Sklep stacjonarny a sprzedawanie przez internet – co musisz wiedzieć?

Sprzedaż w Internecie rozwija się w ostatnich latach bardzo szybko. Wchodzą na ten rynek zarówno nowe firmy, które nie mają doświadczenia w sprzedaży wcześniej, jak i takie, które od wielu lat nią się zajmowały, ale były obecne tylko na rynku lokalnym. Jeśli posiada się sklep stacjonarny, to naturalnym kierunkiem rozwoju jest e-commerce, czyli właśnie handel internetowy. Trudno wyobrazić sobie lepsze warunki początkowe do takiej działalności. Oczywiście nie znaczy, to, że w takiej sytuacji wszystko przyjdzie z łatwością i od razu zdobędzie się ogromną rzeszę oddanych klientów. To wszystko wymaga dobrego planu i czasu, jednak na pewno będzie znacznie łatwiej niż w sytuacji, w której nie miało się z handlem nic wspólnego. Co warto wiedzieć o rozszerzeniu działalności o sprzedać w Internecie i dlaczego jest to bardzo opłacalne? O tym właśnie piszemy w tym artykule.

Dlaczego warto sprzedawać w Internecie?

Każdy przedsiębiorca, zarządzając swoją firmą chce, żeby się ona rozwijała, a sprzedaż w Internecie to właśnie naturalny kierunek rozwoju po sprzedaży stacjonarnej. Ma się już wszystkie najważniejsze fundamenty potrzebne do takiej działalności. Odpowiedni zaplecze magazynowe, dostawców towarów, zna się system podatkowy i sposób rozliczania się lub ma się kogoś, kto się tym zajmuje. Nie trzeba więc tego wszystkiego organizować od zera. Nie ryzykuje się więc wiele, a można zyskać bardzo dużo. Sprzedaż w Internecie to przede wszystkim możliwość dotarcia do wielu nowych klientów. Sklep stacjonarny działa tylko na ograniczonym rynku lokalnym. W Internecie można dotrzeć do klienta nie tylko z każdego miejsca w Polsce, ale także do tych, którzy mieszkają zagranicą. Kolejny powód to coraz większy trend w kierunku zakupów online. Są one wygodne, można je zrobić w każdej chwili przez 24 h na dobę, nie trzeba nigdzie jechać, to wszystko powody, dla których coraz więcej ludzi decyduje się właśnie na rezygnacje z wizyt w tradycyjnych sklepach i kupowanie wszystkiego, co możliwe przez Internet. Sprzedając w sieci, można także obsłużyć znacznie więcej klientów w tym samym czasie niż w sklepie stacjonarnym. Dodatkowo sklep internetowy zarabia cały czas, nawet w nocy, kiedy się śpi, klienci mogą w nim robić zakupy, zwiększając tym samym utarg. Trudno więc sobie wyobrazić by rozszerzenie działalności o sprzedaż w Internecie mogło być w jakiś sposób niekorzystne.

Jak zacząć, czyli wybór systemu, na którym będzie działał sklep

Sama strona internetowa to fundament sklepu internetowego. Jest ona przede wszystkim narzędziem w rękach klientów, to za jej pośrednictwem robią oni w sklepie zakupy. Jednak jest to także system, który służy do zarządzania zamówieniami, kontaktami z klientem, śledzenia przesyłek itp. Powinien więc to być po prostu sprawnie działający program, który ułatwia prowadzenie sklepu internetowego. Wybierając odpowiednie oprogramowanie, można w prosty sposób zautomatyzować wiele działań w firmie. Opcją, która jest najłatwiejsza, jeśli chodzi o start, jest oprogramowanie SaaS, jakim jest właśnie CStore. Nie trzeba tutaj żadnej wiedzy technicznej. Tego typu narzędzie to po prostu gotowy sklep internetowy, trzeba go tylko spersonalizować według własnego uznania i oczywiście wypełnić towarami. Jednak, jeśli ma się sklep stacjonarny, to drugie nie powinno stanowić problemu. Również próg wejścia pod względem finansowym jest niezwykle niski.

Wybór domeny i nazwy

Mając sklep stacjonarny, nazwa nie jest tak bardzo istotna, jak w przypadku sprzedaży w Internecie. Działając lokalnie, ważniejsza będzie lokalizacja. Dlatego, jeśli sklep posiada już jakąś nazwę, warto zastanowić się, czy nie lepiej będzie ją zmienić i zrobić tak zwany rebranding sklepu. W Internecie ważne jest, żeby sklep dało się łatwo zapamiętać, a nazwa sklepu musi być taka sama jak jego domena. Tak więc może się też okazać, że w przypadku, kiedy sklep ma już nazwę, taka domena jest już niedostępna. Przy tworzeniu nazwy trzeba więc pamiętać o tym, żeby wykupić taką samą domenę, a sama nazwa musi wpadać w ucho, a jej zapis nie powinien nikomu sprawiać trudności.

Opisy produktów

W przypadku sklepu stacjonarnego klienci mogą podejść i zobaczyć każdy produkt z bliska, przeczytać co jest napisane na opakowaniu itp. Sklep internetowy takiej możliwości nie daje. Dlatego trzeba jak najbardziej zbliżyć się w tym aspekcie do sklepu stacjonarnego. Co to znaczy? Dobrze jest stworzyć rzetelny opis produktu. Muszą w nim znaleźć się wszystkie najważniejsze informacje. Zarówno te techniczne, jak i po prostu opis, który będzie mówił, do czego produkt można wykorzystać, jednocześnie zachęcając do jego kupna. W działalności e-commerce ważne są też zdjęcia tego, co się sprzedaje. Jeśli ma się sklep stacjonarny i wszystkie sprzedawane przedmioty pod ręką, to jest się na bardzo dobrej pozycji. Można zrobić unikalne i wysokiej jakości fotografie, dzięki którym klienci z większą chęcią będą decydowali się na zakup jakichś produktów. Naprawdę warto poświęcić czas na stworzenie dobrego opisu i zdjęć, które pokażą produkt w jak najlepszym świetle – tak dosłownie, jak i przenośni.

Marketing

Mimo że prawdopodobnie dla kogoś, kto prowadzi sklep stacjonarny, marketing nie jest nowym pojęciem, to w przypadku sprzedaży w Internecie można działać na znacznie większą skalę. Przede wszystkim warto inwestować w różnego rodzaju reklamy, które będą prowadziły bezpośrednio do strony z produktem, czyli takie w social mediach, jak i Google Ads. Kolejna rzecz to pozycjonowanie, czyli sprawienie, żeby być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami. Aktywna działalność blogowa, w social mediach i wielu innych obszarach – wszystko to może przynieść wymierne zyski w sprzedaży internetowej.

Sklep internetowy a stacjonarny — podsumowanie

Rozszerzając swoją działalność o e-commerce – bo tak właśnie nazywa się sprzedaż w Internecie, trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Przy dzieleniu artykułów na odpowiednie kategorie i podkategorie, wyborze szaty graficznej, nazwy – tak naprawdę wszystkiego, warto brać pod uwagę perspektywę klienta. To właśnie z myślą o nim powinno się projektować poszczególne elementy sklepu. Jeśli następnie uda się zrealizować taki przemyślany projekt, to można rozwinąć swój biznes wielokrotnie. ryzyko z tym związane jest niewielkie. Koszty prowadzenia sklepu internetowego w przypadku kiedy ma się już stacjonarny są bardzo niewielkie, praktycznie nie zauważalne. Można natomiast dotrzeć do klientów z całego świata, nie tylko z runku lokalnego. Dodatkowo posiadanie placówki stacjonarnej zwiększa wiarygodność jako sprzedawcy, klienci dużo chętniej będą robić w takim sklepie zakupy. Niezależnie więc od tego, czym się handluje na rynku lokalnym, warto rozważyć rozszerzenie swojej działalności o kolejny kanał, czyli Internet, który daje ogromne możliwości.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X