ważna?

Zrozumienie zachowań użytkowników, którzy odwiedzają sklep, jest bardzo istotnym czynnikiem w procesie budowania skutecznej strategii i prowadzenia działań marketingowych. Na szczęście pozyskiwanie informacji na temat klientów jest dziś stosunkowo łatwe – wszystko za sprawą narzędzi do analityki internetowej. W sieci bez problemu znajdziesz programy i aplikacje, które pozwalają gromadzić, przetwarzać, a następnie poddawać analizie dane dotyczące witryny. Dzięki nim możesz przekonać się na przykład o tym, jak skuteczne są prowadzone przez Ciebie kampanie lub jakie problemy napotykają użytkownicy korzystający z Twoich usług online.

W jaki sposób narzędzia do analityki pomagają w e-commerce?

Narzędzia do analityki pozwalają dowiedzieć się więcej na temat odwiedzających stronę. Dane mogą dotyczyć np. ich wieku, płci, geolokalizacji, zainteresowań, a także sprzętu, systemów operacyjnych i przeglądarek wykorzystywanych do przeglądania witryny Twojego sklepu. Dysponując takimi informacjami, łatwiej wdrażać rozwiązania, które mają na celu poprawę wrażeń użytkowników i testować poprawność wyświetlania strony na różnych urządzeniach. Co jeszcze? Jeśli, na przykład, statystyki pokazują, że część Twoich odbiorców posługuje się językiem innym niż polski, masz jasną wskazówkę, że być może warto zainwestować w inną wersję językową witryny. Identyfikacja grupy wiekowej i zainteresowań użytkowników pomoże z kolei stworzyć stronę w taki sposób, by była jak najlepiej dopasowana do ich preferencji, i przygotowywać treści, które będą odpowiednio oddziaływały na odbiorców. Warto również obserwować, jak użytkownicy spędzają czas w sklepie. Można skupić się np. na tym, kiedy przerywają ścieżkę zakupową – jeśli kolejni kupujący przerywają ją na tym samym etapie, coś ewidentnie jest nie tak i trzeba wdrożyć nowe rozwiązanie. Narzędzia do analityki internetowej to również ważne źródło informacji na temat ruchu na stronie. Dzięki nim dowiesz się, np. jakie treści przyciągają najwięcej użytkowników czy jaki jest współczynnik odrzuceń dla poszczególnych podstron. Analizując takie dane, będziesz mieć rozeznanie, jakie działania przynoszą największe zyski i jak możesz zwiększyć zaangażowanie klientów. Na początku ilość informacji może wydawać się przytłaczająca. Warto jednak nauczyć się wykorzystywać narzędzia, czytać i interpretować zdobyte dane, aby móc stale ulepszać swoją witrynę i podejmować celne decyzje biznesowe.

Przydatne narzędzia do analityki internetowej

Google Analytics

Google Analytics jest jednym z najbardziej popularnych narzędzi wykorzystywanych do analityki stron internetowych. Pozwala dowiedzieć się więcej na temat tego, ile czasu użytkownicy spędzają na stronie i co na niej robią, jakie są źródła ruchu, jakie słowa kluczowe przyciągają najwięcej odwiedzających, a także ocenić skuteczność działań marketingowych. Narzędzie jest darmowe, a konto Google Analytics da się zintegrować z Google Ads. W ten sposób można dokładnie analizować prowadzone kampanie i śledzić zachowania użytkowników, którzy kliknęli płatną reklamę.

Woopra

Woopra pozwala analizować dane w czasie rzeczywistym. W witrynie umieszczany jest kod śledzenia, dzięki któremu zbierane są informacje o odwiedzających ją użytkownikach. Dodatkowo program oferuje szereg interesujących funkcji, takich jak np. powiadomienia o ponownej wizycie na stronie czy czat umożliwiający nawiązanie kontaktu z potencjalnymi klientami. Z podstawowego wariantu narzędzia można korzystać za darmo, za bardziej zaawansowane wersje trzeba zapłacić, przy czym dostępna jest 14-dniowa wersja próbna.

Ahrefs

Z kolejnym narzędziem znacznie łatwiej będzie Ci zoptymalizować swoją stronę, znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, prześledzić źródła ruchu i dokonać dość szczegółowej analizy swojej konkurencji. Ceny pakietów zaczynają się od 99 dolarów / miesiąc. Istnieje możliwość założenia konta testowego, które daje dostęp do funkcjonalność danego planu przez 7 dni – koszt  to 7 dolarów.

Kissmetrics

Kissmetrics to płatne narzędzie, która umożliwia śledzenie aktywności poszczególnych użytkowników na stronie. Pozwala identyfikować wzorce zachowań i obserwować, w jaki sposób zachowania zmieniają się w czasie. Przyjazny interfejs ułatwia analizowanie danych, a możliwość integracji z platformami społecznościowymi, takimi jak Facebook czy Instagram, pozwala jeszcze skuteczniej docierać do użytkowników.

Crazy egg

Unikalne funkcje Crazy egg mogą pomóc w zwiększeniu ruchu i poprawieniu wyników sprzedaży. To narzędzie, które sprawdzi się przede wszystkim dla tych, którzy od suchych liczb i wykresów wolą bardziej kreatywne sposoby przedstawiania danych. Dzięki technologii Heatmap możesz – dosłownie – zobaczyć, jak po Twojej stronie poruszają się użytkownicy. W zależności od potrzeb i możliwości finansowych, można zdecydować się na jeden z kilku pakietów. Plan Basic kosztuje 24 dolary / miesiąc (bezpłatna 30-dniowa wersja próbna).

SEMrush

Ciekawym narzędziem, które sprawdzi się do analityki internetowej jest SEMrush. Z jego możliwości chętnie korzystają specjaliści w dziedzinie SEO i SEM. Pozwala na studiowanie i kontrolowanie parametrów własnej strony (m.in. widoczność, źródła ruchu, efektywność słów kluczowych), ale to nie wszystko. Dzięki SEMrush można lepiej przyjrzeć się działaniom konkurencji. Pakiety SEMrush zaczynają się od około 120 dolarów / miesiąc.

HubSpot

HubSpot to narzędzie, które świetnie sprawdzi się do mierzenia efektywności prowadzonych kampanii marketingowych. Platforma pomaga m.in. w zarządzaniu cyklem życia klienta i automatyzacji wiadomości e-mail, sprzyja optymalizacji współczynnika konwersji. HubSpot oferuje trzy pakiety. Plan Starter to koszt 45 dolarów / miesiąc.

Mixpanel

Dzięki platformie Mixpanel uzyskasz lepszy wgląd w aktywność użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. To również narzędzie pozwalające kontrolować wskaźniki KPI. Przyjazny interfejs ułatwia odczytywanie dość szczegółowych danych. Podstawowe funkcje dostępne są za darmo (m.in. nieograniczony dostęp do historii, monitorowanie i alerty, podstawowe raporty). Płatne plany zaczynają się od 25 dolarów / miesiąc.

Clicky

Clicky to narzędzie do analityki zbierające dane w czasie rzeczywistym. Tak jak większość platform tego rodzaju, pozwala pozyskiwać dane na temat użytkowników witryny (m.in. lokalizacja, czas spędzony na stronie,  aktywność, współczynnik odrzuceń) czy monitorować rankingi słów kluczowych. Podstawowa wersja jest darmowa, a płatne plany dostępne są naprawdę w rozsądnych cenach (od około 10 dolarów / miesiąc).

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację